تبیان، دستیار زندگی
تدلیس عبارت از عملیاتی است كه زن یا مرد یا شخص ثالثی انجام داده و موجب فریب در امر ازدواج شود كه طبق قانون جرم محسوب شده و فریب دهنده به مجازات خواهد رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم نگفتن عیوب دختر در ازدواج !

این ازدواج‌ها محکوم به شکستند


امروزه یكی از مشكلات میان زوجهای جوان كه به واسطه ی آن كانونهای خانوادگی در همان سالهای اول از هم می باشد، نبود صداقت و فریب خوردن یكی از طرفین یا اصطلاحاً فریب در ازدواج است كه حجمی از پرونده های دادگاه خانواده را به خود اختصاص میدهد.با توجه به پرونده های موجود در دادگاه ها بیشتر فریب هایی كه از جانب آقایان صورت گرفته ، دروغ در بیان داشتن تحصیلات عالیه ، شغل مناسب و یا حتی ادعای فرزندی یكی از خانواده های معروف بودن است و در مقابل فریب هایی كه از جانب خانم ها صورت گرفته اكثراً مبتنی بر پنهان كردن ازدواج در گذشته است كه با آشكار شدن این موارد، فریب خورده شكایت خود را تحت عنوان فریب در ازدواج به دادگاه ارائه میدهد.


تدلیس عبارت از عملیاتی است كه زن یا مرد یا شخص ثالثی انجام داده و موجب فریب در امر ازدواج شود كه طبق قانون جرم محسوب شده و فریب دهنده به مجازات خواهد رسید.

فریب در ازدواج (تدلیس) به مفهوم اثبات صفات مطلوب یا رفع عیوب به صورت دروغین، از جمله عوامل فروپاشی نظام خانواده یا تیرگی روابط زوجین است. بدین لحاظ زن و مرد از فریب یکدیگر نهی شده اند، علاوه بر آن، فریب دارای پیامدهای حقوقی نیز می باشد.

راهی که شارع مقدس برای جبران این ضرر پیش بینی نموده، حق فسخ نکاح است. امروزه مردان به جهت آشنایی با این حق به راحتی از آن بهره می برند، ولی اغلب زنان به جهت عدم آشنایی با این حق، زمانی که مورد تدلیس واقع می شوند، به طلاق روی آورده و از حقوق خود نیز می گذرند.

لذا در این نوشتار به توضیح و بیان چند پرسش و پاسخ در این زمینه می پردازیم:

حكم تدلیس را بیان كنید؟

همه مراجع: اگر تدلیس به پنهان كردن عیب هایى باشد كه موجب فسخ عقد مى‏گردد، طرف مقابل مى‏تواند عقد را فسخ كند. اما اگر به پنهان كردن عیوب دیگر (مانند نداشتن بكارت و نازایى) و یا ابراز صفات كمال مانند داشتن تخصص، دریافت حقوق بالا و... چنانچه در عقد شرط كرده باشد یا عقد بر این امور مبتنى شده باشد، مى‏تواند عقد را فسخ كند.

(امام خمینى، تحریرالوسیله، ج 2، التدلیس، م 13 ؛ آیت الله صافى، هدایة العباد، ج 2، التدلیس، م 13 ؛ آیت الله سیستانى، منهاج الصالحین، ج 3، م 282 و 279 ؛ آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1500 ؛ آیت الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 951 و 954 ؛ آیت الله خامنه‏اى، استفتاءات، س 442 و دفتر:آیات عظام بهجت، وحید، نورى و تبریزى.)

تبصره:  عیوبى كه اگر در زن باشد مرد مى‏تواند عقد را (بدون طلاق) فسخ كند، عبارت است از: دیوانگى، مرض خوره، مرض برص، كورى، زمین‏گیر بودن، افضاد (یكى شدن راه بول و حیض یا راه حیض و غایط) بودن گوشت، استخوان و یا غده‏اى در رحم.

عیوبى كه اگر در مرد باشد، زن مى‏تواند عقد را (بدون طلاق) فَسخ كند، عبارت است از: دیوانگى، نداشتن آلت مردى، ناتوانى از نزدیكى جنسى، كشیده شدن بیضه‏هاى مرد.

توضیح المسائل مراجع، م 2380 و 2381. (احكام ازدواج، سیدمجتبی حسینی، كد: /500021)

سوال: دختری 22 ساله هستم که از طریق مادر به بیماری هپاتیت B مبتلا شدم بنابر نظر پزشکان اکثر مردم جهان به بیماری هپاتیت B مبتلا هستند ولی این بیماری از راه خون و ارتباط جنسی به فرزند و دیگران منتقل می شود که علم پزشکی با تزریق واکسن به زوجین 6 ماه قبل از ازدواج و به فرزند روزهای قبل از تولد توانسته احتمال ابتلا را تا 95% کاهش دهد لطفاً بفرمایید: الف) با توجه به صداقت زوجین آیا همسر آینده باید از این مطلب با خبر شود؟ ب) آیا ازدواج و بچه دار شدن برای این دسته از افراد اشکال دارد؟

آیة الله تبریزی(ره):

هر مرضی که به واسطه معاشرت سرایت می کند واجب است گفته شود.

(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

الف) خیر لازم نیست آگاه شود.

ب) خیر، ولی بهتر است مراعات شود و اقدامات پیش گیرانه صورت گیرد تا موجب ابتلای دیگران نشود.

(صراط النجاة، ج8، ص 214، س 605)

آیة الله بهجت(ره):

سوال: آیا نگفتن عیوب دختر در ازدواج، تدلیس محسوب مى شود؟

جواب: اگر بناى عقد بر سلامت از آن عیوب باشد، نگفتن آن ها تدلیس است.

آیة الله فاضل لنکرانی(ره):

سوال: در صورتى که اطرافیان دختر بعضى از عیوب دختر را مثل پیسى، سوختگى، کچلى، بیان نکنند، آیا به مجرد نگفتن تدلیس مى باشد؟ و شوهر حق پیدا مى کند عقد را فسخ کند؟

جواب: مجرد نگفتن عیب تدلیس نیست.

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت حوزه

سایت احکام پرسمانی

پایگاه اطلاع رسانی آیة الله بهجت(ره)

شیعه نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.