تبیان، دستیار زندگی
جنگ های تلویزیونی تاثیر غیر قابل انکاری بر تفکر جامعه شناختی و فرهنگی غرب داشت. این جنگ ها در تعیین مسیر جنگ سرد و همچنین بر جنگ هایی که از پی فروپاشی شوروی به وقوع پیوستند تاثیر آشکاری بر جای گذاشتند. سوال: یوتیوب متعلق به کدام شبکه ی اجتماعی می باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قانون شکنی یوتیوب


جنگ های تلویزیونی تاثیر غیر قابل انکاری بر تفکر جامعه شناختی و فرهنگی غرب داشت. این جنگ ها در تعیین مسیر جنگ سرد و همچنین بر جنگ هایی که از پی فروپاشی شوروی به وقوع پیوستند تاثیر آشکاری بر جای گذاشتند.

یوتیوپ

امروزه و با پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش وسیع رسانه های مجازی و پیشبرد جنگ نرم، توئیتر و یوتیوب به عنوان سلاح‌ های جدید سردمداران غربی از جمله آمریکا و اسراییل محسوب می شود. در این راستا روزنامه عربی "الحیات" در مقاله ای تحت عنوان "جنگ هشتاگ توییتری غزه" می نویسد: "سال 2012 میلادی برای اعراب اولین سال شروع جنگ از طریق شبکه های رسانه ای اجتماعی محسوب می شود. پس از سال 2011 به گونه ای شهرت این شبکه ها بر بافت اجتماعی حاکم بر مردم عرب تاثیر گذاشت." یعنی روابط  به هم پیوسته ای که با استفاده از این شبکه ها ایجاد شد، به تغییراتی در این مناطق یاری رساند که به بهار عربی معروف شد. جنگ غزه نگاه منحصر به فردی از چگونگی تبدیل شدن توییتر به صحنه اولین "جنگ هشتاگ" منطقه ارائه می دهد. این "ستون دفاعی" درمقابل غزه اشغال شده رقابتی تنگاتنگ را نشان می دهد.

البته پیش از آن درعرصه ی عمل، جدال سیاسی و نظامی شدت گرفته بود. "جنگ توییتری" تنها پیشرفت جنگ نظامی را گام به گام دنبال کرد. شاید، سال ها بعد اشاره به این موضوع پیش پا افتاده به نظر بیاید. همانطور که امروز کسی تاثیر "جنگ رادیویی" را بر وقایع دهه های پنجاه تا شصت مورد بررسی قرار نمی دهد. دهه هایی که از تبلیغات رادیویی به عنوان ابزاری جهت تسریع کودتا های نظامی استفاده می شد. جنگ های تلویزیونی تاثیر غیر قابل انکاری بر تفکر جامعه شناختی و فرهنگی غرب داشت. این جنگ ها در تعیین مسیر جنگ سرد و همچنین بر جنگ هایی که از پی فروپاشی شوروی به وقوع پیوستند تاثیر آشکاری بر جای گذاشتند. در این رابطه نظرات متفکر فقید فرانسوی "جین بادریلارد" قابل تعمق است، نامبرده میراثی در خور تامل درباره ی ظرایف فرهنگ بصری از خود به یادگار گذاشته است .

آشکار است که شرایط مندرج در یوتیوب برای اجتناب از اشاعه ی ویدیوهای توهین آمیز در مورد "معصومیت مسلمان ها" نقض شد، چرا که "گوگل" شرکت صاحب یوتیوب بر باقی ماندن این ویدیو بر صفحه وب پافشاری کرد

بی اعتباری یوتیوب در جهان عرب

اما درباره ی رسانه ی اجتماعی، دشوار بتوان این حقیقت را نادیده گرفت، که سال جاری همچنین شاهد غول های رسانه های اجتماعی متعددی بود که به اعتبارشان ضربات شدیدی خورد. یوتیوب، وب سایتی مشهور در به اشتراک گذاشتن کلیپ های ویدیویی بود. در حالی که بهارعربی سبب ظهور یوتیوب به عنوان ستون بنیادی در پدیده روبه رشد "روزنامه نگاری شهروندان" منجر شد، جنگ های سال 2012 اعتبار این وب سایت در تملک "گوگل" (Google) را در جهان عرب زیر سوال برد.

نقش فیس بوک در مرگ "جان استیونز"
گوگل

"اولین جنگ یوتیوب" با پخش ویدیوی "معصومیت مسلمان ها" همراه شد. یوتیوب علیرغم بی میلی مردم به فیلم کوتاهی که ماه ها قبل در ایالات متحده پخش شده بود، نقشی کلیدی در اشاعه ی فیلم مذکور ایفاء کرد. سپس "فیس بوک" نقش سرتاسری این رسانه اجتماعی را در آن رویدادهای خونین به عهده گرفت که با مرگ "جان استیونز" سفیر آمریکا در لیبی به اوج خود رسید و به این شکل به محلی برای اعتراضات خشمگین درباره ی این ویدیو مبدل شد. در غوغایی که از پی این جنگ غم انگیز پدید آمد، یوتیوب قوانین خود را در رابطه با نشر مطالب تعصب آمیز و تحریک کننده زیر پا گذاشت.

پافشاری گوگل بر ماندن ویدیوی ضد اسلامی بر صفحه وب

آشکار است که شرایط مندرج در یوتیوب برای اجتناب از اشاعه ی ویدیوهای توهین آمیز در مورد "معصومیت مسلمان ها" نقض شد، چرا که "گوگل" شرکت صاحب یوتیوب بر باقی ماندن این ویدیو بر صفحه وب پافشاری کرد. بایکوت برنامه ریزی شده ای که فعالان مسلمان از طریق اینترنت فراخوان دادند، شیوه ی مسالمت آمیز آن ها را برای ممانعت از پخش این ویدیوی ضداسلامی در یوتیوب نشان داد. پس از این مبارزه آرام، یوتیوب تصمیم گرفت از اشاعه ی این ویدیو در تعدادی از کشورهای مسلمان ممانعت کند اما پذیرش این شکست برای حریف دشوار بود. همین دشواری بود که "اوباما" را مجبور کرد تا از تصمیم عدم توقیف ویدیوی "معصومیت مسلمان ها" در تریبون سازمان ملل متحد دفاع کند. وی اظهار داشت که آزادی بیان در اینترنت جزء به هم پیوسته ای از آزادی های بشر و از حقوق لاینفک انسان ها است.

گروه بررسی قوانین جهانی توییتر، مسئول حذف ویدیوهای مغایر با قوانین است

به این ترتیب این موضوع در توییتر، باعث ایجاد یک جنگ خشونت بارناشی از برخورد نظرات در باره خروجی های رسانه اجتماعی همزمان با باران راکت ها و حملات هوایی از آسمان شد. واضح است که آنها از یکی از دستورالعمل های خود در توزیع پیام ها تخطی کرده اند. آن ها با تاکید از کاربران می خواهند تا از ارسال ویدیوهایی که نشانگر توهین، کشتار یا صدمات فیزیکی است خودداری کنند.

سال 2012 میلادی برای اعراب اولین سال شروع جنگ از طریق شبکه های رسانه ای اجتماعی محسوب می شود

یکی از کارکنان توییتر می گوید این دستورالعمل ها صوری هستند

درهمین رابطه، یکی از آژانس های خبری بین المللی گزارش کرد که یکی از کارکنان توییتر( که نخواست نامش فاش شود.) می گوید این دستور العمل ها صوری هستند. این موضوع کاربران را قادر می کند تا ویدیوهایی قابل اعتراض را به اشتراک بگذارند. اما اختیار برداشتن این ویدیوها در تجزیه و تحلیل نهایی، با گروه بررسی جهانی توییتراست. روشن است که این گروه به مسائل پیچیده، بخصوص وقتی پای مناطق جنگی در میان باشد آشنا هستند. حائز توجه آن که اهمیت رو به رشد رسانه‌ های اجتماعی در اطلاع رسانی مردم، جبهه جنگ جدیدی ایجاد کرده است و دولت ‌هایی که به این علم توجه نمی ‌کنند خود را در معرض خطر قرار می ‌دهند.

فرآوری :آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فارس / پایگاه جنگ نرم