تبیان، دستیار زندگی
درمان نوین عروق شبکیه چشم در کشور، آغاز بارشهای زمستانی همزمان با هفته پژوهش، نقشه طول عمر جهانی، قابلیت 5 حس برای رایانه‌های آینده و بیرون آوردن یک پر 5 سانتیمتری از گردن کودک 7 ماهه از جمله اخبار جالب و خواندنی فناوری در هفته‌ای که گذشت بوده‌اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فناوری در هفته ‌ای که گذشت


درمان نوین عروق شبکیه چشم در کشور، آغاز بارشهای زمستانی همزمان با هفته پژوهش، نقشه طول عمر جهانی، قابلیت 5 حس برای رایانه‌های آینده و بیرون آوردن یک پر 5 سانتیمتری از گردن کودک 7 ماهه از جمله اخبار جالب و خواندنی فناوری در هفته‌ای که گذشت بوده‌اند.

فناوری در هفته‌ای که گذشت

درمان نوین عروق شبکیه چشم در کشور

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان یکی از 3 مرکز اجرای درمان نوین رتینوپاتی های دیابتی در دنیا می شود و محققان این دانشگاه به زودی درمان بیماریهای عروق شبکیه چشم یا رتینوپاتی را به وسیله آنزیم پلاسمین آغاز می‌کنند.

درمان آنزیمی این بیماری یک روش نوین است که علاوه بر مرکز چشم پزشکی الزهرا (س) زاهدان به عنوان قطب آموزشی چشم پزشکی کشور، در 2 مرکز درمانی دیگر در دنیا انجام می‌شود در این روش آنزیم پلاسمین از خون فرد جدا و درمان لازم بر روی چشم صورت می‌پذیرد.

***************

دردسر غرفه‌داران در نمایشگاه پژوهش

مکان نامناسب برای برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری هفته پژوهش امسال با بارش برف و آب شدن آن مشکلاتی را برای غرفه داران به وجود آورد و برخی از آنها را مجبور به ترک نمایشگاه کرد.

هفته پژوهش سال جاری همزمان با بارشهای زمستانی آغاز شد. این پدیده هر چند برای خیلی مایه مسرت و شادی از بابت کاهش آلاینده‌های هوا شد ولی برای محققانی که قرار بود در فضای باز دانشگاه شهیدبهشتی در نمایشگاه هفته پژوهش شرکت کنند، دردسر ساز شد.

درمان نوین عروق شبکیه چشم در کشور، آغاز بارشهای زمستانی همزمان با هفته پژوهش، نقشه طول عمر جهانی، قابلیت 5 حس برای رایانه‌های آینده و بیرون آوردن یک پر 5 سانتیمتری از گردن کودک 7 ماهه از جمله اخبار جالب و خواندنی فناوری در هفته‌ای که گذشت بوده‌اند

این فضا هرچند که سعی شده بود تا با استفاده از روکش‌هایی مسقف شود ولی سقف آن به گونه‌ای نصب نشده بود که غرفه‌های حاضر در این بخش را از بارش برفی که از آغاز هفته پژوهش شروع به بارش کرده بود محفوظ دارد. بارش برف از سقف و نفوذ سرما از سوی دیگر و کافی نبودن سیستم گرمایشی مشکلاتی را برای حاضران در این بخش نمایشگاه فراهم کرده بود به گونه‌ای که در روز سوم برگزاری این نمایشگاه برخی از غرفه‌‌دارها اقدام به تخلیه غرفه‌های خود کردند.

ممنوعیت فروش سیمکارت خارجی در آژانسهای هواپیمایی

فناوری در هفته‌ای که گذشت

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تصویب آیین نامه‌‌ای خبر داد که براساس آن از این پس فروش و تبلیغ سیمکارتهای اپراتورهای خارجی بدون ضوابط مشخص در دفاتر خدمات هوایی و آژانس های هواپیمایی ممنوع خواهد بود.

حسن رضوانی با تاکید بر اعمال نظارت و مقررات بر فروش سیمکارتهای خارجی در کشور اظهار داشت: به دلیل برخی اقدامات ضد رقابتی که از سوی دفاتر و آژانسهای هواپیمایی برای فروش سیمکارتهای خارجی صورت می‌گیرد آیین نامه‌ای در دستور تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد که براساس آن فروش و تبلیغ سیمکارت در این اماکن ضابطه‌مند می‌شود.

***************

نقشه طول عمر جهانی، رنج و ناتوانی انسانها

تحقیقات جدید که با مشارکت یک محقق ایرانی انجام شده نشان می‌دهد عمر متوسط مردم سراسر دنیا افزایش یافته است اما میزان مشکلاتی که‌ موجب سالهای رنج، ناتوانی و اختلال ذهنی می‌شود نیز به همان میزان بالا رفته است.

فناوری در هفته‌ای که گذشت

این "استعاره غم انگیز" همانطور که محققان آن را توصیف کرده‌اند یکی از کلیدهای یافتن یک تحقیق شاخص درباره وضعیت سلامت جهانی در تاریخ پزشکی است. در شرایطی که این جمعیت سالخورده تر می شوند اما تعداد سالهایی که آنها با بیماریهای مزمن و ناتوانیهایی چون کمر درد، دیابت، آرتروز و افسردگی زندگی  کنند، بیشتر می‌شود.

مشکلات مهم جسمانی امروز بیماریها و شرایطی هستند که کشنده محسوب نمی شوند اما ما را بیمار می کنند. امروز ما بیشتر زندگی می کنیم اما به همان میزان نیز مشکلات بیشتری داریم که موجب درد، ناتوانی در حرکت می شوند و گاهی ما را از دیدن ، شنیدین و فکر کردن واضح باز می دارند.

***************

پزشکان یک پر را از گردن کودک 7 ماهه بیرون آوردند

طی هفته گذشته والدین یک دختر 7 ماهه در آمریکا به دنبال مشاهده برجستگی روی آرواره های فرزندشان به بیمارستان مراجعه کردند و پزشکان از آرواره‌های این کودک یک پر سیاه 5 سانتیمتری بیرون آوردند.

فناوری در هفته‌ای که گذشت

پزشک یک پر 5 سانتیمتری سیاه از قسمت متورم شده گردن کودک بیرون آورد، درحالی که این پر بیرون آمده، اما هنوز رنج این کودک به پایان نرسیده است.

پزشکان اظهار داشتند که این نقطه متورم شده دارای یک گره سخت است که اندازه 4 سانتیمتری دارد و این گره به خودی خود متلاشی نمی‌شود و نیاز به جراحی وجود دارد.

***************

ورود 5 حس انسانی به رایانه‌ها/ لمس اشیا با تلفن همراه

اگر از تلفن همراه خود فقط برای صحبت کردن استفاده می‌کنید برای تغییرات عمده در این فناوری آماده شوید.

در روزهای یک هفته گذشته، شرکت IBM پیش بینی خود را برای رایانه‌هایی که قرار است در سال 2018 عرضه شوند، ارائه کرد. این شرکت معتقد است رایانه‌ها در آینده 5 حس انسانی خواهند داشت و با ما به شیوه بسیار متفاوتی ارتباط برقرار خواهند کرد.

بر اساس اعلام IBM فناوریهای فرو سرخ و لمسی، فناوری صفحه لمسی و ظرفیت‌های لرزشی تلفن هوشمند را قادر می‌کنند تا حس فیزیکی لمس کردن چیزی را شبیه سازی کند.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: مهرنیوز