تبیان، دستیار زندگی
آخرالزمان، قیامت، خاموش شدن خورشید، پایان زمین، زمین خاموش می شود، ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ ، سه روز تاریکی و ... ؛ اینها واژگانی هستند که چند ماه است بیشترین تیترهای خبری، ایمیل ها و فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

3 روز تا آخر دنیا!


آخرالزمان، قیامت، خاموش شدن خورشید، پایان زمین، زمین خاموش می شود، 21 دسامبر 2012 ، سه روز تاریکی و ... ؛ اینها واژگانی هستند که چند ماه است بیشترین تیترهای خبری، ایمیل ها و فضای مجازی را به خود اختصاص داده اند.

ایمیل هایی مملو از هراس و تیترهای خوف انگیز. خبرهایی که سال 2012 را بسیار مهم و مورد توجه عام و خاص نمود و تنها یک جمله به سرعت جهان را همچون هاله ای از ابهام در خود فرو برد: "زمین به پایان می رسد." اما آیا به راستی رسانه ها زمین را خاموش می کنند؟!

قیامت

تاثیر رسانه ها بر خاموشی زمین

بی بی سی (BBC) با تیتر هایی نظیر "پایان دنیا نزدیک است." ، "اینک آخرالزمان؛ پایان دنیا نزدیک است؟" ، "چقدر تئوری های علمی را در باره پایان دنیا دنبال کرده اید؟" ، "پایان جهان" و ... به بررسی این موضوع پرداخت و روز به روز بر شعله های آتش این خبر افزود. گاه آن را تکذیب کرد و گاه تصدیق نمود، گاهی هم تنها به قرائت خبر اکتفا ننموده و برنامه هایی برای تحلیل آن تدارک دید. برنامه هایی علمی و تخصصی! با زمانی نسبتا طولانی، که عاری از هرگونه متخصص و فردی قابل اعتماد بود. به طور مثال طی یکی از این برنامه ها، شبکه "بی بی سی" مایاها را قومی صاحب تمدن پیشرفته معرفی نمود که در جنوب مکزیک زندگی می‌ کردند و از این قوم چنین یاد شد: "آنچه از تمدن "مایا" به جا مانده نشانگر دانش پیشرفته این قوم در نجوم، ریاضی و تعیین چرخه ‌های زمانی می باشد. آنها سال خورشیدی 365 روزه را شناسایی کرده بودند و در یکی از معدود کتاب ‌هایی که از آنها به جا مانده، جدولی از خورشید گرفتگی ‌هایی به چشم می خورَد که از عصر آنها تا زمان معاصر رخ داده‌ اند. تقویم قوم مایا در 21 دسامبر 2012 پایان می یابد، زیرا آنها می ‌دانستند که این روز آخرین روز دنیاست و لزومی ندارد چرخه زمانی پس از این تاریخ را تعریف و پیش ‌بینی کنند.!"

"آسوشیتد پرس" (AP) نیز طی چند گزارش به واکاوی این خبر پرداخت و بارها و بارها آن را تایید کرد. این خبرگزاری، در چند ماه اخیر حجم زیادی از اخبار خود را صرف "تاریکی زمین" و نقل قول هایی از "ناسا" در این زمینه اختصاص داد که گاها برخی از آنها فاقد مستندات لازم و یا حتی کاملا جعلی و تحریف شده بودند. بر این اساس در یکی از خبرهای این رسانه چنین آمده است: "طبق تحقیقات ناسا پیش بینی شده است که زمین 3 روز در تاریکی مطلق به سر می بَرد. این 3 روز خاموشی در روزهای 23، 24، 25 دسامبر سال 2012 روی خواهد داد و از آن پس زمین وارد مرحله ای جدید خواهد شد."

باید توجه داشت که با به اوج رسیدن این اخبار و سپری شدن روزهای پایانی سال 2012، رسانه هایی که این موضوع را جدی نگرفته بودند و یا به آن کمتر پرداخته بوده اند نیز به تکاپو افتاده و بخش عمده ای از اخبار خود را به این مسئله (پایان عمر زمین و تاریکی مطلق) اختصاص داده اند

در گزارشی دیگر خبرگزاری "آسوشیتد پرس" چنین نوشت: "سازمان فضایی ناسا پیش بینی کرده است که در 23-25 دسامبر 2012 و در زمان تراز کائنات با یکدیگر، زمین به مدت 3 روز در تاریکی کامل به سر خواهد برد. در این راستا دانشمندان، پیش بینی کرده اند که با تغییرات کائنات، تاریکی مطلق در تمامی کره ی زمین به مدت 3 روز به طول خواهد انجامید و سرنوشت زمین پس از این زمان نامعلوم می باشد."

باید توجه داشت که با به اوج رسیدن این اخبار و سپری شدن روزهای پایانی سال 2012، رسانه هایی که این موضوع را جدی نگرفته بودند و یا به آن کمتر پرداخته بوده اند نیز به تکاپو افتاده و بخش عمده ای از اخبار خود را به این مسئله (پایان عمر زمین و تاریکی مطلق) اختصاص داده اند و بیش از پیش بر هجمه ی این شایعات افزوده اند. البته تنها اخبار نیستند که هم اکنون به این موضوع می پردازند  از چند سال پیش انواع انیمیشن ها و فیلم ها با موضوعات آخرالزمان و پایان جهان ساخته شد که برخی از آنها عبارتند از:

قیامت

- "روز پس از فردا"، فیلمی علمی تخیلی محصول 2004 آمریکا و کانادا به کارگردانی "رولند امریش" می ‌باشد که در 28 می 2004 اکران شد.

- فیلم "2012"، داستان فیلم 2012 مربوط به یک فاجعه ی آخرالزمانی است که بر نمایش مرگ زمین و یک تیم از بازماندگان این فاجعه تمرکز کرده‌است.

- فیلم "من افسانه ام"، سومین اقتباس سینمایی رمان سال 1954 "ریچارد ماتیسون" پس از فیلم‌ های "آخرین انسان روی زمین" (1964) و "مرد امگا" (1971) می باشد.

- انیمیشن "9"، در طول انیمیشن بیننده از نابودی دنیا و انسان‌ ها توسط ماشین ‌ها و ربات ‌هایی که توسط انسان ساخته شده آگاه می‌ شود.

از این رو، با توجه به قدرت رسانه های غربی و نیز استناد آنها بر نقل قول های "ناسا" و همچنین تکرار های بیش از حد این قبیل اخبار (برجسته سازی) و همچنین حجم بالایی که به آنها اختصاص داده شده بود، موجب گشت تا خیل عظیمی از مردم سطح جهان بر این باور شوند که با پایان سال 2012 عمر زمین نیز پایان خواهد یافت.

از شایعه تا واقعیت

باید توجه داشت که اینک و در میان هجمه های فزاینده ی رسانه ها در باره ی تاریکی زمین، سازمان فضایی "ناسا" (NASA) با بیانیه ای به تمامی این شایعات پاسخی علمی داده و این پیش ‌بینی و شایعات مربوط به آن را کاملا رد نموده است. دانشمندان این سازمان معتقد هستند که اخبار و شایعات رسانه ها در اصل تحریف خبری از این سازمان بوده است. در واقع خبر منتشر شده از سوی ناسا را برخی خبرگزاری ها به درستی درک نکرده ‌اند و اصل خبر چنین بوده که به زودی زمین شاهد برخورد ستاره ای دنباله‌ دار به نام "النین" (Elenin) خواهد بود. اما این ستاره ی غول ‌پیکر تهدیدی برای زمین محسوب نمی‌ شود و تاریکی چندانی در کره ی خاکی ما به وجود نخواهد آورد."

ایمیل هایی مملو از هراس و تیترهای خوف انگیز. خبرهایی که سال 2012 را بسیار مهم و مورد توجه عام و خاص نمود و تنها یک جمله به سرعت جهان را همچون هاله ای از ابهام در خود فرو برد: "زمین به پایان می رسد." اما آیا به راستی رسانه ها زمین را خاموش می کنند؟!

دانشمندان "ناسا" گفتند: "النین آخرین ستاره ی دنباله‌ داری است که از قسمت درونی منظومه ی شمسی گذر خواهد کرد. این ستاره ی دنباله ‌دار که با نام نجومیC/2010 x7  شناخته شده برای نخستین بار در 10 دسامبر 2010 میلادی توسط "لئونید النین" یک ستاره‌ شناس روسی در رصدخانه‌ ای واقع در "نیومکزیکو" کشف شد. که در آن زمان فاصله‌ اش تا زمین حدود 401 میلیون مایل (647 میلیون کیلومتر) تخمین خورده است و طبیعتا که از زمان کشف این ستاره تا کنون فاصله‌ ی آن با زمین کوتاه‌ تر شده اما با زمین برخورد نخواهد کرد و از آنجایی که قطر خورشید چند هزار برابر این ستاره می باشد، خلل چندانی در میزان نور آن نسبت به زمین ایجاد نخواهد شد."

قیامت

بنابراین، آنچه که امروز تحت عناوین مختلفی از جمله "خاموشی خورشید" ، "پایان دنیا" ، "آخرالزمان" و ... بر خروجی اکثر قریب به یقین انواع رسانه ها به چشم می خورد، حاصل تحریف ها و برجسته سازی های رسانه ای است. تحریفاتی که در راستای جنگ روانی ایجاد شده اند. جنگی که در آن اعتقادات و افکار عمومی سطح جهان هدف گرفته شده و بنا دارد تا با ایجاد شبهه در اعتاقدات مذهبی آنها، به اهداف خود نایل آید. در واقع رسانه ها با تاکید بر این خبر در تلاش هستند تا این کذب بزرگ را به واقعیتی خود خواسته تبدیل نمایند و بازی رسانه ای جدیدی را ایجاد کنند.

حائز اهمیت آن که، سال هاست دولت مردان غربی به جهت پیشبرد جنگ نرم، به تحریف تاریخ و دست نوشته های بی پایه و اساس اقوام و افراد مختلفی از جمله تاریخ "یاماها" و پیشگویی های "نستراداموس" پرداخته اند و از آنجایی ابزار اصلی جنگ روانی را انواع رسانه ها تشکیل می دهند، با اشاعه ی این قبیل اخبار در فضای مجازی و دیگر رسانه های تحت سیطره ی خود، سعی بر ایجاد رعب و وحشت و نیز متزلزل سازی اعتقادات بشر دارند که متاسفانه در برخی موارد نیز تا حدودی پیشرفت کرده اند، از این رو تنها راه مقابله با این جنگ، افزایش آگاهی و بصرت مردم عموم جامعه و در یک کلام ارتقای سواد رسانه ای می باشد.

آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان