تبیان، دستیار زندگی
دو شکست متوالی برای فوتبال ایران کافی بود تا شایعه خروج علی کفاشیان از پیکره فدراسیون فوتبال قوی تر از همیشه جان بگیرد.سپس یک بازداشت چند ساعته در اوین پیش امد تا داستان خروج رئیس فدراسیون فوتبال شکل جدی تری به خودش بگیرد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانشینان رئیسی که سر رفتنش دعواست؟


دو شکست متوالی برای فوتبال ایران کافی بود تا شایعه خروج علی کفاشیان از پیکره فدراسیون فوتبال قوی تر از همیشه جان بگیرد.سپس یک بازداشت چند ساعته در اوین  پیش امد تا داستان خروج رئیس فدراسیون فوتبال شکل جدی تری به خودش بگیرد.

علی کفاشیان

حتی رئیس که خسته تر از هر زمان دیگری به نظر می رسید خودش تلویحا خروجش را تاید کرد:«قصد داشتم تا موعد انتخابات ریاست‌جمهوری در راس كار باقی بمانم. می‌خواستم بعد از انتخابات پیش رئیس‌جمهور جدید بروم و كسب تكلیف كنم.می‌خواستم بگویم اگر من مورد تایید شما هستم از من حمایت كنید تا بمانم، اگر هم مورد تایید نیستم بروم و جایم را به نفر بعدی بدهم.»

اما ظاهرا اتفاقات اخیر باعث شده رئیس تصمیم مهم خودش را زودتر از موعد عملی كند: «كار را به جایی رسانده‌اند كه دیگر نمی‌خواهم بمانم. بنابراین تا انتخابات بعدی هم صبر نمی‌كنم»

رئیس فدراسیون فوتبال مشكلاتش با مسئولان وزارت ورزش را تكذیب نمی‌كند اما این اختلاف نظرها را به همین سطح محدود می‌كند:«من كه با مملكت و نظام مشكل ندارم. بنابراین نمی‌خواهم با رفتنم مصالح ورزش كشور را به خطر بیاندازم. به همین دلیل بدون سر و صدا می‌روم و بعد از رفتنم هم حرفی نمی‌زنم كه به ضرر فوتبال مملكت باشد.»

6 سال قبل وقتی دادكان از فدراسیون فوتبال رفت، رفتن او به شكلی بود كه فوتبال ایران را نزد مقامات فیفا دچار مشكل كرد و خطر تعلیق فوتبال ایران را تا پشت درهای فدراسیون فوتبال پیش آورد. اما كفاشیان حساب همه جا را كرده و سعی دارد بدون ایجاد مشكل فدراسیون را ترك كند: «هفته آینده به بهانه برگزاری جلسه برای لیگ، اعضای مجمع را دعوت خواهیم كرد و از آن‌ها درخواست می‌كنیم در مورد رئیس جدید تصمیم‌گیری كنند. همچنین برای این‌كه با فیفا به مشكل نخوریم مجوز مجمع را از آن‌ها می‌گیریم»این‌طور كه رئیس می‌گوید، رفتن او -آن هم به شكلی كه از سوی فیفا قانونی و مورد تایید باشد- حدودا یك ماه زمان خواهد برد: «از زمانی كه ما مجوز مجمع را درخواست كنیم تا زمان پاسخگویی و رسیدگی از سوی فیفا 21 روز زمان خواهد برد»

رئیس فدراسیون فوتبال مشكلاتش با مسئولان وزارت ورزش را تكذیب نمی‌كند اما این اختلاف نظرها را به همین سطح محدود می‌كند:«من كه با مملكت و نظام مشكل ندارم. بنابراین نمی‌خواهم با رفتنم مصالح ورزش كشور را به خطر بیاندازم. به همین دلیل بدون سر و صدا می‌روم و بعد از رفتنم هم حرفی نمی‌زنم كه به ضرر فوتبال مملكت باشد.»

بنابراین با احتساب زمان لازم برای تشكیل مجمع و تصمیم‌گیری برای رئیس جدید، حدودا یك ماه وقت صرف خواهد شد. كفاشیان در پایان می‌گوید:«می‌توانستم كاری كنم كه فوتبال ایران بعد از رفتن من به مشكل بربخورد، اما این كار را نكردم. می‌خواهم خیلی آرام و بی‌دردسر از فدراسیون فوتبال خداحافظی كنم»رئیس خنده‌رو سرانجام تصمیم قطعی خودش را برای رفتن گرفته است. اما با این وجود نائب رئیس او چند روز قبل مصاحبه ای را انجام داد که همه حرف های رئیس را زیر سوال برد. نایب رئیس فدراسیون علی کفاشیان اصرار دارد استعفایی از سمت رئیس در کار نیست.

هادی آیت الهی ، که اتهامات مربوط به او در مجمع پرسروصدای شیراز از دلایل تضعیف هرچه بیشتر کفاشیان است  در خصوص شایعات اخیر مبنی بر استعفای علی کفاشیان از ریاست فدراسیون فوتبال، گفت: این مساله تنها یک شایعه است و به هیچ عنوان صحت ندارد. کفاشیان قصد استعفا از ریاست فدراسیون فوتبال را ندارد و قرار است با قدرت به کار خود ادامه دهد! نایب رییس اول فدراسیون فوتبال درخصوص زمان برگزاری مجمع این فدراسیون،گفت:زمان برگزاری مجمع هنوزمشخص نیست اما هرچه سریعتر تاریخی را برای برگزاری مجمع مشخص می کنیم.تمام برنامه های ما در فدراسیون طبق برنامه اجرا می شود و هیچ مشکلی بابت این مساله وجود ندارد.

کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال

داستان اصلی چیست؟

حرف های کفاشیان را خواندید او صریحا از رفتن می گوید اما درست هنگامی که وقت رفتن از راه می رسد آیت الهی به نیابت از او حرف دیگری می زند.

در اینجا شانس صعود مستقیم ایران به نقش بسزایی دارد اخرین تیر ترکش کفاشیان صعود تیم کی روش به برزیل است. تا خرداد 92 این موضوع روشن خواهد شد و اگر کفاشیان تا ان روز دوام بیاورد قطعا در صورت صعود برکنار کردنش اسان نیست اما اگر چنین نشود ان وقت جانشیان او یک به یک از راه خواهند رسید.

در صورتی که در مجمع آینده فدراسیون فوتبال رأی به کنار رفتن علی کفاشیان از ریاست این فدراسیون داده شود، برای مدتی محدود سرپرستی از سوی وزارت ورزش و جوانان اداره فدراسوین فوتبال را برعهده خواهد گرفت تا مقدمات برگزاری مجمع آینده و انتخاب رئیس جدید را فراهم کند.در این شرایط گزینه های زیادی برای سرپرستی مطرح می شوند که با توجه به نقش وزارت ورزش و جوانان، احتمالاتی در مورد گزینه های مورد نظر مطرح می گردد.

حمید سجادی: به روال مرسوم در فدراسیون های ورزشی، فدراسیون هایی که با حاشیه های زیادی مواجه باشند، فردی از مسئولان بلند رتبه ورزش مسئولیت را بر عهده می گیرد تا شرایط را عادی کند.

‌ مهدی تاج:‌ مهدی تاج رابطه خوبی با عباسی وزیر ورزش دارد که صدور حکم ریاست هیات مدیره پرسپولیس توسط وزیر نشانگر این رابطه است. شنیده شده تاج در انتخابات گذشته از کفاشیان خواست کنار بکشد که وی توجهی به این توصیه نکرده است.

محمد دادکان: دادکان از لحاظ وجه ورزشی و اجتماعی شخصیت پذیرفته تری در بین اهالی ورزش دارد و احتمال اینکه وزارت ورزش به سراغ وی برود، زیاد است. البته گفته می شود دادکان در صورتی که مطمئن شود پس از سرپرستی دو، سه ماهه فدراسیون دوباره می‌تواند برای چهار سال دیگر رییس فدراسیون شود این پست را قبول می‌کند.

عزیزمحمدی: شاید برای ریاست فدراسیون فوتبال وجهه لازم را نداشته باشد اما جز افرادی است که در چنین موقعیت هایی می توان روی وی حساب کرد.

حسین قریب: در انتخابات گذشته از او به عنوان گزینه وزارت ورزش نام برده می شد اما نتوانست انتخاب شود. البته برخی معتقدند قریب حکم یک مهره سوخته را دارد و زیاد نمی توان رویش حساب باز کرد.

البته کفاشیان سعی دارد شرایط را برای سرپرستی آیت اللهی هموار کند اما با توجه به مشکلات اخیر بعید به نظر می رسد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان