تبیان، دستیار زندگی
لوریس چكناواریان از ساخت "ویس و رامین" و " بیژن و منیژه " خبر داد لوریس چكناواریان گفت كه در آخرین دور از فعالیت های هنری خود در سال 82 "ویس و رامین"  و"بیژن و منیژه" را به صورت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

(اخبار ادبی و هنری-6خرداد ماه 1382)

لوریس چكناواریان از ساخت "ویس و رامین" و " بیژن و منیژه " خبر داد

لوریس چكناواریان گفت كه در آخرین دور از فعالیت های هنری خود در سال 82 "ویس و رامین"  و"بیژن و منیژه" را به صورت آثار موسیقایی در خواهد آورد.

وی در ادامه افزود: در صدد هستیم تا با اجرای شاهكارهای ادبی، آنها را به صورت یك فستیوال ادبی بزرگ در عرصه های جهانی اجرا كنیم.

رهبر اركستر زهی ارمنستان ، در ادامه تصریح كرد: تالار وحدت نیز، در حال آماده سازی است تا اپرای رستم و سهراب را ضبط و در آبان و شهریور اجرا كنیم.

چكناواریان كه این روزها در حال اجرای سمفونی لیلی و مجنون است در پاسخ به این سوال كه آیا اجرای یك اثر در طول 20 شب از بار كیفی آن نمی كاهد؟ گفت: به عكس ، من معتقدم این امر،  كیفیت اجراها را بالا می برد چون اگر یك اجرا در مرحله اول موفق باشد، در مراحل بعدی باید موفق تر باشد كما اینكه استقبال از آثاری چون لیلی و مجنون ، سطح انتظارات را بالا می برد.

وی دلیل استقبال عمومی از لیلی و مجنون را چهار عامل عظمت شعر نظامی، انتخاب موسیقی فوق العاده، اجرای خوب و دكلمه ی صادقیان ذكر كرد.

چكناواریان افزود: در این بین، اهمیت شعر نظامی در اجرا  بر سایر عوامل برتری دارد چرا كه این اشعار پیكره ی اجراها محسوب می شود.

وی به ایسنا گفت: به نظر من یك هنرمند زمانی كه از سطح معینی بالاتر می رود دیگر متعلق به یك كشور نیست بلكه یك هنرمند جهانی است و امروز شعر نظامی، حافظ و . . . همانقدر برای یك مكزیكی و اروپایی لطیف است كه برای یك ایرانی، چون زمانی كه فكر و زبان ، جهانی می شود ، نتیجه آن قابل فهم برای عامه است پس می شود این اشعار را با موسیقی جهانی اجرا كرد.