تبیان، دستیار زندگی
با عرضه نسخه جدید گوگل مپز و جیمیل در این ماه، گوگل به یاری آیفون آمده است تا آن را به بهترین موبایل کره خاکی تبدیل کند. اما چرا صاحب اندروید و دارنده موتورولا به سرسخت ترین رقیب خود کمک می کند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا گوگل به یاری اپل آمده است؟


با عرضه نسخه جدید گوگل مپز و جیمیل در این ماه، گوگل به یاری آیفون آمده است تا آن را به بهترین موبایل کره خاکی تبدیل کند. اما چرا صاحب اندروید و دارنده موتورولا به سرسخت ترین رقیب خود کمک می کند؟

چرا گوگل به یاری اپل آمده است؟

در حالی که شایعه‌ای مبنی بر آماده شدن اپلیکیشن نقشه گوگل از طرف سایت All Things D منتشر شده بود، گوگل به‌طور رسمی این برنامه را در فروشگاه آی‌تونز برای کاربران آیفون عرضه کرد و نسخه آیپد آن را نیز قرار است بزودی عرضه کند.با معرفی iOS 6 در آیفون 5 و آیپد 4، نقشه گوگل نیز به یک باره ناپدید شد و اپل تصمیم به جایگزین نمودن آن با اپلیکیشن نقشه خود شد. سرویس نقشه گوگل که در حال حاضر محبوب‌ترین سرویس نقشه در دنیا است، امکان آدرس دهی قدم به قدم تا مقصد را به کاربران ارائه می‌کند. سرویس نقشه اپل با مشکلات بزرگ و کوچکی همراه بود که منجر به ناراحتی و شکایت بسیاری از کاربران شد، اشتباهات اپل در سرویس نقشه تازه واردش باعث شد تا فضای لازم و کافی برای حضور دیگر رقبای ارائه کننده این سرویس مانند نوکیا و گوگل فراهم شود. حال نقشه گوگل در قالب یک اپلیکیشن مستقل برای iOS منتشر شده است.

اپلیکیشن جدید نقشه گوگل برای iOS از رابط کاربری جدیدی استفاده می‌کند که بسیار ساده و جذاب به نظر می‌رسد. نقشه گوگل برای کاربران نسخه iOS 5.1 و بالاتر عرضه شده است و دارندگان آی‌دیوایس‌های آیفون 3GS، آیفون 4، آیفون 4S، آیفون 5 و آیپادهای نسل سوم تا پنجم می‌توانند آن را دریافت و استفاده نمایند.

این اپلیکیشن دارای امکانات کاملی نظیر مسیریاب صوتی، نمایش ترافیک زنده و قابلیت استریت ویو است. نقشه گوگل در حال حاضر برای 40 کشور و 29 زبان مختلف عرضه شده است و اگر هنوز آن را در اپ استور اپل مشاهده نمی‌کنید، احتمالا باید کمی صبر کنید.

با معرفی iOS 6 در آیفون 5 و آیپد 4، نقشه گوگل نیز به یک باره ناپدید شد و اپل تصمیم به جایگزین نمودن آن با اپلیکیشن نقشه خود شد. سرویس نقشه گوگل که در حال حاضر محبوب‌ترین سرویس نقشه در دنیا است، امکان آدرس دهی قدم به قدم تا مقصد را به کاربران ارائه می‌کند

گوگل علاوه بر عرضه SDK نقشه خود که احتمالا برنامه‌نویسان اپلی را بسیار خوشحال کرده، وعده داده است تا بزودی قابلیت دسترسی آفلاین به نقشه‌ها را نیز برای کاربران iOS فراهم آورد.

حال برای پاسخ دادن به سوالی که در مقدمه مقاله مطرح شد می توان گفت که پاسخ سوال را باید در صنعت تبلیغات جستجو کرد. سیستم عامل اسمارت فون گوگل (اندروید) در واقع همیشه بخشی فرعی در کنار کسب و کار تبلیغات گوگل بوده و تبلیغات منبع ذاتی سود کمپانی بوده است. بخش موبایل موتورولای شرکت گوگل هم در حال حاضر یک کار جنبی است.

گوگل اهمیتی نمی دهد که شما از چه سیستم عاملی برای تماشای تبلیغاتش، یا کار و تعامل با سایتها این شرکت استفاده می کنید. تنها می خواهد شما را به درون بازی بکشد. دلیل اصلی سرمایه گذاری عظیم گوگل روی اندروید، این است که مطمئن شود شرکت هایی مانند اپل و مایکروسافت نمی توانند دارایی های شان را از کار و کسب اسمارت فون ها بیرون بکشند.

چرا گوگل به یاری اپل آمده است؟

گوگل مپز می تواند یک جایگاه خارق العاده برای فروش تبلیغات باشد. اپلیکیشن های نقشه نه تنها می توانند بفهمند که شما کجا هستید، بلکه می دانند که شما کجا خواهید رفت و به دنبال چه نوع مشاغلی هستید. این همان اطلاعاتی است که سفارش دهندگان تبلیغ آرزوی آن را دارند. گوگل مپز عرضه شده برای آی او اس، فعلا رایگان و بدون تبلیغات است، اما به نظر نمی رسد که این اوضاع برای مدت طولانی به همین شکل باقی بماند.

نگرانی و وابستگی گوگل به تبلیغات کمک می کند تا بهتر دلایل بی علاقگی و سر باز زدن از عرضه اطلاعات مسیر یابی turn-by-turn در داده های عرضه شده جهت اپلیکیشن قدیمی مپز روی iOS را دریابیم. این موضوع یکی از مهمترین دلایلی بود که اپل همکاری با گوگل در تهیه اپلیکیشن نقشه را پایان داده و به گرداب عرضه نقشه اختصاصی بیفتد. اکنون گوگل مپز تبدیل به یک محصول متکی به خود و مستقل شده است که کنترل کامل آن در دستان گوگل است. لذا از این پس فرصت های بالقوه فراوانی جهت فروش تبلیغات وجود دارد. پس مسیر یابی turn-by-turn  هم به نسخه جدید افزوده شده تا عرضه تبلیغات هدفدار بر اساس موقعیت کاربر آسان تر گردد.

گوگل مپز می تواند یک جایگاه خارق العاده برای فروش تبلیغات باشد. اپلیکیشن های نقشه نه تنها می توانند بفهمند که شما کجا هستید، بلکه می دانند که شما کجا خواهید رفت و به دنبال چه نوع مشاغلی هستید. این همان اطلاعاتی است که سفارش دهندگان تبلیغ آرزوی آن را دارند

دنیل گارف مدیر گوگل مپز ویژه موبایل می گوید: «هیچ دلیلی ندارد که در این بازی وارد شویم (رقابت سیستم های عامل). گوگل می خواهد بر روی تمام پلتفرم های اصلی بازار حضور داشته باشد، و البته می خواهیم بهترین تجربه کاربری ممکن را برای همه فراهم آوریم. »

و البته اضافه نمودن اپلیکیشن های قدرتمند به سیستم عامل iOS مطمئنا کمک بزرگی به فروش آیفون ها است. به نظر می رسد تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان، تا کنون برای خرید یا ارتقاء اسمارت فون اپلی دست نگه داشته و منتظر بهبود نقشه ها هستند.

چرا گوگل به یاری اپل آمده است؟

شاید بتوان گوگل را اولین شرکتی دانست که به شکل سلطه جویانه و به دلایل خودخواهانه از پلتفرم رقیبش پشتیبانی می کند. مایکروسافت برای چند دهه از پشتیبانان قدرتمند مکینتاش اپل بود، زیرا کار و کسب اصلی آن فروش اپلیکیشن بود و البته اپل رقیبی برای سیستم عامل ویندوز محسوب نمی شد.

هوشمندی استراتژی تمایل و آمادگی گوگل برای عرضه اپلیکیشن های iOS می تواند در گذر زمان بهتر نمایان شود. هنگامی که اپل قصد دارد همه چیز را تحت کلود عرضه کند (نه تنها ایمیل و مپز)، احتمال شکست این شرکت از گوگل بیشتر هم خواهد شد.

لری پیج، مدیرعامل گوگل بسیار باهوش است و می داند که دیگر همه چیز فقط درباره کادر جستجو نیست. اکنون داستان درباره محتوا و موقعیت است و آنچه که آنها می توانند از این ره آورد برای مشاغل به ارمغان بیاورند. ده ها راه مختلف وجود دارد که وی بتواند گوگل مپز را به سلاحی مهلک تبدیل کند. اما برای اینکه سلاح موثری باشد، ابتدا باید در قلب iOS جا خوش کند.

فرآوری: فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از وبلاگینا، زومیت، نارنجی