تبیان، دستیار زندگی
این مقاله سعی دارد تصویری روشن از یادگیری الکترونیکی را در دانشگاه های ایران نشان دهد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درآمدی بر آموزش الکترونیکی در ایران  (1)

درآمدی بر آموزش الکترونیکی (1)

گسترش فناوری اطلاعات و کاهش هزینه به کارگیری آن، تفکر استفاده از ابزارهای به روز تر را برای رد و بدل کردن تکنولوژی در جوامع مختلف مطرح نمود و به همین سبب با به وجود آمدن و همچنین همه گیرشدن اینترنت، آموزش الکترونیکی پس از آموزش از راه دور در جوامع رو به رشد جایگاه ویژه ایی پیدا نمود. این مقاله سعی دارد  تصویری روشن از یادگیری الکترونیکی را در دانشگاه های ایران نشان دهد.

علاوه بر آن به بررسی تجربیات موجود در این سامانه پرداخته و در سری مقالات بعدی به مشکلات و مزایای فعلی این سیستم ها پرداخته خواهد شد و در پایان نیز به معرفی اجمالی دانشگاه های مجازی ایران و برخی از مهمترین دانشگاه های مجازی خارج از کشور خواهیم پرداخت.

امروزه آن چه  می‌تواند شما را از بقیه جلوتر بیندازد، آموزش و یادگیری سریع‌تر است. همگام با تغییرات زیادی که در جهان به‌وجود آمده است، نگرش دانشمندان به مقوله  آموزش و یادگیری نیز تحولاتی داشته است. در سبک آموزش به شیوه قدیم، همواره استاد بایستی به اجبار و همراه با تنبیه سعی در یادگیری دانش آموزان می داشت و این امر سبب عدم رضایت افراد و در نتیجه افت تحصیلی آنان می شد .

اما اکنون با به کار گیری e-learning ضعف گذشته برطرف شده و چون افراد با میل شخصی به یادگیری می پردازند در نتیجه سطح یادگیری افراد به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. شکل زیر، تصویر واضح تری را از این روند نشان خواهد داد.

درآمدی بر آموزش الکترونیکی (1)

در ایران نیز آموزش الکترونیکی پیشرفت قابل توجه ای پیدا کرده است. هدف از تاسیس مراكز آموزش الكترونیكی در دانشگاه ها گسترش توازن اجتماعی در زمینه آموزش و یادگیری، افزایش توان پذیرش و تربیت فارغ التحصیلانی است كه توانایی پاسخگویی به نیازهای جامعه در زمینه مورد تخصص خود را داشته ‌باشند.

بدین سبب  دانشگاه ها در راستای بهره ‌مندی از یادگیری های مبتنی بر فناوری‌ های نو " مركز آموزش الكترونیكی " را تاسیس كرده اند.

این مراکز با تعیین چشم اندازهای بلند مدت  و روشن از اهداف عالی، سعی در برطرف نمودن نیازهای جامعه در طول یک برنامه ریزی معین، جهت رسیدن به تخصص های کاربردی و تربیت متخصصین با سواد در حوزه های مختلف را به عنوان اساسی ترین وظیفه خود قرار داده اند.

نخستین قدم برای رسیدن به این اهدف، اعتبارسنجی از نقطه نظر آموزشی و پژوهشی در این مراكز است.

در زیر به مهمترین برنامه های اصولی مراکز آموزش الکترونیکی دانشگاه ها اشاره شده است. چنان چه  مراکز آموزش عالی در به کارگیری این موارد همت گمارند، همواره می توانند سطح آموزش و یادگیری خود را با توجه به گسترش روز افزون دنیای تکنولوژی در قرن حاضر ارتقاء بخشیده و به اهداف عالی خود دست یابند.

  • اعتبارسنجی آموزشی و گسترش رو به جلو آن
  • برطرف نمودن نیازهای جوانان در حوزه آموزش
  • استفاده از فناوری های روز دنیا
  • برقراری تعامل میان دانشگاه و صنعت

مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1383 اولین تجربه ی جذب دانشجو را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی آغاز نمود. این دانشگاه هم اکنون در دو رشته مهندسی فناوری اطلاعات و مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی و در رشته های مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت اجرایی، مهندسی مدیریت ساخت، مهندسی شیمی و سایر رشته ها در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به ارائه خدمات به صورت الکترونیکی به دانشجویان در سراسر ایران می باشد.

درآمدی بر آموزش الکترونیکی (1)

همچنین خاطر نشان می شویم عموما در بیشتر دانشگاه های ارائه دهنده سیستم آموزش الکترونیکی، جلساتی نیز برای رفع اشکال به صورت حضوری برگزار می شود که تنها با موضوعیت برطرف کردن مشکلات احتمالی واشکالات درسی دانشجویان می باشد زیرا همان طور که در مطالب قبلی نیز به آن پرداخته شد در این روش آموزش کلیه دروس در قالب کلاس های مجازی ، SCO ها و یا سی دی های آموزشی می بایستی به طور جامع  تدریس  شده باشند.

امتحانات پایان ترم نیز به صورت همزمان و به شکل حضوری درشهر محل استقرار دانشگاه و یا بعضا دیگرشهرهای تحت نظارت دانشگاه مبداء  برگزار می گردد.

بخش آموزش مجازی تبیان

تهیه: خاموشی