تبیان، دستیار زندگی
مسجد صاحب الزمان از دیگر مساجد و مکان های مقدسی بود که شهید مفتح در آن مسجد به نشر حقایق و تنویر افکار جامعه اسلامی می پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشکیل کانون های مذهبی

شهید مفتح

مسجد صاحب الزمان از دیگر مساجد و مکان های مقدسی بود که شهید مفتح در آن مسجد به نشر حقایق و تنویر افکار جامعه اسلامی می پرداخت.

مسجد جاوید

دکتر شهید مفتح در سال 1352 برای آنکه بین تشکل های مذهبی و نیروهای مسلمان  اتحاد و انسجام بیشتری ایجاد نماید و راه را برای معرفی اسلام راستین بگشاید امامت جماعت مسجد جاوید را پذیرفت تا خلأ به وجود آمده از بسته شدن حسینیّه ارشاد جبران گردید و مسجد جاوید به یکی از کانون های مهم و اثر گذار فعالیت‌های فرهنگی شهید مفتح تبدیل گشت.

او در این مسجد یک هسته مقاومت تشکیل داد و سعی داشت تا از سخنرانان متعهد و مبارز که در راه نهضت اسلامی گام بر می دارند دعوت به عمل آورد و از این راه بتواندجوانان و خصوص دانشجویان را به سوی معارف و مباحث اسلامی ناب اسلامی ترغیب نماید،

او برای رسیدن به اهداف و تلاش های خود  مشورت با شخصیت هایی چون آیة اللّه مطهری را سرلوحه کارهای خود قرار داده بود و از متفکران والامقام و مسلط به علوم اسلامی مشورت می گرفت تا زیر بنای حرکت های فرهنگی و آموزشی خویش هر چه موفق تر باشند.

شهید مفتح  در مسجد جاوید کتابخانه ای بسیار مجهز و پربار تأسیس نمود و کلاس های گوناگونی در رشته های تفسیر قرآن، نهج البلاغه، اصول عقاید، فلسفه، اقتصاد، تاریخ ادیان، عربی، جامعه شناسی در سطح خواهران و برادران تشکیل داد که در ارتقاء میزان آگاهی دینی و تقویت شعور سیاسی قشرهای مذکور بسیار اثر داشت.

 در این کلاس ها خود مفتح، آیة اللّه مطهری، دکتر باهنر و تنی چند از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه مطالب مورد نظر را با سبکی جدید تدریس می نمودند.

کلاس هایی که در مسجد جاوید توسط شهید مفتح تشکیل و اداره می گردید مخصوصا جلسات تفسیر قرآن به شدت از سوی مقامات امنیتی رژیم پهلوی به شدت کنترل می شد. گزارش هایی که از این مسجد توسط ساواک و شهربانی تهیه شده نشان گر حساسیت ساواک و سایر نهادهای امنیتی در قبال فعالیت های ایشان است.

در یکی از گزارش هایی که پلیس تهران به ریاست اداره اطلاعات شهربانی کلّ کشور ارسال گردیده، آمده است: اطلاعیه واصله حاکی بود آقای شیخ محمد مفتح، استاد دانشگاه و پیش نماز مسجد جاوید در جاده قدیم شمیران که مدتی است ممنوع المنبر می باشد اخیراً در قسمت شمالی ساختمان مسجد که نوساز و هنوز نیمه تمام می باشد و دارای درب جداگانه ای است جهت عده ای از دختران و پسران جوان که بین آنان دانشجویان دانشگاه دیده شده اند کلاس تفسیر قرآن تشکیل داده است.

در این گزارش قید گردیده است: این کلاس تفسیر روزهای پنج شنبه و جمعه بعد از ظهر در دو کلاس جداگانه تشکیل می شود، در ادامه همین گزارش آمده است:

ضمن مراقبت،مشاهده گردید عده ای دختر جوان که همگی چادر مشکی به سر داشتند و با خود کیف و کتاب حمل می نمودند از ساعت 13 به تدریج به درب شمالی مسجد مراجعه و وارد زیر زمین که در آن صندلی و میز قرار داده شده بود گردیده و تا ساعت 14 حدود 35 نفر دختر در محل فوق اجتماع کرده و آقای شیخ محمد مفتح نیز مراجعه و مشغول تدریس بوده اند و کلاس مزبور تا ساعت 18 ادامه داشت.1

سرانجام در روز سوم آذرماه سال 1353هـ. ش پس از سخنرانی حضرت آیة اللّه خامنه ای و با هجوم ساواک، مسجد جاوید تعطیل و دکتر مفتح پس از دستگیری روانه زندان گردید.2

مسجد صاحب الزمان

مسجد صاحب الزمان از دیگر مساجد و مکان های مقدسی بود که شهید مفتح در آن مسجد به نشر حقایق و تنویر افکار جامعه اسلامی می پرداخت، در سلسله بحث هایی با عنوان حکومت اسلامی در این مسجد برگزار می گردیدآیة اللّه مفتح مباحث قرآنی و نکات تفسیری در باره زمینه های نهضت اسلامی را تشریح و تبیین می کرد .3


پی نوشت ها:

1. استاد شهید به روایت اسناد مرکز انقلاب اسلامی، تهران.

2.  بزرگ مردی در راستای تشیع سرخ، مجله اعتصام، ش 8.

3. آیات اصول اعتقادی قرآن، شهید مفتح، ص 97 ـ 95.

منابع:

کتاب شهید مفتح تکبیر وحدت.

سایت حوزه نت

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه