تبیان، دستیار زندگی
در مجاورت خانه من و شما روزی نیست كه ساخت و ساز تازه ای صورت نگیرد. این ساخت و ساز ادامه دار در كوچه و خیابان های متعدد شهر، تهران را به مركزی برای تغییرات دائمی در حوزه ساختمان تبدیل كرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جان شهروندان را به بازی نگیرید


در مجاورت خانه من و شما روزی نیست كه ساخت و ساز تازه ای صورت نگیرد. این ساخت و ساز ادامه دار در كوچه و خیابان های متعدد شهر، تهران را به مركزی برای تغییرات دائمی در حوزه ساختمان تبدیل كرده است.خوب یا بد این اتفاقی است كه در حال رخ دادن است و از آن گریزی نیست. می توان نسبت به افزایش ساخت و ساز در شهری چون تهران كه بافت فرسوده آن نیز مایه نگرانی بسیاری از كارشناسان شده از منظری خوشبینانه هم نگاه كرد.چه آنكه تهران بر روی منطقه ای زلزله خیز واقع شده و چاره ای جز ترمیم بافت فرسوده آن نیست.

با این حال این حجم از ساخت و ساز اگر بدون توجه به اصول درست مهندسی انجام گیرد خود تبعات دیگری نیز به دنبال خواهد داشت. از افزایش حجم سر و صدای اضافی و آلودگی صوتی ناشی از ساخت و ساز در كوچه و خیابان های شهر كه بگذریم، یكی دیگر از نشانه های این بی توجهی در هنگام آماده سازی زمین هایی صورت می گیرد كه قرار است ساخت و ساز تازه بر روی آنها شكل بگیرد. مالكان این زمین ها در بسیاری از موارد برای آماده سازی آنها خانه های قدیمی را خراب كرده تا بنای تازه را بر زمین آن بنا كنند. بعد از تخریب ساختمان قدیمی یكی دیگر از مراحل پر اهمیت كار گودبرداری زمین است كه بی توجهی به اصول درست آن با توجه به فشردگی ساختمان ها در تهران می تواند باعث بروز حوادث ناخوشایندی شود.حوادثی كه در ماههای اخیر حجم آن نیز رو به فزونی گرفته و در نتیجه چاره اندیشی برای جلوگیری از وقوع آنها الزامی به نظر می رسد.

گودبرداری

بنا به گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ؛ اندازه كوچك قطعات زمین و فاصله عرضی صفر ساختمان ها از یكدیگر در بسیاری از نقاط تهران باعث شده گودبرداری امری دلهره آور و نگران كننده برای مالكان ساختمان ها و همسایگان شود. در سال های اخیر با افزایش تراكم و تعداد طبقات و نیاز به تامین پاركینگ و سایر سطوح خدماتی در ساختمان ها، عمق گودبرداری نیز بیشتر شده است اما در حالیكه گودبرداری اصولاً جزو كارهای پیچیده و بسیار خطرناك مهندسی محسوب می شود و بویژه در گودهای با عمق زیادتر نیازمند بررسی های همه جانبه، دقت و نظارت و در نهایت صرف وقت و هزینه قابل ملاحظه ای است تا جان و مال مردم از این طریق به خطر نیفتداکنون شاهد گودبرداری های غیر اصولی در پایتخت هستیم! معضلی كه به طور مستقیم امنیت جانی شهروندان را در تهدید جدی قرار داده است.

گودبرداری غیر اصولی، مقصر مالک یا مهندس ناظر

بدون شک با وقوع هر ریزش آوار در پی گودبرداری غیر اصولی انگشت اتهام ابتدا به سمت مالک و مهندس ناظر نشانه می‌رود. با در نظر گرفتن احتمال مقصر بودن هریک از این افراد، به جرات سازمان نظام مهندسی نیز از دیگر مقصران این حادثه است. نظارت کمرنگ این سازمان سبب شده مالک برای رسیدن به نفع خود اقدام به استفاده از مهندیسن ناظر کم تجربه و اجاره ای کند. مهندسانی که تنها اسم خود را برای ساخت و ساز اجاره می دهند و هیچگاه در محل احداث ساختمان حاضر نمی شوند.  لذا شهرداری باید مهندسانی را كه در پروژه‌هایشان این اتفاق‌ها رخ می‌دهد در فهرست سیاه قرار دهد و سازمان نظام مهندسی نیز به افرادی كه جان آدم‌ها برایشان مهم نیست اجازه كار ندهد و پروانه فعالیتشان را باطل كند.

شهرداری باید مهندسانی را كه در پروژه‌هایشان این اتفاق‌ها رخ می‌دهد در فهرست سیاه قرار دهد و سازمان نظام مهندسی نیز به افرادی كه جان آدم‌ها برایشان مهم نیست اجازه كار ندهد و پروانه فعالیتشان را باطل كند

افزایش حوادث گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت

اعضای شورای شهر تهران درحالی نسبت به شانه خالی كردن سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران از پذیرفتن بار مسوولیت حوادث ناشی از گودبرداری انتقاد می‌كنند كه مسوولان شورای عالی استان‌ها در اظهارنظرهایی با تاكید بر افزایش آمار حوادث ناشی از گودبرداری غیراصولی در پایتخت و برخی كلانشهرها، معتقدند كه شورای شهر تهران نیز باید نظارتش را در این زمینه تقویت كند.

ابراهیم مرادی، عضو شورای عالی استان‌ها معتقد است: متاسفانه آمار این‌گونه حوادث در تهران و برخی دیگر از كلانشهرها بالاست و مسوولان مربوط از جمله اعضای شورای اسلامی شهر تهران باید با توجه به این‌كه این مسائل با جان مردم سر و كار دارد نظارت منسجم و جدی داشته باشند، زیرا رعایت نكات و اصول صحیح فعالیت ساختمانی مانع از بروز این حوادث می‌شود.

گودبرداری

آماری تکان دهنده از حوادث گود برداری/ مرگ یک هزار نفر در سال90

بلندمرتبه سازی و گودبرداری های چند ده متری برای استفاده بیشتر از فضاها با توجه به تراکم خانه ها باعث شده است که آمار وقوع این حوادث و شدت آنها نیز افزایش یابد. شدتی که باعث گرفتن قربانیان بی گناهی می شود که شب یا روز در مجاورت این قتلگاه ها مشغول استراحت هستند. به گفته دکتر محمود خدا دوست، رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی در سال گذشته هزار و 15 نفر از هموطنان بر اثر گودبرداری غیر اصولی جان خود را از دست دادند. به گفته وی تهران و البرز رکوردار وقوع و مرگ براثر گودبرداری غیر اصولی هستند.

جدیتی در پیگیری لایحه نهایی ضوابط و مقررات گودبرداری ساختمانی وجود ندارد

در پی وقوع چندین حادثه ساختمانی در پایتخت به دلیل گودبرداری‌های غیراصولی و همزمان با آغاز فصل تابستان شورای شهر تهران در پنجم تیرماه امسال معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران را مکلف کرد ظرف حداکثر یک ماه لایحه ضوابط و مقررات گودبرداری را تدوین کند تا از این طریق مسوولیت مسوولان اجرایی و مهندسان ناظر به عنوان رکن اصلی گودبرداری ساخت وساز در پایتخت شفاف شود.

بنا به گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ؛ اندازه كوچك قطعات زمین و فاصله عرضی صفر ساختمان ها از یكدیگر در بسیاری از نقاط تهران باعث شده گودبرداری امری دلهره آور و نگران كننده برای مالكان ساختمان ها و همسایگان شود

با این وجود پس از گذشت یک ماه (پنجم مرداد ماه) مدیران شهری با نگاهی به تاریخ ابلاغ دستور تنظیم لایحه گودبرداری اعلام کردند برای ارائه لایحه نهایی ضوابط و مقررات گودبرداری اصولی دو هفته دیگر زمان باقی مانده است و تا ابتدای شهریورماه این لایحه برای بررسی نهایی به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.اکنون گرچه از زمان دومین وعده مدیران شهری بیش‌از سه ماه دیگر نیز گذشته است، اما به نظر می‌رسد در بررسی پرونده لایحه ضوابط گودبرداری اصولی ساختمان جدیتی وجود ندارد و خبر جدیدی از سرنوشت آن در شورا نیست .

جان شهروندان را به بازی نگیرید
گودبرداری

حوادث ناشی از گودبرداری غیراصولی در تهران به داستانی تکراری و فراموش شدنی تبدیل شده است. وقوع حادثه سعادت آباد و مرگ چندین کارگر، وقوع حادثه بلوار فردوس و مرگ پنج نفر، وقوع حادثه تهرانپارس و تخریب ساختمان پنج طبقه ،حادثه مسجد حضرت رقیه (س) با 6 کشته و حادثه ریزش ساختمانی در خیابان دماوند که جان یک پیرزن 63 ساله و یک کودک دو ساله را گرفت از مهمترین حوادث گودبرداری غیر اصولی هستند. حوادثی که با وضعیت موجود باز هم باید منتظر رخداد ان در تهران باشیم.

تا ساخت و سازها ادامه دارد و تا تخلفات ساختمانی زیر گوش مسوولان و متولیان امر به آسانی اتفاق می‌افتد، این حوادث با روند صعودی و بدون توقف ادامه خواهد داشت.

در این میان، آنچه همچون راز سر به مهری باقی است، این است كه در وقوع حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی تا كی قرار است سازمان‌های متولی، از شهرداری و نظام مهندسی گرفته تا مهندسان ناظر و...همچنان با خالی كردن شانه از بار مسوولیت، جان ارزشمند شهروندان را به بازی بگیرند؟!

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- تابناک / 2- روزنامه ایران / 3- جام جم