تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

آخرین قسمت

پیام خود را با آب بنویسید

دانشمندان با استفاده از فناوری نانو توانسته‌اند مواد مرطوب گزینشی را تولید کنند که برای نوشتن پیام‌های طولانی‌مدت با استفاده از آب قابل استفاده هستند.

محققان اخیرا با تیمی از دانش‌آموزان و استادان دبیرستان مریماک، مفهوم موسوم به «hydroglyphics» را بصورت یک نسخه نمایشی آموزشی درآورده‌اند.

پیام خود را با آب بنویسید

این نسخه به مردم در تجسم تفاوت میان سطوح دافع آب یا خیس شده کمک می‌کند. اصل اساسی این نسخه که به معنی «خط هیروگلیف آبی» بوده، این است که با تغییر ویژگیهای یک سطح می‌توان با استفاده از آب از چاپهای دلخواه برخوردار شد.

برای این کار به برچسبهای اسفنجی، یک فنر اصلاح شده تسلا و یک ظرف آزمایشگاهی نیاز است. در این نمایش هر فرد یک برچسب را در انتهای ظرف آزمایشگاهی قرار داده و در زیر مارپیچ تسلا قرار می‌گیرد که این کاغذ را از بین می‌برد. در این زمان یک جرقه بنفش رنگ با صدای بلند ایجاد می‌شود. سپس به این ظرف آب افزوده شده و تمام بخشهای ظرف بجز محل چسب را پر می‌کند. این کار باعث نوعی حکاکی شده که تا یک ماه باقی می‌ماند.

ظروف آزمایشگاهی در اصل از یک ساختار پلاستیکی برخوردارند که دافع آب است. هنگامی که با فنر تسلا مورد درمان قرار می‌گیرند، هوا به شکل رسانا درآمده و اکسیژن با پلاستیک ترکیب می‌شود که باعث جذب آن توسط سطح این ماده خواهد شد.

دانشمندان با استفاده از فناوری نانو توانسته‌اند مواد مرطوب گزینشی را تولید کنند که برای نوشتن پیام‌های طولانی‌مدت با استفاده از آب قابل استفاده هستند

با این حال ناحیه زیر برچسب از هوا مصون بوده از این رو هنوز آب را از خود دفع می‌کند. آب درون ظرف به بخشهای جاذب چسبیده و بخش پیام را خشک نگه می‌دارد.

بالش‌ و ملحفه‌های شب‌تاب، جایگزین لامپ‌های ال‌ای‌دی اتاق خواب

بالش‌ و ملحفه‌های شب‌تاب

طراحان فرانسوی برای حل مشکل تاریکی شب، پرده‌ها و ملحفه‌های درخشانی طراحی کرده‌اند که نور و درخشندگی زیبایی در محیط اتاق ایجاد می‌کند. بر خلاف سایر منابع نوری مانند نئون یا لامپ‌هایLED، در پرده و ملحفه درخشان از الیاف نوری برای تأمین نورهای رنگی زیبا در تاریکی شب استفاده می‌شود. در این محصولات از پارچه فیبر نوری موسوم به لومینکس (Luminex)‌ استفاده شده است که درخشندگی و زیبایی خاصی در اتاق خواب ایجاد می کند.

بالش‌ و ملحفه‌های شب‌تاب

برای تأمین برق یک روتختی، از آداپتور ولتاژ پایین 4.5 ولت یا باتری استفاده می شود و به گفته طراحان هیچ خطر برق گرفتگی یا افزایش دما در اثر استفاده از این محصولات وجود ندارد.

بالش‌ و ملحفه‌های شب‌تاب

روشنایی پرده، روتختی و روبالشی با قطع آداپتور یا خارج کردن باتری براحتی خاموش می شوند؛ این محصولات با قیمت 320 پوند به بازار عرضه شده اند.

با الهام از جوجه‌تیغی، سوزن‌های تزریق مهربان‌تر شدند

محققان بیمارستان زنان بریگهام در بوستون آمریکا در پژوهش جدید نشان دادند که سوزنهای تزریق زیرجلدی مبتنی بر ساختار تیغهای جوجه‌تیغی ساده‌تر در پوست رفته، از درد کمتری برخوردار بوده و خم نمی‌شوند.

با الهام از جوجه‌تیغی، سوزن‌های تزریق مهربان‌تر شدند

جوجه‌تیغی آمریکای شمالی در پشت خود حدود 30 هزار تیغ دفاعی دارد که در گوشت شکارچی فرو می‌روند. این تیغها به محض فرورفتن در بدن شکارچی به سختی قابل بیرون کشیدن هستند. یک پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم،‌ از یافته‌هایی که این تیغها را، سلاحی موثر دانسته، رونمایی کرده است.

هر تیغ از یک سر مخروطی با قلابهای میکروسکوپی رو به عقب برخوردار است. این قلابها مانند تیغه‌های دندانه‌دار عمل کرده و با تمرکز نیرو در لبه‌های دندانه یک برش واضحتر را در بافت ایجاد می‌کند. این قلابها علاوه بر مهار این تیغها در گوشت، فشار مورد نیاز برای فرو رفتن در بافت را کاهش می‌دهند.

محققان بیمارستان زنان بریگهام در بوستون آمریکا در پژوهش جدید نشان دادند که سوزنهای تزریق زیرجلدی مبتنی بر ساختار تیغهای جوجه‌تیغی ساده‌تر در پوست رفته، از درد کمتری برخوردار بوده و خم نمی‌شوند

این محققان یک نمونه تقلیدی پلاستیکی را از روی مدل تیغ این موجودات ساخته و دریافتند که این مدل بطرز قابل توجهی نیروی نفوذ را کاهش و نیروی مورد نیاز برای بیروی کشیدن آنرا افزایش می‌دهد.

به گفته محققان، بررسی بیشتر تیغهای این موجود می‌تواند به طراحی بهتر سوزنهای تزریق و چسب‌های پزشکی منجر شود.

فرآوری: راضیه کتابچی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: ایسنا