تبیان، دستیار زندگی
آیا هیچ یک از شما خوش ندارد که در خانه خود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتظار و منتظر از دیدگاه امام رضا(ع)


موضوعی که در زمینه مهدویت در کلام امام رضا(ع) یافت میشود، موضوع انتظار فرج یا چشم به راه گشایش بدون است.

آن حضرت در روایات متعددی به موضوع فضیلت انتظار و فرج اشاره کرده است، از جمله روایتی خطاب به "حسن بن جهم" که از حضرتش درباره "فرج" می پرسد، می فرماید:

أولست تعلم أن انتظار الفرج من الفرج؟

قلت: لا أدری، إلا أن تعلمنی.

فقال: نعم، أانتظار الفرج من الفرج.(1)

آیا می دانی که انتظار فرج، جزئی از فرج است؟

گفتم: نمی دانم، مگر اینکه شما به من بیاموزید.

فرمود: آری، انتظار فرج، جزئی از فرج است.

در روایت دیگری نیز می فرمایند:

ما أحسن الصبر و انتظار الفرج. أما سمعت قول العبد الصالح: " و ارتقبوا إنی معکم رقیب " " وانتظروا إنی معکم من المنتظرین " فعلیکم بالصبر إنما یجیء الفرج علی الیأس و قد کان الذین من قبلکم أصبر منکم.(2)

انتظار و منتظر ار دیدگاه امام رضا(ع)

چه نیکوست صبر و انتظار فرج! آیا سخن بنده صالح خدا(شعیب) را نشنیدی که فرمود: " و انتظار برید که من (هم) با شما منتظرم" و " پس منتظر باشید که من (هم) با شما از منتظرانم!" بر شما باد به صبر و بردباری چرا که گشایش، پس از ناامیدی فرا میرسد و به تحقیق، کسانی که پیش از شما بودند، از شما بردبارتر بودند.

آن حضرت در روایت بسیار زیبایی، فضیلت انتظار را این گونه بیان می کند:

أما یرضی أحدکم أن یکون فی بیته ینفق علی عیاله ینتظر أمرنا فإن أدرکه کان کمن شهد مع رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، بدرا، و إن لم یدرکه کان کمن کان مع قائمنا فی فسطاطه.(3)

آیا هیچ یک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانواده اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود، مانند کسی است که همراه رسول خدا(ص) در نبرد بدر به شهادت رسیده است، و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید، مانند کسی است که همراه قائم ما و در خیمه او باشد.

در اهمیت و ارزش انتظار، همین بس که خداوند، اسماعیل را به سبب همین انتظارش صادق الوعد خوانده است. سلیمان جعفری از امام علیه السلام روایت کرده است که فرمود:

می دانید چرا خداوند، اسماعیل را صادق الوعد نامیده است؟ چون او به مردی وعده داده بود، یک سال نشست و انتظار وی را کشید.(4)


پی نوشت ها:

1- شیخ طوسی، 1387 ش، صفحه 276

2- عطاردی، 1406 ق: ج 1، ص 217

3- کلینی، 1362 : ج 4 ص 266

4- ابن بابویه، 1426 ق: ج 2، ص 79

تهیه شده توسط کانون فرهنگی صالحین(مسجد عمار یاسر)،‌ تحت نظر امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی

بخش حریم رضوی