تبیان، دستیار زندگی
كورش تهامی متولد ۱۳۵۰ است. وی دانش آموخته رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است و تاكنون در تئاترهای مختلفی بازی كرده است. نخستین حضور او در سینما در سن بیست و پنج سالگی بود كه در فیلم سینمایی سینما سینماست بازی كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطوط چهره ی تهامی

گفت‌وگو با كورش تهامی، بازیگر نقش احمد در سریال «یه تیكه زمین»


كورش تهامی متولد 1350 است. وی دانش آموخته رشته تئاتر از دانشگاه آزاد اسلامی است و تاكنون در تئاترهای مختلفی بازی كرده است. نخستین حضور او در سینما در سن بیست و پنج سالگی بود كه در فیلم سینمایی سینما سینماست بازی كرد.

سریال «یه تیكه زمین»

از دیگر آثار سینمایی او می‌توان به فیلم‌هایی همچون ساحره، دفتری از آسمان، مریم مقدس، این زن حرف نمی‌زند، به رنگ ارغوان، از دور دست، شبانه، سرگیجه و برف روی شیروانی داغ اشاره كرد. تهامی در سریال‌های زیر تیغ، رویای گنجشك‌ها، ساعت شنی، شب می‌گذرد، خسته دلان، ملكوت، شوق پرواز و تبریز در مه بازی كرده است. او این روزها بازی در سریال تلویزیونی «یه تیكه زمین» به كارگردانی مهدی كرم‌پور را روی آنتن شبكه دو دارد. تهامی در این سریال نقش احمد، پسر بزرگ خانواده را بازی می‌كند كه سعی دارد برادر كوچكترش را متوجه اشتباهاتش كند تا لطمه‌ای به خانواده وارد نشود. با او درباره بازی در این سریال به صحبت نشستیم.

اولین موردی كه در سریال یه تیكه زمین به چشم می‌خورد، گریم متفاوت‌تان است كه باعث شده چند سالی هم بزرگ‌تر از سن‌تان به نظر بیایید. آیا از ابتدا قرار بود گریم نقش احمد به این شكل باشد یا بعد از صحبت‌هایی كه با كارگردان داشتید به این نوع گریم رسیدید؟

بعد از این‌كه قرار شد من نقش احمد را بازی كنم لازم بود صورت و موهایم تغییراتی داشته باشد تا به نقش بیشتر نزدیك شوم. به همین دلیل بعد از صحبت‌هایی كه داشتیم به این نتیجه رسیدیم كه این مساله باید در گریم هم اتفاق بیفتد تا به لحاظ ظاهری به احمد نزدیك شوم و فقط محدود به بازی من نشود. بنابراین برای شكل‌گیری شخصیت احمد 50 درصد به لحاظ ظاهری باید تغییر می‌كردم. در نهایت گریم همانی شد كه شما در این سریال می‌بینید. تلاش كردم نقش احمد را به بهترین شكل اجرا كنم تا برای مخاطب قابل باور باشد و مردم با این شخصیت همذات پنداری كنند.

فكر می‌كنم نوع گریم هم به بازی شما خیلی كمك كرده تا احمد را همان طور اجرا كنید كه در فیلمنامه شكل گرفته است.

بله، صددرصد خیلی تاثیرگذار است. من همیشه برای گریم ارزش زیادی قائلم. جزو بازیگرانی هستم كه وقتی گریم روی صورتم اجرا می‌شود سعی می‌كنم خیلی مراقب باشم تا آسیبی به گریم وارد نشود، به‌عنوان مثال اگر در زندگی عادی‌ام از عینك استفاده می‌كنم اما در نقشی كه بازی‌ می‌كنم عینك نمی‌زنم، بنابراین سعی می‌كنم در طول مدتی كه بازی دارم از عینك استفاده نكنم تا جای عینك روی صورتم نماند و خدشه‌ای به گریم وارد نشود.

زمانی كه من در سریال تلویزیونی «تبریز مه آلود» به كارگردانی محمدرضا ورزی بازی می‌كردم به دلیل این‌كه دو ساعت و نیم گریم‌ام در طول روز طول می‌كشید و برای این‌كه ریش و سبیلی كه برایم گذاشته بودند مشكلی پیدا نكند خیلی اوقات ناهار نمی‌خوردم، چون احساس می‌كردم گریم‌ام ممكن است خراب شود. من همیشه این حساسیت را در ارتباط با گریم دارم و هر چه نوع اجرای آن سنگین‌تر شود بیشتر دقت می‌كنم.

اما در سریال یه تیكه زمین خطوط چهره‌تان خیلی زیاد است. گرچه قرار بوده با این گریم مظلومیت احمد بیشتر مشخص شود اما بیش از اندازه خطوط برجسته شدند و همین مساله باعث شده چهره شما گریان به نظر برسد. فكر نمی‌كنید خیلی در گریم‌تان اغراق شده است؟

نه، این طور فكر نمی‌كنم. من با گریم‌ام در این سریال مشكلی ندارم و آن را دوست دارم. البته برای اجرای آن زمان زیادی صرف می‌شد. این گریم حاصل تفكر و طرح گریمور مجرب این سریال كیان اولاد وطن است. او در حال حاضر یكی از طراحان خوب است و همین طور كه شاهد هستیم ظاهر همه بازیگران سریال یه تیكه زمین كاملا با كارهای قبلی‌شان تفاوت دارد. با طراحی او، من هم نسبت به دیگر كارهایم تفاوت پیدا كردم و چند سال مسن‌تر از سنم به نظر می‌آیم. این امر باعث شده بهتر بتوانم شخصیت احمد پسر بزرگ حاج حیدر را بازی كنم. به نظرم گریم اشكالی ندارد و خیلی خوب و دقیق اجرا شده است. این‌كه شما می‌گویید صورت من در این سریال گریان به نظر می‌رسد، باید بگویم گریم سلیقه‌ای است و این مساله به سلیقه شما برمی‌گردد. شاید یك بخش احتیاج بوده و اصلا اغراق‌آمیز به نظر نمی‌رسد.

احمد سعی دارد دلسوزانه برادرش را متوجه اشتباهاتش كند. فكر نمی‌كنید شخصیت احمد خیلی در این سریال تخت به نظر می‌رسد و اصلا پیچیدگی ندارد؟ در واقع او خیلی سفید مطلق است و هیچ اشتباهی نمی‌كند.

از ابتدا هم قرار نبوده شخصیت احمد پیچیدگی خاصی داشته باشد. فیلمنامه‌نویس تصمیم گرفته شخصیت احمد را این‌طور طراحی كند. از سوی دیگر سریال یه تیكه زمین برشی از مقطع زندگی یك خانواده است. حال در این برش زندگی، اشتباهات حامد برادر كوچكتر به تصویر كشیده شده و ما تبعات اشتباهات او را در خانواده حاج حیدر می‌بینیم. در این برش زندگی قرار نیست نشان داده شود كه همه افراد خانواده اشتباهاتی در زندگی‌شان داشته یا دارند. از سوی دیگر احمد و بقیه افراد خانواده تلاش می‌كنند در میان اعضای خانواده اختلاف پیش نیاید و آنها از هم دور نشوند. من تلاش كردم نقش احمد را تخت بازی نكنم. به همین دلیل نوع رفتار احمد در مقابله با اشتباهات برادرش متفاوت است؛گاهی با آرامش و برخی مواقع با عصبانیت و پرخاشگری با برادرش برخورد می‌كند. علاوه بر آن، نویسنده سریال یه تیكه زمین، احمد را به عنوان نماینده پدرش نشان داده كه جا پای پدرش می‌گذارد و ادامه منطقی پدر است و سعی می‌كند چتری برای خانواده باشد.

تهامی: من تلاش كردم نقش احمد را تخت بازی نكنم. به همین دلیل نوع رفتار احمد در مقابله با اشتباهات برادرش متفاوت است؛ گاهی با آرامش و برخی مواقع با عصبانیت و پرخاشگری با برادرش برخورد می‌كند

سریال یه تیكه زمین تاكید زیادی بر خانواده سنتی دارد. شما در گذشته با نوع نگاه علی‌اكبر محلوجیان در سریال تلویزیونی زیر تیغ آشنا شده‌اید. وقتی بازی در این سریال را پذیرفتید تاكید او بر خانواده سنتی تا چه میزان برایتان جذابیت داشت؟

به غیر از نقشی كه قرار بود در این سریال بازی كنم و این‌كه گریم متفاوتی هم داشته باشم، كلیت قصه هم برایم جذاب بود، چون در این قصه مخاطبان شاهد فراز و نشیب‌های زندگی و نوع برخورد آدم‌ها در مواجهه با مشكلات هستند.

یكی از ویژگی‌های برجسته این سریال پرداخت به زندگی یك خانواده سنتی است. متاسفانه این روزها كمتر شاهد چنین خانواده‌هایی هستیم كه همیشه دور هم هستند و حواس‌شان به مشكلات یكدیگر است. آنها اجازه نمی‌دهند ناملایمات بر روابطشان تاثیر بگذارد. همه این موارد من را برای بازی در سریال یه تیكه زمین ترغیب كرد. پرداخت به زندگی سنتی در آثار نمایشی جذابیت لازم را برای مخاطب دارد و آنها را به یاد سنت‌های خوب قدیمی می‌اندازد.

مهدی كرم‌پور با ساخت یك تیكه زمین نخستین تجربه سریال‌سازی‌اش را كسب كرد. با توجه به این‌كه كرم‌پور از كارگردانان سینماست كه بعد از ساخت چند فیلم سینمایی به تلویزیون آمد، كار كردن با او برایتان چه تجربه‌ای به همراه داشت؟

همیشه علاقه‌مند بودم با كارگردانانی كه از سینما به تلویزیون می‌آیند، همكاری كنم. یكی از دلایلم برای بازی در سریال یك تیكه زمین هم حضور مهدی كرم‌پور به عنوان كارگردان این سریال است.

من در خیلی از كارهای كارگردانان سینما كه اولین سریال‌شان را ساختند، بازی كرده‌ام كه در این باره می‌توانم به كارگردانانی همچون احمد امینی، سیروس الوند و... اشاره كنم. مهدی كرم‌پور هم چند تله فیلم ساخته بود تا این‌كه اولین سریال‌ خود را ساخت. در مجموع همكاری با او برایم تجربه خوبی بود. او تعامل خوبی با بازیگران دارد.

تصویربرداری این سریال دو ماه طول كشید. آیا فشردگی زمان بازی شما را با سختی همراه نكرد و برایتان دشوار نبود در این زمان كم بازی خوبی ارائه بدهید؟

هر كاری سختی‌های خودش را دارد. مسلماً وقتی گروه زمان كمی برای رساندن بموقع یك سریال داشته باشند، سختی‌ها دو برابر می‌‌شود. اتفاقاً من ازكسانی كه مسئولیت برنامه‌ریزی در تلویزیون را دارند، گلایه دارم. چرا وقتی قرار است یك سریال برای ماه محرم تولید شود از مدتی قبل برای آن برنامه‌ریزی نمی‌شود؟ معتقدم ما برای ساخت سریال یه تیكه زمین به جای دو ماه حداقل چهار تا پنج ماه زمان لازم داشتیم تا كار تاثیرگذارتر شود اما به جرات می‌گویم این سریال با وجود آن كه ظرف دو ماه ساخته شد اما كاملا قابل دفاع است و می‌توان درباره آن حرف زد. با توجه به زمان اندكی كه در اختیار داشتیم تا سریال را به موقع برای پخش برسانیم، ساعت‌های طولانی مشغول ضبط این سریال بودیم.

من یك گلایه دیگر هم دارم كه مربوط به پرداختی‌ها و بودجه می‌شود. اول این‌كه بهتر است بودجه بهتری به كارها اختصاص پیدا كند. احساس می‌كنم این روزها در حق برخی سریال‌ها جفا می‌شود. همچنین پرداختی‌ها خیلی دیر انجام می‌شود. مسلما این مساله برای من كه همیشه تلاش می‌كنم هر كاری را نپذیرم با مشكلاتی همراه است. معمولا سعی می‌كنم بازی در آثاری را بپذیرم كه حرفی برای گفتن داشته باشد. متاسفانه در چند سال اخیر بویژه از یك سال پیش پرداخت‌ها خیلی دیر انجام می‌شود و همین مساله می‌تواند به كیفیت كارها لطمه بزند.

حدود 20 سال است در این حرفه مشغول كار هستم. بنابراین علاقه‌مندم خیالم از بابت پرداختی‌ها راحت باشد. امیدوارم این مشكلات بزودی برطرف شود.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جام جم / فاطمه عودباشی ‌