تبیان، دستیار زندگی
در تابستان گذشته فیس‌ بوک درباره ی قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی رای‌ گیری کرد. در آن زمان، ۱۸۰ هزار از ۹۰۰ میلیون نفردر رای ‌گیری شرکت کردند. پس از آن فیس ‌بوک بخش بزرگی از قوانین مربوط به حقوق کاربران از جمله اطلاعات شخصی، عکس‌ ها، لینک‌ ها و پی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا،به فیس‌بوک رای دهید


در تابستان گذشته "فیس‌ بوک" درباره ی قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی رای‌ گیری کرد. در آن زمان، 180 هزار از 900 میلیون نفردر رای ‌گیری شرکت کردند. پس از آن "فیس ‌بوک" بخش بزرگی از قوانین مربوط به حقوق کاربران از جمله اطلاعات شخصی، عکس‌ ها، لینک‌ ها و پیا‌م‌ ها را حذف کرد.

فیس بوک

مسوولان "فیس ‌بوک" قصد دارند در قوانین استفاده از آن تغییراتی به وجود بیاورند. با این تصمیم، برای تغییرات بعدی دیگر نیازی به رعایت نظر کاربران نخواهد بود. منتقدان در این راستا می‌ گویند که این تصمیمات نقض کننده ی دموکراسی می باشد که این شرکت سال ها مدعی آن بود. "فیس ‌بوک" مدتی طولانی است که درباره ی قوانین استفاده از این شبکه ی اجتماعی، نظر کاربران را پرسیده است. اما همواره تنها اندکی از حدود یک میلیارد کاربر در رای‌ گیری "فیس‌ بوک" شرکت کرده‌ اند. حالا قرار است نظر کاربران به عنوان معیار تغییرات در این سایت کنار گذاشته شود.

مهلتی که "فیس‌ بوک" برای شرکت در این نظرخواهی داده بود، روز دوشنبه (10 دسامبر، 20 آذر) به پایان رسید. البته 87 درصد کسانی که در رای گیری شرکت کردند، مخالف تغییر قوانین "فیس‌ بوک" بوده اند، با این همه چون تعدادشان در مقایسه با کل کاربران که بیش از یک میلیارد می باشند بسیار اندک بود، راه به جایی نبردند. در مجموع تنها 668 هزار و 125 نفر در رای ‌گیری شرکت کردند. در نتیجه ی این رای گیری، "فیس‌ بوک" از این پس به نظر کاربران کاری نخواهد داشت و سیاستی را که خود تعیین می‌ کند، پیش خواهد برد. در سال 2009 "فیس بوک" تصمیم گرفت از نظر کاربران برای تغییرات سیاست‌ های اصلی اش استفاده کند. یعنی برای مواردی که بالای 7 هزار کامنت داشتند، رای‌ گیری می ‌شد و اگر 30 درصد از کل کاربرانِ فعال به موردی رای می دادند، نظر آن ‌ها رعایت می شد.

از آنچه گفته شد و قیاس عملکرد مسئولین "فیس بوک" طی چند ماه گذشته، بر همگان آشکار می شود که تمام این رای گیری ها و شعار دموکراسی، چیزی جز یک بازی ساده به جهت اِعمال اهداف این مسئولین نبوده و با این روش تنها سعی بر آن داشتند تا بتدریج نقشه ی خود را عملی ساخته و اعتراض کاربران را به حداقل برسانند

در تابستان گذشته شبکه ی اجتماعی "فیس‌ بوک" درباره ی قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی رای‌ گیری کرد. در آن زمان، 180 هزار از 900 میلیون نفردر رای ‌گیری شرکت کردند. پس از آن "فیس ‌بوک" بخش بزرگی از قوانین مربوط به حقوق کاربران از جمله اطلاعات شخصی، عکس‌ ها، لینک‌ ها و پیا‌م‌ ها را حذف کرد. "فیس ‌بوک" که بارها از سوی مدافعان حفظ اسرار و اطلاعات شخصی افراد مورد انتقاد قرار گرفته است، همیشه به رابطه ی میان کاربران با خود به عنوان یک ارتباط دمکراتیک اشاره کرده است. اما با روند جدید، چنین به‌ نظر می ‌رسد که "فیس بوک" هم دیگر حوصله ی "دمکراسی بازی" را ندارد.

فیس بوک

البته این بار اولی نبود که این شرکت سعی در ایجاد همه پرسی صوری داشت. دفعه ی پیش که "فیس ‌بوک" رای‌ گیری‌ نمود، فقط تعداد اندکی از شهروندان مجازی در آن شرکت کردند تا حدی که انتخابات میان دوره‌ ای آمریکا با کمتر از 40 درصد رای دهنده در مقایسه با رای ‌دهندگان فیس ‌بوکی، یک پیروزی بزرگ در میزان شرکت در انتخابات محسوب می ‌شود. در ماه ژوئن نیز این کمپانی دو بیانیه ی دیگر را در مورد حقوق و مسئولیت‌ هایش به صورت جایگزین یکدیگر به رای گیری گذاشت و به مدت یک هفته از کاربرانش خواست به یکی از آنها رای دهند و این بار 342.632 نفر در این رای گیری شرکت کردند. با توجه به تعداد کاربران این شبکه ی اجتماعی، تعداد مذکور، یعنی یک نفز از هر 2600 کاربر یا 0.038% کل کاربران "فیس ‌بوک". "فیس ‌بوک" این دفعه نیز پس از رای ‌گیری گفت: "از این پس به کاربران اجازه خواهیم داد به جای رای دادن، برای نحوه ی اداره ی این شبکه مجازی، کامنت بگذارند."

یکی از معاونین این کمپانی به نام "الیوت شریج" در بیانه‌ ای نوشت: "ما به این نتیجه رسیده ‌ایم که در مکانیسم رای دادن، کمیت از کیفیت، برجسته‌ تر می ‌شود بنابراین تصمیم گرفتیم که از این پس سیستمی را اجرا کنیم که منجر به تعاملات معنایی شود و کاربران را بیشتر از گذشته در فرایند رای دهی درگیر کند." با همه ی این احوال قدرت واقعی در "فیس ‌بوک" به دست مدیران اجرایی یا همان سهامداران شرکت می باشد و البته به طور خاص "مارک زوکربرگ"، موسس و مدیر عامل شرکت که تعدد حق رای ‌ها را کنترل می‌ کند.

مسوولان "فیس ‌بوک" قصد دارند در قوانین استفاده از آن تغییراتی به وجود بیاورند. با این تصمیم، برای تغییرات بعدی دیگر نیازی به رعایت نظر کاربران نخواهد بود

از آنچه گفته شد و قیاس عملکرد مسئولین "فیس بوک" طی چند ماه گذشته، بر همگان آشکار می شود که تمام این رای گیری ها و شعار دموکراسی، چیزی جز یک بازی ساده به جهت اِعمال اهداف این مسئولین نبوده و با این روش تنها سعی بر آن داشتند تا بتدریج نقشه ی خود را عملی ساخته و اعتراض کاربران را به حداقل برسانند. زیرا نگاهی اجمالی به چند سال اخیر، مجموعه ای عظیم از سرقت اطلاعات و ناامنی در این شبکه را مشاهده خواهیم نمود که خط بطلانی بر دموکراسی و امنیت می کِشد.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: سیتنا / ایتنا / ویکیپدیا