تبیان، دستیار زندگی
در روایت است خداوند وقتى بنده‏اى را دوست داشته باشد، اجابت دعاى او را به تأخیر مى‏اندازد تا بنده‏اش با او راز گوید. از این رو مؤمنان ثابت قدم هیچ گاه از تكرار دعا مأیوس نمى‏شوند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به این دلیل حاجت نمی دهد!

استجابت


در مقاله قبلی (چرا حاجت را نمی دهد؟) شرایط استجابت دعا را بر اساس آیات و روایات شناختیم و در این مجال موانع پذیرش دعا را خواهیم شناخت .

موانع استجابت دعا

امام على(علیه السلام) مى‏فرماید: -المعصیة تمنع الاجابة؛(1) گناه مانع اجابت دعا است».

گناهان سه نوع تأثیر منفى در دعا مى‏گذارند:

1 - لذت دعا و مناجات را سلب مى‏كنند .انسان دعا مى‏كند، اما لذت نمى‏برد و رقت قلب پیدا نمى‏كند.

2 - مانع استجابت دعا مى‏شوند.

3- توفیق دعا كردن یا شركت نمودن در مجالس دعا را از انسان سلب مى‏كنند.

برخى از گناهان در عدم اجابت دعا تأثیر بیشتر دارند كه در ذیل به نمونه‏اى از آن‏ها اشاره مى‏كنیم.

امام سجاد(علیه السلام) فرمود: «گناهانى كه دعا را بازمى‏گرداند و مانع استجابت مى‏شوند، عبارتند از: بددلى و سوءظن به مۆمنان و كارهاى آنان؛ طینت و درونى ناپاك داشتن؛ نفاق و دورویى با برادران و خواهران ایمانى؛ عدم اطمینان به اجابت دعا؛ تأخیر نمازهاى واجب (و نخواندن آن در اول وقت فضیلت) آن كه وقت آن بگذرد؛ بدزبانى و فحاشى و اهانت كردن؛ نزدیک نشدن به خدا به وسیله صدقه و كارهاى نیك». (2) نیز فرمود: «از جمله گناهانى كه مانع استجابت دعا مى‏گردد، نافرمانى و رنجاندن خاطر پدر و مادر است».(3) در برخى از روایات، بداخلاقى سبب باز گرداندن دعا معرفى شده است.

علل عدم اجابت دعاها از دیدگاه امیرالمۆمنین(علیه السلام):مردى به حضرت عرض كرد: خداوند مى‏فرماید: «ادعونى استجب لكم» پس چرا ما دعا مى‏كنیم، ولى اجابت نمى‏شود، حضرت فرمود: چون دل‏هاى شما در هشت مورد خیانت و بى وفایى كرد:

1 - خدا را شناختید، ولى حقش را آن گونه كه بر شما واجب بود، ادا نكردید. از این رو آن معرفت به كار شما نیامد.

امام على(علیه السلام) مى‏فرماید: المعصیة تمنع الاجابة؛گناه مانع اجابت دعا است

2 - به پیامبر خدا ایمان آوردید، ولى در عمل با سنت و روش او مخالفت كردید، پس ثمره ایمان شما چه شد؟

3 - كتاب خدا (قرآن) را خواندید، ولى در عمل با آن مخالفت كردید.

4 - گفتید ما از آتش دوزخ مى‏ترسیم، ولى در همه حالات به واسطه گناهان خود به سوى جهنم مى‏روید.

5 - گفتید ما به بهشت تمایل و رغبت داریم، ولى كارهایى انجام مى‏دهید كه شما را از بهشت دور مى‏سازد.

6  - نعمت‏هاى خدا را استفاده مى‏كنید، ولى شكر و سپاس گزارى نمى‏كند.

7 - خداوند فرمود: شیطان دشمن شما است، شما نیز او را دشمن گیرید.(4) شما به زبان او را لعن مى‏كنید، ولى در عمل با او دوستى مى‏نمایید و از او اطاعت مى‏كنید.

8- عیب‏هاى مردم را برابر دیدگان‏تان قرار دادید و عیب‏هاى خود را پشت سرانداختید، در نتیجه كسى را ملامت مى‏كنید كه خود به ملامت سزاوارتر از او هستید.با این وضع چه دعایى از شما مستجاب گردد، در صورتى كه شما راه‏ها و درهاى دعا را به روى خود بسته‏اید؟!«پس تقوا پیشه كنید؛ كارهایتان را اصلاح كنید؛ امر به معروف و نهى از منكر كنید تا خدا دعایتان را مستجاب كند.(5)

دعا

راه دعا از نظر امام صادق(علیه السلام)

شخصى خدمت امام صادق(علیه السلام) عرض كرد: دو آیه در قرآن است كه تأویل و معناى آن را نمى‏دانم. یكى «ادعونى استجب لكم» است، كه ما هر چه دعا مى‏كنیم، اجابت نمى‏شود. حضرت فرمود: «من سر عدم اجابت دعایتان را به شما مى‏گویم. اگر تو خدا را در آن چه دستور فرموده اطاعت كنى و آن گاه او را بخوانى، دعایت را اجابت مى‏كند، ولى تو با (دستورهاى) او مخالفت كرده، نافرمانى‏اش مى‏كنى. او نیز اجابت نمى‏كند. با این حال، اگر خدا را از راهش بخوانى - اگر چه گناهكار باشى - خدا دعایت را مستجاب مى‏كند».آن شخص پرسید: راه دعا چیست؟ فرمود: «نماز (6) كه خواندى، ابتدا تمجید كرده، او را به بزرگى مى‏ستایى و به هر نحو كه مى‏توانى، حمد و ستایش مى‏كنى، سپس بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) و آلش درود مى‏فرستى و به تبلیغ رسالتش گواهى مى‏دهى، و بر ائمه هدى سلام مى‏دهى، آن گاه نعمت‏هاى خدا را بر خود مى‏شمارى و او را به خاطر آن‏ها ستایش و شكر مى‏كنى. بعد به گناهان خود یكایك اعتراف مى‏كنى و هر كدام را كه به یاددارى، اقرار مى‏نمایى. هر كدام را به خاطر ندارى، به طور سربسته به زبان مى‏آورى و از همه گناهان به درگاه خدا توبه مى‏كنى و تصمیم مى‏گیرى كه دیگر گناه نكنى و از روى پشیمانى و صدق نیت و خلوص، و در بیم و امید از آن‏ها استغفار و طلب آمرزش مى‏كنى، سپس مى‏گویى: اللهم انى أعتذر الیك من ذنوبى و استغفرك و أتوب الیك فأعنى على طاعتك و وفّقنى لما اوجبت علىّ من كل ما یرضیك فانى لم أر أحداً بلغ شیئاً من طاعتك الا بنعمتك علیه قبل طاعتك، فأنعم علىّ بنعمة أنال به رضوانك و الجنةَ. بعد از رعایت این مراتب، حاجت خود را بخواه، كه امیدوارم خدا ناامیدت نكند و حاجتت را برآورد.

در روایت است خداوند وقتى بنده‏اى را دوست داشته باشد، اجابت دعاى او را به تأخیر مى‏اندازد تا بنده‏اش با او راز گوید. از این رو مۆمنان ثابت قدم هیچ گاه از تكرار دعا مأیوس نمى‏شوند

چند تذكر:

1- گاهى با وجود تمام شرایط دعا، دعا مستجاب نمى‏شود، چون به مصلحت ما نیست، یعنى چیزى را طلب مى‏كنیم كه به سود ما نیست، اگر چه مى‏پنداریم به نفع ما است.

2- گاهى دعا مستجاب مى‏شود، ولى از روى مصالحى تحقق عملى آن به تأخیر مى‏افتد، حتى ممكن است تا بیست سال طول بكشد تا محقق گردد.

3 - در روایت است خداوند وقتى بنده‏اى را دوست داشته باشد، اجابت دعاى او را به تأخیر مى‏اندازد تا بنده‏اش با او راز گوید. از این رو مۆمنان ثابت قدم هیچ گاه از تكرار دعا مأیوس نمى‏شوند، بلكه مى‏گویند:

دسـت از طلب نـدارم تا كـام من برآید      

                                       یا جان رسد به جانان یا جان ز تن درآید

پى نوشت ها:

1. همان، ص 87.

2. غررالحكم، ترجمه محمد على انصارى، ج 1، ص 32.

3.معانى الاخبار، ص 271، به نقل از كیفرگناه و عواقب آن، سید هاشم رسولى محلاتى.

4. همان، ص 270.

5. مۆمن (40) آیه 60.

6. بحارالانوار، ج 93، ص 376 و 377.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.