تبیان، دستیار زندگی
در روزهای گذشته خبری بر خروجی خبرگزاری ها و سایت ها قرار گرفت که موجی از حیرت و کنجکاوی را به همراه خود داشت، متن خبر این بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرده است که به موجب آن زنان مجرد زیر 40 سال باید با اج
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای دختران مجرد در قلاب قانون


در روزهای گذشته خبری بر خروجی خبرگزاری ها و سایت ها  قرار گرفت که موجی از حیرت و کنجکاوی را به همراه خود داشت، متن خبر این بود که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرده است که به موجب آن زنان مجرد زیر 40 سال باید با اجازه "ولی قهری" خود یا حکم شرعی " حاکم شرع" از کشور خارج شوند.
مسافرت دختران-گذرنامه

به این معنا که در صورت تصویب کلی از این پس این طرح زنان مجرد زیر 40 سال برای دریافت گذرنامه باید از پدر، جدرپدری یا کسی که قانون گذار او را ولی زن مجرد مشخص می کند، اجازه داشته باشد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصویب این طرح را در جهت حفظ سلامت و رفت و آمد و ورود و خروج و به طور کلی حفظ سلامت خانم ها اعلام کرده است. البته این طرح فعلا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده است و قرار است پس از فرستادن این طرح به صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان تصویب یا رد شود.

در این خصوص لازم به ذکر است که بر اساس قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران زنان متاهل در هر سنی برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارند اما خروج از کشور برای زنان مطلقه و بیوه آزاد است و این زنان برای سفرهای خارجی خود نیاز به اذن ولی و همسر ندارند.

طرحی که مغایر با اصول قانون اساسی است

طرح محدودیت خروج دختران مجرد در حالی در کمیسیون امینت ملی و سیاسی خارجی به تصویب رسیده است که برخی جزئیات آن در تضاد با قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، به خصوص در رابطه با ولی قهری مغایرت قرار دارد و در همین راستا بهتر بود که این طرح در کمیسیونی مانند کمیسیون قضایی و اجتماعی مجلس مورد بررسی قرار می گرفت و اعضای این کمیسیون که اطلاعاتی قضایی بسیار بیشتری دارند نکات و جوانب آن را مورد توجه قرار می دانند.

قانون خروج بی ضابطه دختران مجرد از کشور در دوره مجلس ششم تصویب شد و این مسئله پیامدهای منفی بسیاری را هم بر پیکرده خانواده ها وارد کرد و باعث شد دختران مجرد بی اذن خانواده اقدام به خروج از کشور کنند و در این میان با پدیده نابهنجار سفر قاچاق ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس روبرو شدیم که تا مدتی رسانه ها را به لرزه در آورده بود

تصویب این طرح در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حالی است که طبق قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، "ولی قهری" شخصی است که به حکم قانون تعیین می شود و ولایت او بر یک فرد اختیاری نیست. از سوی دیگر بر اساس ماده 15 قانون حمایت از خانواده، ولایت قهری تنها برای «طفل صغیر» در نظر گرفته می شود.

از سوی دیگر تا به امروز دختران مجرد بالای 18 سال برای خروج از کشور دارای اختیار بودند و همانطور که برای خروج پسران بالای 18 سال محدودیتی اعمال نمی شود، دختران هم از آزادی تصمیم گیری در این زمینه برخوردار بودند. با توجه به اصل تساوی حقوق زن و مرد در قانون مدنی ، تصویب این طرح در صحن علنی مجلس می تواند به نوعی نماد تبعیض جنسیتی میان دختران و پسران مجرد هم باشد.

آسیب زایی خروج بی‌ضابطه دختران مجرد
گذرنامه

البته طرح جدید موافقانی هم در مجلس دارد که خروج بی ضابطه دختران از کشور را آسیب زا تلقی می کنند. یکی از موافقان زهره طبیب زاده عضو كمیسیون آموزش است که درباره این طرح می گوید: قانون خروج بی ضابطه دختران مجرد از کشور در دوره مجلس ششم تصویب شد و این مسئله پیامدهای منفی بسیاری را هم بر پیکرده خانواده ها وارد کرد و باعث شد دختران مجرد بی اذن خانواده اقدام به خروج از کشور کنند و در این میان با پدیده نابهنجار سفر قاچاق ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس روبرو شدیم که تا مدتی رسانه ها را به لرزه در آورده بود،. انگار نگرانی های این نماینده مجلس آنچنان هم بیراه نیست. همه ما ماجرای خرید و فروش دختران ایرانی در میان شیخ های عرب را که در دهه گذشته را به یاد داریم . باندهایی که نوامیس ایرانی را می خریدند و در ازای یک شب در اختیار شیخ های عرب قرار می دادند و دخترانی که از راه فروش عصمتشان، هزینه خرید خانه و اتومبیل را به دست می آوردند و پس از ورود به ایران سبک زندگی بی بند و بار خود را ادامه می دادند.

سفر دختران مجرد به کشورهای توریستی همسایه

از فاجعه قاچاق دختران مجرد به کشورهای عربی که بگذریم، در سالهای گذشته سفرهای خارجی دختران مجرد سیر صعودی سرسام آوری داشته است. دختران که پس از اشتغال و استقلال از خانواده، برای تعطیلات خود سفرهای خارجی را بر می گزینند و به همراه دوستان مجرد خود راهی کشورهای توریستی همسایه مانند ترکیه و دبی و ارمنستان می شوند و در این میان خدا می داند چه اتفاق های نامناسابی ممکن رخ نمی دهد! در این میان تصویب این طرح شاید بتواند خروج دختران مجرد را تحت عنوان اذن ولی، کنترل کند و خطراتی که در کشورهای توریستی همسایه به کمین دختران مجرد و تنها نشسته، را کاهش دهد.

تغییر سن گذرنامه از 18 به 40 سال برای خروج خانم‌ها از كشور جنبه شرعی ندارد و این موضوع طرح خامی است كه در كمیسیون امنیت ملی مطرح شده و امیدی به اینكه به نتیجه و تصویب برسد، وجود ندارد

البته طرح کمیسیون امنیت ملی مخالفانی هم در مجلس دارد که محمدعلی اسفنانی عضو كمیسیون حقوقی و قضائی مجلس یکی از آنها است. به اعتقاد این نماینده مجلس، تغییر سن گذرنامه از 18 به 40 سال برای خروج خانم‌ها از كشور جنبه شرعی ندارد و این موضوع طرح خامی است كه در كمیسیون امنیت ملی مطرح شده و امیدی به اینكه به نتیجه و تصویب برسد، وجود ندارد.

در هر حال  نمایندگان مجلس در بررسی این طرح باید به نکات منفی و مثبتی که تصوب به این طرح به همراه دارد توجه بیشتری داشته باشند و این گونه نباشد که برای کنترل سفرهای بی هدف عده خاصی، سفرهای مجاز سایرین با مشکل روبرو شود و به قول معروف تر و خشک در یک آتش بسوزند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط :

دختران جوان در شغل قصابی!  

تب خرید سربازی شما را نگیرد!

درها را به روی دختران نبندید!