تبیان، دستیار زندگی
امروز همه ما اذعان داریم كه مقاومت و پایداری رزمندگان در طول جنگ برگرفته از فرهنگ عاشورایی بوده و بعد از گذشت بیش از هزار سال از روز عاشورا امروز می‌توانیم تأثیر آن را در دفاع مقدس ببینیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفاع مقدس ؛حماسه‌ای عاشورایی


امروز همه ما اذعان داریم كه مقاومت و پایداری رزمندگان در طول جنگ برگرفته از فرهنگ عاشورایی بوده و بعد از گذشت بیش از هزار سال از روز عاشورا امروز می‌توانیم تأثیر آن را در دفاع مقدس ببینیم.

دفاع مقدس حماسه‌ای عاشورایی بود

در طول هشت سالِ جنگ تحمیلی، تمام پایداری‌هایی كه صورت می‌گرفت برگرفته از عاشورا بود. معنویتی كه در عاشورا موج می‌زد در دوران دفاع مقدس هم كاملاً مشهود بود. همانطور كه همه می‌دانیم عاشورا جنگ تمامیت اسلام با تمامیت كفر بود. اگر بخواهیم اسلام را در حضرت سیدالشهدا(ع) مجسم كنیم، می‌بینیم كه امام حسین(ع) در مقابل همه كفر كه بنی امیه بودند ایستادگی كرد.

چند پیام و درس مهم از عاشورا وجود دارد كه امروز در كشور ما در حال پیاده شدن است. اولین ویژگی مبارزه با باطل است. جنگ ما در حقیقت جنگ با عراق نبوده، چراكه عراق یك كشور دوست، برادر و همسایه برای ما بوده است. اما تمام ابرقدرت‌های جهان، شرق و غرب، همه دنبال یك آدم بی‌عقل و بی‌منطق می‌گشتند تا علیه ما یك جنگ را شروع كنند. آنها هم آمدند صدام را پیدا كردند و آلت دست خودشان در منطقه قرار دادند و جنگ را بر ما تحمیل كردند، وگرنه ما كه با عراق مشكل و دشمنی نداشتیم. 75 درصد عراق شیعه هستند و اگر بخواهیم از لحاظ مذهبی هم حساب كنیم می‌بینیم با آنها یك عِرق مذهبی هم داریم. نكته دومی كه در پیام عاشورا وجود دارد این است كه امر به معروف و نهی از منكر احیا شد. در طول جنگِ كربلا هم شاهد هستیم كه اباعبدالله این پیام را مطرح كردند. انقلاب ما هم الگو گرفته از عاشورای امام حسین(ع) است. شما در عاشورا می‌بینید كه یاران امام از پیرمرد تا نوزاد، از جوان و نوجوان، از زن تا مرد، همه نقش‌آفرینی كردند. در كربلا نوزاد و نوجوان 13ساله و پیرمرد 70 ساله هستند كه به شهادت می‌رسند.

چند پیام و درس مهم از عاشورا وجود دارد كه امروز در كشور ما در حال پیاده شدن است. اولین ویژگی مبارزه با باطل است. جنگ ما در حقیقت جنگ با عراق نبوده، چراكه عراق یك كشور دوست، برادر و همسایه برای ما بوده است. اما تمام ابرقدرت‌های جهان، شرق و غرب، همه دنبال یك آدم بی‌عقل و بی‌منطق می‌گشتند تا علیه ما یك جنگ را شروع كنند. آنها هم آمدند صدام را پیدا كردند و آلت دست خودشان در منطقه قرار دادند و جنگ را بر ما تحمیل كردند، وگرنه ما كه با عراق مشكل و دشمنی نداشتیم

امام جامعه اسلامی، فرمانده و پرچمدار همه در عاشورا به شهادت می‌رسند و دقیقاً همه اینها را ما در طول جنگ تحمیلی داریم و بوده است. همه كفر در برابر همه اسلام به جنگ برخاست و یك جنگ نابرابر را بر ما تحمیل كرد. در هشت سال دفاع مقدس می‌بینیم كه زنان ما نقش عمده و بزرگی ایفا كردند، فراوان می‌بینیم كه حضور زنان در جنگ حضور پررنگ و فعالی است، چه زنانی كه تربیت فرزندانشان را بر عهده داشتند چه آنهایی كه در پشت جبهه كارهای تداركاتی و پشتیبانی انجام می‌دادند و كسانی كه در مسائل درمانی به عنوان پزشك و پرستار و بهیار در جبهه‌های مقدس و بیمارستان‌های صحرایی حضور پیدا می‌كردند و چه فرماندهان و مسئولان جنگ ما حتی خانواده‌هایشان را هم به شهرهای جنگزده كه زیر بمباران بود می‌بردند و نمی‌توانستند یك یا دو ماه یك بار خانواده‌هایشان را كه در همان شهر بود ببینند. روزی شخصی نوجوان در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری به آقا عرض كردند كه وقتی شما روحانیان بالای منبر می‌روید، روضه حضرت قاسم(ع) را نخوانید. ایشان دلیلش را پرسید كه او گفت شما می‌گویید حضرت قاسم 13 ساله بود كه پا به میدان جنگ گذاشت و الان كه ما 13 ساله هستیم و می‌خواهیم به جبهه برویم مجبوریم یا شناسنامه‌مان را عوض كنیم یا از شناسنامه كسان دیگری كه بزرگ‌تر از خودمان هستند استفاده كنیم، یا به صورت قاچاقی وارد جبهه شویم (نقل به مضمون.) ببینید موارد اینچنینی از احساس درونی افراد نشأت می‌گیرد. یا آن نوجوان 13 ساله‌ای كه امام فرموده رهبر ما آن نوجوان 13 ساله‌ای است كه نارنجك به كمر می‌بندد و خودش را زیر تانك می‌اندازد. یا مادری كه فرزند شیرخواره‌اش را بر پشتش می‌بندد و با بچه در جبهه حضور پیدا می‌كند. ما در زمان جنگ و در بیمارستان‌ها هزاران علی‌اصغر را از دست دادیم.

وقتی حضرت زینب می‌فرماید: «من جز زیبایی نمی‌بینم و شهادت خوی مردان ماست»، یا اینكه تكه خاكی را از زمین برمی‌دارد و به سمت آسمان پرتاب می‌كند و می‌فرماید: «این كم را از ما بپذیر.» همه اینها در حالی است كه حضرت زینب، مادر دو شهید و عمه و خواهر چند شهید است. ما از این مادران هم در زمان جنگ داشته‌ایم. وقتی مادر پنج شهید با چشمی گریان می‌گوید كه فرزند ششمی ندارم كه وارد جبهه شود و به شهادت برسد، همه از عاشورا الگو گرفته است و به جرئت می‌توان گفت تمام هشت سال دفاع مقدس الگویش عاشورا بوده و امروز هم به لطف خدا باید بتوانیم با همان الگو كار كنیم.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: جوان آنلاین  - عبدالعلی گواهی