تبیان، دستیار زندگی
حلاج کیست که نام او تبدیل به ضرب‌المثل چند مرده حلاجی شده؟خلاصه معنای ضرب‌المثل این است که تاب و توان تو در شرائط مختلف زندگی چقدره و چقدر دوام می‌آوری. هرقدر استقامتت در شرائط مختلف بیشتر باشد ارزش و عیار وجودیت بیشتر خواهد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امین ادریسی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ببین چند مرده حلّاجی؟


شاید مشکلات و سختی ها را  بتوان بهترین معیار برای سنجش افراد معرفی كرد ، اینکه انسان در سختی ها و مشكلات چه عکس العملی از خود نشان می دهد می تواند بهترین معیار برای سنجش او باشد که آیا به آرمان ها و حرف ها و اهداف خود باور داشته و یا فقط در حد شعار بوده است .


توان

قرآن کریم برای اینکه اولا به شما ثابت کند که چند مرده حلاجید و دوما بتوانید در زندگی خود با مشکلات دست و پنجه نرم کنید تا تبدیل  به انسان های پخته ای شوید که هیچ طوفانی نتواند شما را از پا در بیاورد امتحانات بسیار زیادی را در جلوی پای شما قرار داده است تا با پیروزی بر این امتحانات  به مراحل بالاتر دست پیدا کنید و در آخر به مرحله پایان و دریافت بزرگترین جایزه تاریخ دست پیدا کنید .

یکی از این امتحانات که خداوند متعال در جای جای قران کریم از آن  صحبت به میان آورده است مشکلاتی است که در زندگی شما بوسیله عوامل مختلف به وجود می آید مشکلاتی از قبیل فقر گرسنگی مرگ نزدیکان و بسیاری از مشکلات دیگر که در زندگی روزمره شاهد آن هستید.

اینکه حلاج چه کسی بوده و چه اعمالی انجام داده است تا نام او و عمل او تبدیل به ضرب المثلی با عنوان چند مرده حلاجی شده است مسئله‌ای نیست که در این متن به آن بپردازیم، اما خلاصه معنای این ضرب المثل این است که تاب و توان تو در شرائط مختلف زندگی چقدر است و تا چه حدی می‌توانید دوام بیاورید. هرچقدر توان  و استقامت شما در شرائط مختلف زندگی بیشتر باشد ارزش و عیار وجودی شما بیشتر خواهد شد.

خداوند متعال برای اینکه عیار وجودی شما مشخص شود شما را در شرائط کاملا متفاوت از زندگی قرار می دهد ،

روزی شما را گرفتار مشکلات اقتصادی می کند و می فرماید:

(وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ : و قطعاً شما را به چیزى از [قبیلِ‏] ترس و گرسنگى، و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‏آزماییم؛ و مژده ده شكیبایان را )( البقرة : 115)

و در مقابل روزی شما را غرق در نعمت ها و امکانات متعدد می کند :

(وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا یَصْنَعُونَ : و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزیش از هر سو فراوان مى‏رسید، پس [ساكنانش‏] نعمت هاى خدا را ناسپاسى كردند، و خدا هم به سزاى آنچه انجام مى‏دادند، طعم گرسنگى و هراس را به [مردم‏] آن چشانید.( النحل :  112)

قرآن کریم یکی از مهمترین اسباب گرفتار شدن افراد در آتش دوزخ را همین مسئله بیان می کند چرا که وقتی بهشتیان از دوزخیان سبب گرفتار شدن آنها در آتش را جویا می شوند در پاسخ این گونه می شوند: (وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضینَ: و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مى‏كردیم

امیر مؤمنان علی (علیه السلام) در ارتباط با این دو گروه كه یكی با فقر و یكی با ثروت مورد آزمایش قرار می گیرند، این گونه می فرماید:

(لا تَفرَحْ بالغَناءِ و الرَّخاءِ ،و لا تَغتَمَّ بالفَقرِ و البَلاءِ، فإنَّ الذَّهَبَ یُجُرَّبُ بالنّارِ، و المۆمنَ یُجَرَّبُ بِالبَلاءِ ::به توانگرى و رفاه شاد مباش و از تهیدستى و گرفتارى غمگین مشو؛ زیرا طلا با آتش آزموده مى شود و مۆمن با بلا و گرفتارى)( میزان الحكمه، ج 1، ص 479)

شما با قرار گرفتن در شرائط مختلف متوجه خواهید شد که چند مرده حلاجید و تاب و توان  شما چه قدر است .

اما در این میان انسان هایی هستند که آرمان ها و اهداف بلند آنها فقط در حد شعر و حرف بوده و با کوچكترین تغییر در زندگی ،خود را کاملاً می بازند و تبدیل به انسان های  دیگری می شوند، انسان هایی  که کاملا با گذشته خود و آرمان ها و اعتقادت خود بیگانه هستند و سازی کاملا متفاوت می نوازند.

انسان هایی که نه می توانند در مشکلات و سختی ها خود را جفظ کنند و نه می توانند در نعمت ها و امکانات قدر دان خوبی ها باشند و در هر دو شرائط بازنده بازی زندگی خواهند بود .

سختی

انسان هایی که با دیدن کوچکترین نعمت و امکاناتی که در اختیار آنها قرار می گیرد ،با تمام ارزش های اصیل زندگی خداحافظی می کنند :

(وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى‏ بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ كانَ یَۆُساً : و چون به انسان نعمت ارزانى داریم، روى مى‏گرداند و پهلو تهى مى‏كند، و چون آسیبى به وى رسد نومید مى‏گردد.)( الإسراء :  83)

و از آن طرف انسان هایی هم هستند که با مواجه با کوچکترین مشکلی جزع و فزع آنها  به آسمان می رود که خدایا چرا من ؟

(َ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى‏ بِجانِبِهِ وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَریضٍ :و چون انسان را نعمت بخشیم، روى برتابد و خود را كنار كشد، و چون آسیبى بدو رسد دست به دعاى فراوان بردارد.)( فصلت :  51)

یکی دیگر از مواردی که می توان در آن این سوال مهم را مطرح کرد ،در فساد های اجتماعی و اخلاقی است که ممکن است در اطراف ما دیده شود، پاسخ شما به این سوال که شما در مواجه با فسادهای  گوناگون چند مرده حلاجید ،می تواند عیار وجودی شما را مشخص کند .

چرا که افراد در مواجه با انواع و اقسام فساد هایی که در جامعه به چشم می خورد عکس العمل های متفاوتی از خود نشان می دهند .

یکی از این امتحانات که خداوند متعال در جای جای قران کریم از آن صحبت به میان آورده است مشکلاتی است که در زندگی شما بوسیله عوامل مختلف به وجود می آید مشکلاتی از قبیل فقر گرسنگی مرگ نزدیکان و بسیاری از مشکلات دیگر که در زندگی روزمره شاهد آن هستید

برخی با تمسک به شعار نادرست خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو سریعا خود  را غرق در فساد و معصیت می کنند به این امید که روزی رسوای خلق نشوند .

قرآن کریم یکی از مهمترین اسباب گرفتار شدن افراد در آتش دوزخ را همین مسئله بیان می کند چرا که وقتی  بهشتیان از دوزخیان سبب گرفتار شدن آنها در  آتش را  جویا می شوند در پاسخ این  گونه می شوند:

(وَ كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضینَ: و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مى‏كردیم)( المدثر :  45)

اما در این میان تنها گروهی نجات پیدا می کنند و عیار وجودی آنها ارزش زیادی پیدا می کند که در مقابله با فساد و معصیت و گناه هم خود را حفظ می کنند و هم در صدد اصلاح جامعه بر می آیند، این گروه هستند که در منطق قرآن کریم انسان هایی موفقی هستند .انسان هایی که خداوند متعال به نمونه ای از آنها در سوره کهف اشاره می کند، آنجا که در معرفی اصحاب کهف می فرماید:

(نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً : ما خبرشان را بر تو درست حكایت مى‏كنیم: آنان جوانانى بودند كه به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم.)( الكهف :  13)

جوان هایی که ابتدا برای اصلاح جامعه از فساد ،تمام سعی و کوشش خود را به کار گرفتند، اما وقتی دیدند اثری در پی ندارد، تنها راه حفظ خود  از گرفتار شدن به فساد و تباهی را مهاجرت از آن شهر دیدند و برای همیشه آن دیار را ترک کردند .

خلاصه كلام اینكه یكی از مهمترین معیار ها برای سنجش  شخصیت انسان ها عكس العمل آنها در برابر مشكلات و مفساد فرهنگی و اجتماعی در زندگی آنهاست و در این میان تنها عیار شخصی كسانی كه بتوانند بهترین عكس العمل را از خود نشان دهند و به سرعت دچار تغییر و تحول نشوند از ارزش زیادی برخوردار خواهد بود.

امین ادریسی  

بخش قرآن تبیان