تبیان، دستیار زندگی
چون سالها در معرض لمس و فرسایش زائران قرار داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در پایین پا


بنا به شواهد تاریخی، نخستین در ورود به حرم از سمت پایین پای مبارك را شاه عباس صفوی به هنگام افتتاح این درگاه به رواق حاتم خانی تهیه و نصب کرد.


در پایین پا دومین در طلاست که در صفه ی شرقی حرم قرار دارد. این در از رواق گنبد حاتم خانی به حرم مطهر گشوده میشود.

در پایین پا دارای چهار لنگه است و سطح هر یک با ظرافت و زیبایی خاصی از طلا پوشیده شده است. بلندی آن حدود 8/2 متر،دهانه ی ورودی حدود 6/3 متر و عرض هر لنگه 90 سانتیمتر است.
در پایین پا

بر سطح و حاشیه ی لنگه های چهار گانه ی در، مکتوباتی با خطوطی زیبا دیده میشود،

در پیشانی لنگه اول میخوانیم:

قال الرضا علیه السلام صدیق کل امریء عقله و عدوه جهله. (دوست هر کس عقل او و دشمن وی نادانی اوست.)

در حاشیه ی راست و نیز در حاشیه ی چپ آن نوشته شده است:

اللهم صل و سلم و زد و بارك علی السید المعصوم. قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ستدفن بضعه منی بارض خراسان، ما زارها مکروب الا نفس الله کربته و لا مذنب الا غفر الله ذنوبه.

به زودی در سرزمین خراسان، پاره ی تن من دفن خواهد شد. هیچ غمزده ای او را زیارت نکند، مگر آن که خداوند اندوه او را برطرف کند و نه گناهکاری مگر آن که خدا گناهان وی را بیامرزد.

بر ترنج میانی لنگه ی اول نوشته است:

ای ظل عنایتت پناه همه کس

وی رحمت تو گریزگاه همه کس

ارباب گناه را ز تقصیر چه غمچون لطف تو گشته عذرخواه همه کس

" در عصر انقلاب پیروزمند ایران و در دومین سالگرد انقلاب اسلامی به رهبری قائد عظیم الشأن امام خمینی، به میمنت و مبارکی پایان یافت. شهریور 1358 مطابق شوال 1399 "

بر حاشیه ی دو لنگه ی دوم و سوم، زیارت امین الله به طور کامل آمده است. و بر ترنج بالا و پایین دو لنگه ی در، چنین نوشته شده است:

" در سومین سالگرد انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی، در رابطه با توسعه و تعریض روضه ی منوره ساخته و نصب گردید. "

بنا به شواهد تاریخی، نخستین در ورود به حرم از سمت پایین پای مبارك را شاه عباس صفوی به هنگام افتتاح این درگاه به رواق حاتم خانی تهیه و نصب کرد.

این در پس از مدتی در سال 1284 به وسیله ی عضد الملک در دوره ی قاجاریه، مزین به طلای خالص با خطها و نقشهای بسیار ممتاز گردید و چون سالها در معرض لمس و فرسایش زائران قرار داشت، مقداری از طلا و نقره ی آن ساییده و ریزش کرد، تا در سال 1343 ه.ش تمام طلا و نقره ی شکسته ی آن بار دیگر به همان کیفیت ساخته و قلمزنی شد.

در پایین پا که طلا کاری آن مرمت شده بود در سال 1342 ه.ش به موزه ی آستان قدس انتقال یافت و اکنون در قابی مخصوص در طبقه ی زیرین موزه جای دارد و مورد بازدید عموم میباشد و به جای آن در زرین کنونی با همان کیفیت و همان کتیبه ها و ترنجها تهیه و نصب شده است.


منبع: به سوی بارگاه نور

بخش حریم رضوی