تبیان، دستیار زندگی
آستان امام رضا علیه السلام خانه ای است که اگر درهای آن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در طلای پیش روی مبارك


درهای متبرك بیوتات، بویژه دو در طلای روضه ی منوره، از کیفیت هنری بالایی برخوردار است. علاوه بر این، از نظر ادبی سطح درها را ترنجها و خطوطی برجسته از طلا، حاوی اشعار و عباراتی با مضامینی عالی می آراید.

در طلای پیش روی مبارك که یکی از بهترین و گرانبهاترین درهای روضه ی مقدس است، در صفه ی جنوبی حرم قرار دارد و به رواق دارالحفاظ باز میشود.

در طلای پیش روی مبارک

این در ارزشمند از چهار لنگه تشکیل شده که عرض کل در با حاشیه ی آن حدود 75/3 متر و بلندی آن 25/3 متر است. سطح در پیش رو و چارچوب آن از روکش طلا پوشیده شده و بر آن شعرها، آیات و احادیثی با خطوط و نقوش برجسته و زیبا نگاشته است.

از آنجا که مفهوم و موضوع اشعار مکتوب بر چارچوب در، اهمیت خاصی دارد، به نظر خوانندگان محترم میرسد.

بالای چارچوب در، در رواق دارالحفاظ بر ترنجی به خط ثلث طلایی میناکاری شده: ادخلوها بسلام آمنین.

بر ضلع فوقانی چارچوب و نیز قسمتی از دو طرف آن، در دارالحفاظ، اشعار عربی، منسوب به خواجه نصیرالدین توسی به خط ثلث و به رنگ سفید بر زمینه ای لاجوردین نقش بسته.

سروده ی خواجه که مفهوم حدیثی را در بر دارد چنین است:

لو ان عبدا أتی بالصالحات غدا و ود کل نبی و مرسل و ولی و صام ما صام صواما بلا ملل و قام ما قام قواما بلا کسل و عاش فی الدهر ما عاش آلافا مۆلفه عار من الذنب معصوما بلا زلل و اکسی الیتامی من الدیباج کلهم و اطعمهم من لذیذ البر و العسل فلیس فی الحشر یوم البعث ینفعه الا بحب أمیرالمۆمنین علی من کان فی قلبه حب النبی اتی یوم القیامه مأمونا من الوجل لو کان باب الرضا مسجودنا أبدا نرجو من الله من احسانه العمل دار اذا انفتحت ابوابها لتری من دونها جنه نادتک بالجبل

اگر در روز قیامت بنده ای از بندگان نیکوکار خدا، با همه ی اعمال نیک و صالح خود حاضر شود و هر پیامبر مرسل و ولی خدا را دوست بدارد و بسیار روزه بدارد و نماز گزارد بدون احساس سستی و افسردگی و هزاران سال در دنیا دور از گناه و لغزش زندگی کند و به تن یتیمان لباس دیبا پوشاند و به آنها غذای لذیذ از گندم و عسل بخوراند، در آن روز وی را سود نبخشد، مگر اینکه همراه با دوستی و محبت (و اعتقاد به ولایت و خلافت بلافصل) امیرالمۆمنین علی بن ابیطالب و امامان معصوم علیهم السلام باشد.

و نیز هر که در دلش دوستی و محبت پیامبر باشد روز قیامت، ایمن از هر ترس و وحشتی حضور یابد. اگر در آستانه ی حریم رضوی همیشه سجده گاه ما باشد، از خدای متعال امیدواریم از لطف و احسانش به ما توفیق عمل دهد.

آستان امام رضا علیه السلام خانه ای است که اگر درهای آن گشوده شود، آن سوی آن، بهشتی را میبینی که تو را به بلندای سعادت و رحمت فرا میخواند.


منبع: به سوی بارگاه نور

بخش حریم رضوی