مازاد ثروتمان را چه کنیم؟
اسلام، خواهان قرار گرفتن ثروت و درآمد در جریان فعالیتهای اقتصادی و در راههای مورد رضایت خداوند اعم از تأمین هزینههای شخصی و تأمین مصالح اجتماعی و سرمایهگذاری برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی در آینده است.
مخارج ازدواج
ازدواج و تشكیل زندگى مشترک یكى از اساسىترین نیازهاى فطرى انسان است . امام على علیه السلام در سال نخست هجرى و در سن 24 سالگى این نیاز فطرى خود را پاسخ گفت . در آن زمان گر چه امام قلبى سرشار از عشق و ایمان به خداوند داشت اما دست او از درهم و دینار كاملا خالى بود . با این حال امام علیه السلام فاطمه علیها السلام را از پیامبر صلى الله علیه و آله خواستگارى نمود . و از آنجایی كه براى فاطمه هیچ همتایى جز على علیه السلام یافت نمىشد و بنا به دستور خداوند پیامبر و فاطمه علیها السلام ، این خواسته را اجابت نمودند و بدین ترتیب زندگى مشترک این دو انسان كم نظیر تاریخ آغاز گردید .
در روایات ، مقدار مهریه حضرت فاطمه علیها السلام با رقم هاى متفاوتى مانند 480 ، 400 و 500 درهم نقل شده است . در مسند ابى یعلى از زبان امام على علیه السلام چنین نقل شده است:
« لما تزوجت فاطمة قلت یا رسول الله! ما ابیں فرسى أو درعى؟ قال بع درعك ، فبعتها بثنتى عشرة اوقیه و كان ذلك مهر فاطمة »
هنگامى كه با فاطمه علیها السلام ازدواج نمودم ، گفتم اى رسول خدا صلى الله علیه وآله ! كدام یک را بفروشم اسب یا سپرم را؟ فرمود سپرت را بفروش ، پس آن را به 12 اوقیه ( معادل 480 درهم ) فروختم و مهریه فاطمه علیها السلام همان بود .
مراسم رسمى شب عروسی امام على علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام در ماه شوال سال دوم هجرى ، پس از جنگ بدر برگزار گردید . بر اساس سنت رسول خدا صلى الله علیه وآله جشن ازدواج با ولیمه برگزار مىشود .
امام على علیه السلام به این منظور گوسفندى را قربانى نموده و جمعى از اصحاب را بر آن دعوت نمود . در این شب پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله براى زندگى مشترک امام على علیه السلام و فاطمهعلیها السلام از خداوند خیر و بركت مسئلت فرمود .
مسكن و لوازم خانه
اثاث منزل حضرت از چند قلم تشكیل مىگردید كه رسول خدا صلى الله علیه وآله با همان پول مهریه تهیه كرده بود ابن شهر آشوب صورت جهیزیه حضرت زهرا را اینگونه نقل نموده است .
امام على علیه السلام در سنت گفتارى خود ، همانگونه كه گذشت ، بر رعایت حد اعتدال تأكید مىنمود . اما شخصا ، كمترین مقدار ممكن از مخارج پوشاك را داشت
« پیراهن زنانه به مبلغ 7 درهم ، روسرى بلند به ارزش 4 درهم ، قطیفة مشكى خیبرى ، تخت مخصوص عربى كه از چوب ولیف خرما مىساختند ، دود عدد تشك كه یكى پشمى و دیگرى از لیف خرما تهیه شده بود ، چهار عدد بالش كه از پشم و لیف خرما پر شده بود ، پرده خانگى ، حصیرى براى فرش خانه ، آسیاب دستى ، كاسهاى مسى ، مشكى از پوست ، كاسهاى چرمى براى شیر ، ظرف مخصوص آب ، آفتابه براى وضو و دستشویى ، دو بازو بند نقرهاى ، چند كوزه سفالین »
از روایات و نیز توصیههاى امام به اصحاب خود درباره سادگى مسكن بدست مىآید كه ایشان با تجمل و وسعت بیشتر از مقدار نیاز مسكن ، مخالف بوده و فقط به مقدار ضرورت به مخارج مسكن پرداختهاند .
مخارج خوراك
مخارج خوراكى در الگوى مصرف امام علیه السلام كمترین مقدار ممكن را داشته است . نان خورشت امام علیه السلام غالبا سركه یا نمك یا مایعات چرب گیاهى و جانورى ( الزیت ) یا شیر و یا خرما بوده و از گوشت فقط براى عمل به سنت قربانى میل مىكردهاند . روزى ، حلوایى از آرد و شكر و عسل به نام فالوذج براى ایشان حاضر كرده بودند ، حضرت از خوردن آن اجتناب كرده و فرمود دوست ندارم چیزى بخورم كه رسول خدا صلى الله علیه و آله از آن نخورده است و به روایت دیگر فرمود: تو خوش بو ، خوشگوار و خوش طعم هستى و لكن من دوست ندارم نفس خود را به چیزى كه بدان خو نكرده است عادت دهم .
از سوى دیگر حضرت ، كسانى راكه با سوء برداشت از سیره ایشان و به ناروا از غذاهاى پاكیزه اجتناب مىكردند مورد عتاب قرار مىدهد و با بیان تفاوت خود با آنها ، به خاطر قرار گرفتن در جایگاه هدایت و رهبرى جامعه اسلامى ، آنان را به استفاده صحیح از نعمتهاى الهى فرا مىخواند مباحثه امام باعاصم بن زیاد در این باره شنیدنى است . وقتى كه به ایشان خبر دادند او نعمتهاى پاكیزه خدا را بر خود حرام كرده و از زندگى كناره گرفته است ، وى را خواسته و با چهرهاى برافروخته مورد عتاب قرار داد وفرمود .
« آیا از خانوادهات خجالت نمىكشى! آیا به فرزندانت رحم نمىكنى! آیا چنین مىپندارى كه خداوند چیزهاى پاكیزه را بر تو حلال كرده اما دوست نداردكه از آنها استفاده كنى؟ ! تو در پیشگاه خداوند كمتر از آنى كه بدینگونه با تو رفتار كند . آیا خداوند نمىگوید : « والأرض وضعها للأنام * فیها فاكهة و النخل ذات الأكمام » آیا خداوند نمىگوید: « مرج البحرین یلتقیان * بینهما برزخ لا یبغیان » . . . « یخرج منهما اللۆلۆ و المرجان » به خدا قسم كه آشكار نمودن نعمتهاى خداوند با عمل نزد او محبوبتر از بازگویى آنها با زبان است در حالیكه خداوند فرمود: « و اما بنعمة ربك فحدث » عاصم پس از شنیدن این سخنان گفت: یا أمیرالمۆمنین! پس شما چرا به غذاهاى ناگوار و لباسهاى خشن اكتفا نمودهاید؟ ( در حالى كه پیشوا و امام ما هستى؟و بر ما لازم است به تو اقتدا كنیم )
« انسان مۆمن ساعات زندگى خود را به سه بخش تقسیم مىكند ، قسمتى را صرف مناجات با پروردگارش مىنماید ، قسمت دیگرى را در طریق اصلاح معاش و زندگیش به كار مىگیرد و قسمت سوم براى بهرهگیرى از لذت هاى حلال و زیبنده»
امام فرمود : واى بر تو (من مثل تو نیستم ) خداوند بر پیشوایان حق واجب شمرده كه بر خود سخت گیرند و همچون طبقه ضعیف مردم باشند ، تا ندارى فقر او را به ستوده نیاورد كه سر از فرمان خداوند برتابد »
مخارج پوشاك
مخارج پوشاک یک جزء مهم از مخارج شخصى است و در زندگى انسان از جهات متعددى حائز اهمیت است . پوشاك از جهتى وسیله محافظت بدن از سرما و گرما و پوشش ظاهرى اعضاى آن و وسیله حفظ آبرو و حرمت اجتماعى او و اظهار نعمتهاى الهى است . و از جهت دیگر نیاز انسان به تجمل و زیبایى را برآورده مىسازد . تأمین پوشاک در حد اعتدال لازمه نشاط و سلامت زندگى انسان است . اما عدم اعتدال در آن به ویژه زیاده روى ناشى از حس تفاخر و تكبر ، مشكلات اجتماعى و اقتصادى رابه دنبال خواهد داشت .
امام على علیه السلام در سنت گفتارى خود ، همانگونه كه گذشت ، بر رعایت حد اعتدال تأكید مىنمود . اما شخصا ، كمترین مقدار ممكن از مخارج پوشاک را داشت .
چنانكه یک بار در میان مردم با اشاره به این موضوع فرمود:
«به خدا سوگند! آن قدر این پیراهن خود را وصله زدم كه از وصله كننده آن شرم دارم؛ كسى به من گفت: چرا این لباس كهنه را بیرون نمىاندازى؟ گفتم؛ از من دور شو! صبحگاهان روهروان شب ستایش مىشوند »( آنها كه بیدار بودند و ره سپردند و به مقصود رسیدند از آنها كه خواب ماندند و به مقصد نرسیدند شناخته مىشوند)
سایر مخارج
علاوه بر مخارجى كه تا كنون ذكر گردید مخارج دیگرى نیز در سیره امام علیه السلام مشهود است كه به اختصار به آنها اشاره مىشود .
از جمله این مخارج ، مخارج تفریحات و سرگرمی هاى سازنده است كه در سیره امام علیه السلام به گونه خاصى وجود داشته است . در اندیشه آن حضرت ، لذت هاى حلال از عوامل سازنده روحى و حفظ تعادل رفتارى به شمار مىآید چنانكه مىفرمایند:
« انسان مۆمن ساعات زندگى خود را به سه بخش تقسیم مىكند ، قسمتى را صرف مناجات با پروردگارش مىنماید ، قسمت دیگرى را در طریق اصلاح معاش و زندگیش به كار مىگیرد و قسمت سوم براى بهرهگیرى از لذت هاى حلال و زیبنده.»
از روایات و نیز توصیههاى امام به اصحاب خود درباره سادگى مسكن بدست مىآید كه ایشان با تجمل و وسعت بیشتر از مقدار نیاز مسكن ، مخالف بوده و فقط به مقدار ضرورت به مخارج مسكن پرداختهاند
از این حدیث مىتوان دو نكته را درباره الگوى مخارج تفریحات در اندیشه و رفتار امام استنباط نمود .
نكته اول این است كه تفریحات یك جزء از چارچوب جامع رفتارى اى است كه در رأس آن مناجات و راز و نیاز با خدا قرار دارد بنابراین تفریحات مورد نظر امام ، امورى است سازگار با عبادت پروردگار و هم جهت با آن و نكته دوم اینكه این تفریحات باید در چارچوب لذتهاى حلال بوده و از دایره شرع خارج نشود . با عنایت به این دو نكته طیف گستردهاى از تفریحات مطلوب را مىتوان در سطوح گوناگون معرفى نمود .
مازاد ثروتمان را چه کنیم؟
امام علی علیهالسلام درباره اینکه مازاد ثروت را چه باید کرد؟ میفرمایند: " از مال و دارایی به اندازه ضرورت خود نگه دار و مازاد آن را برای روز نیازمندیت پیش فرست". (نهجالبلاغه: الکتاب 21 منتخب میزانالحکمة: 524 )
امام صادق(علیه السلام) نیز فرمودند: "در حقیقت خداوند این مالهای زیادی را به شما داده است تا آنها را در جهتی که خداوند عز و جل معلوم کرده است به کار اندازید، آنها را به شما نداده است که بیندوزید."( الفقیه: 2/57/1693 منتخب میزانالحکمة: 524)
حضرت امیرمومنان امام علی(علیه السلام) در سفارشی فرمودند: "مال و ثروت، صاحب خود را تا زمانی که آن را بذل و بخشش کند، گرامی میگرداند و هرگاه بخل ورزد خوارش میسازد.( غررالحکم: 1838 منتخب میزانالحکمة: 524 )
و در پایان ذکر این حدیث از آن حضرت خالی از لطف نیست که فرمودند: "خداوند سبحان خوراک تهیدستان را در اموال توانگران قرار دادهاست. پس، هیچ تهیدستی گرسنه نماند، مگر به سبب اینکه ثروتمند از حقّ او بهرهمند شده است و خدای بزرگ در این باره از آنان بازخواست میکند.( نهجالبلاغه: الحکمة 328 منتخب میزانالحکمة: 434 )
فرآوری: زهرا اجلال
بخش نهج البلاغه تبیان
منابع :
سایت حوزه
سایت امام علی علیه السلام