تبیان، دستیار زندگی

درمان‌های طبیعی لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی است و علامت مهم آن ایجاد بثورات پوستی پروانه‌ای شکل روی بینی و صورت و زخم در دهان و خستگی و ورم مفاصل می‌باشد. البته هیچ درمان قطعی برای لوپوس در حال حاضر وجود ندارد، اما می‌توان با انجام کارهای زیر، بیماری خود را تا حدی درمان و آن را کنترل کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
درمان‌های طبیعی لوپوس

1- می‌توانید از گیاهانی مانند آلوئه ورا استفاده کنید که به نوعی پاک کننده خون است و باعث سم‌زدایی از خون می‌شود.

هم چنین برای کاهش التهاب این بیماری می‌توانید از روغن بذرکتان و اسیدهای چرب امگا 3 استفاده کنید.

 

2- مکملDHEA  استفاده کنید. DHEA نوعی هورمون است که توسط غده آدرنال (فوق کلیه) تولید می‌شود. خانم‌ها باید روزانه 15 تا 25 میلی گرم از این مکمل مصرف کنند و آقایان باید روزانه 50 میلی گرم از آن استفاده کنند. توصیه می‌شود که مصرف این مکمل حتما با تایید و تجویز پزشک باشد.

 

3- انجام طب سوزنی تحت نظر متخصص مربوطه توصیه می‌شود. طب سوزنی سبب کاهش درد و افزایش گردش خون در بدن می‌شود و اثرات سوء این بیماری را کمتر می‌کند.

 

4- انجام فعالیت بدنی به میزان 3 تا 5 روز در هفته توصیه می‌شود. ورزش سبب افزایش مقاومت بدن می‌شود و به سم زدایی بدن نیز کمک می‌کند.

 

5- برای کاهش درد مفاصل می‌توانید از روغن‌های درخت سدر و درخت کاج استفاده کنید. همچنین می‌توانید با ریختن یک قطره بابونه در کف دست آرام شوید. برای کاهش بثورات پوستی پروانه‌ای شکل روی بینی انجام حجامت توصیه می‌شود تا اثرات آن کمتر شود.

 

تذکر

قبل از انجام درمان‌های طبیعی لوپوس حتما با پزشک مشورت کنید تا در صورت صلاحدید پزشک این موارد را انجام دهید.

از توقف طولانی مدت در برابر نور خورشید جدا خودداری کنید، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به بیماری لوپوس، حساسیت زیادی نسبت به نورخورشید دارند

 

توصیه‌های مفید برای بیماران مبتلا به لوپوس

- بیماران مبتلا به لوپوس باید بدانند که ورزش برای آنها بسیار ضروری است، زیرا ورزش سبب حفظ قابلیت انعطاف‌پذیری عضلات در آنها می‌شود.

 

- کنترل استرس و اضطراب در بیماران لوپوس بسیار حائز اهمیت است. در مواقع استرس‌زا حتما نفس عمیق بکشید. سعی کنید با تمرکز بر روی مسائل آرامش بخش، از شرایط استرس‌زا دور شوید. استرس وضعیت بیماران لوپوسی را بدتر می‌کند و درد آنها را به مراتب افزایش می‌دهد. بیماران لوپوسی باید راه‌های کنترل استرس را بلد باشند.

 

- اگر چه ورزش برای بیماری لوپوس بسیار ضروری است، اما بیماران باید در نظر داشته باشند که حین ورزش کردن از مفاصل خود در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت کنند. اگر ورزشی را انجام می‌دهید که دردهای عضلانی شما را بدتر می‌کند، فورا آن را متوقف کنید و سعی کنید ورزش های سبک‌تری را برای خود انتخاب کنید، اما به یاد داشته باشید که نباید بی‌تحرک باشید.

 

- از توقف طولانی مدت در برابر نور خورشید جدا خودداری کنید، زیرا بسیاری از افراد مبتلا به بیماری لوپوس، حساسیت زیادی نسبت به نورخورشید دارند.

 

- برنامه غذایی خود را تغییر دهید و از برنامه غذایی پیروی کنید که به مقدار زیادی حاوی امگا 3 باشد. روغن‌های حاوی امگا 3 را مصرف کنید، مثل روغن دانه کتان یا روغن ماهی و آجیل. مطالعات نشان داده اند که روغن امگا 3، التهاب بدن (مثل التهاب مفاصل) را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

- اگر فردی هستید که مبتلا به لوپوس می‌باشید و قصد باردارشدن دارید، حتما قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید. همانطورکه می دانید سطح هورمون بدن خانم‌ها در طی دوران حاملگی تغییر می‌کند. پزشک شما می‌تواند بهترین زمان باردار شدن را با توجه به بیماری‌تان به شما بگوید. بعد از بارداری هم با پزشک خود در ارتباط باشید تا از بدترشدن بیماری لوپوس در طول دوران بارداری تان جلوگیری شود.

 

- به مقدار کافی استراحت کنید. افراد مبتلا به لوپوس در طول شبانه روز نیاز به چرت زدن دارند تا خستگی را از خودشان دور کنند. مناسب‌ترین میزان خواب در طول شبانه روز برای یک فرد مبتلا به بیماری لوپوس بین 8 تا 10 ساعت می‌باشد.

بیماری لوپوس مقاومت بدن بیمار را کم می‌کند. بنابراین به افراد مبتلا به لوپوس توصیه می‌شود تا از تماس با افراد بیمار دوری کنند

 

- از موادغذایی حاوی گوگرد مانند پیاز، تخم مرغ و سیر بیشتر استفاده کنید، زیرا توانایی بدن را برای جذب کلسیم بالا می برد. کلسیم برای حفظ و استحکام استخوان‌ها ضروری است. دیگر مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به لوپوس عبارتند از: سبزیجات برگ‌دار، میوه‌های تازه و روغن زیتون، روغن کانولا و غلات سبوس‌دار و ماهی و آناناس.

 

از محصولات لبنی، گوشت قرمز، سیب زمینی، گوجه فرنگی و فلفل کمتر استفاده کنید، زیرا این مواد غذایی علایم بیماری لوپوس را بدتر می‌کنند.

 

- به طور مرتب، آزمایش چکآپ بدهید. این کار در جلوگیری از گسترش لوپوس به سایر اندام های بدن نقش مهمی دارد.

 

- سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید، زیرا بیماری لوپوس را بدتر می‌کنند.

 

- بیماری لوپوس مقاومت بدن بیمار را کم می‌کند. بنابراین به افراد مبتلا به لوپوس توصیه می‌شود تا از تماس با افراد بیمار دوری کنند.

 

- خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنید، مگر با تجویز پزشک.

 

- می‌توانید با افزایش اطلاعات خود درباره بیماری لوپوس، شیوه‌های مراقبت از خود را یاد گیرید تا هم اثرات سوء بیماری را کاهش دهید و هم بتوانید با کنترل صحیح بیماری خود، کیفیت زندگی خود را ارتقا بخشید. 


مطالب مرتبط:

بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس با بثورات پوستی به شکل پروانه

پروانه‌ای روی گونه

تغذیه درمانی در بیماری لوپوس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.