تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تازه‌هایی از دنیای دانش و فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله‌ای بود که زندگی را آسان‌تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می‌شد.

آخرین قسمت

صرفه جویی در مصرف آب به روش ژاپنی

صرفه جویی در مصرف آب به روش ژاپنی

آب متر دستگاهی است دیجیتالی که به شیر آب وصل میشود و گزارش دقیقی از مصرف به شما می دهد. چیزی که این دستگاه را از دستگاه های مشابهش متمایز میکند تبدیل لیتر مصرفی به هزینه ی واقعی است و رقمی که نمایش داده می شود همان صورت حساب شماست. از آنجایی که بسیاری از ما فکر خالی شدن منابع آب نیستیم لااقل سعی میکنیم جیبمان زیاد خالی نشود و صرفه جویی اجباری می شود. این دستگاه توسط یونگ سوک کیم(Young-Suk Kim) طراحی شده است.

صرفه جویی در مصرف آب به روش ژاپنی
**************

ورود حسگرهای کاغذی ارزان به بازار

جورج وایت ساید، پروفسور دانشگاه هاروارد، با استفاده از کاغذ کروماتوگرافی، تراشه های کوچک و پدهای کربنی، استینسل های وینلی، موفق به ساخت شتاب سنج های کاغذی شده است که طرز تهیه آن آسان و ارزان است. شتاب سنج ها در همه جا از سیستم کیسه هوایی ماشین ها گرفته تا آیفون ها قابل استفاده است. برای مثال در ماشین ها نیروهای شتاب باعث باز شدن کیسه های هوایی می شوند.

ورود حسگرهای کاغذی ارزان به بازار

برخلاف روش های سخت و زمانبر برای ساخت شتاب سنج های معمول سیلیکونی، روش های ساخت این شتاب سنج ها بسیار آسان است. برای این کار فقط به قیچی و چسب و کاغذ ضخیم کروماتوگرافی که در آزمایش های شیمی استفاده می شود، نیاز داریم. این کاغذ ها با نیروی وارده خم می شوند و قطعه کربنی را تحت فشار قرار داده و مقاومت آن را تغییر می دهند. حسگر کاغذی کمی بزرگ تر از یک دایم (سکه ده سنتی) است.

نا گفته نماند حسگرهای کاغذی فقط می توانند نیروهای کم (بالاتر از 120 میکرونیوتن) را اندازه گیری کنند، در حالیکه حسگرهای سیلیکونی قادرند نیروهای کم تر از 80 میکرونیوتن را نیز اندازه گیری کنند، بنابراین می توان گفت که حساسیت حسگرهای کاغذی کم تر از حساسیت حسگرهای سیلیکونی است.

**************

واکسنی برای مقابله با ایدز با 90% احتمال موفقیت

این روزها خبرهای جالبی از پزشکان اسپانیایی می شنویم، اما این یکی مطمئنا بهترین آنهاست: احتمال تولید واکسنی برای مقابله با ایدز. این واکسن در فاز اول تحقیقات انسانی خود 90% موفق بوده و امید زیادی را در میان پژوهشگران برای ساخت نهایی یک واکسن علیه ایدز بوجود آورده است.

واکسنی برای مقابله با ایدز با 90% احتمال موفقیت

گروهی به سرپرستی دکتر ماریانو استباندر مرکز ملی بیوتکنولوژی اسپانیا (زیرمجموعه انجمن ملی پژوهش اسپانیا ) از سال 1999 بر روی این ساخت این واکسن کار کرده اند. آنها از یک ویروس ضعیف شده به نام MVA-B که نوعی از واکسن اصلاح شده آنکارا (Modified Ankara Vaccinia) است برای ساخت این واکسن استفاده کرده اند. واکسن اصلاح شده آنکارا تاکنون مبنای ساخت انواع زیادی از واکسنهای ضد ویروس مانند واکسن آبله بوده است.

حرف B در پایان نام این واکسن هم به HIV-B شایعترین زیرگونه ایدز در اروپا اشاره دارد. دکتر استفان و همکارانش چهار ژن از مجموعه ژنهای ویروس ایدز را به داخل توالی ژنی MVA وارد کردند و در سال 2008 آن را بر روی میمونها و موشها آزمایش کردند که فاز تحیقات حیوانی آن با موفقیت کامل همراه بود.

در مرحله بعدی (فاز نخست انسانی) آنها تحقیق را بر روی 30 نفر داوطلب که تاکنون مواجهه ای با ویروس ایدز نداشته اند شروع کردند و واکسن را به 24 نفر از آنها تزریق کردند. 6 نفر دیگر دارونماهایی دریافت کردند و طبیعتا هیچ واکنشی هم در بدن آنها بر انگیخته نشد اما در 24 نفری که واکسن را دریافت کرده بودند، 90% آنها واکنش ایمنی خوبی در برابر ویروس ایدز از خود نشان دادند و 85% نیز این توانایی را حداقل تا یکسال بعد از تلقیح واکسن حفظ کردند.

این روزها خبرهای جالبی از پزشکان اسپانیایی می شنویم، اما این یکی مطمئنا بهترین آنهاست: احتمال تولید واکسنی برای مقابله با ایدز. این واکسن در فاز اول تحقیقات انسانی خود 90% موفق بوده و امید زیادی را در میان پژوهشگران برای ساخت نهایی یک واکسن علیه ایدز بوجود آورده است

البته ما هم نمی دانیم که پژوهشگران این 90% و 85% را در تعداد 24 نفر چگونه حساب کرده اند، اما به نظر می رسد تعداد تقریبی متناظر با این درصدها به ترتیب 22 و 21 نفر باشد. هرچند این بررسی تنها برروی 30 نفر انجام شده و قبل از تولید تجاری واکسن باید فازهای 2 و 3 تحقیقات انسانی نیز با موفقیت به اتمام برسند. (مراحلی که در آنها تنها واکنش ایمنی سنجیده نمیشود و داوطلبین با ویروس ایدز حقیقی مواجه خواهند شد).

اما نتایجی که تاکنون به دست آمده است این امید را بوجود می آورد که فازهای بعدی نیز به احتمال زیاد با موفقیت طی خواهند شد و در اینصورت این بیماری نابفرمان هم روزی واقعا (و نه فقط در تبلیغات رسانه ای) تحت کنترل در خواهد آمد.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:فندق،خوارزمی