تبیان، دستیار زندگی
از برخی روایات که در مورد یاران حضرت وارد شده ،استفاده می شود که از 313 نفر فرمانده و کارگزار حضرت، تعداد 50 نفرآنها زن هستند. امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: (به خدا سوگند 313 تن که بین آنان 50 زن نیز هستند،در مکه اجتماع می کنند)
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان در حکومت جهانی موعود

ظهور


بدون تردید زنان در انقلابها و حکومتها می توانند نقش مۆثری داشته باشند ،و در انقلاب اسلامی ایران هم، این مطلب به تجربه ثابت شد. در تاریخ اسلام نیز، زنانی مثل حضرت خدیجه و حضرت فاطمه و زینب (سلام الله علیهم)، نقش حساسی را در پیشرفت و بقای اسلام، ایفا کردند و یقینآ در حکومت مهدوی نیز زنان از جایگاه خاص خود برخوردار خواهند بود. از برخی روایات که در مورد یاران حضرت وارد شده ،استفاده می شود که از 313 نفر فرمانده و کارگزار حضرت، تعداد 50 نفرآنها زن هستند.

امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: ( به خدا سوگند 313 تن که بین آنان 50 زن نیز هستند،در مکه اجتماع می کنند )(1). این موضوع دو نکته را روشن می سازد: اول اینکه، زنان در زمان ظهور ،شخصیت واقعی خویش را باز خواهند یافت، و به عنوان کارگزاران اصلیِ این تحول عظیم ، در جامعه جهانی شرکت خواهند داشت. این موضوع اهمیت ویژه ای دارد که ارزش واقعی ، وتوانمندی زن را می رساند ( البته در صورتی که انسانهایی خود ساخته باشند). نکته دوم این که : زنان اگر در جهاد،به طور مستقیم هم شرکت نکنند در دیگر پست ها و مسئولیت ها می توانند شرکت کنند، هم چنین در گسترش فرهنگ اسلامی و آموزش معارف الاهی و ترویج حکومت مهدوی ،نقش های اصلی و برجسته ای را بر عهده بگیرند. این موضوع ، والایی ومقام زن و حد بالای رشد و تکامل او را روشن می سازد ، پس زنان بایداز هم اکنون با معیارهای دقیق اسلامی و اخلاقی ، شخصیت خودر ا بسازند، و در بُعد علم و عمل تکامل یابند، و بدانند که هم اکنون نیز مسئولیت های بزرگی بر عهده دارند،ودر آینده نیز نقش های اصولی تری خواهند داشت . لذا باید در تر بیت خود بکوشند ، تا پیش از ظهور در جامعه زنان منتظر قرار بگیرند. بنابر این ،زنان باید افتخار کنند و بدانند که می توانند از یاران حضرت صاحب الزمان (عج) قرار گیرند، واینکه در بین 313 نفر کارگزار حضرت، 50 نفر آن زن باشد، ارزش ویژه بانوان را می رساند، و افتخاری بزرگی برای آنهاست.

از برخی روایات که در مورد یاران حضرت وارد شده ،استفاده می شود که از 313 نفر فرمانده و کارگزار حضرت، تعداد 50 نفرآنها زن هستند. امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: (به خدا سوگند 313 تن که بین آنان 50 زن نیز هستند،در مکه اجتماع می کنند)

البته باید توجه داشت که یاری رساندن زنان به حضرت - بر خلاف آنچه در ذهن هاست -، فقط منحصر به جبهه وجنگ نیست ؛ بلکه عرصه های مختلفی همچون فرهنگ و سیاست ، امور اجتماعی وتربیتی را نیز در بر می گیرد .لذا زنان در حوزه هایی که با حفظ کرامت آنها تناسب دارد می توانند ایفای نقش کنند. نکته ای که فکر می کنم ذکر آن در اینجا لازم باشد این است: که متأسفانه در جامعه کنونی ، به خانم هایی که در منزل با نهایت اخلاص و جدیٌت به کارهای خانه و تربیت فرزند می پردازند، نگاه درستی ندارند، در صورتیکه دیدگاه اسلام نسبت به زن اینطور نیست، چرا که پیامبر ما (صلی الله علیه و آله) می فرمایند:« بهشت زیر پای مادران است »، و این عظمت مادران را می رساند،مادرانی که سعی دارند با تربییت فرزندانی که در گهواره دارند، سربازان ویارانی را برای مهدی فاطمه (سلام الله علیها) پرورش دهند ، پس می توان گفت، این مادران نه تنها گهواره، بلکه جهانی را تکان می دهند!!. البته باید جامعه و همسران نیز با رعایت حقوق زنان ، آنها را در این امر خطیر و مهم یاری کنند وحقوق آنها را نادیده نگیرند.

پی نوشت:

1- بحار الانوار ج52،ص223. 2-مستدرک الوسایل ،ج15

فرآوری: فاطمه زین الدینی

بخش مهدویت تبیان      


منابع:

پایگاه اینترنتی امام مهدی (عج)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.