تبیان، دستیار زندگی
اگر چه تعاریف مختلفی وجود دارد، اما اكنون واژه هكر به طور گسترده برای اشخاصی كه شبكه‌های رایانه‌ای را می‌شكنند به كار می‌رود و اغلب دارای بار منفی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاه‌دزد اطلاعاتی جهان


اگر چه تعاریف مختلفی وجود دارد، اما اكنون واژه هكر به طور گسترده برای اشخاصی كه شبكه‌های رایانه‌ای را می‌شكنند به كار می‌رود و اغلب دارای بار منفی است.

شاه‌دزد اطلاعاتی جهان

امروزه واژه هكر به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جامعه هك، ما می‌توانیم میان هكرها ـ افراد فوق‌العاده ماهر در مرور سیستم‌های رایانه‌ای و تشخیص نقص‌های امنیتی ـ و كركرها (cracker) ـ كسانی كه از دانش هك خود برای رسیدن به اهداف مخرب استفاده می‌كنند ـ تفاوت آشكاری قائل شد. این تفاوت همان چیزی است كه گاهی با كلاه سفید و كلاه سیاه از آن یاد می‌شود. برای مثال، هكرهای كلاه سفید، كسانی هستند كه توسط شركت‌ها برای شكستن شبكه‌های رایانه‌شان و كشف نقاط آسیب‌پذیر استخدام می‌شوند؛ اما هكرهای كلاه سیاه، از خارج یك سیستم به شكستن آن سیستم به منظور ایجاد آسیب یا برای كسب منافع مالی اقدام می‌كنند.

برخی در حرفه خود قانون‌شكنی می‌كنند، اما بسیاری از آنها نیز نقش مولد (و حقوقی) در صنعت رایانه دارند. در این نوشتار چند هكر مشهور را می‌شناسیم.

كوین میتنیك

كوین میتنیك متولد 16آگوست1963، یك مشاور امنیتی رایانه‌ای و نویسنده است. وی اواخر قرن بیستم یك هكر رایانه‌ای بود كه در زمان دستگیری‌اش توسط وزارت دادگستری آمریكا به عنوان یاغی‌ترین مجرم رایانه‌ای تاریخ آمریكا معروف شد. از اواخر دهه 1990، میتنیك به جرم استفاده غیرقانونی و سرقت اطلاعات و نقض حریم شخصی شبكه‌های رایانه‌ای تحت تعقیب بود. میتنیك سال2002 در كتابش با عنوان «هنر فریفتن» اظهار كرد دستیابی وی به كلمات عبور به وسیله مهندسی اجتماعی بوده‌است. نكته قابل توجه آن كه میتنیك از نرم‌افزارهای هك و دستگاه دیجیتال دیگری برای كسب اطلاعات استفاده نكرده بود.

درحال حاضر میتنیك یك شركت مشاوره امنیت رایانه‌ای دارد.

كوین پولسن

كوین پولسن، یكی از قهارترین هكرهای جهان است. او برای سازمان بین‌المللی SRI كار می‌كرد و روش‌های هك‌كردن و حتی شكستن قفل امنیتی را آموخت. زمانی كه FBI پولسن را تحت تعقیب قرار داد، خودش را مخفی كرد و فراری شد. پولسن یك بار به برنامه تلویزیونی «معماهای حل نشدنی» دعوت شد و خطوط تلفنی برنامه را به شكل مرموزی مختل كرد. سرانجام پولسن در فوریه 1995 به دام افتاد.

شاه‌دزد اطلاعاتی جهان

مهم‌ترین عملیات هك پولسن، تحت كنترل درآوردن تمام خطوط تلفن ایستگاه رادیویی KIIS-FM در لس‌آنجلس بود. در این عملیات او وعده داده بود كه صد و بیستمین تماس‌گیرنده در این برنامه خواهد بود و بالاخره هم موفق شد و جایزه Porsche 944 S2 را از آن خود كرد. او در ژوئن 1994 به سرقت هفت اكانت ایمیل، كلاهبرداری رایانه‌ای و پولشویی متهم و همچنین به 51 ماه زندان و پرداخت جریمه 56 هزار دلاری محكوم شد.

این حكم، یكی از سنگین‌ترین حكم‌هایی است كه تا به امروز برای هكرها صادر شده است. با وجود این، پولسن بیكار ننشست و بعد از آن هم چند رایانه FBI را هك و اطلاعات محرمانه‌ تجاری آنها را سرقت كرد.

آدریان لمو

آدریان لمو با نام مستعار «هكر بی‌خانمان» معروف است. به عنوان یك هكر، به شبكه‌های شركت‌های بزرگ مانند یاهو، مایكروسافت، گوگل و MCI WorldCom نفوذ كرده؛ اما او اغلب با شركت‌ها تماس گرفته و به آنها در مورد حفره‌های امنیتی هشدار داده است. در بعضی موارد، او برای برطرف‌كردن این حفره‌ها به شركت‌ها كمك كرده است بدون این‌كه دستمزدی بخواهد.

هكرهای كلاه سفید، كسانی هستند كه توسط شركت‌ها برای شكستن شبكه‌های رایانه‌شان و كشف نقاط آسیب‌پذیر استخدام می‌شوند؛ اما هكرهای كلاه سیاه، از خارج یك سیستم به شكستن آن سیستم به منظور ایجاد آسیب یا برای كسب منافع مالی اقدام می‌كنند

در سال 2003، وی هنگامی‌كه نیویورك‌تایمز را هك كرد به دردسر افتاد. او گنجینه اطلاعاتی در آنجا پیدا كرد كه شامل اطلاعات شخصی هزاران نفر كه در آن روزنامه مطلب نوشته بودند، از افراد مشهور تا روسای‌جمهور سابق، بود.

در سال‌های اخیر، نام او همراه با بردلی منینگ ـ سرباز آمریكایی كه سال 2010 به اتهام در اختیار قرار دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده به سایت ویكی‌لیكس در عراق بازداشت شد ـ در اخبار مطرح شده است. نقش لمو در این موضوع كه در آن به عنوان یك روزنامه‌نگار معرفی شده، هنوز مورد اختلاف است.

گری مك كینون

گری مك كینون(Gary McKinnon)، هكری است كه بزرگ‌ترین حمله هك ثبت شده در تاریخ اینترنت را انجام داده و نام خود را به عنوان بزرگ‌ترین تبهكار اینترنت جاودانه كرده است. دولت آمریكا می‌گوید: مك‌كینون از فوریه 2001 تا مارس 2002 ده‌ها مركز رایانه‌ای ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و وزارت دفاع آمریكا و همچنین 16 رایانه ناسا را هك كرده است. هنگامی كه خبرنگاران درباره این كار از او پرسیدند، او پاسخ داد من مرتكب گناهی نشده‌ام و هیچ جایی را هك نكرده‌ام، تنها برای كنجكاوی این كار را انجام دادم. ورود من به سیستم امنیتی ارتش آمریكا یعنی این كه در سیستم‌های امنیتی این كشور ضعف وجود دارد. اگر گری مك كینون در این موضوع متهم شناخته شود احتمالا مجبور به تحمل 70 سال زندان خواهد بود.

شاه‌دزد اطلاعاتی جهان

آلبرت گونزالس

سال 2009، آلبرت گونزالس متهم به سرقت 6/45 میلیون شماره كارت‌اعتباری و كارت سپرده از شركت‌های TJX شده بود. گونزالس این حمله را از جولای 2005 آغاز كرد، در حالی كه شركت‌های TJX دسامبر 2006 متوجه این حمله شدند. اگر چه تقریبا70 درصد از این كارت‌ها باطل شد، ولی با این حال، این شركت هزینه زیادی را متحمل شد؛ هزینه‌ای بیش از 170 میلیون دلار.

موضوع تعجب‌آور در مورد گونزالس این است كه او تا سال 2008 به دولت آمریكا برای نفوذ به باند هكرها و خلافكاران مختلف كمك كرده است و به آنها درباره دزدان كارت‌های اعتباری اطلاعات می‌داد. اما او در نهایت به 20 سال حبس محكوم شد. البته گونزالس با مطرح‌كردن این موضوع كه از سندرم آسپرگر و اعتیاد به رایانه رنج می‌برد، سعی می‌كند مدت مجازات خود را كاهش دهد.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: کلیک