تبیان، دستیار زندگی
ن بیش از 2 میلیون پوند فروخته شد رسول ملاقلی پور : سینمای جنگ در حد یك جرقه بود دست نوشته بتهوون بیش از 2 میلیون پوند فروخته شد نسخه دست نوشته سمفونی نهم بتهوون در یك حراجی به مبلغ 1/2 میلیون پوند به فروش رسید. این سمفونی توس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

(اخبار ادبی- هنری 5 خرداد 1381)


دست نوشته بتهوون بیش از 2 میلیون پوند فروخته شد

نسخه دست نوشته سمفونی نهم بتهوون در یك حراجی به مبلغ 1/2 میلیون پوند به فروش رسید.

این سمفونی توسط اكثر كارشناسان مهمترین اثر بتهوون، آهنگساز اسطوره ای تاریخ موسیقی، شناخته می شود.

دست نوشته ی مذكور تنها نسخه ی كامل این سمفونی است كه تاكنون به حراج گذاشته شده است. این دست نوشته روز پنجشنبه 22 مه در ساتبی لندن به قیمت دو میلیون و 133 هزار پوند توسط یك مجموعه دار خصوصی خریداری شد.

نسخه ی مورد بحث شامل قطعاتی از موسیقی است كه در نسخه ی اولیه نبوده و تاكنون منتشر نشده است. پیش از برگزاری مراسم حراج، كارشناسان انتظار داشتند قیمت پیشنهادی خریداران به 3 میلیون پوند برسد.

دكتر استفان رو، رئیس واحد نسخ خطی خانه حراج ساتبی، گفت: این یك دست نوشته بی نظیر از یك اثر بی نظیر است. این سمفونی یك پیشرفت بزرگ بشری است و ارزشی هم طراز "هملت " و " شاه لیر" شكسپیر دارد.

وی افزود: این دست نوشته كه پس از ارائه ی نسخه اولیه كه با استفاده از چاپگر منتشر شده بود، نوشته شده، ظاهرا  شامل بخش هایی است كه تاكنون منتشر نشده و كامل ترین نسخه ی سمفونی است كه تاكنون در بازار دیده شده است.

نسخه مذكور توسط دو نسخه بردار برای بتهوون آماده شد، اما این نسخه575 صفحه ای با صدها خط خوردگی و اصلاحاتی كه توسط آهنگساز اعمال شده است، نشان می دهد كه این اثر چگونه شكل نهایی را در سال 1824 پیدا كرد.

تغییرات ضرب آهنگ و بعضی كلمات نوشته شده توسط آهنگساز در این دست نوشته، نشان دهنده ی خشم و خروش وی بوده، مانند عبارتdu Verfluegter Kerl (احمق لعنتی!) كه در گوشه ای نوشته است.

ظاهراً این موضوع ناشی از عدم رضایت بتهوون نسبت به كار نسخه نویسانی بوده كه پس از مرگ نسخه نویس ِ مورد اعتماد او، كار نسخه نویسی را به عهده گرفته اند.

بتهوون ساختن سمفونی نهم را در پی سفارشی كه در سال 1817 به او داده شد، آغاز كرد. سمفونی نهم بتهوون از سال 1986به عنوان سرود رسمی اتحادیه اروپا انتخاب شد.


رسول ملاقلی پور : سینمای جنگ در حد یك جرقه بود

سال ها پیش وقتی لفظ قهرمان ملی دفاع مقدس را به كار می بردیم دچار این تهمت ها می شدیم كه ما مخالف رشادت های جوانان این مرز و بوم هستیم؛ درحالی كه این چنین نبود، ما به عنوان فیلمساز می خواستیم به ماجرا درست نگاه كنیم و برای نسل آینده بگوییم.

رسول ملاقلی پور ، كارگردان سینما با بیان این مطلب گفت: سینمای جنگ در حد جرقه ای بیش كار نكرد . این سینما هیچ تأثیری، به خصوص در نشان دادن قهرمانان ملی این مملكت نداشت و به نوعی به نمایش در می آید كه از اصول دراماتیك برخوردار نیست و طبیعتاً اگر بر جوانان امروز تأثیر بگذارد، تأثیراتی آنی و زودگذر خواهد بود.

این كارگردان در ادامه گفت: به عنوان یك فیلمساز، وقتی مرحله بازپس گیری خرمشهر شروع شد، آرزویم این بود كه فتح خرمشهر را همانطور كه سقوط آن را دیدیم، ببینم و دوست داشتم فیلمی از فتح خرمشهر بسازم ،  كه این شرایط هرگز به خاطر سیاستگزاران و سیاستمداران فرهنگی پیش نیامد.

رسول ملاقلی پور در پایان گفت: اگر اتفاقی، درباره قهرمانان ملی این مملكت نیفتاده ، به خاطر سیاستمداران و سیاستگزاران فرهنگی است چون این افراد نخواستند چنین اتفاقی بیفتد.