تبیان، دستیار زندگی
سی‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات ویژه آذر ماه 91 با مطالب و پرونده‌های متنوعی به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سی‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

سی‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

سی‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات ویژه آذر ماه 91 با مطالب و پرونده‌های متنوعی به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

فریاد، نتیجه نشنیدن صداهای متفاوت، عنوان سرمقاله این شماره است که به قلم مدیرمسۆول و در واکنش به تداوم حذف شبکه‌های ایرانی از «ماهواره» و دو بار حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان‌های محل استقرار رسانه‌ها در غزه، نگارش شده است.

در بخش تحلیل گفتمانی رسانه‌های بیگانه، دکتر حسن بشیر،  انتخابات آمریکا و مسأله ایران و  پرواز هواپیمای بدون سرنشین بر فراز اسرائیل را مورد توجه قرار داده است.

ابرطوفان سندی و انتخابات ریاست جمهوری امریکا عنوان یادداشت نگین حسینی پژوهشگر ارتباطات است از منظر دیگری انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا را مورد توجه و ارزیابی قرار داده است.

گفت وگوی ویژه سی و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- آذرماه 91- با پدرام پاک آئین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاوی نکات برجسته و قابل توجهی به لحاظ حرفه روزنامه نگاری و رسانه است. در این گفت و گو که توسط امیر عباس تقی پور و امیر لعلی انجام شده، خواننده با دیدگاه های متولی رسانه های غیر صوتی و تصویری در ایران آشنا می شود. بخشی از این مصاحبه به بررسی تفاوت دیدگاه های رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد توقیف روزنامه شرق، پرداخته و در ادامه، موضع گیری های هیئت نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی در این مورد و همچنین توقیف کیهان کاریکاتور مورد تحلیل قرار گرفته است. بررسی عملکرد رسانه های داخلی در مقابل رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی و اینکه آیا رسانه های داخلی بازنده میدان رقابت با آنها هستند یا خیر؟خط قرمزها كجا طراحی می‌شوند؟ روزنامه‌های مكتوب ما چقدر در حال و هوایی هستند كه مردم مجاب شوند كه روزنامه بخرند؟ دلایل كاهش تیراژ و علاقه برای خرید روزنامه و مقایسه آن با دوره اصلاحات،بررسی آمار برگشتی‌های روزنامه‌ها، بررسی وضعیت سایت های خبری و نحوه نظارت بر آنها، چگونگی حمایت ارشاد از رسانه ها و نتایج برگزاری نمایشگاه مطبوعات امسال از دیگر مواردی است که در این گفت‌وگو مورد توجه قرار گرفته است.

واکاوی نظام رسانه‌ای پاکستان در گفت‌وگو با رایزن فرهنگی - مطبوعاتی این کشور توسط علی البرزی از دیگر مطالب این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که با یادداشت صبح زنگنه کارشناس مسائل بین‌الملل با عنوان «ساز آزادی رسانه در پاکستان کوک است» و تحلیل و ترجمه علیرضا سزاوار با عنوان آرایش رسانه‌ای در کشور اردو زبان‌ها همراه شده است. از طریق این گفت‌وگو و یادداشت‌های مورد اشاره، مخاطب تا حدود زیادی با وضعیت رسانه‌ها در پاکستان آشنا می‌شود.

حجت‌اله مرادخانی نیز در این شماره مجله گفت‌وگویی با عنوان «اگر رسانه‌ داعیه تولیت فرهنگی را داشته باشد، خطرناک است» را با محمد همایون سپهر، مردم شناس انجام داده است. گفت‌وگوی نفیسه حاجانی با  مسعود ریاضیات رئیس انجمن شرکت‌های اینترنتی با عنوان «تصمیمات یک شبه، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین برده است» یکی دیگر از مطالب این شماره است. در این گفت‌وگو «اقتصاد اطلاعات» مورد توجه قرار گرفته است.

سینما؛ درباره هالیوود و بنیانگذاران آن

رضا قربانی در سی‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات مسۆولیت پرونده«سینما» را بر عهده گرفته است. بنیانگذارن هالیوود چه کسانی بودند؟ آنها از یهودی بودن خود خجالت می‌کشیدند نوشته مینا والی، درباره «چیزی» که به عنوان فیلم ضداسلامی شناخته شد؛ رویارویی دوباره آزادی و امنیت نوشته مریم بورقانی فراهانی، هالیوود چه مشکلی با اسلام و ما دارد؟ سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت نوشته مینا والی از جمله مطالب این پرونده است.

مدیریت ارتباطات اجتماعی؛ رسانه ها و سبک زندگی

منوچهر دین‌پرست که در این شماره ماهنامه، مسۆولیت پرونده مدیریت ارتباطات اجتماعی را بر عهده داشته است به اتفاق همکارانش موضوع رسانه‌ها و سبک زندگی را مورد توجه قرار داده‌اند. پرسش اصلی در این پرونده این است که آیا رسانه‌ها می‌توانند بر سبک زندگی ما تأثیرگذار باشند؟ سبک زندگی و رسانه‌ها در گفت‌وگو با حسن نمک‌دوست: درک انسان بدون رسانه ممکن نیست، موقعیت رسانه‌های سبک زندگی نوشته ایمان آقابابایی، پازل رسانه‌ها تشکیل می‌شود نوشته حامد خزایی، نقش تلویزیون و اینترنت در هویت‌سازی ترجمه و تلخیص: صابر صادقی و گفت‌وگوی منصوره قنبرآبادی با دکتر محمود دهقان در باب سبک زندگی و رسانه‌ها از مطالب این پرونده است.

رسانه؛ همه مصائب زنان خبرنگار

همه مصائب زنان خبرنگار عنوان پرونده رسانه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که توسط آرش محبی و همکارانش تهیه شده است. زنان خبرنگار؛ آسیب‌پذیرترین و مظلوم‌ترین نوشته میرقاسم سیدین‌زاده، گفت‌وگوی فائزه خواجه‌زاده با صدیقه ببران با عنوان آمارهایی در تأیید موانع تحرک صعودی زنان روزنامه‌نگار، دفاع مدیران عامل خبرگزاری‌های ایسنا و مهر از شرایط زنان عرصه رسانه گزارش زینب کریمیان، برای تو ممنوع است چون... نوشته مریم جمشیدی، مصائب زن بودن در فضای مطبوعاتی نوشته   نسرین وزیری/ معاون گروه سیاسی سایت خبرآنلاین، زن روزنامه‌نگار، فرهنگ، اخلاق و باقی قضایا نوشته  سارا کریمی، آنجا بود که بلوف زدم نوشته مریم یوشی‌زاده، تبعیض جنسیتی و سن‎گرایی، كابوس خبرنگاران زن تهیه و گردآوری توسط بهاره محبی، گفت‌وگوی مهراوه فردوسی با ناهید توسلی مدیر مسۆول مجله «نافه» با عنوان «زنانه‌نویسی»، ژانر مورد تأیید در قرن جدید، من یک خبرنگار زنم  ترجمه بهاره محبی و دنیای شیشه‌ای روزنامه‌نگاری؛ زنان روزنامه‌نگار از همه سنگ می‌خورند نوشته بهناز جلالی‌پور مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

مدیریت ارتباطات سیاسی؛ پرده نشینان ارتباطات سیاسی

سی‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات پرونده‌ای سیاسی با هدف بررسی نقش همسران رۆسای جمهور در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی دارد که در آن مطالبی از علی حیدری با عنوان ملکه نیکوکار یا پرده‌نشین قدرت؛ رهیافتی بر نقش «بانوان اول» کشورها در حوزه خدمات اجتماعی، سیدمحمد صحفی با عنوان دیپلماسی همسران مقامات، محمد دشتی  با عنوان بانوان اول جمهوری اسلامی ایران را بیشتر بشناسیم شخص دوم، بانوی اول! و گفت‌وگوی علی شاملو با محمد حسین رجایی  برادر شهید رجایی با عنوان شهید رجایی برای کاهش هزینه‌های دولتی همسرش را به نیویورک نبرد به همراه یادداشتی با عنوان  نقش همسران رۆسای جمهور در توسعه اقدامات عام‌المنفعه نوشته علی جهانی از جمله مطالب این پرونده است.

روایت‌های عفت مرعشی از همسفری با آیت‌ا... نیز گفت‌وگوی مشترکی از امیرعباس تقی‌پور، امیر لعلی و علی شاملو با با عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که در این پرونده منتشر شده است. در این گفت‌وگو تلاش شده است تا نقش همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در کنار همسرش طی بیش از 30 سال فعالیت به عنوان سیاستمدار مورد بررسی قرار گیرد. عفت مرعشی در این  گفت‌وگو از مواجهه خانواده هاشمی به دروغ‌پردازی‌ها و شایعاتی که در خصوص این خانواده در جامعه رواج دارد تا سفر به کشورهای دیگر و شام ملک عبدالله در منزل هاشمی سخن گفته است. این گفت‌وگو در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان گذشته در دفتر محسن هاشمی انجام شده اما او به محض آغاز مصاحبه، دفترش را ترک کرده است. آن زمان مهدی به ایران بازنگشته بود و فائزه هاشمی در طول مصاحبه پشت میزی مشغول انجام کارهایش بود اما گاهی برای یادآوری برخی از موارد، به مادرش کمک رسانده است.

بخش بیستم و سوم ترجمه کتاب نگارش در روابط‌عمومی در این شماره ماهنامه به چاپ رسیده است. مدیریت ارتباطات از طریق کیوسک‌های مطبوعاتی و وب‌سایت www.prshop.ir قابل تهیه می‌باشد.

تنظیم: هومن بهلولی