تبیان، دستیار زندگی
اگر چه مهارت ها و اطلاعات پایه اجزای ضروری فرایند یاددهی – یادگیری هستند، یادگیری فراتر از انتقال اطلاعات است. یادگیری مستلزم توانایی تجزیه و تحلیل و ترکیب اطلاعات، کاربرد آن در شرایط مختلف و ارائه ی زنجیره ی پژوهش جدیدی است که به ترویج دانش منجر می شود..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرورش، پژوهش و اکتشاف

پرورش، پژوهش و اکتشاف

اگر چه مهارت ها و اطلاعات پایه اجزای ضروری فرایند یاددهی – یادگیری هستند، یادگیری فراتر از انتقال اطلاعات است. یادگیری مستلزم توانایی تجزیه و تحلیل و ترکیب اطلاعات، کاربرد آن در شرایط مختلف و ارائه ی زنجیره ی پژوهش جدیدی است که به ترویج دانش منجر می شود. پژوهش و اکتشاف راهبردهای ضروری برای کسب این توانایی ها هستند. کارل سیگن ستاره شناس معتقد بود که همه ی کودکان دانشمند و کنجکاوند و سۆالات زیادی درباره ی جهان دارند ولی مدارس، در نهایت، اشتیاق آن ها را از بین می برند. فناوری های اطلاعات و ارتباطات، توانایی لازم برای بازگرداندن اشتیاق به آموزش را دارند.

فناوری های اطلاعات و ارتباطات می توانند دانش آموزان را به مسافرت هایی که عملاً محدودیت زمانی و مکانی دارند، ببرند. فیلم ها، نوارهای ویدیویی، تکنولوژی صدا و کارتون های رایانه ای صدا و تحرک را به کتاب های درسی می آورند و روح تازه ای به کلاس های درس کودکان می بخشند. آن ها همچنین تجارب مختلفی از جوامع دور افتاده و زمان های گذشته در اختیار دانشجویان مطالعات اجتماعی و زبان خارجی قرار می دهند. صفحات گسترده می توانند حجم عظیمی از داده های مورد نیاز برای مطالعات پیچیده ی ریاضی و علوم را ذخیره و تجزیه و تحلیل کنند.

شبیه سازی های رایانه ای آزمایش های خطرناک و پرهزینه را به روندهای بی خطر و کم هزینه تبدیل می کنند. اینترنت، موقعیت های واقعیت مجازی را هنگامی که دانش آموزان می توانند پارامترها، زمینه ها و سناریوها را دستکاری کنند، فراهم می آورد.

شبیه سازی های رایانه ای مثال خوبی از قدرت فناوری برای بهبود فرایند یادگیری است. از شبیه سازی پرواز، ده ها سال به عنوان اولین قدم در آموزش خلبانان هواپیما استفاده می شده است. این شبیه سازی فرصتی را برای تمرین مهارت های لازم جهت کنترل هواپیما و مواجه شدن با موقعیت های اضطراری، بدون به خطر انداختن زندگی یا از دست دادن اموال، در اختیار کارآموزان قرار می دهد. اگر چه شبیه سازان پرواز، ماشین های پیچیده و گران قیمتی هستند ولی هیچ یک از برنامه های کارآموزی پرواز، سودمندی آن ها را زیر سۆال نمی برد. شبیه سازی ها همچنین ابزارهای ضروری در آموزش پزشکی را به وجود می آورند که با استفاده از آن ها، دانشجویان و کارآموزان پزشکی بدون به خطر انداختن زندگی بیماران یا تحمیل درد و ناراحتی غیر ضروری به آن ها، با روندهای خطرناک و فراگیر آشنا می شوند. شبیه سازی ها خصوصاً در موقعیت های بسیار خطرناک، پر هزینه یا زمان بر، سودمندند و اجازه ی انجام دادن آزمایش های واقعی را می دهند؛ برای مثال، شبیه سازی های جوشکاری، روش مۆثر برای آموزش جوشکاران آینده است. بدون شبیه سازی، این نوع کارآموزی مستلزم ساعات طولانی تمرین طولانی و سوزاندن الکترودهای گران قیمت است. شبیه سازی ها همچنین دانشجویان را قادر می سازند تا مواد منفجره را به صورت مجازی و بدون مواجه شدن با خطر انفجار های واقعی بیازمایند و بدون رو به رو شدن اتهامات اخلاقی در روندهای زندگی واقعی، بر روی حیوانات آزمایش کنند.

پرورش، پژوهش و اکتشاف

جست و جو در اینترنت ممکن است تجربه ی ارزنده یا بی ثمری برای دانش آموزان دوره های ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان – و گاهی حتی برای بزرگسالان – به همراه داشته باشد. معلمان و  آموزشگران به عنوان راهنما و تسهیل کننده، با فراهم کردن پیشینه و رهنمودهایی برای جست و جو نقش مهمی بازی می کنند. همچنین آن ها باید این فرایند را به ویژه برای دانش آموزان کوچک تر که به جست و جو در شبکه تمایل بیشتری دارند تا پیروی کردن از برنامه های جست و جوی  منظم و اصولی – کنترل کنند. علاوه بر این، معلمان و آموزشگران به دنبال یافتن ابزاری برای کمک به دانش آموزان به منظور جداکردن منابع معتبر از منابع نا معتبر و پیدا کردن اطلاعات ارزشمند از میان انبوهی از اطلاعات اند؛ اطلاعاتی که ممکن است اغلب آنها را در خود غرق کند.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : الناز فطیرخورانی

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

بررسی نتایج آزمایش و ارائه آن

ارائه یک پروژه علمی

گزارش کتبی یک پروژه علمی