تبیان، دستیار زندگی
برخی از این مسلسل ها از طراحی بولپاپ بهره می برند. در این گونه از سلاح ها، خشاب به عقب قبضه منتقل شده و باعث کاهش طول آن می شود. در ساخت این سلاح از موادی همچون آلومینیوم و پلمیر استفاده شده است تا وزن سلاح را در پایین نگاه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 مسلسل ناشناخته


برخی از این مسلسل ها از طراحی "بولپاپ" بهره می برند. در این گونه از سلاح ها، خشاب به عقب قبضه منتقل شده و باعث کاهش طول آن می شود. در ساخت این سلاح از موادی همچون آلومینیوم و پلمیر استفاده شده است تا وزن سلاح را در پایین نگاه دارد.

مسلسل های دستی، خانواده ای از سلاح های انفرادی محسوب می شوند که دارای مختصاتی همچون طول و وزن کم، کالیبر کوچک و قابلیت شلیک با نواخت تیر بالا هستند. قدمت این سلاح ها به جنگ اول جهانی و سلاح "ام پی 18" ساخت آلمان باز می گردد.

تا به امروز این سلاح ها راه زیادی را دربخش فناوری طی کرده و به انتخاب اول واحدهای پلیس و عملیات ویژه در سرتاسر دنیا تبدیل شده اند.

نامهایی مثل "تامپسون" آمریکایی تا "ام پی 5" آلمانی در این بخش از دنیای سلاح از دیرباز تا به امروز به عنوان مدلهای برتر شناخته شده اند اما هستند کشورها و تولید کنندگانی در نقاط مختلف دنیا که در این بخش بدون توجه به فروشندگان خارجی، به تامین نیازهای کشور خود روی آورده اند که برخی از مهمترین تولیدات از این سلاح ها به شرح زیر است:

تایپ 05 چین

با توجه به رقابت چین با کشورهای قدرتمندی همچون روسیه و هند و نزدیکی ده ها پایگاه آمریکایی در اطراف این کشور، چین چاره ای ندارد جز این که در بخش های مختلف نظامی به سمت خودکفایی پیش برود.

مسلسل سبک "تایپ 05" یکی از سلاح های استاندارد نیروهای مسلح چین است که به صورت بومی در این کشور توسط

۵ مسلسل ناشناخته

این سلاح سبک بر پایه سلاح هجومی  " QZB-95 " که در حال حاضر به عنوان سلاح هجومی ارتش چین شناخته می شود طراحی شده است.

این سلاح از طراحی "بولپاپ" بهره می برد. در این گونه از سلاح ها به خشاب به عقب قبضه منتقل شده و باعث کاهش طول سلاح می شود. این سلاح می تواند به دوربین و صدا خفه کن نیز مجهز شود. برد موثر این سلاح نیز تا حدود 150 متر برآورد شده است.

این سلاح طولی در حدود 50 سانتی متر داشته ، با خشاب های 50 یا 30 تایی تغذیه می شود و می تواند با نواخت تیری در حدود 900 تیر در دقیقه شلیک کند. این سلاح در حال حاضر به غیر از چین به کشور دیگری تحویل داده نشده است.

اشتایر "TMP" اتریش

شرکت اسلحه سازی اشتایر در کشور اتریش یکی از سازندگان خوش نام سلاح در جهان به شمار می رود که بیشتر علاقه مندان ایرانی این شرکت را با اسلحه هجومی سری " AUG " می شناسند.

مسلسل دستی " TMP" یکی از بهترین محصولات این شرکت است که به معنای واقعی می تواند نیازهای یک موقعیت نبرد در فاصله نزدیک را برطرف کند. وزن و اندازه کم، کنترل پذیری بالا در هنگام شلیک، نواخت تیر بالا در حدود 800 تا 900 گلوله در دقیقه همه و همه به عنوان کارکترهای یک مسلسل دستی مناسب شناخته می شود.

۵ مسلسل ناشناخته

استفاده از پلیمر در ساخت این سلاح وزن آن را به تنها 1 کیلو و 300 گرم رسانده است. طول این سلاح کمی کمتر از 30 سانتی متر است و به محافظین شخصی و یا مامورین مخفی این قابلیت را می دهد که به راحتی این سلاح را در زیر البسه خود مخفی کنند.

این سلاح با برد موثر 100 متر از کالیبر 9 میلی متری استفاده کرده می تواند با سرعت 900 گلوله در دقیقه تیراندازی کند.

S.A.F شیلی

کشور شیلی در قاره آمریکای جنوبی قرار گرفته است. شرکت " FAMAE " در شیلی با کمک شرکت اسلحه سازی " SIG " سوئیس به طراحی سلاح " S.A.F " پرداخت.

مکانیزم و طراحی اصلی این سلاح بر پایه سلاح هجومی مدل "SG 540" ساخت شرکت " SIG " است. این سلاح با گلوله های 9 میلی متری تغذیه شده و می تواند با سرعت 1200 گلوله در دقیقه تیراندازی کند. این سلاح به صورت استاندارد با یک قنداق جمع شونده عرضه می شود که باعث کاهش طول آن در زمان لازم خواهد شد.

۵ مسلسل ناشناخته

این سلاح می تواند با انواع دوربین ها و صدا خفه کن ها به منظور انجام ماموریت های گوناگون مجهز شود. وزنی در حدود 2.5 کیلوگرم و طولی در حدود 20 سانتی متر از دیگر مزایای این سلاح است.

MT-9 برزیل

شرکت تاروس از کشور برزیل یکی دیگر از اسلحه سازهای معروف آمریکای لاتین به شمار می رود. سلاح " MT-9" یکی از جدیدترین محصولات این شرکت در زمینه مسلسل های دستی است.

مسلسل های دستی، خانواده ای از سلاح های انفرادی محسوب می شوند که دارای مختصاتی همچون طول و وزن کم، کالیبر کوچک و قابلیت شلیک با نواخت تیر بالا هستند. قدمت این سلاح ها به جنگ اول جهانی و سلاح "ام پی 18" ساخت آلمان بازمی گردد

در ساخت این سلاح از موادی همچون آلومینیوم و پلیمر استفاده شده است تا وزن سلاح را در حد پایینی نگاه دارد. با کمی از انحراف از بحث باید اعتراف کرد که امروزه یکی از اصلی ترین نشانه های یک سلاح انفرادی مدرن استفاده از موادی همچون پلیمر در ساخت آن است که به سبک شدن و در نتیجه راحت تر شدن حمل سلاح کمک می کند.

۵ مسلسل ناشناخته

"MT-9" به صورت استاندارد با کالیبر 9 میلی متری به بازار عرضه شده است اما گونه دیگری از این سلاح نیز وجود دارد که با نام "MT-40"  شناخته می شود. تنها تفاوت این سلاح با نمونه اول استفاده از کالیبر 40 اسمیت وسون است. وزن این سلاح در حدود 3 کیلوگرم است و با خشابهای 34، 30 و یا 15 تیری مسلح می شود.

استفاده از سیستم گلنگدن بسته و داشتن نواخت تیری در حدود 700 الی 800 تیر در دقیقه به این سلاح کمک می کند تا از دقت مناسبی برخوردار باشد.

PP-2000  روسیه

با شنیدن نام سلاح های روسی بسیاری از ایرانیان به یاد نام هایی همچون "کلاشینکوف" و یا "سیمینوف" می افتند.

شرکت " KBP " در روسیه از جمله دفاتر طراحی سلاح است که در حال حاضر بخشی از نیازهای تسلیحاتی روسیه را تامین می کند. مسلسل دستی PP-2000جدیدترین محصول این شرکت در زمینه مسلسل های دستی است. این سلاح با قنداق تاشو ارائه شده و در صورتی که این قنداق بسته باشد طول آن تنها 34 سانتی متر است.

۵ مسلسل ناشناخته

این سلاح از کالیبر 9 میلی متری استفاده می کند و می تواند با نواخت تیری در حدود 600 تیر در دقیقه تیراندازی کند. قبضه جلویی سلاح با محافظ ماشه یکی شده است. گلوله های ویژه سری " 7N31 " ساخت روسیه برای این سلاح طراحی شده است که با استفاده از آن قدرت تخریب و نفوذ در اندام انسانی و جلیقه های ضد گلوله افزایش می یابد.

وزن این سلاح نیز تنها درحدود 1 کیلو و 400 گرم است که به همراه طول کم آن را به انتخابی مناسب برای نبردهای نزدیک تبدیل می کند. این سلاح به صورت اختصاصی برای ارتش و پلیس روسیه طراحی شده است و تا به امروز به کشوری صادر نشده است.

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: جهان، مشرق