تبیان، دستیار زندگی
ادله ى شرعى برپایى عزادارى سالار شهیدان، امام حسین (علیه السلام) چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌چاپ و انتشار تمثال معصومین علیهم السلام چه حکمی دارد؟

محرم


لباس و بیرق سیاه این روزها حال و هوای دور و بر خانه مان را معطر به نام امام حسین ـ علیه السّلام ـ كرده و در هر محله‌ای چند مجلس عزا به پا می‌شود. مجالسی كه به خاطر اهداف بلندی اقامه می‌شود.

فلسفه به وجود آمدن این محافل بر همگان واضح و مبرهن است اما گذشت زمان و دور شدن از زمان وقوع هر جریانی، دور شدن از فلسفه و اهداف را طبیعی جلوه می‌دهد. لذا در گذر تاریخ بارها و بارها شخصیت‌های بزرگ زنگ بیدار باش زده و همگان را دوباره به صراط اصلی رهنمون ساخته‌اند.

بنابراین لازم به نظر می‌رسد گروهی كارشناس همواره با دقت آسیب‌های مجالس عزا را شناسایی و به همگان اطلاع دهند.

در مقالات قبلی چند مورد از آسیبهای مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام را بررسی کردیم در این مقاله نیز به نکات دیگری در این مورد اشاره می کنیم:

1ـ مورد مهم دیگری كه نباید آن را نادیده گرفت، ابزاری شدن محافل عزاداری سالار شهیدان است.

گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی برای رسیدن به اهداف خود از هیچ موقعیتی نمی‌گذرند و هر مجلسی برای ایشان یك فرصت است. به همین دلیل در روزهای نزدیك به انتخابات چهره‌های سیاسی و جناحی بیشتر از بقیه و زودتر از همه در مجالس عزاداری امام حسین علیه السلام حضور پررنگ دارند. این قضیه منجر به كمرنگ شدن اصل و فلسفه عزاداری می‌شود. از تبعات دیگر این مورد، بروز اختلافات در خود مجلس و همچنین گسترش آن به سایر مجالس است. از طرف دیگر افراد بی‌طرف، پایگاه سالم خود را از دست داده و در واقع صاحبان اصلی كه توده مردم‌اند از صحنه خارج شده و مجلس برای اقلیت جناحی باقی می‌ماند.

2ـ  از نكات قابل توجه دیگر در مجالس عزاداری سالار شهیدان وجود همه قشرهای مردمی با سنین مختلف و با معلومات نا هم سطح است. این قضیه باعث شده است كه درصد كارایی این محافل كم شود. زیرا وجود افراد كم سواد و نیز كودكان، واعظ را از بیان همه مطالب منع می‌كند. اگر مجالس هم سطح برگزار شود می‌توان ادعا كرد كه وعاظ در رساندن رسالت خود موفق خواهند شد.

بعد از این مقدمه در این قسمت از نوشتارمان به طرح چند پرسش و پاسخ در این رابطه می پردازیم:

آیة الله مجتبی تهرانی(دام ظله):

سوال: ‌چاپ و انتشار تمثال حضرت امیر و سایر معصومین چه حکمی دارد؟

جواب: ‌در صورتی كه چاپ و نصب موجب وهن ساحت مقدس معصومین نشود مانعی ندارد.

آیة الله سبحانی(دام ظله):

سوال: ادله ى شرعى برپایى عزادارى سالار شهیدان، امام حسین (علیه السلام) چیست؟

جواب: ادله شرعى عزادارى در كتب حدیثى به صورت متواتر وارد شده است. لطفاً به كتاب كامل الزیارات ابن قولویه (رحمه الله) مراجعه فرمایید و از نظر روایات اهل سنت به كتاب سیرتنا وسنتنا نگارش علامه امینى (رحمه الله) مراجعه شود. نخستین كسى كه مجلس عزادارى تشكیل داد ، شخص رسول گرامى (صلى الله علیه وآله) بود. والله العالم

آیة الله سیستانی(دام ظله):

سوال: حکم کار کردن در روز عاشورا چیست؟

جواب: کار کردن و کسب در روز عاشورا مکروه است.

آیة الله خامنه ای(دام ظله):

سوال: استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچنین زنجیرهایى که داراى تیغ هستند در مجالس و دسته‏هاى عزادارى چه حکمى دارد؟

جواب: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جایز نیست ولى استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد.

آِیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):

سوال: معنى عزادارى طولانى مدت براى امام حسین (علیه السلام) و گریه و زارى چیست؟ (فلسفه آن را توضیح دهید) آیا افراط گرى بعضى از مدّاحان در مقام امامت و برابرى آن با مقام خداوند، مورد تایید جناب عالى هست؟ آیا خداوند نمى فرمایید هر چه مى خواهید بیواسطه از من بخواهید؟

جواب: شك نیست بعضى از مدّاحان و افراد ناآگاه (البته حساب اكثریت آگاه مداحان از آنها جدا است) سخنان نادرستى درباره عزاى امام حسین (علیه السلام) و یا سایر امامان (علیهم السلام) یا غلوّ در حق آنان دارند; ولى این مسئله ارتباطى به اصل عزادارى كه باعث بیدارى و آگاهى امّت اسلامى و داراى جنبه ظلم ستیزى است و در واقع مكتبى است براى پرورش صفات برجسته انسانى، ندارد و درباره مطالب دیگرى كه نوشته اید به كتاب ما «شیعه پاسخ مى گوید» مراجعه كنید كه مفهوم توسل به روشنى و با مدارك معتبر در آنجا آمده است.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت اندیشه قم

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: سبحانی، مجتبی تهرانی، خامنه ای، سیستانی(دام ظلهم)

کتاب احکام عزاداری ـ آیة الله مکارم شیرازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.