تبیان، دستیار زندگی
طی یکی دو هفته اخیر هوا رو به سردی رفته است و به دنبال کاهش دما و رطوبت هوا، پوست بدن بسیاری از افراد در معرض خشکی، آزردگی و ترک‌خوردگی قرار گرفته و لطافت و شادابی خود را از دست داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر سوز سرما روی پوست بدن


طی یکی دو هفته اخیر، هوا رو به سردی رفته است و به دنبال کاهش دما و رطوبت هوا، پوست بدن بسیاری از افراد در معرض خشکی، آزردگی و ترک‌خوردگی قرار گرفته و لطافت و شادابی خود را از دست داده است.


از آنجا که در فصل پاییز و زمستان، بدن تعریق چندانی ندارد و پوست مرطوب نمی‌شود، خشکی آن بیشتر جلب توجه می‌کند حتی وسایل گرمایشی که بیشتر در قالب تهویه مرکزی (پکیج و شوفاژ) به کار گرفته می‌شود، هوای داخل مکان‌های بسته را بسیار خشک می‌کند و به از دست رفتن آب پوست بدن منجر می‌شود.

در این میان آب و هوای خشک شهرهایی چون تهران، قم و اصفهان نیز بر اثرات ناشی از هوای خشک و سرد می‌افزاید. در چنین شرایطی بهترین راهکار کاهش اثرات ناشی از خشکی هوا، بهره‌گیری از روش‌هایی ساده و مۆثر برای مرطوب نگه‌داشتن سطح پوست، به خصوص در مناطقی است که غدد چربی کمتر در آن‌ها متمرکز شده و بیشتر در معرض آسیب است.

یکی از راهکارهای بسیار مهم برای مقابله با خشکی پوست در فصل سرما، کاهش دفعات استحمام و استفاده نکردن از هر نوع شوینده‌ای هنگام استحمام، بجز در مناطقی است که بر اثر تعریق بوی نامطبوعی به خود گرفته است.

پوستتان چرب است یا خشک

آنچه مسلم است پوست افراد مختلف از نظر چرب یا خشک بودن متفاوت است، بنابراین ممکن است تنها برخی از افراد از خشکی پوستشان در پاییز و زمستان گله‌مند باشند. البته همین افراد هنگام مراجعت به مناطق شمالی یا جنوبی کشور که هوا مرطوب‌تر است، خشکی کمتری را در پوستشان احساس می‌کنند.

انتشار غدد چربی ساز در نقاط مختلف بدن یکسان نیست. جالب است بدانید که تراکم این غدد در مناطق مودار بدن چون سر و صورت و پشت، بیشتر و در اندام‌های دیگر کمتر است؛ اما نکته مهم‌تر آن است که کودکان (پیش‌ازسن‌بلوغ) و کهن‌سالان، بیشتر در معرض آسیب‌های ناشی از خشکی پوست قرار دارند؛ چون در کودکان، غدد چربی ساز هنوز فعال نشده و در افراد مسن این غدد، فعالیت خود را از دست داده است.

شاید یکی از ساده‌ترین راهکارها برای افزایش رطوبت هوای منزل یا محل کارتان، استفاده از یک رطوبت ساز (دستگاه بخور) باشد.

پوستتان را حفاظت کنید

شاید یکی از ساده‌ترین راهکارها برای افزایش رطوبت هوای منزل یا محل کارتان، استفاده از یک رطوبت ساز (دستگاه بخور) باشد.

همچنین از آنجایی که خشکی هوا، پوست را بیشتر مستعد آسیب ناشی از تابش اشعه فرابنفش خورشید می‌کند، از این‌رو لازم است در مناطقی از بدن که در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد (دست‌ها و صورت) از کرم‌های ضد آفتاب با پوشش حفاظتی حداقل 15 (SPF) استفاده شود.

بهتر است كه در فصول سرد از لباس‌هایی که الیاف زبر و خشن دارد، استفاده نشود. پوشیدن یک لباس زیر نخی برای جلوگیری از تماس لباس‌های پرزدار در کودکان و حتی بزرگ‌سالان در جلوگیری از بروز حساسیت‌های پوستی و خشک شدن بیشتر پوست، بسیار مۆثر است.

همچنین پوشاندن دست‌ها با پوشیدن دستکش و پوشیدن کفش‌های مناسب که آب در آن‌ها نفوذ نکند، در کنار پوشاندن بینی، گونه و لب‌ها با یک شال گردن کرک و نرم در حفاظت از نقاط آسیب‌پذیر بدن در برابر سرما بسیار مۆثر است.

پوشاندن دست‌ها با پوشیدن دستکش و پوشیدن کفش‌های مناسب که آب در آن‌ها نفوذ نکند، در کنار پوشاندن بینی، گونه و لب‌ها با یک شال گردن کرک و نرم در حفاظت از نقاط آسیب‌پذیر بدن در برابر سرما بسیار مۆثر است.
استحمام با آب داغ نیز به همه افراد و به خصوص کسانی که پوست خشک دارند توصیه نمی‌شود. این دسته از افراد باید حداقل استفاده را در دفعات استحمام داشته باشند؛ اگر هم از شوینده‌ای استفاده می‌کنند، شوینده کرم‌دار و غیر صابونی باشد. همچنین پس از استحمام باید قسمت‌های خشک بدنشان را با روغن زیتون، بادام یا روغن‌های بدن دیگر چرب کنند.

تغذیه به چربی پوستتان ربطی ندارد

شاید بسیاری بر این باور باشند که نوع تغذیه می‌تواند از خشکی پوستشان بکاهد؛ اما واقعیت آن است که ساخته‌شدن چربی پوست با نوع تغذیه مرتبط نیست، پس برنامه تغذیه‌ای خاصی در این ارتباط وجود ندارد.

استفاده از مکمل‌های غذایی (مولتی‌ویتامین‌ها) نیز نمی‌تواند در کاهش آسیب‌پذیری پوست‌های خشک در برابر سرما کمک‌کننده باشد، اما مصرف میوه و سبزیجات (به خصوص میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین C و A ) و نوشیدن آب در رژیم غذایی روزانه در تمام فصول توصیه می‌شود.

پوست دست و پایتان را از خاطر نبرید

نوک بینی، لب و انگشتان دست و پا آسیب‌پذیرترین نقاط در مقابل سرمای شدید است؛ یعنی واکنش دفاعی بدن در مقابل سرما، تنگ کردن عروق سطحی برای جلوگیری از دفع حرارت بدن از طریق پوست است و در هوای سرد، این نقاط بیشتر دچار یخ‌زدگی، خشک شدن و ترک خوردن می‌شود.

توصیه می‌شود برای حفاظت از این نقاط و جلوگیری از نرسیدن اکسیژن به بافت آن‌ها از دستکش، جوراب، کفش، کلاه و شال گردن مناسب استفاده شود.

همچنین اگر پوست دست‌ها و لب‌های فردی بسیار خشک است، باید از وازلین یا نوعی مرطوب‌کننده مطلوب برای حفظ رطوبت آن‌ها استفاده کند. پاها را نیز باید روزانه با آب گرم ماساژ داد و با لیف یا کیسه حمام کاملاً سایید تا پوست‌های خشک و مرده از روی پوست آن برداشته شود و سپس پاها را کاملاً خشک کرده و به آن‌ها مرطوب‌کننده زد.

چنانچه پوست پاها بسیار خشک است، پیش از خواب نیز باید به آن‌ها وازلین یا نوعی مرطوب‌کننده مخصوص کف پا زده و یک جوراب روی آن‌ها پوشیده شود، تا آن ماده طی شب کاملاً به پوست پا نفوذ کند.

جام جم

دکتر مسعود داوودی - متخصص پوست و مو


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: ahmadchalepey

مطالب مرتبط:

نگهداری از پوست در فصل پاییز

پیری زودرس به دنبال كیست؟

پوست خود را تحویل بگیرید!

چگونگی مراقبت از پوست در خواب!

سلامت پوست با مصرف میوه

آشنایی با كرم‌های مرطوب كننده!

باشگاه کاربران در شبکه اجتماعی

باشگاه کاربران در سامانه تبلاگ

باشگاه کاربران در ثبت مطالب

باشگاه کاربران در انجمن