تبیان، دستیار زندگی
همه‌ی ما می‌دانیم که بدن مان به ویتامین D نیاز دارد تا در سلامت کامل باشد. اما سؤال اینجاست به چه میزان ویتامین D نیاز داریم و از چه راهی باید تأمین بشود؟ در این مطلب به این سؤالات جواب می‌دهیم. با ما باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویتامین D و تأثیر آن در پیشگیری از آنفولانزا


همه‌ی ما می‌دانیم که بدن مان به ویتامین D نیاز دارد تا در سلامت کامل باشد. اما سۆال اینجاست به چه میزان ویتامین D نیاز داریم و از چه راهی باید تأمین بشود؟ در این مطلب به این سۆالات جواب می‌دهیم. با ما باشید.

ویتامین d

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D بدن را در معرض بیماری‌های زیادی قرار می‌دهد. متأسفانه کمبود این ویتامین که به ویتامین خورشیدی نیز معروف است می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولون، سرطان سینه و سرطان پروستات را بالا ببرد.

از این گذشته بیماری‌های خودایمنی و حتی فشار خون بالا نیز به کمبود ویتامین D در بدن مربوط می‌شود.

علاوه بر این نتایج یک پژوهش نروژی که در مجله‌ی Cancer Causes and Controls به چاپ رسیده نشان می‌دهد میزان بالای ویتامین D خطر مرگ و میر ناشی از سرطان سینه، کولون و پروستات را کاهش می‌دهد. همچنین نتایج پژوهش‌هایی که در سال 2007 در مجله‌ی Archives of Internal Medicine به چاپ رسیده نشان می‌دهد که میزان بالای این ویتامین در بدن خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های مختلف و پیچیده را نیز کاهش می‌دهد.

بهترین منابع ویتامین D

آفتاب عالم‌تاب بهترین و اصلی‌ترین منبع ویتامین D محسوب می‌شود. زمانی که بدن ما در معرض نور خورشید و اشعه های ماورای بنفش قرار می‌گیرد این ویتامین در پوست تولید می‌شود. یک فرد با پوست روشن با قرار گرفتن 20 دقیقه‌ای در معرض نور خورشید زمانی که شاخص اشعه‌ی ماورای بنفش 7 یا بیشتر است می‌تواند 10000 واحد بین‌المللی ویتامین D جذب کند. با این حال هنوز نمی‌توان به طور دقیق زمانی را که باید در معرض اشعه های ماورای بنفش بود را تخمین زد. یعنی نمی‌توان به طور دقیق گفت یک فرد چند دقیقه باید زیر نور خورشید باشد تا ویتامین D مورد نیازش را جذب کند. در واقع نیاز افراد متفاوت است. باید بدانید که پوست‌های تیره تر کمتر از پوست‌های روشن ویتامین D تولید می‌کنند. از این گذشته هر چه سن بالا می‌رود تولید این ویتامین نیز کاهش می‌یابد.

البته منظورمان این نیست که برای جذب این ویتامین خودتان را زیر نور خورشید جزغاله کنید. در این صورت به خصوص اگر تابستان هم باشد امکان آفتاب‌زدگی و مشکلات دیگر وجود دارد.

محققان بر این عقیده‌اند که داروهای ضد ویروسی مانند zanamivir و oseltamivir احتمال ابتلا به آنفولانزا را به میزان 8 درصد کاهش می‌دهد در حالی که ویتامین D

این احتمال را به نصف می‌رساند

توجه داشته باشید تاکنون هیچ پژوهش علمی به این نتیجه نرسیده است که بین ویتامین جذب شده از طریق نور خورشید با ویتامین دریافتی از طریق مصرف مکمل‌ها تفاوتی وجود داشته باشد. متخصصان به بزرگسالان و افراد سالمند توصیه می‌کنند که روزانه یک مکمل ویتامین D مصرف کنند و چند دقیقه در زیر نور خورشید باشند. البته نباید در فصل تابستان بین ساعات خیلی گرم روز زیر نور خورشید باشید. روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید بودن نیز برای جذب این ویتامین کافی است. توجه داشته باشید کمبود ویتامین D با آزمایش خون مشخص می‌شود. برای مصرف مکمل هم اول از هر چیز با پزشک مشورت کنید.

ویتامین D مۆثرتر از واکسن آنفلوآنزا

فصل زمستان که می‌شود خیلی از مردم علاوه بر تلاطم خرید لباس گرم و آماده کردن منزل به فکر واکسن آنفلوآنزای بچه ها و نوجوانان خود نیز می‌افتند. باید بدانید محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین D احتمال ابتلا به آنفولانزا در بین کودکان 6 تا 15 ساله را 50 درصد کاهش می‌دهد.

پزشکان مدرسه‌ی پزشکی دانشگاه Jikei توکیو به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین D از داروهای ضدویروس و واکسن‌های ضد آنفولانزا مۆثرتر عمل می‌کند.

در این پژوهش که در بین زمستان سال 2008 تا 2009 انجام شده 354 کودک شرکت داشتند. زمانی که بدن در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد به طور طبیعی ویتامین D تولید می‌کند.

محققان بر این عقیده‌اند که داروهای ضد ویروسی مانند zanamivir و oseltamivir احتمال ابتلا به آنفلوانزا را به میزان 8 درصد کاهش می‌دهد در حالی که ویتامین D این احتمال را به نصف می‌رساند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ویتامین D؛ ویتامین طول عمر

ویتامین D خواص ضدالتهابی دارد

گلچینی از فواید ویتامین D

تأثیر ویتامین D در مقابله با افسردگی یائسگی

بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D

برای جذب بهتر مکمل ویتامین D چه کنیم؟

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

افرادی که به مکمل ویتامین D نیاز دارند

ویتامین D را در زمستان فراموش نکنید

به ویتامین D اهمیت بیشتری بدهیم

نیاز کودکان به ویتامین D

شیشه؛ مانعی برای جذب ویتامین D

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.