تبیان، دستیار زندگی
دولت های گذشته : دولت بحران شناسنامه آغاز فعالیت 15 بهمن 1358 پایان فعالیت 1 تیر 1360 مدت فعالیت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی دولت های گذشته : دولت بحران

شناسنامه

آغاز فعالیت         15 بهمن 1358

پایان فعالیت         1 تیر 1360

مدت فعالیت         16 ماه

رئیس جمهور       دکتر ابوالحسن بنی صدر

نخست وزیر         شهید رجایی (مدت نخست وزیری 9 ماه)

اهم مسائل:

1. اختیارات ویژه ی بنی صدر:

رئیس شورای انقلاب، رئیس جمهور، فرمانده ی کل قوا

2. اوج گیری اغتشاشات داخلی با حمایت دشمنان خارجی و عدم مقابله ی جدی با آنها

3. آغاز تجاوز صدام و اشغال بخش وسیعی از خاک ایران اسلامی

4. ترور برخی شخصیتهای درجه اول انقلاب

5. ائتلاف جریان لیبرال، نهضت آزادی و منافقین با بیگانگان

6. ایجاد فضای مسموم علیه روحانیت بخصوص شهید بهشتی

نقش امام(ره)

1. حمایت از دولت همراه با تذکر و نصیحت

«از قشرهای مختلفه ی ایران مخصوصاً متفکران و دانشمندان و احزاب اسلامی و سیاسی و قوای انتظامی می خواهم که در این لحظات حساس که بر کشور می گذرد با حسن نیت از ایشان و دولت اسلامی پشتیبانی نمایند. من از آقای بنی صدر می خواهم که مابین قبل از ریاست جمهوری و بعد از ریاست جمهوری در اخلاق روحی شان تفاوتی نباشد».

2. حمایت از دولت به همراه انتقاد و گله

«بار دیگر پشتیبانی خود را از شورای انقلاب و شخص جناب رئیس جمهور اعلام می دارم و از همه می خواهم که آنان را یاری کنند و در پشتیبانی از آنان کوتاهی نکنند».

«این آقایان چه شان است، با هم؛ این آقای رئیس جمهور با مجلس، مجلس با رئیس جمهور چرا اینطور رفتار می کنند؟ چرا باید اینطور باشد که صدای مردم در آید؟»

3. حمایت از دولت به همراه امر به پایبندی به قانون و دوری از اختلاف و تعیین نماینده جهت حل اختلاف

در این مقطع حضرت امام، آیت الله مهدوی کنی را به نمایندگی از خود در هیأت حل اختلاف معرفی نمود و وظیفه هیأت ، بررسی تخلفات و در مرحله ای تذکر به خود افراد و مرحله بعد اعلام به مردم و در هر دو مرحله گزارش به دادستان کل بود.

4. انتقاد از عدم پایبندی به قانون

«این مردم اسلام را می خواهند اگر پایتان را از اسلام کنار بگذارید این طلبه که اینجا نشسته با کمال قوا با شما مخالفت می کند. من اول سال به آقایان عرض کردم که این سال خوب است سال قانون باشد. باید حدود معلوم بشود آقای رئیس جمهور حدودش در قانون اساسی چه هست. یک قدم آن ور بگذارد من با او مخالفت می کنم. اگر همه مردم هم موافق باشند من مخالفت می کنم.

نمی شود از شما پذیرفت که ما قانون را قبول نداریم. غلط می کنی قانون را قبول نداری! قانون تو را قبول ندارد. نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت، که ما شورای نگهبان را قبول نداریم. نمی توانی قبول نداشته باشی. مردم رأی دادند به اینها».

5. اتمام حجت

«اینکه من همیشه نصیحت می کنم به آقایان و می خواهم کاملاً روی روش صحیح عمل بشود، روی قوانین عمل بشود، و تخلف می شود و مع ذلک من نصیحت می کنم به آقایان این نه از باب این است که در ملت ما یک ضعفی پیدا شده و ملت ما دیگر به احکام اسلام اعتنایی ندارد. من تا آنجایی که اخلاق اسلامی اقتضا می کند همه اینها را به آرامش دعوت خواهم کرد نصحیت خاضعانه خواهم کرد. لکن آن روزی که من احساس خطر برای جمهوری اسلامی بکنم آن روز اینطور نیست که باز بنشینم نصیحت کنم؛ دست همه را قطع خواهم کرد. آن شخص هر که می خواهد باشد هر مقامی می خواهد باشد قبل از اینکه شورش پیدا بشود من او را به جای خودش می نشانم».

عزل

1. عزل از فرماندهی کل قوا

بسم الله الرحمن الرحیم

ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران؛

آقای ابوالحسن بنی صدر از فرماندهی نیروهای مسلح بر کنار شده اند.

روح الله الموسوی الخمینی

20 / خرداد / 1360

پس از این حکم حضرت امام خمینی(ره) خود مسؤولیت خطیر فرماندهی کل قوا را بر عهده گرفتند.

2. عزل از ریاست جمهوری

1-2. نامه مجلس شورای اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر شریف حضرت آیت الله العظمی امام خمینی – ادام الله ظله –

محترماً به عرض می رساند، رأی مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 31/3/1360 پس از بحث و بررسی با حضور 190 نفر به شرح زیر:

آرای موافق: 177

آرای مخالف: یک نفر

آرای ممتنع: دوازده نفر

در مورد آقای سید ابوالحسن بنی صدر بر این قرار گرفت که «آقای ابوالحسن بنی صدر برای ریاست جمهوری ایران کفایت سیاسی ندارد» به موجب اصل 110 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مراتب برای اتخاذ تصمیم به خدمت امام عظیم الشأن گزارش می گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی

31/3/1360

2-2. حکم حضرت امام(ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

پس از رأی اکثریت قاطع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه آقای ابوالحسن بنی صدر برای ریاست جمهوری اسلامی ایران کفایت سیاسی ندارد، ایشان را از ریاست جمهوری اسلامی ایران عزل نمودم.

اول تیرماه 1360

روح الله الموسوی الخمینی

... و به فاصله چند روز بنی صدر با لباس و آرایش زنانه در حالی که در توالت هواپیما مخفی شده بود به فرانسه گریخت.

3. هدایت تا آخرین حد ممکن

من الآن هم نصحیت می کنم آقای بنی صدر را به اینکه نبادا در دام این گرگهایی که در خارج کشور نشستند و کمین کردن بیفتید، و این آبرویی که از دست دادید بدتر بشود. من علاقه دارم که تو بیشتر از این خودت را تباه نکنی. من علاقه دارم که همه اشخاصی که در این مملکت زندگی می کنند یک زندگی انسانی – الهی داشته باشند. چنانچه توبه کنی و برگردی و علاقه ی خودت را از این گروه های مفسد، فاسد، جنایتکار، سلب کنی، و در یک کناری بنشینی مشغول تصنیف و تألیف بشوی، صلاح تو است. آن روز من (در) یکی از حرف ها، تنبه دادم که «حبّ الدنیا رأسُ کلّ خَطیئَة». تمام خطاهایی که از ماها صادر می شود روی این حبّ نفس و جاه و مال و منال است؛ اگر این کلمه را گوش کرده بودید و هواهای نفسانی را زیر پا گذاشته بودید، اینطور نمی شد.

بر گرفته از کتاب دولت عدالت نوشته احمد نیکنام و محمدرضا هلالی