تبیان، دستیار زندگی
انسان هرچه بخواهد، در این مجالس می‌تواند به دست بیاورد. اگر کسی به دنبال دنیا و متاع دنیوی باشد، در اثر شرکت در این مجالس می‌تواند به دست بیاورد و نیز اگر کسی به دنبال آخرت آباد و شفاعت باشد، در این مجالس می‌تواند بیابد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عزاداری حسینی و رفع حوائج مادی و معنوی


انسان هرچه بخواهد، در این مجالس می‌تواند به دست بیاورد. اگر کسی به دنبال دنیا و متاع دنیوی باشد، در اثر شرکت در این مجالس می‌تواند به دست بیاورد و نیز اگر کسی به دنبال آخرت آباد و شفاعت باشد، در این مجالس می‌تواند بیابد.


عزاداری

امام حسین«سلام‌الله‌علیه» از امتیازهایی برخوردار هستند که هیچکس، حتّی سایر حضرات معصومین «سلام‌الله‌علیهم»، از آن امتیازات برخوردار نیستند و هر کدام از این امتیازت و فضائل، به دنیا و آنچه در آن است، می ارزد.

شور و محبّت حسینی در قلوب مردم

یکی از امتیازهای مهم امام حسین«سلام‌الله‌علیه»، شور و حرارت محبّت ایشان است که در قلوب همه مردم قرار دارد. پیامبر اکرم«صلّی الله علیه و آله و سلّم» فرمودند:

«إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُۆْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»[1]

شهادت امام حسین«سلام‌الله‌علیه» عشق و شوری در دل مردم ایجاد کرده‌ که فراموش شدنی نیست. حرارت محبّت ایشان چنان در دل‌ها قرار گرفته که از بین رفتنی نیست و نکته مهم اینکه این عشق و شور و حرارت، در بهشت نیز همراه انسان‌ها خواهد بود.

تازگی و طراوت همیشگی عزاداری

به تبع تازگی همیشگی محبّت حسینی، مجالس عزاداری‌ ایشان نیز کهنه شدنی نبوده، همواره برقرار و پابرجاست.

اگر کسی فرزند جوان خود را که به او علاقه فراوانی نیز داشته از دست بدهد، به شدّت متأثّر می‌شود و برای او گریه می‌کند. ولی پس از یک سال تأثّر او و گریه و زاری‌اش کم می‌شود و پس از چند سال، برای فقدان فرزند خود گریه نمی‌کند و داغ از دست دادن فرزند نزد او کم کم کهنه می‌شود. حال این موضوع را با عزاداری برای حضرت سیدالشّهداء«سلام‌الله‌علیه» و اولاد و اصحاب ایشان مقایسه کنید؛ هزار و چهارصد سال است که از واقعه کربلا می‌گذرد، ولی مثلاً شنیدن روضه حضرت علی اکبر، هنوز قدیمی و تکراری نشده و شنیدن آن، انسان را به گریه و ناله می‌اندازد. حتی اگر در یک مجلس، چند نفر روضه خوان، یکی پس از دیگری، یک ذکر مصیبت واحد بخوانند، مستمعین با هربار شنیدن آن روضه، گریه می‌کنند و در مجلس ولوله‌ای به پا می‌شود.

از همگان تقاضا دارم که به مجالس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» اهمیت دهید، زیرا به واسطه آن، می‌توانید دنیا و آخرت و دین خود را اصلاح نمایید. ضمن دعا برای خود، به فکر دیگران نیز باشید، خصوصاً در شرایط فعلی که وضعیت زندگی برای همه مردم سخت شده است و چاره‌ای جز نظر لطف امام حسین«سلام‌الله‌علیه» نیست

دلیل این تازگی همیشگی، محبّتی است که از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» در قلوب همه مردم قرار گرفته است و به صورت معجزه‌آسا، مۆمنین را به سوی خود می‌کشاند.

از امام صادق«سلام‌الله‌علیه» سۆال شد: یابن رسول الله! چرا هرچه قرآن خوانده می شود و آموزش داده می‌شود و نشر می‌گردد، باز همچنان تازه است؟ حضرت فرمودند: زیرا آن برای یک زمان و یک گروه خاص از مردم نازل نکرده است و تازگی آن همیشگی است.[2]

تأکید بر شرکت در جلسات عزاداری

یکی دیگر از امتیازات منحصر به فرد امام حسین«سلام‌الله‌علیه»، مجالس عزاداری آن حضرت است که در هزار و چهارصد سال گذشته به صورت بسیار ویژه و خاص، مورد توجّه واقع شده و هر سال رو به گسترش و فزونی است. از این جهت به همگان توصیه می‌شود که از فرصت بی‌نظیر محرّم و صفر استفاده کنید و به مجالس عزاداری اهمیت دهید. شرکت در جلسات عزای حضرت اباعبدالله الحسین «سلام‌الله‌علیه» را برای خود واجب بدانید و دست کم در دهه اوّل محرّم، هرطور شده به مجالس عزاداری بروید و بر مصائب عاشورا گریه کنید. انسان هرچه بخواهد، در این مجالس می‌تواند به دست بیاورد. اگر کسی به دنبال دنیا و متاع دنیوی باشد، در اثر شرکت در این مجالس می‌تواند به دست بیاورد و نیز اگر کسی به دنبال آخرت آباد و شفاعت باشد، در این مجالس می‌تواند بیابد.

عزاداری

شرکت در مجلس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه»، شنیدن روضه و گریه بر مظلومیت و مصائب اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم»، دل انسان را می‌شکند و قلب آدمی را رقیق می‌کند و چنین دلی، نزد خداوند متعال، قیمت و ارزش دیگری پیدا می‌کند. دلِ شکسته نزد خداوند متعال، ارزش فراوانی دارد و می‌تواند انسان را به مقامات والای معنوی، عروج دهد. ضمن آنکه اشک ریختن در عزای امام حسین«سلام‌الله‌علیه»، ثواب فراوانی دارد، به اندازه‌ای که در برخی از روایات، از حجّ و عمره نیز برتر شمرده شده است.

وضع ثواب های شگفت آور برای برگزاری یا شرکت در جلسات عزاداری، به این خاطر است که این جلسات، منجر به زنده ماندن دین و معارف اسلامی در قلوب و اذهان مردم است و خداوند متعال دوست دارد جلسات عزاداری همیشه پابرجا باشد، از این جهت و به جهت تشویق و ترغیب مسلمین و مومنین به برگزاری پر رونق و با شکوه مجالس عزاداری، چنین ثواب هایی برای آن وضع فرموده است.

در طول تاریخ نیز معمولاً زورگویان و جبّارین، وقتی در فکر نابودی اسلام و تشیع می‌افتادند، سعی می‌کردند عزاداری‌ها را تعطیل کنند. در زمان طاغوت نیز پهلوی اوّل قصد داشت عزاداری‌ها را به زور تعطیل کند؛ زیرا می‌دانست که اگر عزاداری نباشد، تشیع نابود می‌شود؛ با آنکه او بسیار در این راه تلاش کرد، ولی بحمد الله موفّق نشد و خودش به درک واصل گردید.

اگر می‌خواهید این آتشی که اکنون دامن گیر ما شده است و این مسئله فساد اقتصادی که خیلی برای همه مشکل شده است و این فساد اداری که به اصل نظام ضربه می‌زند و بدتر از این دو، فساد اخلاقی، حل شود و این بی‌بند و باری ها و بی تفاوتی ها بر طرف گردد، به دهه اوّل محرم و گریه جدی و عزاداری واقعی بپردازید

جایگاه عزاداری امام حسین«علیه السلام» در بین انبیاء و اهل ملکوت

وقتی حضرت آدم جداً توبه کرد و خواست الهی بر پذیرش توبه او قرار گرفت، جبرئیل بر او نازل شد و اسماء آل عبا را به ایشان یاد داد که با توسّل به نام آنها، توبه اش مقبول درگاه الهی واقع شود. هنگامی که حضرت آدم توسّل پیدا کرد و توبه‌اش مقبول حضرت احدیت افتاد، از جبرئیل پرسید: پنجمین نفر از این اسماء چه کسی بود که با بردن نام او، دلم شکست و حرارتی در دلم پیدا شد؟ جبرئیل مقداری از امام حسین«سلام‌الله‌علیه» صحبت کرد و اوّلین جلسه روضه و عزاداری بر روی زمین، توسّط جبرئیل برای حضرت آدم«سلام‌الله‌علیه» خوانده شد و جبرئیل از مصیبت عطش، برای آدم مطالبی را بیان کرد.[3]

در یکی از مناجات‌های حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» با خداوند، نام چهارده معصوم«سلام‌الله‌علیهم» و درجات و مقام ایشان جلو آمد. حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» با شنیدن نام مبارک معصومین، از خدا سۆال کرد که: خدایا! این حسین کیست؟! آنگاه خداوند متعال، امام حسین«سلام‌الله‌علیه» را معرّفی کرد و مقداری از قضایای شهادت، مصائب و عطش امام حسین را بیان فرمود.[4]

در روایات آمده است که واقعه کربلا و شهادت امام حسین«سلام‌الله‌علیه» نزد همه انبیاء روشن بوده است و همه آنها برای این مصائب، گریه کرده‌اند.[5]

عزاداری و گریه بر امام حسین«سلام‌الله‌علیه» منحصر به روایات شیعه نیست و اهل سنّت نیز روایت مختلفی در مورد عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» نقل کرده‌اند.[6] عزاداری برای امام حسین«سلام‌الله‌علیه»، از جمله مشهورترین مسائل در اسلام است و هر که به آن بپردازد، بهشت بر او واجب می‌شود و خیر دنیا و آخرت را پیدا می‌کند.

کربلا

عزاداری‌ها زمینه‌ساز رفع حوائج مادی و معنوی

در زمان گذشته، جلسات روضه و عزاداری رونق بیشتر و بهتری داشت. ولی متأسّفانه امروز برخی از افراد، بیشتر به فکر نوع پذیرایی در آن مجلس هستند تا نوع عزاداری! لذا بسیار شایسته است که توجّه بیشتری به عزاداری‌ها شود و ضمن دوری از بدعت‌ها و نوآوری‌های کاذب در این جلسات، خود را سوگوار حقیقی امام حسین«سلام‌الله‌علیه» قرار دهید.

نکته مهم آن است که انسان در جلسات عزاداری، می‌تواند حوائج مادی و معنوی خود را نیز از خداوند متعال بخواهد و مطمئن باشد که خواسته او برآورده می‌شود. این حقیقت به تجربه اثبات شده است و خود من نیز آن را تجربه کرده ام. در زمان جوانی دل دردی داشتم و خیلی دکتر رفتم و خوب نشد و این دل درد معمولاً برای من مزاحمت ایجاد می‌کرد و موقع هضم غذا، به شدّت درد می‌گرفت و مرا از مطالعه یا سایر کارها باز می‌داشت. برای بهبودی آن، به پزشکان متعدّد در اصفهان و تهران نیز مراجعه کردیم و نتیجه‌ای نگرفتیم. هیچ کس نمی‌دانست که این دل درد، چرا اتّفاق می‌افتد. روزی در مجلس روضه دلم شکست و اشک ریختم. ناگهان با خود گفتم: این اشک فایده بخش است و می‌تواند دوای دردها باشد، لذا اشک چشمم را گرفتم و بر سر دلم مالیدم. از آن موقع تا الان، دیگر دردی در دل خود احساس نکرده ام و به طور کلی آن دل درد رفع گردید.

یکی دیگر از امتیازات منحصر به فرد امام حسین«سلام‌الله‌علیه»، مجالس عزاداری آن حضرت است که در هزار و چهارصد سال گذشته به صورت بسیار ویژه و خاص، مورد توجّه واقع شده و هر سال رو به گسترش و فزونی است. از این جهت به همگان توصیه می‌شود که از فرصت بی‌نظیر محرّم و صفر استفاده کنید و به مجالس عزاداری اهمیت دهید

از همگان تقاضا دارم که به مجالس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» اهمیت دهید، زیرا به واسطه آن، می‌توانید دنیا و آخرت و دین خود را اصلاح نمایید. ضمن دعا برای خود، به فکر دیگران نیز باشید، خصوصاً در شرایط فعلی که وضعیت زندگی برای همه مردم سخت شده است و چاره‌ای جز نظر لطف امام حسین«سلام‌الله‌علیه» نیست.

اهل دلی چند سال پیش می‌گفت: در خواب یا مکاشفه دیدم که آتشی از تخت فولاد به طرف اصفهان می‌آید و نزدیک است که اصفهان را بگیرد. دهه محرم و مجالس عزا آمد، و ناگهان دیدم که آتش خاموش شد.

اگر می‌خواهید این آتشی که اکنون دامن گیر ما شده است و این مسئله فساد اقتصادی که خیلی برای همه مشکل شده است و این فساد اداری که به اصل نظام ضربه می‌زند و بدتر از این دو، فساد اخلاقی، حل شود و این بی‌بند و باری ها و بی تفاوتی ها بر طرف گردد، به دهه اوّل محرم و گریه جدی و عزاداری واقعی بپردازید. اگر می‌خواهید آتش مشکلات و مفاسد اقتصادی، مفاسد اداری، مفاسد اخلاقی و ...، خاموش شود و  از آنها نجات یابید، با توسّل به امام حسین«سلام‌الله‌علیه» و احیای مجالس عزاداری برای ایشان، بخواهید که نظر لطفی نمایند و مشکلات را با نظر عنائیه خود برطرف سازند.

به تعبیر یکی از بزرگان، امام حسین«سلام‌الله‌علیه» همه چیز خود را فدا کرد و جا دارد که خداوند نیز هرچه امام حسین«سلام‌الله‌علیه» بخواهند، به ایشان عطا فرماید.

پی نوشت‌ها:

1. مستدرك‏الوسائل، ج 10، ص 318

2. الامالی الطوسی، ص 580

3. بحار الأنوار، ج ‏44، ص 245

4. بحار الأنوار، ج ‏44، ص 308

5. کامل‏الزیارات، ص 67

6. ر.ک: المناقب (خوارزمی)، مقتل الحسین، مطالب السئول فی مناقب آل الرسول و ...

                                                                                                                                           فرآوری: محمدی

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.