تبیان، دستیار زندگی
اخبار انتخاباتی تا تاریخ 20/2/ 1384 خبرگزاری مهر دکتر ولایتی در گفتگوی مشروح با "مهر" : مستقل هستم نه تکرو  دکتر ولایتی در جریان دیدار ازخبرگزاری "مهر" با شرکت در یک نشست خبری به سئوالات  خبر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده ای از اخبار انتخاباتی تا تاریخ 20/2/ 1384

خبرگزاری مهر

دکتر ولایتی در گفتگوی مشروح با "مهر" : مستقل هستم نه تکرو

دکتر ولایتی در جریان دیدار ازخبرگزاری "مهر" با شرکت در یک نشست خبری به سئوالات  خبرنگاران "مهر" پاسخ گفت.

وی درباره فضای انتخاباتی موجود در جامعه گفت: خوشبختانه فضای فعلی نسبت به ماههای گذشته بهتر است و به نظر می رسد شور مناسبی برای انتخابات به وجود آمده و علیرغم اینکه بیش از یک ماه به رای گیری باقی مانده و آرایش سیاسی کاندیداها و جریانات سیاسی هنوزمشخص نشده و براساس ظن و گمان تغییر و تحولات سیاسی دنبال می شود مردم با علاقه مندی فعالیت های کاندیداها را دنبال می کنند.

از ولایتی درباره آخرین دیدار و مذاکرات وی با هاشمی رفسنجانی سئوال شد و وی پاسخ داد : آخرین دیداری که با آقای هاشمی  داشتم جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و فقط درحد سلام و علیک  با یکدیگر سخن گفتیم و آخرین دیدارخصوصی من با او به ماهها قبل برمی گردد که درباره انتخابات با او مشورت هایی داشتم . وی دراین دیدار همان سخنی که در جمع خواص و گاه در نزد عموم در مصاحبه ها مطرح می کند را بیان کرد مبنی براینکه اگر مجموعه نیروهای اصولگرا به یک نامزد واحد برسند که از نظر ایشان توانایی لازم برای اداره کشور داشته باشد، در انتخابات شرکت نمی کنند.

ولایتی گفت: هنوز نمی دانیم تصمیم نهایی آقای هاشمی برای شرکت در انتخابات چیست. ایشان منتظرند شرایط را ببینند.

ازولایتی سئوال شد آیا یکی از افراد مورد نظر هاشمی رفسنجانی شما هستید ؛ وی گفت: بله ، می توان گفت.

به گزارش مهر، ولایتی درپاسخ به سئوالی درباره مدل مدیریتی او در دولت آینده گفت: من معتقدم، تمرکز اجرایی در یک نقطه خاص نباید به سلب اختیار از مدیران میانی منجر شود، من به مدیران میانی اختیار می دهم ولی حتماً نظارت متمرکزی را بر فعالیت آنها اعمال می کنم. من در وزارت خارجه، به مدیران اختیار می دادم و در جاهایی که در حوزه مسوولیت مدیران میانی بود ، آن را به مدیران واگذار می کردم و معتقدم مدیریت اموربه این شکل میسر است.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید به مدیران متناسب با مسوولیتشان اختیار داد و از آنان پاسخ خواست تأکیدکرد: درگیر شدن در کارهای اجرایی جزیی، رییس جمهور را از نظارت عالیه کشور باز می دارد.

اینکه وزیر یا رییس جمهور همه اختیارات را خود بخواهد در دست بگیرد و مدیران میانی بی اختیار باشند، موجب کندی کار می شود.

از ولایتی درباره ترکیب کابینه و معاونان وی سئوال شد و وی گفت: اولین فردی که در این مورد سخن گفت من بودم ؛ معتقدم باید معیارها را معرفی کرد نه مصداق ها را .

ولایتی افزود: اگر از اکنون افرادی را به عنوان وزیرمعرفی کنیم، شبهه نوعی تقسیم غنایم پیش می آید که برای اینکه من رای گرایش های  مختلف را بگیرم به نوعی امتیاز دهی می کنم. درآن صورت تصدی وزارتخانه ها بر اساس تعهدی خواهد بود که افراد و کاندیداها نسبت به گروهها یا اشخاص دارند و انتصاب مدیران براساس معیارهای اصلح نخواهد بود.

وی مهمترین معیارخود درتعیین اعضای کابینه را کارآمدی و پایبندی آنها به ارزشهای نظام اعلام کرد و گفت: بنای من تشکیل کابینه فراجناحی است و مردم نباید تلقی داشته باشند که امروز ترکیب کابینه چپ است واگر من آمدم ترکیب کابینه راست خواهد شد.

به گزارش مهر ولایتی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا ممکن است شما اگر رییس جمهور نشوید، یکی از اعضای کابینه دولت آینده باشید ؟ گفت: من خود را محدود و مقید نکرده ام ، اما با کسی چنین قرارهایی نگذاشته ام.

ولایتی درباره میثاق چهار نفره نیز گفت: روزی که تفاهم چهار نفره امضا شد من حضور نداشتم و بعدا که امضا شده آن را نزد من آوردند ، من اعلام همدلی کردم و گفتم اجازه دهید من مستقل باقی بمانم و ترجیح من حفظ استقلال بود.

دارم برای جلوگیری از  تفرق  آراء ، یک کاندیدا معرفی شود و این انتظار معقول است و بعید میدانم تکثر و تعدد کاندیداها تا پایان ادامه یابد.

وی افزود: این از ویژگی های انتخابات این دوره است که اصلاح طلبان و اصولگرایان درفضای ابهامی به سرمی برند.

ولایتی درادامه با بیان اینکه ساز و کار نظرسنجی را می پذیرد گفت: من به یک نظرسنجی دقیق ، علمی وبی طرفانه معتقدم وآن را ملاک مناسبی برای انتخاب فرد مقبول جامعه می دانم . بالاخره هر کس اقبال بیشتری در بین مردم داشته باشد باید بماند.

وی درعین حال با انتقاد از برخی نظرسنجی هایی که تاکنون انجام شده است گفت: این ازعجایب روزگار ما و این انتخابات است که از نظرسنجی ها نتایجی استخراج می شود که با واقعیت ها متناسب نیست . دوستان ما در گذشته نتایج نظرسازی را دیدند ولی ظاهراً هنوز پند نگرفته اند .

ولایتی ادامه داد: هرگوشه ای  یک سیستم نظرسنجی درست شده است و هیچ کدام دیگری را قبول ندارد وحتی خود افرادی که نظرسنجی می کنند نیز به نظرسنجی ها بی اعتمادند.

وی با تأکید بر اینکه نظر سنجی یک کارعلمی است و در دنیا روی آن حساب باز می کنند افزود: این ابزارعلمی نباید درخدمت اهداف سیاسی باشد. درغرب موسساتی وجوددارد که نتایج آنها تنها چند دهم درصد با یکیگر اختلاف دارد، مثل پیروزی بوش بر جان کری در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.

ازولایتی درباره احتمال حضور مهندس موسوی و آثار شرکت وی درانتخابات سئوال شد و وی گفت: مهندس میرحسین موسوی فردی بسیار موجه و مورد احترام همه ماست، سابقه خدمات زیادی در جمهوری اسلامی  دارد و حضورشان در صحنه انتخابات حتماً موجب پرشور تر شدن انتخابات می شود.

وی افزود: کاندیداهای باسابقه و با گرایش های سیاسی مختلف ، موجب پرشورتر شدن انتخابات می شوند اما من  شروط میر حسین موسوی را ندارم.

ازاین نامزد انتخابات ریاست جمهوری  درباره سیاست خارجی دولت آینده واینکه آیا تغییرات عمده ای درن رخ خواهد داد سئوال شد و وی پاسخ داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اصول و مبنایی استوار است وهر دولتی که بیاید آنرا ادامه می دهد و متحول می شود. همانگونه که هیچ یک از دولت های سه گانه موسوی ، هاشمی و خاتمی تغییر عمده ای را در سیاست خارجی نداشتند.

وزیر سابق خارجه کشورمان با بیان اینکه سیاست خارجی بیشتر به کلیت و راس نظام بر می گردد گفت: دولتی موفق است که بتواند با دنیا تعامل مناسبی داشته باشد و به جرات می گویم آنچه در گذشته بوده به معنای عدم توفیق ما در سیاست خارجی نیست.

ولایتی تأکید کرد: آثار سیاست خارجی را باید در حوزه اقتصادی جستجو کرد نه صرفا در رفت و آمدهای سیاسی ، زمانی که من وزیر بودم روابط ما با اتحادیه اروپا اگر گرمتر نبود، سردتر ازشرایط فعلی نبود. ما هنگامی با شرکت توتال فرانسه قرارداد نفت و گاز منعقد کردیم  که کلینتون تمام شرکت ها را تحریم کرده بود که بیش از 20 میلیون دلار با ایران سرمایه گذاری نکنند ولی ما این سد را شکستیم و فعالیت پروژه های پارس جنوبی آغاز شد.

وی اظهارداشت: موفق ترین و اثرگذارترین اقدام ما درصحنه سیاست خارجی در امور اقتصادی همین پروژه پارس جنوبی بود و یا در تولید فولاد زمانی ما با ایتالیا قرارداد بستیم تولید هفت هزار تنی ما به هفت میلیون تن رسید.

به گزارش مهر ولایتی افزود: یکی ازبزرگترین دستاوردهای بین المللی ایران در قبل و بعد از انقلاب تشکیل "اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی " درتهران بود که با تلاش 6 ساله من از سال 70 تا 76 میسر شد.

وی با اشاره به اینکه عربستان در آغاز به شدت با این کار مخالفت می کردافزود:به دلیل تلاشهای دیپلماتیکی که با عربستان انجام دادیم آنها را راضی به این کار کردیم. درحالی که شاه ایران نیز که از بنیانگذاران سازمان کنفرانس اسلامی بود نتوانست حتی در حد تشکیل اجلاس وزرای خارجه اجلاسی را تشکیل دهد.

ولایتی یکی دیگر از دستاوردهای نظام درسیاست خارجی دولت قبل را پیروزی چشمگیر ایران در مذاکرات قطعنامه 598 و حفظ قرارداد 1975 الجزایر بودکه از آن می توان به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای تاریخ دیپلماسی ایران یادکرد.

وی گفت: اگرملاک رفت و آمدهای سیاسی هم باشد در زمان ما تعداد وزرای خارجه یا سایر مقامات خارجی که به ایران سفر کردند کمتر از زمان فعلی نبود، می توانید به آرشیو وزارت خارجه مراجعه کنید.

از ولایتی درباره مهمترین چالش های بین المللی ایران سئوال شد و وی گفت: به نظر می رسد اگر ایران بخواهد از پوسته فعلی خارج شود و به عنوان یک قدرت منطقه ای که در سند چشم اندازبیست ساله آمده است دست یابد ، باید در یک تعامل مثبت و سازنده با کشورها وارد شود. اما فراموش نکنیم آمریکا و ابرقدرت ها با هر اقدامی که موجب شود ایران به یک قدرت برتر منطقه تبدیل شود مخالفت می کنند و مانع تراشی بر سر راه فعالیت های هسته ای و یا صدور نفت و گاز ایران به سایر کشورها در همین راستا قابل ارزیابی است.

وی فعالیت های هسته ای و مذاکرات با اروپا را از دیگر چالش های فراروی دولت آینده نام برد و گفت: درمجموع می توان گفت در مذاکرات هسته ای موفق بوده ایم ؛ هر چند در حد ظرفیت ها و مقدورات بهره گیری نکردیم. البته موفقیت مطلق وجود ندارد.

وی افزود: باید با تدبیر در جهت نیل به مقصود که همانا حفظ فناوری هسته ای صلح آمیز است گام برداریم ، ما تکنولوژی غنی سازی را داریم و باید آنرا حفظ کنیم.زیرانظام بنا ندارد غنی سازی را کنار بگذارد و موضع درست و به حقی است. باید گفتگو ها ادامه پیدا کند و به آنان تفهیم شود خط قرمز ایران حفظ غنی سازی است.


دکتر توکلی در گفتگوی مشروح با مهر: حضور مهندس موسوی ، بسیار بعید است

پیرو دعوت قبلی خبرگزاری "مهر" از تمامی کاندیداهای حاضر در عرصه انتخابات آینده ریاست جمهوری برای برگزاری کنفرانس های خبری و به منظور تحقق حضور حداکثری به عنوان راهبرد نظام ، دکتر احمد توکلی رئیس مرکز پژهشهای مجلس شورای اسلامی ، یک هفته پس از اعلام انصراف از کاندیداتوری و با توجه به جدیدترین آرایش گروه های سیاسی ، کنفرانس خبری خود را امروز در این خبرگزاری برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، دکتر توکلی در ابتدای حضور خود  در خبرگزاری "مهر" در جمع خبرنگاران در پاسخ به اولین سوال مبنی بر اینکه داستان بازگشت شما به عرصه انتخابات و انصراف شما چیست؟، گفت: این داستانی است که به سلایق نویسنده بستگی دارد و لازم نیست واقعیت داشته باشد. اینجا هم خیلی از داستان ها سناریویی است که نویسندگان خلق می کنند. من در انصرافم جدی هستم.

وی در جواب این پرسش که اگر هاشمی بیاید، شما می آیید یا خیر؟ گفت: من ابراز امیدواری می کنم که چنین اتفاقی نیافتد، در صورت بروز این احتمال هم کسانی هستند که با او رقابت کنند، من در انصرافم جدی هستم.

دکتر توکلی درباره ملاقات وی با احمدی نژاد و ولایتی و این که آیا احتمال انصراف این دو کاندیدا وجود دارد، اظهار داشت: یکی از هدف های من از انصراف، وحدت اصولگرایان بود و با مذاکراتی که با دوستاننامزد دارم تمامی طرق را بررسی می کنیم. من با خیلی ها تماس و ملاقات دارم، حضوری یا غیرحضوری در همین جهت هم فعال هستم.

وی در ادامه این بحث در این باره که آیا آنها انصراف می دهند، با خنده گفت: می خواهید با بیست سئوالی راه من را کج کنید. اما من از گفتن جزییات معذورم ولی وحدت همبستگی هم یک شکل ندارد و ممکن است شکل های مختلفی داشته باشد.

دکتر توکلی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است مکانیزم نظرسنجی تعیین تکلیف نهایی کند و یا بر اساس نامه حداد عادل و رایزنی ها، کدام یک از این ها تکلیف نهایی را مشخص می کند؟، گفت: هم میثاق دوستان و هم تلاش های حداد عادل با نظرسنجی نسبت خوبی دارد. اینها راه های مختلفی است که در جزییات آن تلاش می شود تا حاصل کار به نفع اصولگرایان در صحنه انتخابات صورت بگیرد، به این معنا که انتخابات کاهنده ای اتفاق نیافتد.

خبرنگار مهر پرسید: بعضی معتقدند این نظرسنجی ها جنبه عینی ندارند و تا حدودی جهت گیری خاصی دارد و معتقدند خیلی نمی شود روی این نظرسنجی ها کار کرد و وقتی هم محدود باشد، نتیجه اش هم محدود خواهد بود، چه تدابیری اتخاذ شده که کمیته ای که قرار است نظر نهایی را اعلام کند، این نظرسنجی هم جنبه علمی داشته باشد و هم بتواند برآیند صحیحی از افکار عمومی باشد؟

وی در این باره پاسخ داد: سئوال شما دو بخش دارد، این که نظرسنجی برآیند صحیحی از افکار عمومی دارد یا نه،  بستگی به زمان نظرسنجی دارد. می تواند یک نظرسنجی با فاصله زیادی از روز رای گیری صورت بگیرد و هنوز افکار عمومی انتخاب درستی نکرده اند. در این نظرسنجی ها اکثر افراد می گویند: هنوز تصمیم نگرفته ایم. البته برخی افراد شناخته شده تصمیمات روشن تر اتخاذ می کنند، چه در مخالفت و چه در موافقت. چون احزاب قوی و گسترده در ایران وجود ندارد. معمولاً هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم کسانی که تصمیم می گیرند افزایش پیدا می کنند. اینکه نظرسنجی، کاشفی از واقعیت حضور مردم در انتخابات باشد، باید نزدیک انتخابات باشد.

دکتر توکلی افزود: اینکه از نظر عینیت موضوع درست است یا خیر؟ موسساتی که نظرسنجی را انجام می دهند، همگی مدعی رعایت ضوابط علمی هستند. هر چند به دلیل نقشی که نامزدها در گذشته یا فعلاً به صورت ارتباطات با نهادهای نظرسنجی داشته باشند، مقداری تردید وجود دارد در بی نظری آنها و اگر برنامه ای برای نظرسنجی در نظر گرفته شود، از طریق یکی از گروه های دانشجویی، نظارت بر این موضوع می تواند صورت گرفت تا این تردید برطرف شود و ما نباید همه نظرسنجی ها را محکوم به عدم عینیت کنیم گرچه نمی توان به نظر امروزی اتکا کرد، زیرا هنوز قدرت نامزدها برای رای سازی بسیار متفاوت است. وقتی رسانه های ملی با تأثیرگذاری بالا به صورت تساوی در اختیار نامزدها قرار بگیرند آن وقت به دلیل متفاوت بودن نقش هر کدام در رای سازی در فرصت مساوی مشخص می شود کدام یک پیشی می گیرند.

دکتر توکلی درباره احتمال حضور مهندس موسوی در صحنه انتخابات گفت: بعید می دانم  موسوی تصمیم داشته باشد در انتخابات شرکت کند و آن وقت چنین شرط های نامناسبی را مطرح کند، من باور نمی کنم چنین شرط هایی از طرف ایشان باشد زیرا برای رئیس جمهور و اداره کشور مولفه های تعیین کننده تری وجود دارد که اینها نقشی ندارد که کسی بگوید، من باید یک شبکه داشته باشم تا هر چه دلم می خواهد پخش کنم. مگر رسانه های موجود هر آنچه دولت دلش می خواهد پخش نمی کند. من هم آمدنشان و هم نسبت دادن این شرایط را به ایشان بعید می دانم.

وی درباره نحوه آرایش سیاسی کشور پس از حضور مهندس موسوی ، گفت: چرا باید بر فرضی که غیرباور می دانم، بحث کنم؟ اما اعتقاد ندارم، خیلی اتفاق عجیب و غریبی می افتد.

دکتر توکلی در خصوص این مطلب که پس از استعفای وی احتمال کناره گیری کاندیداهای دیگری نیز وجود داشت، اظهار عقیده کرد: این باب مفتوح است، هنوز سیاستمداران مجبور هستند منطبق با شرایط، تصمیمات خودرا تکمیل یا عوض کنند. من این در را بسته شده نمی بینم.

خبرنگار مهر گفت که خیلی از نامزدها پیش شرط دارند که بعد به نقطه انصراف یا اجماع یا نامزدی شخص می رسند و طبیعی است در مسیر تلاش برای رسیدن به نامزدی، همه بی قید و شرط حرف نمی زنند و این پیش شرط ها و توافق ها نیز معمولاً پشت پرده است؛ و توکلی  در این باره توضیح داد: متوجه هستم ولی این پرده را هم نمی توان بالا زد. اگر ما تلاش داریم، چهار یا پنج نفر را به نقطه تفاهمی برسانیم آن وقت مذاکراتی که می تواند در تصمیم گیری هایشان مؤثر باشد عملی شدنش برای هدف ما منفعتی ندارد.

دکتر توکلی در زمینه احتمال اجماع گفت: کار سختی است ولی هنوز به بن بست نرسیدیم. من یک روز قبل از انصرافم هم به شدت تبلیغ می کردم و روزهای طولانی طول کشید تا من این تصمیم را گرفتم و در این میان نمی بایست در طرفدارانم سستی ایجاد می کردم. وقتی فردی مثل من قصد انصراف ندارد، یا هنوز تصمیم ندارد منصرف شود باید به گونه ای رفتار انتخاباتی داشته باشد که اگر انصراف تصمیم نهایی اش نشد، فرصتی را از دست نداده باشد. این که نامزدها قبل ازاین که تصمیمی بگیرند بگویند ما قصد انصراف نداریم و تا آخرش هستیم، هم راست می گویند و دروغ نمی گویند و هم کار عقلایی می کنند.

دکتر توکلی در زمینه چگونگی وضعیت در صورت عدم وقوع اجماع، گفت: اجماع معانی مختلفی می تواند داشته باشد. این که می گویم رقابت کاهنده، ممکن است وقتی برسد که اجماع نباشد و رقابت هم کاهنده نباشد. من هم معمولاً کلمه اجماع را به کار نمی گیرم چون ممکن است، اجماع امکان پذیر نباشد ولی تفاهمی امکان پذیر است که خطر شکست اصولگرایان و پیروزی طرفداران لیبرال دموکراسی و سرمایه داری منحط غربی را پیش نیاورد.

وی در این باره که اگر اصولگرایان به یک نفر برسند، گفت: به نظر من، اصولگرایان نباید حتماً به یک نفر برسند، باید به مدلی برسند که احتمال پیروزی شان را به حداکثر برساند. بنابراین رقابت کاهنده مضر است.

دکتر توکلی در ادامه افزود: انتخابات یک امر نسبی است، نمی توان گفت چه جایگاهی دارند. ممکن است گروهی جایگاه خوبی نداشته باشند، ولی در انتخابات به دلیل استراتژی اشتباه رقیب پیروز شود. در تحلیل بنده در عرصه انتخابات فقط دقت های نظری باعث تصمیم گیری نمی شود چون عوامل مختلفی دخالت می کند، اگر گروهی راهبرد انتخاباتی اش را غلط انتخاب یا بد اجرا کند، احتمال پیروزی رقیب ضعیف را قوی می کند.

وی خاطرنشان کرد: من ثمره رای مردم را خوب می دانم ولی ترجیح می دهم، انتخابات به دور دوم کشیده نشود. علتش هم این است که وقتی می خواهند انتخابات کشوری را اعلام کنند، به تعداد آرای شرکت کننده در انتخابات و رای پیروز اشاره می کنند و تجربه نشان می دهد که این آمار در دور دوم انتخابات کاهش پیدا می کند و این کاهش بعضی وقت ها به شدت چشمگیر است و این برای انتخابات ما خوب نیست. اگر فرض کنیم در دور اول انتخابات سی تا سی و پنج میلیون نفر شرکت کنند اگر به دور دوم کشیده شود احتمال این که کل شرکت کنندگان به دو سوم تقلیل پیدا کند هست و وقتی اعلام می شود، آرای 20 میلیونی روی آنتن می رود و روی آن تحلیل گذاشته می شود و این از نظر حیثیت سیاسی و نوع قضاوت افکارعمومی نظام اصلاً مفید نیست. از این حیث و از حیث هزینه ملی که برای آن پرداخت می شود در هر دو حال بهتر است یک مرحله ای برگزار شود و چون انتخابات قانونی است و باید به رای مردم احترام گذاشت، در دور دوم هم فاجعه ای رخ نمی دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر شما طبق گفته ها در صورت حضور هاشمی، رقیب اصلی وی، رضایی است، گفت: من این برخوردها را یک تاکتیک غیراخلاقی انتخاباتی تلقی می کنم نه حاوی یک پیام فاقد معنا.

دکتر توکلی در این باره که اگر وی به 8ـ 9 ماه پیش برگردد، آیا باز هم از مطرح شدن شورای هماهنگی حمایت خواهد کرد؟ گفت: این فرض، فرض نادرستی است، چون هر شخص با توجه به اقتضائات همان زمان باید تصمیم بگیرد و تمایلات و بینشی که دارد. فرض که من به 9 ماه پیش برگردم تمام اطاعات و تجربیات آن موقع را هم داشته باشم و وضعم بهتر شده باشد، جوابش روشن است: نه. این واقعیت ندارد. با همان اطلاعات و تمایلات آن موقع، تصمیمم همان است که همان موقع گرفتم و از تصمیمم دفاع می کنم مگر این که خداوند اطلاعات الان را در اختیارم بگذارد.

وی در این باره که در انتخابات 84 چه کسانی شرکت خواهند کرد؟، گفت: در این انتخابات، کسانی هستند که از نظر برخی از جهت گیری های مهم، اشتراک دارند، برای همین با اینکه خود را در این میان این طیف می بینم حاضر هستم به همگی آنها بگویم اصولگرا. ولی با وجود میزان شفافیت جهت گیریهای افراد و میزان اصرار آنان بر این جهت گیریها و همچنین  میزان توان اجرایی و مدیریتی و کلان

نگری سیاسی این افراد به دلیل تفاوتشان با یک حالت غیرطبیعی روبر نیستیم. هر کدام از این مولفه ها بر این نتیجه تأثیر می گذارد.

دکتر توکلی درباره موارد مشترک این نامزدها توضیح داد: مثلاً تمامی این نامزدها بر عادلانه کردن اقتصاد اصرار دارند. این به این معنی است که سیاست های توزیع درآمدی مورد اعتنای جدی دولت های اصولگرا قرار خواهد گرفت ولی ان افراد متفاوت هستند، میزان تأکید آنها در عمل ممکن است شبیه هم نباشد ولی اینکه مدیری را انتخاب کنیم که بگوید ما به دنبال رشد هستیم و بعد از آن توزیع درآمد اتفاق خواهد افتاد که ما به آن می گوییم سیاست های رشدی که مورد احتراز بوده و هست. چون افراد با هم یکسان نیستند و میزان اولویتهایی که به این امور می دهند نیز متفاوت است.

دکتر توکلی در زمینه دلایل و عوامل مؤثر بر حضور هاشمی در صحنه انتخابات گفت: در یک حالت خوشبینانه، طبیعی است که این اتفاق بیافتد. ایشان که در تحقق و تداوم انقلاب نقش جدی داشت به عنوان یک سیاستمدار بخشی از دستاوردهای خود را که قابل دفاع می بیند مخدوش شده احساس می کند و کسانی را در عرصه می بیند که به طور جدی منتقد سیاست های گذشته او هستند و مثل یک مادر که دوست دارد بچه اش هر طور که خودش صلاح می داند و بزرگ شود دلواپس است و این دلواپسی کاملا عقلایی است. حالا به این تصویر خوشبینانه هر کسی می تواندتصویری اضافه کند. همه کسانی که برای پیروزی ایشان تلاش می کنند چنین نگاهی ندارند و حافظان وضع موجود که درآن فساد رشد کرده و امتیازات ویژه قومی و تباری و خانوادگی و طبقاتی درآن پیدا شده ممکن است، به نیت های دیگری خواهان تجدید صدارت ایشان باشند.

وی درباره نگاه خود به حضور هاشمی گفت:  من نگاه خوشبینانه به وی را بخشی از واقعیت می دانم و به هاشمی به عنوان یک سیاستمدار حق می دهم.

دکتر توکلی درباره احتمال وجود تدبیر یا برنامه ای در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگ یا اقتصاد ازسوی کاندیداها گفت: این که برخی از نامزدها مساله کشورداری را ساده گرفته باشند، بنده هم با شما هم عقیده هستم ولی انتظار این که در بستری که  حزب شما قوی نیست و نامزدهایی که در صحنه می آیند برنامه های قوی و مدونی داشته باشند به نظر من انتظاری غیرواقع بینانه است.

وی افزود:  تعیین برنامه به معنای یک مجموعه مدون که تکلیف همه اعضای دولت را تعیین کند، ازسوی نامزد رئیس جمهور  انتظار نمی رود. رئیس جمهور به کمک وزیران برنامه را تدوین می کند و پس از مراحل قانونی اجرا می کند و و برای چنین کاری تنها سازمان، وزارت و برنامه ریزی است که 10 هزار نفر پرسنل دارد و از الان کسی نباید انتظار یک برنامه داشته باشد. بیایید پایین تر، اگر احزاب قوی وجود داشته باشند که تاریخ، برنامه بلند مدت و نامزد هم داشته باشند آن وقت می شود انتظار داشت به یک مورد نسبتاً روشن دست پیدا کنیم. آن وقت اگر این هم نبود شما حداقل فشار بیاورید نامزدها سیاست های کاملا روشنی مثلا در عرصه اقتصاد یا سیاست داخلی خارجی داشته باشند و ریزاقداماتشان در سایه این سیاسیت قرار بگیرد. خود من در این عرصه ها موضع خود را خیلی روشن بیان می کردم و گاهی طرح های روشنی هم برای بعضی اجزای درشت تر آن داشتم. به نظر من، رسانه ها باید کمککنند نامزدها در معرض سئوال های جدی قرار بگیرند و مجبور شوند تا این حد موضع خود را روشن کنند که کسانی که ساده گرفتند و پیچیدگی کار در نظرشان نیامده از کسانی که پیچیدگی ها را دیده اند مقداری از هم تفکیک شوند.

وی افزود: چیزی که اغلب به عنوان برنامه  از سوی نامزدها اعلام می شود هدف است. سیاست از هدف به برنامه نزدیک تر است. سیاست  مسیر کلی برای دستیابی به هدف را ترسیم می کند. حداقل باید این کار را بکند و شما کمک کنید کسانی که می گویند برنامه داریم برنامه بدهند. لااقل بگویند چگونه می خواهند به این هدف برسند. اگر این را گفتند در عرصه سیاسی کشور ما قدم بزرگی برداشته اند. بیشتر از این ممکن است برای برخی از سیاست هایشان طرح اجرایی خوب هم داشته باشند که این جزو امتیازات آنان است. من مدعی هستم خودم این چنین بودم و دوستانی ممکن است باشند که اینها را داشته باشند. ولی رسانه ها از القای مردم بوسیله شفاف سازی می توانند جلوگیری کنند که آیا واقعاً برنامه هست یا نیست و حتی اگر بگوید برنامه چهارم را اجرا می کنم کفایت نمی کند زیرا در برنامه چهارم مجلس مخالفینی دارد که باید موضع خود را روشن کنند. شما در رسانه بین هدف، سیاست و برنامه اجرایی و آنچه توقع را بین مردم تقویت می کند فرق بگذارید زیرا اگر همین هم روشن شود موفقیت است.

دکتر توکلی در ادامه اظهار داشت: منشا شکاف طبقاتی به سیاست های نادرست در 16 سال گذشته بازمی گردد. مدلی که برای توسعه اقتصادی بعد از جنگ انتخاب شد مدل عقب مانده غربی است که ذاتاً نسبت به عدالت بی توجه و بی عدالتی را برای مراحل اول توسعه، تئوریزه می کند.

وی خاطرنشان کرد: این مدل به کوزه نتس دانشمند آمریکایی منسوب است. او مدعی است وقتی مراحل اول توسعه را شروع می کنیم، باید سرمایه گذاری کنیم تا نرخ های رشد مطلوب را بدست بیاوریم هم برای ارتقای وضعیت اقتصادی و هم برای پاسخ به حوائج اقتصادی. استدلال می کند ثمرات رشد بهتر است به صاحبان ثروت برسد چون میل آنان به پس انداز بیشتر است. یعنی از هر آخرین واحد درآمدی که کسب می کنند واحد بیشتری را پس انداز می کنند و مقدار کمتری را می خورند. بنابراین، پس انداز ملی افزایش پیدا می کند و دوره بعد، ما منابع لازم برای سرمایه گذاری در اخنیارمان هست تا رشد را تضمین کنیم. اما اگر ثمرات رشد به تهیدستان برسد و میل نهایی به پس انداز در آنها ضعیف شود در نتیجه پس انداز ملی کاهش پدا می کند و منابع لازم برای رشد در مرحله بعدی توسعه تأمین نمی شود.

دکتر توکلی گفت: ذات این نظریه نسبت به عدالت نه تنها بی توجه است بلکه استدلال می کد توزیع ناعادلانه درآمد مناسب است. وقتی می گوییم این با جنبه های انسانی توسعه نمی خواند، می گوید: به تدریج چون صاحبان ثروت سرمایه دار می شوند بیشتر سرمیاه گذاری می کنند در نتیجه عرضه سرمایه زیاد می شود، نرخ بهره پایین می آید پس منفعتی که آنها کسب می کنند از تولید ملی پایین می آید در عوض چون سرمایه زیاد عرضه می شود نیروی کار زیادتری لازم دارند و تعداد کارگرانی کهکارفرماها به سر کار می آورند بالا می رود و دستمزدشان نیز افزایش می یابد. پس سهم دستمزد بگیران از سهم ملی بالا می رود و سرانجام شکاف کم می شود.

وی افزود: دوباره سئوال می کنیم این موضوع چقدر طول می کشد و جواب روشنی ندارند. سازمان بین المللی کار انجام داد که چند سال طول می کشد این فقر از بین برود در این مدل، نتیجه این شد که 30 سال مداوم نرخ های رشد متفاوتی بسته به منطقه جغرافیایی بین شش و نیم درصد تا یازده ونیم درصد باید 30سال باشد تا این وعده محقق شود. منشأ بیچارگی ما هم این مدل بود، که تغییر رفتاری در رفتار مدیران جمهوری اسلامی به وجود آمد که به جای این که به فکر افزایش رفاه مردم باشند به فکر رفاه خود افتادند و آرام آرام طبقه ای از مرفهین سیاسی پیدا شدند و رشد کردند که سلطه آنها در مراکز قدرت باعت تخصیص نامناسب درآمد ملی می شود، یعنی تصمیم گیری برای بودجه با علائق حزبی، جناحی، قومی، همشهری گری و... دخالت می کند و این ضد عدالت عمل می کند.

دکتر توکلی گفت: هر موقع هم دیدگاه کارگزاران حکومت درست شد، باعث تشدید اختلاف طبقاتی شد، بعدها در دوران دولت بعد از دوم خرداد هم همان سیاست ها و راهکارها ادامه پیدا کرد و برای همین به همه هشدار می دهم به کسانی رای ندهید که ادامه دهنده 16 سال گذشته هستند. در غیر این صورت شاهد افزایش شکاف طبقاتی خواهید شد، گرچه عکسش هم توفیق صد در صد معلوم نیست ولی اگر به کسانی که وفادار به آن سیاست ها هستند و نسبت به روش های اشرافی حکومتی وفادارند، رای ندهید. در دوران هاشمی رفسنجانی، زیربناسازی و ارائه تسهیلات زندگی بادوام از راه، حمام و آب لوله کشی بگیرید تا تجهیزات بادوام زندگی مثل یخچال و تلویزیون و... زیاد شد.


هر تفکری که در مقابل مردم بایستد، مرتجع و واپس گرا است

مهدی کروبی کاندیدای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سفرهای خود به سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی وارد شهر بجنورد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کروبی دبیرکل مجمع روحانیون مبارز پس از ورود به شهر بجنورد در سالن ورزشی تربیت بدنی شهر بجنورد در جمع 4 هزار نفری مردم در این سالن به سخنرانی پرداخت.

مهدی کروبی در این سخنان، اصلاحات را متعلق به ملت ایران دانست و گفت: اصلاحات برای ایران، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است و تا وقتی که این فاکتورها وجود دارد اصلاحات نیز وجود خواهد داشت.

وی با اعلام این که سید محمدخاتمی نقش بسزا و ارزنده ای را در راه اصلاحات برعهده داشت گفت: باید این نکته را بدانیم که اصلاحات وابسته به شخص نیست بلکه برای مردم است و این برگرفته از درون انقلاب و تفکرات حضرت امام (ره) است.

کروبی افزود: هر تفکر و اندیشه ای که بخواهد در مقابل حرکت طوفانی مردم بایستد مرتجع و واپس گرا است.


دکتر معین در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر : برای دفاع از مردمی آمده ام که از مسایل و اخبار کشور بی خبرند

دکتر مصطفی معین نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، علت حضور خود در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برقراری دموکراسی و اعتلای حقوق مردم دانست و گفت: حضور من براساس تکلیفی بوده است که احساس می کردم اصلاحات را باید با روش تازه و با نگاهی نو ادامه داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، نامزد جبهه مشارکت در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر سخن می گفت، رأی دادن یا ندادن در انتخابات را حق طبیعی هر شخص خواند و تصریح کرد : ما نباید بگوییم رأی ندادن اشخاص به منزله براندازی می باشد . هرکس در جامعه بر اساس قانون و دموکراسی باید تصمیم بگیرد و با شناختی که از کاندیدای مورد نظر به دست می آورد، حق رأی دادن دارد.

وی خطاب به دانشجویان گفت : این حق شما است که آگاهانه رأی بدهید ، چرا که این حق به راحتی به دست نیامده است. شما به عنوان شهروند ایرانی حق دارید که رأی بدهید و اگر به کسی، نشناخته رأی بدهید در حق نظام و مردم ظلم کرده اید . معین به انتخابات دوم خرداد اشاره کرد و افزود : حضور شما و مردم باعث شد که چنین جنبشی در کشور رخ دهد پس اگر شما هم بخواهید می توانید در این انتخابات یک بار دیگر آن جنبش را تکرار کنید .

معین در ادامه افزود : این حق شما و مردم جامعه است که بخواهید حاکمیت نظام را نقد کند چرا که حاکمیت ما قدسی نیست پس می توان به آن انتقاد کرد .اصل حضور من در انتخابات همین است که بتوانم اصلاحات واقعی را در کشور اجرا کنم و آن را بر خود تکلیف می دانم پس اگر شما هم در انتخابات شرکت نکردید نشانگر آن نیست که نگاه جبارانه به حکومت دارید .این حرفها نه با دین و نه با قانون اساسی ما سازگار است.

نامزد جبهه مشارکت در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به دانشجویان در خصوص مسایل اخیر کشور به دانشجویان گفت : اوضاع در کشور به حدی خطرناک است که ما نباید سرمان را زیر برف کنیم و بگوییم خبری نیست ، ما باید اخبار را در دسترس مردم قرار دهیم و آنان را آگاه کنیم چرا که خطر اصلی در درون خود نظام است و همین باعث می شود که نگاه خارجیان به کشور نگاهی تهدید آمیز باشد .

وی دلیل حضور خود در انتخابات را دفاع از 50 درصد از مردمی دانست که از مسایل و اخبار کشور بی خبرند .

مصطفی معین تحولات جدید را در درون نظام لازم دانست و افزود : امروزه تحولات بسیاری در درون نظام ما لازم است که باعث شود ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در کشور عوض شود، ما باید کاری کنیم که تحول اول از درون نظام صورت گیرد و بعد به مردم و جامعه تزریق شود.

وی به مسیر اصلاحات در 8 سال گذشته اشاره کرد و گفت : مسیر اصلاحات ، مسیر درستی بود و ما باید آن را ادامه دهیم ولی اینکه بگوییم فرهنگمان را عوض کنیم درست نیست، چرا که اصلاح فرهنگ، کاری نیست که بخواهیم آن را یک شبه انجام دهیم .ما باید به دموکراسی در درون حکومت نگاه کنیم و هزینه های آن را بپردازیم .

نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که در دانشگاه امیرکبیر حضور پیدا کرده بود در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه راهکارهای شما برای دولت مقتدر چیست؟، گفت : ما باید کاری کنیم که همه مردم با پتانسیل بالا در کارهای اجرایی کشور شرکت کنند .پیشرفت، زمانی در نظام رخ می دهد که عقلانیت جای احساسات را گرفته باشد .

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وصیت نامه امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه شرکت در انتخابات را یک تکلیف دانسته اند گفت : اولاً وصیت نامه امام در حد یک وصیت نامه و توصیه ای بیش نبوده است، چرا که امام این توصیه را زمانی کرده اند که انتخابات به صورت استبدادی نبوده است من فکر می کنم که این حکم در حال حاضر قابل اجرا نیست چرا که انتخابات ما به صورت دموکراسی برگزار نمی شود .

معین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه شما به عنوان کسی که در وزارت فرهنگ و آموزش عالی  کار کرده اید، نقش شورای عالی انقلاب را در حال حاضر چگونه می بینید و نظرتان در خصوص دخالتهای بی مورد این شورا در دانشگاه ها چیست؟، گفت : امام خمینی (ره) در آن زمانی که دستور تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی را دادند براساس قانون اساسی بوده است . دانشجویی که در دانشگاه مشغول به تحصیل است باید امنیت فکری و اندیشه داشته باشد تا بتواند برای جامعه مفید واقع گردد.

وی همچنین در خصوص اینکه برخی از آقایان گفته اند رییس جمهور آینده نقشی در روند انرژی هسته ای نخواهد داشت، گفت : این دو پیام دارد . پیام اول اینکه کشورهای بیگانه در خصوص انرژی هسته ای چشم به انتخابات ندوزند و پیام دوم اینکه اگر من رییس جمهور بشوم حتماً در انرژی هسته ای به عنوان رئیس جمهور دخالت خواهم کرد .

دکتر معین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه در زمان مسوولیت شما در وزارت علوم، پولی کردن دانشگاه ها و حاکمیت سرمایه و سرمایه داری را شاهد بودیم، گفت: بدون مشارکت در اداره دانشگاه ها، توسعه آموزش در کشور غیرممکن خواهد بود.

نامزد جبهه مشارکت در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص اینکه شما چطور می خواهید به اوضاعی که در جامعه و حکومت است، شعار شهروند مقتدر را عملی سازید، گفت : درست است ، بحرانی که در جامعه وجود دارد مناسب نیست ولی اگر رئیس جمهور با مشارکت عمومی مردم رأی بیاورد می تواند به همان آراء تکیه کند و اهدافش را در جامعه عملی سازد .

گفتنی است جلسه پرسش و پاسخ معین با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در حالی به پایان رسید که تشنج و درگیری در بین دانشجویان صورت گرفت.


سخنگوی رضایی: محسن رضایی ثمره وحدت و ائتلاف اصولگرایان خواهد بود

دکتر علی احمدی نماینده مجلس و سخنگوی محسن رضایی هرگونه کناره گیری وی از رقابت های انتخاباتی را به شدت رد کرد و گفت:محسن رضایی درچارچوب میثاق 4 نفره درحال فعالیت انتخاباتی است وقطعا حاصل این توافق هرچه باشد رضایی از آن استقبال می کند، مگر آنکه دیگران به میثاق خود پایبند نباشند که درآن صورت رضایی مستقل به فعالیتهای انتخاباتی خود ادامه می دهد .

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر" دکتر علی احمدی پیش از ظهر امروز در آغاز اولین کنفرانس خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی حق انتخاب و رای دادن و در معرض رای دیگران قرار گرفتن را از حقوق سیاسی آحاد ملت ایران دانست وافزود: ‌افراد  ازسه دسته حق برخوردارند: حقوق شخصی،‌ حقوق اجتماعی و تعامل و مراوده با دیگران و حقوق سیاسی مثل حق انتخاب .

وی در تشریح چالش‌های فرا روی جامعه در آستانه‌ انتخابات گفت: بیکاری، چالش مدیریتی و ناعادلانه بودن توزیع مناصب مدیریتی و امکانات ، بی‌ثباتی در نظام بوروکراسی و اداری و مدیریتی ، مفاسد اقتصادی و تبعیض‌ها مهمترین چالش های فراروی رییس جمهورآینده است .

احمدی درسیاست خارجی نیز چالش‌هایی مانند دستیابی ایران به فناوری هسته ای را عنوان و تأکید کرد که حق بهره مندی از فناوری هسته‌ ای قابل مذاکره نیست، اما برای این که انحرافی صورت نپذیرد، باید ضمانت‌ داد.

سخنگوی ستاد انتخاباتی محسن رضایی ادامه داد: با توجه به سوابق مدیریتی و نزدیکی دکتر رضایی با امام(ره) و آشنایی به برنامه‌ چشم اندازبیست ساله ، وی برای تصدی پست ریاست جمهوری شایسته است و دکتر رضایی می‌ تواند با مهارتی که در انجام وظایف ذاتی رییس‌جمهور دارد، چالش‌ها را برطرف کند.

وی درپاسخ به سئوالی درباره احتمال انصراف رضایی و قالیباف به نفع یکدیگر ، اظهار داشت: رفاقت و دوستی قالیباف و رضایی به گذشته بسیار دور باز می گردد و این دونامزد انتخاباتی بیش از دیگران با یکدیگر تعامل و رفاقت دارند وهردو نیز عضو ائتلاف چهارنفره هستند و براساس این توافق تا نظر سنجی دوازده خرداد بایکدیگر رقابت می کنند .

احمدی با بیان اینکه من نظر سنجی های صورت گرفته درباره میزان مقبولیت کاندیداها که درماههای گذشته انجام شده را قبول ندارم و معتقدم نمی تواند به عنوان مبنا قراربگیرد تأکیدکرد: باید اجازه داد ثبت نام ها صورت بگیرد وآرایش سیاسی کشور درانتخابات شفاف تر گردد، کاندیداها نیز برنامه های خود را دراختیار افکارعمومی قراردهند آنگاه یک نظر سنجی دقیق و مناسب می تواند معیار قراربگیرد.

وی اضافه کرد: قراراست دوازده خرداد نظر سنجی براساس توافقی که 4 کاندیدا داشته اند وسازوکاری که برای آن مقررشده است انجام و توسط یک مجموعه از کارشناسان زبده و قابل اعتماد 4 نفر بررسی شود.

سخنگوی محسن رضایی هرگونه کناره گیری وی از رقابت های انتخاباتی درشرایط فعلی را به شدت رد کرد وگفت:محسن رضایی درچارچوب میثاق 4 نفره درحال فعالیت انتخاباتی است وقطعا حاصل اینتوافق هرچه باشد رضایی از آن استقبال می کند، مگر آنکه دیگران به میثاق خود پایبند نباشند که درآن صورت رضایی مستقل به فعالیتهای انتخاباتی خود ادامه می دهد و خودرادرمعرض انتخاب افکارعمومی قرارمی دهد.

احمدی درعین حال تصریح کرد: این موضوع به آرایش سیاسی کشور پس از ثبت نام و نتایج ائتلاف 4 نفره برمی گردد .

احمدی توضیح داد: دوسناریو را می توان برای فضای انتخاباتی آینده ترسیم کرد: یکی اینکه اگر هاشمی رفسنجانی دراین انتخابات نامزد شود که دراین صورت برخی کاندیداها از رقابت کناره گیری می کنند وزمینه وحدت اصولگرایان بیشتر می شود که دراین صورت رقابت اصلی میان هاشمی ، یکی از کاندیداهای اصلاح طلبان و یکی از اعضای ائتلاف 4 نفره خواهدبود که تلقی من این است فرد برگزیده ائتلاف چهار نفره محسن رضایی است و او ثمره وحدت و ائتلاف اصولگرایان است.

وی تأکید کرد: به وحدت رسیدن به معنای کناررفتن یک نفر به نفع دیگری نیست، بلکه به معنای رسیدن به اجماعی است برای پیروزی تفکر اصولگرایی، همانگونه که دکتر توکلی انصراف داد  .

وی افزود: اگرهاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشود اصولگرایان دو یا سه گرایش را پیش رودارند ودرآن صورت نظرسنجی بین این سه گرایش باید صورت بگیرد ودراین صورت گرایش واحد یا کاندیدای واحد اصولگرایان انتخاب و به مردم معرفی می شود.

احمدی درپاسخ به سئوالی درباره احتمال کناره گیری رضایی به نفع هاشمی رفسنجانی ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی چه درمسند رییس جمهور باشد یا نباشد یکی ازاستوانه های اصلی انقلاب و نظام است ولی وجود تفاوت درافکار و برنامه های اقتصادی فرهنگی و سیاست داخلی و خارجی بین هاشمی و رضایی امری طبیعی است . محسن رضایی به تحولات اساسی در این زمینه ها معتقد است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی محسن رضایی افزود: جناح چپ و جناح راست امتحان خود را پس داده‌اند و آرایش سیاسی کشور به هم ریخته، ذائقه‌ و استعداد مردم هم تغییر کرده است، آن‌ها مطالباتی دارند که در شعارهای چپ و راست وجود ندارد.

وی ‌پیش ‌بینی کرد که محسن رضایی در نظرسنجی ‌ها از همه پیشی بگیرد.

احمدی درپاسخ به سئوالی درباره جایگاه توسعه‌ سیاسی دردولت محسن رضایی  به تأکید محسن رضایی بر توسعه پایدار و همه جانبه اشاره کرد و گفت: ‌در حوزه‌ سیاسی باید عدالت رعایت شود،‌ دکتر رضایی بر تهیه مقدمات و زیرساخت‌های توسعه در همه حوزه‌ها از جمله توسعه‌ سیاسی تأکید دارد.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: آزادی یکی از حقوق شهروندی است و بیان اندیشه و فعالیت سیاسی یک اصل است و نباید منکر آن شد وتلاش رضایی به گونه ای خواهد بود که در دولت رضایی زندانی سیاسی نداشته باشیم .

خبرنگاری از احمدی پرسید فکر نمی کنید نظامی بودن رضایی به عنوان یکی از نقاط ضعف وی درجلب آرای مردم باشد واحمدی درپاسخ با اشاره به برخی از ویژگی های مدیریتی وسوابق و تخصص های اقتصادی وی اظهارداشت : آنان که با رضایی مخالفند با تفکر افراد خط امامی مخالفند ، رضایی همان کسی است که درهشت سال دفاع مقدس که بسیاری از مدعیان امروز درکلاس درس دانشگاههای داخل و خارج به دور از ترس و اضطراب حضور داشتند  ، همپای ملت ایران درمرزهای جبهه و جنگ از استقلال و تمامیت ارضی و آرمانهای انقلاب و امام  دفاع کرد.


هاشمی رفسنجانی: ظلمی بدتر از ناکارآمد نشان دادن نظام به مردم وجود ندارد

اعضای انجمن های اسلامی دانش آموختگان در اروپا و آمریکا همچنین اعضای مجمع تشکل های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی جداگانه با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری "مهر"  رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای انجمن های اسلامی دانش آموختگان در اروپا و آمریکا با دفاع از سرمایه های علمی کشور گفت: حضور تحصیلکردگان در صحنه سیاست کشور کارگشاست و باید رویه ای برای اداره کشور در نظر گیریم که در آن دانش و علم محور باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با انتقاد از برخی رفتارها و سیاست های شعار محور میان افرادو گروههای سیاسی، افزود: ظلم بدتر از این به مردم و کشور نیست که به گونه ای عمل کنیم تا نظام اسلامی در دنیا ناکارآمد جلوه کند.

ایشان افزود: اگر مسائل معیشت مردم و زندگی آنان واستفاده از منابع خدادادی و عقل محدود شود این برای جایگاه نظام اسلامی ما خطرناک است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت  نظام، کشور را نیازمند یک تعامل واقعی در همه ابعاد علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با دنیا عنوان کرد و گفت: با فرهنگ اصیل و ارزشمندی که داریم می توانیم الگوی خوبی برای مردم دنیای اسلام باشیم.

در این دیدار آقای دکتر میر محمد صادقی و چند تن از اعضای انجمن های اسلامی دانش آموختگان در اروپا و آمریکا به تشریح مواضع انجمن خود پیرامون نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و با بیان مشکلات فعلی کشور خواهان انسجام همه گروهها و احزاب برای حل معضلات شدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین در دیدار با اعضای مجمع تشکل های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مواضع اخیر مقامات آمریکا پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ایران و دعوت مردم به عدم حضور، گفت: برای خنثی نمودن این توطئه ها باید تلاش شود تا زمینه حضور حداکثری مردم در این انتخابات فراهم شده و رئیس جمهوری با رای بالای مردم انتخاب شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام گفت: نظام ما در سخت ترین شرایط و با دستهای خالی با یاری خداوند و کمک مردم ایجاد شد و پس از پیروزی نیز با اتکا به همین موارد بر همه مشکلات فائق گردید.

ایشان افزود: اکنون نیز با توجه به برهه حساسی که در آن قرار گرفته ایم اگر مناسب عمل کنیم خداوند مردم نیز ما را یاری خواهند کرد و جای نگرانی نیست.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به معضل بیکاری و مسائل اقتصادی که مردم با آن مواجه اند، گفت: اگر سرمایه های داخلی در مسیر سازنده حرکت کنند و همچنین سرمایه های خارجی با ایجاد امنیت لازم، جذب شوند می توانیم بر بسیاری از این مشکلات فائق گردیم.

ایشان همچنین در پاسخ به دعوت جمع حاضر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ظرف یکی ، دو روز آینده موضع خود را اعلام خواهم کرد.

در ابتدای این دیدار آقای پاشاپور دبیر کل مجمع انجمن های اسلامی دانشگاه آزاد به نمایندگی از جمع حاضر با قرائت متنی از آقای هاشمی رفسنجانی برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دعوت به عمل آورند.


دکتر احمدی نژاد در جمع دانشجویان در مشهد: قله های ثروت، آزادی را براساس منافع خود تفسیر می کنند

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر" در مشهد، احمدی نژاد که در جمع عده زیادی از دانشجویان در سالن همایشهای دانشکده فنی دانشگاه فردوسی مشهد سخن می گفت، اظهار داشت: باید با توجه به شرایط بومی کشور، نسخه پیشرفت در ایران را بدست آوریم.

وی نیاز اساسی پیشرفت را 2 عامل دانسته و افزود: عنصر اول خودباوری و عنصر دوم توجه به آرمانهای کشور است.

احمدی نژاد عنصر خودباوری را منوط به توجه به گذشته و توانمندیهای کشور دانست و اضافه کرد: رابطه انسان با گذشته تاریخی مثل حافظه می ماند که اگر پاک شود توسط هر گروه و جریانی به سمتهای مختلف کشیده می شود و این نقطه آغاز و بی هویت شدن هر مجموعه ای است.

این استاد دانشگاه، آرمانها را هدف حرکت جامعه دانست و تأکید کرد: هر جامعه ای را می توان با مقیاس بزرگ آرزوهایش سنجید.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به گذشته تاریخی ملت ایران خاطرنشان کرد: نظام سلطه تلاش دارد ریشه همه دستاوردهای بشری را به خود اختصاص دهد در حالی که تاریخ ایران پر از افتخارات مختلف است.

وی در ادامه با اشاره به مقوله عدالت اظهار داشت: اجرای عدالت ضامن اجرای صحیح آزادی و امنیت در کشور است ولی اگر قله های ثروت به وجود بیایند آزادی کشور را بر اساس منافع خود تفسیر می کنند.

شهردار تهران با اشاره به موارد متعدد خودکفایی و پیشرفته در کشور اذعان داشت: اگر نگاهی واقع گرایانه و به اتکا به نفس داشته باشیم مطمئن باشید که مشکلات حل می شود به شرطی که معتقد باشیم ما می توانیم.

دکتر احمدی نژاد در خصوص مساله ولایت فقیه نیز گفت: امکان ندارد نظامی بهتر از نظام امامت را بتوان تصور کرد و در دوره غیبت نظام ولایت فقیه حلقه وصل به نظام امامت است.

وی مردم را در نظام اسلامی، مالک سرمایه های کشور دانست و افزود: اگر نظارت و مشارکت پایدار مردم در نظام اسلامی وجود نداشته باشد این نظام به موفقیت دست پیدا نمی کند.

این استاد دانشگاه در خصوص فناوری هسته ای نیز گفت: باید مذاکره کنندگان به قدرت و اصالت مردم ایمان داشته باشند و همچنین باید به خود اتکا به نفس داشته باشند تا بتوانند از منافع این ملت با اقتدار دفاع کنند. ولی به نظر نمی رسد این کار را به خوبی انجام داده باشند.

وی در ادامه افزود: نسل امروز پاکتر، زلالتر، با صلابت تر و قویتر از نسل سال 57 است.

دکتر احمدی نژاد در پایان تأکید کرد که تابع هیچ تسلیم و فشاری برای کناره گیری نخواهد بود.


برخورد شدید با متعرضین به بیت المال، رویکرد دولت آینده است

شهردار تهران گفت: کشور ما نیازمند جهش های اساسی جهت حل مشکلات انباشته شده سالیان گذشته است، اما بازیهای سیاسی برخی جریانها بدون توجه به منافع ملی، پیشرفت کشور را دچار وقفه کرده است.

به گزارش خبرگزاری "مهر" به نقل از سایت مردمیار، دکتر محمود احمدی نژاد در جمع هزاران تن از مردم سبزوار گفت: بازیهای سرگرم کننده سیاسی هیچ ثمری جز اختلال در تحقق نیاز امروز جامعه و مانع تراشی در راه به انجام رسیدن کارها و خدمات بزرگ عالمانه ، هوشمندانه و پیگیرانه نخواهد داشت.

وی در سخنان خود ابعاد و گستردگی برخی از دستاوردهای شگرف انقلاب اسلامی را تشریح کرد و اظهار داشت: رفع نابسامانی ها و مشکلات امروز کشور مستلزم تغییر نگاه مدیریت کشور به مسائلی مانند عدالت و بیت المال است.

وی همچنین از انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگترین رویداد تاریخ اسلام یاد کرد و تأکید کرد: که آزادی ، استقلال ، خودباوری و سازندگی در ایران از ثمرات کم نظیر یا بی نظیر انقلاب کبیر اسلامی در عصر حاضر محسوب می شود.

استاد و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت فاصله گرفتن مدیران کشور از راه اسلام ، انقلاب و مردم را عامل بوجود آمدن بسیاری از مشکلات دانست و تأکید کرد: بازگشت به اسلام به مفهوم رعایت صداقت، پاکی و پاکدامنی و اجرای احکام نورانی اسلام متضمن رفع مشکلاتی است که امروز گریبانگیر ملت ایران در عرصه های مختلف شده است.

دکتر احمدی نژاد تمرکززدایی در بخشهای سخت افزاری و نرم افزاری ساز و کارهای اداری و اجرایی کشور را لازمه تحقق عدالت دانست و از مخالفت دولت محترم با دو مصوبه مهم شورای اسلامی شهر برای خارج کردن شرکتهای دولتی غیر ضرور از تهران ابراز تاسف کرد.

وی تصریح کرد: حفظ آبروی نظام و ملت ایران در عرصه بین المللی در گروه برقراری عدالت، اشتغال جوانان ، رفع فقر و تبعیض ، تامین رفاه و آسایش برای عموم مردم و جلب رضایت آنان است. شهردار تهران بر اهمیت سپردن کارها به مردم به عنوان یک اصل برای پیشرفت کشور تأکید کرد و یادآور شد: دولت به جای تحقق این اصل مهم، در حال سلب اختیارات از مردم و افزودن به وظایف خویش است.

وی تصریح کرد: مسوولان کشور باید راه را برای حضور تعیین کننده مردم در عرصه های مختلف از جمله اجرای عدالت باز کنند و خود به مانعی در تحقق این هدف تبدیل نشوند.

دکتر احمدی نژاد قطع دست متعرضین به بیت المال و بازگرداندن اموال به غارت رفته را یک رویکرد اساسی در دولت آینده خواند و تأکید کرد: با استفاده صحیح از منابع موجود کشور می توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد.

وی گفت: آثار تورم نباید فقط متوجه مردم باشد. اگر تورم وجود دارد باید در مورد دولت نیز اعمال شود. بنابراین قابل تحمل نیست که تورم قیمتها، اثر تخریبی خود را فقط بر زندگی مردم برجای گذارد و دولت بدون توجه به آن، همچنان به انجام خرجهای اضافی و جانبی و سفرهای پرهزینه خارجی ادامه دهد.

شهردار تهران در جریان سفر به استان خراسان رضوی همچنین به شهر قوچان سفر کرد و  در اجتماع مردم این شهر که در مسجد جامع حاج محمد بیک یساولباشی برگزار شد، سخنرانی کرد.


پرواز 2 کاندیدا در یک آسمان ؛ لاریجانی با قالیباف پرواز کرد

دو کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری صبح امروز (شنبه) در پروازی مشترک ، از تبریز به تهران آمدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر" ، دکتر علی لاریجانی در پایان سفر 3 روزه خود به آذربایجان شرقی ، ساعت 8 صبح امروز در حالی از تبریز عازم تهران شد ، که هدایت پرواز 446 ایران ایر را ، کاپیتان محمد باقر قالیباف ، دیگر کاندیدای اصولگرایان بر عهده داشت.

این پرواز که قرار بود ساعت 9.10 امروز در مهرآباد فرود بیاید ، 10 دقیقه زودتر نیز به تهران رسید. قالیباف پس از انجام این پرواز هفتگی خود ، از تهران عازم زاهدان شد ؛ اما اینبار به عنوان مسافر.


خبرگزاری ایسنا

 ثبت نام از كاندیداهای ریاست جمهوری نهم


تاكنون ‌٤٠ نفر ثبت نام كرده‌اند؛ یك كارگر ‌٣٤ ساله، یك دختر ‌١٨ ساله

ابوالقاسم خاكی نگهبان كارخانه‌ی نارین یزد به عنوان اولین فرد برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری نهم ثبت نام كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این كارگر 34 ساله از شفاف‌سازی درآمدهای نفتی و بهبود وضعیت كارگران به عنوان اهداف اصلی دولت احتمالیش نام برد.

تاكنون 40 نفر برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری آینده ثبت نام كرده‌اند كه تنها محمدعلی ایزدی معاون اجرایی مجمع متخصصین كه زمانی معاونتی در وزارت نفت را عهده‌دار بود، از چهره‌های تقریبا شناخته شده بین این 40 نفر است.

هم‌چنین قاسم معماری نماینده‌ی دوره‌ی ششم مجلس نیز نسبت به ثبت‌نام كاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری اقدام كرده است.

در بین ثبت نام كنندگان یك دختر 18 ساله نیز مشاهده ‌شده است كه هدف از شركت خود را نشان دادن حضور مردم ایران در صحنه‌ عنوان كرد ه است.


سرپرست فرماندهی انتظامی كشور:

آمادگی كامل را برای تامین امنیت برگزاری انتخابات داریم


برای حفاظت صندوق‌ها 120000 نیرو پیش‌بینی كرده‌ایم

سرپرست فرماندهی انتظامی كشور از آمادگی كامل این نیرو برای تامین امنیت انتخابات نهمین دوره‌ی ریاست جمهوری خبر داد.

سردار عبداللهی با حضور در غرفه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران در دوازدهمین نمایشگاه مطبوعات طی گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا اظهار داشت: تامین امنیت انتخابات؛ از جمله انتخابات نهم ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی بر عهده‌ی نیروی انتظامی است. هم حجم كار بالاست و هم حساسیت انتخابات به دلیل شرایط سیاسی داخلی و منطقه‌ای زیاد است، اما ما آمادگی كامل را برای این كار داریم.

وی افزود: از لحاظ كمی، نیروهای خوبی برای تامین امنیت انتخابات به خصوص در روز انتخابات دارا هستیم. برای حفاظت صندوق‌ها 120.000 نیرو را پیش بینی كرده‌ایم و برای قبل از انتخابات به خصوص ایام تبلیغات انتخابات برنامه ریزی كرده‌ایم تا مجموعه‌ی سخنرانی‌ها و اجتماعات در امنیت كامل برگزار شود.

عبداللهی خاطرنشان كرد: برای روز انتخابات؛ مانند دوره‌های، قبل از وزیر كشور درخواست كرده‌ و مجوزی از فرماندهی كل قوا گرفته‌ایم تا در صورت نیاز به نیروهای بیشتر، بتوانیم از نیروهای مسلح هم استفاده كنیم. مجوز این كار صادر و به ستاد كل نیروهای مسلح ابلاغ شده است و ما نیز هماهنگی‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم تا بتوانیم در صورت نیاز از سایرین هم استفاده كنیم.

سرپرست نیروی انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهیدات جلوگیری از ایجاد شائبه‌ی حمایت این نیرو از قالیباف - كاندیدای نهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری - گفت: این حساسیت برای نیروی انتظامی وجود دارد و ایشان هم - بعد از قبول استعفایشان از سوی فرماندهی كل قوا - روزی كه خداحافظی می‌كردند، عنوان داشتند كه امكانات نیروی انتظامی به هیچ وجه برای او استفاده نشود، و طبق قانون هم نیروی مسلح مجاز به ورود به مباحث انتخابات نیستند و ما هم تمام تلاش خود را برای این كار انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به اینكه مواردی از تخلف تاكنون گزارش نشده است، تصریح كرد: طبق روال همیشه، تیمی را مامور كرده‌ایم كه اگر گزارشی مبنی بر دخالت فردی از نیروی انتظامی در موضوع انتخابات به دستمان رسید، رسیدگی كنیم و در صورت تخلف برخورد صورت گیرد.

وی تاكید كرد: اگر مشكل خاصی پیش نیاید می‌توانیم هم امنیت انتخابات را تامین كنیم و هم از بروز مشكلات احتمالی جلوگیری نماییم.


سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: پایان تردید هاشمی شروع یك آغاز است


هاشمی به زودی اعلام حضور می‌كند

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: هاشمی می‌آید تا با رفع خطر رادیكالیسم منافع ملی تضمین شود و اعلام حضو هاشمی نزدیك است.

غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: پایان تردید هاشمی رفسنجانی برای حضو ردر انتخابات نهم ریاست جمهوری خود شروع یك آغاز است، آغاز دوره‌ی جدیدی از فعالیت‌ سیاسی كه می‌توان آن را مرحله‌ی جدیدی در فعالیت‌های سیاسی وی دانست.

وی با بیان این كه اصولا فعالیت‌های سیاسی هاشمی را می‌توان به دو دوره قبل از انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب تقسیم كرد، افزود: در مرحله‌ی اول هاشمی به همراه دیگر انقلابیون به دنبال آن بود كه با ساقط كردن رژیم پهلوی یك حكومت مستقل از بیگانه در ایران ایجاد شود و این مهم در بهمن 1357 تحقق یافت.

در مرحله ی دوم یعنی پس از پیروزی انقلاب ، هاشمی رفسنجانی تاکنون 3 دوره 8 ساله را پشت سر گذاشته است .

این عضو شورای مركزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: هاشمی 8 سال هدایت و مدیریت قوه مقننه، 8 سال سكانداری قوه مجریه و 8 سال به عنوان ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت داشته است.

دهقان تصریح كرد: علاوه بر این هاشمی در طول سه دوره 8 سال گذشته همیشه مشاوری امین برای رهبران نظام بوده است. هاشمی با پایان تردیدهایش درباره‌ی حضور در انتخابات نهم ریاست جمهوری بار دیگر از حاشیه مسائل سیاسی كشور به متن مسائل برمی‌گردد تا در یكی از مقاطع حساس این كشور نشان دهد، منافع ملی و مصالح نظام بر منافع گروهی و مصالح جناحی ترجیح داد.


هاشمی رفسنجانی: حضور تحصیلكردگان در اداره‌ی كشور كار گشاست

اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموختگان در اروپا و آمریكا و همچنین اعضای مجمع تشكل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی جداگانه با حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانیدیدار كردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموختگان در اروپا و امریكا با دفاع از سرمایه‌های علمی كشور گفت: حضور تحصیلكردگان در صحنه سیاست كشور كارگشاست وباید رویه‌ای برای اداره كشور در نظر گیریم كه در آن دانش و علم محور باشد.

وی با انتقاد از برخی رفتارها و سیاست‌های شعار محور میان افراد و گروههای سیاسی، افزود: ظلم بدتر از این به مردم و كشور نیست كه به گونه‌ای عمل كنیم تا نظام اسلامی در دنیا ناكارآمد جلوه كند.

ایشان افزود: اگر مسائل معیشت مردم و زندگی آنان و استفاده از منابع خدادادی و عقل محدود شود این برای جایگاه نظام اسلامی ما خطرناك است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، كشور را نیازمند یك تعامل واقعی در همه‌ی ابعاد علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با دنیا عنوان كرد و گفت: با فرهنگ اصیل و ارزشمندی كه داریم می‌توانیم الگوی خوبی برای مردم دنیای اسلام باشیم.

در این دیدار میرمحمد صادقی و چند تن از اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموختگان در اروپا و آمریكا به تشریح مواضع انجمن خود پیرامون نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و با بیان مشكلات فعلی كشور خواهان انسجام همه گروهها و احزاب برای حل معضلات شدند.

هاشمی رفسنجانی همچنین در دیدار با اعضای مجمع تشكل‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مواضع اخیر مقامات امریكا پیرامون انتخابات ریاست جمهوری ایران و دعوت مردم به عدم حضور،‌ گفت: برای خنثی نمودن این توطئه‌ها باید تلاش شود تا زمینه حضور حداكثری مردم در این انتخابات فراهم شده و رییس‌جمهوری با رای بالای مردم انتخاب شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظام ما در سخت‌ترین شرایط و با دست‌های خالی با یاری خداوند و كمك مردم ایجاد شد و پس از پیروزی نیز با اتكا به همین موارد بر همه مشكلات فائق گردید.

وی افزود: اكنون نیز با توجه به برهه‌ی حساسی كه در آن قرار گرفته‌ایم اگر مناسب عمل كنیم خداوند و مرم نیز ما را یاری خواهند كرد و جای نگرانی نیست.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به معضل بیكاری و مسائل اقتصادی كه مردم با آن مواجه‌اند، گفت: اگر سرمایه‌های داخلی در مسیر سازنده حركت كنند و همچنین سرمایه‌های خارجی با ایجاد امنیت لازم، جذب شوند می‌توانیم بر بسیاری از این مشكلات فائق گردیم.

وی همچنین در پاسخ به دعوت جمع حاضر برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ظرف یكی، دو روز آینده موضع خود را اعلام خواهم كرد.در ابتدای این دیدار آقای پاشاپور دبیر كل مجمع انجمن‌های اسلامی دانشگاه آزاد به نمایندگی از جمع حاضر با قرائت متنی از آقای هاشمی رفسنجانی برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دعوت به عمل آورند.