تبیان، دستیار زندگی
انتخاباتی تا تاریخ 21/2/ 1384 روزنامه شرق رویكرد معین به سیاست خارجى مصطفى معین: نگاه من در همه عرصه ها و در دولت آینده به ویژه در سیاست علمى و در عین حال واقع بینانه است. در برنامه هاى من سیاست داخلى بر دفاع همه جانبه از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده اخبار انتخاباتی تا تاریخ 21/2/ 1384


روزنامه شرق

رویكرد معین به سیاست خارجى

مصطفى معین: نگاه من در همه عرصه ها و در دولت آینده به ویژه در سیاست علمى و در عین حال واقع بینانه است. در برنامه هاى من سیاست داخلى بر دفاع همه جانبه از حقوق اساسى مردم و توسعه هر چه بیشتر كشور با محوریت دانایى است. تلاش مى كنم فرهنگ دموكراسى در كشور تقویت شود و ما شاهد یك حكومت دموكراتیك به صورت الگویى در سطح منطقه و بلكه در سطح جهانى باشیم. در سیاست خارجى نیز مبنا بر اعتمادسازى و ایجاد وفاق با دنیاى امروز خواهد بود. البته در محور سیاست خارجى رابطه با آمریكا و انتظارات ما از آمریكا براى بهبود روابط دو كشور مورد اهمیت است. من معتقدم این حق قانونى رئیس جمهور است كه سیاست هاى گذشته كشور را بازنگرى كند و اگر لازم باشد با هماهنگى در نظام در این سیاست ها تجدیدنظر كند. مسئله آمریكا براى ما یك چالش مهم است. كما اینكه براى آمریكا هم مسئله ایران یك چالش مهم است. تلاش ما و مدیریت كشور باید این باشد كه در راستاى منافع ملى خودمان كه البته مى تواند منافع مشترك ملت ایران و آمریكا هم باشد به سمت رفع اختلافات گذشته و اعتمادسازى بیشتر حركت بكنیم و تلاشمان بر آن باشد كه با صداقت و بر پایه منافع ملى مشترك حركت خود را ادامه دهیم. در شرایط برابر از هر درى كه لازم باشد، براى مذاكره و ایجاد رابطه در جهت منافع ملى دو كشور استفاده مى كنیم تا بتوانیم سوءتفاهم در منطقه و در سطح جهان را به كمك هم برطرف سازیم. من در مقام رئیس جمهور از ایران و منافع ملى آن دفاع مى كنم و گذشته ام هم این را به اثبات رسانده است. من حرف نمى زنم بلكه عمل مى كنم و دولتى عملگرا خواهم داشت. عملكرد گذشته من مى تواند تضمین آینده باشد.


حضور مردم مانع رد صلاحیتم مى شود

ایرنا: مصطفى معین گفت: حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات مانع از رد صلاحیت من توسط شوراى نگهبان مى شود. وى در تالار «معلم» همدان افزود: كسانى كه موضوع رد صلاحیت مرا مطرح مى كنند از به صحنه آمدن جوانان و قشر روشنفكر جامعه در هراس هستند. معین در ادامه گفت: در ساختار قانون اساسى سطح اختیارات با مسئولیت ریاست جمهورى متناسب نیست و تداخل هایى نیز در مسئولیت هاى اجرایى وجود دارد. او افزود: افرادى كه مردم را  درجه بندى مى كنند داراى یك رویكرد قیم مآبانه، خودكامه و استبدادى هستند كه هرگز در دنیاى امروز قابل توجیه نیست. وى «علت رخوت موجود در جامعه در ارتباط با انتخابات» را «گسترش و رشد آگاهى مردم نسبت به حقوق و مطالبات خود دانست.»

سایت معین:www.moeen.ir


هاشمى پیروز انتخابات است

ایلنا: خبرگزارى رویترز با انتشار تحلیلى درباره تحولات انتخاباتى در ایران گزارش داد: دیپلمات هاى خارجى معتقدند در صورت پیروزى هر یك از رقیبان هاشمى رفسنجانى در انتخابات ریاست جمهورى موضع این كشور در قبال برنامه هسته اى تند خواهد شد. اكبر هاشمى رفسنجانى رئیس جمهورى سابق ایران،  مردم را در مورد كاندیداتورى خود براى انتخابات ریاست جمهورى ماه آینده در شك و گمان نگه داشته است و نظرسنجى ها نشان مى دهد وى احتمالاً پیروز انتخابات خواهد بود. رویترز همچنین مدعى شده است كه معاونان هاشمى رفسنجانى پیش از انتخابات، نشست هاى زیادى با دیپلمات هاى اتحادیه اروپا برگزار كرده اند و قول داده اند كه وى در صورت انتخاب شدن به ریاست جمهورى ایران خواهد توانست توافقنامه قابل قبولى در مورد برنامه هسته اى ایران منعقد كند. در ادامه گزارش رویترز آمده است: هاشمى رفسنجانى برخلاف سایر رقباى خود، براى جانشینى «سید محمد خاتمى» و دستیابى به منصب ریاست جمهورى، ابراز بى تمایلى كرده و تصمیم گیرى در این مورد را به نوشیدن داروى تلخ شبیه نموده و گفته است كه ترجیح مى دهد مجبور به حضور در انتخابات نباشد.


هاشمى اقتصاد را لیبرالیزه مى كند

ایرنا: روزنامه اتریشى استاندارد دیروز نوشت: براساس نتایج نظرسنجى هاى صورت گرفته هاشمى رفسنجانى كه براى روابط بهتر با غرب و لیبرالیزه كردن اقتصاد كشور تلاش مى كند، از شانس زیادى در انتخابات ریاست جمهورى برخوردار است. این روزنامه افزود: برخى از كارشناسان معتقدند در صورتى كه هاشمى رفسنجانى به عنوان رئیس جمهورى ایران انتخاب شود تحركى در اختلافات بر سر برنامه هاى اتمى ایران ایجاد خواهد شد


رفسنجانى بهترین گزینه است (بخش دوم)

فارس: روزنامه فیگارو در ادامه مى نویسد: برخى از حامیان رفسنجانى اصلاح طلبان سابق هستند. آنها مى گویند ما نتوانستیم به اهداف خود برسیم زیرا خاتمى جزء ساختار قدرت نبود. بنابراین رئیس جمهورى آینده باید كسى باشد كه جزء ساختار قدرت باشد و این فرد كسى جز رفسنجانى نیست. اصلاح طلبان سابق مى گویند تنها رفسنجانى مى تواند مشكلات و موانع پیش روى دموكراسى را در ایران از میان بردارد، به اقتصاد كشور رونق دهد و رابطه ایران و آمریكا را برقرار كند. فیگارو در پایان مطلب خود مى نویسد: چیزى كه بسیارى از هواداران رفسنجانى و البته بسیارى از منتقدان سابق وى فكر مى كنند این است كه رفسنجانى هرچند نامزد كاملى براى احراز سمت ریاست جمهورى نیست اما بدون شك و در شرایط كنونى بهترین گزینه براى ایران فردا است.


راه مذاكره با آمریكا بسته نیست

مهدى كروبى در حسینیه تهرانى هاى مشهد در جمع روحانیون مشهدى با اشاره به انتخابات دوره هفتم مجلس شوراى اسلامى گفت: همه ما شاهد اقبال كم مردم براى شركت در انتخابات بودیم. وى دو علت اساسى را براى این مسئله ذكركرده است: نخستین مطلبى كه او اشاره داشت ردصلاحیت هاى گسترده توسط شوراى نگهبان بود. كروبى این ردصلاحیت ها را عامل ایجاد دگرگونى و مشكلات در كشور دانست. دلیل دومى كه كروبى به آن اشاره داشت، تحریم انتخابات توسط گروه هاى مختلف اصلاح طلب بود كه به تبع آن عدم مشاركت مردم را در پى داشت. وى ضمن اینكه راه را براى مذاكره با آمریكا بسته ندانست، گفت: سیاستگزارى هاى كلى نظام تدوین شده است. در خصوص رابطه با آمریكا نیز اگر به مصلحت نظام باشد مى توان با رهبرى بحث و گفت وگو كرد و به یك نتیجه رسید كه نتیجه آن قطعاً به مصلحت نظام خواهد بود. او افزود: در انتخابات اگر بر فرض كسى، دیگرى را از خودش برتر دانست نباید عرصه را براى او خالى كند بلكه باید بماند و رقابت كند و حق انتخاب را به مردم دهد. كروبى در خصوص نهضت آزادى، رابطه با برخى از عناصر آن و حضور در جلسات این گروه گفت: در مورد نهضت آزادى و نامه اى كه به امام منتسب است باید بگویم كه من از ریز این جریانات اطلاع ندارم. كسى كه در این باره مى تواند نظر دهد و بارها نیز نظراتش را گفته آقاى محتشمى پور است كه در آن زمان، وزیر كشور بودند، البته سخنان حضرت امام(ره) و بیانات و آرمان هاى ایشان براى ما حجت است. وى نشست و برخاست و حضور در جلسات نهضت آزادى را داراى دو بعد دانست و گفت: این دو بعد باید از یكدیگر تفكیك شوند. وى اختلافات را بعد دیگر این قضیه دانست. كروبى با اشاره به اینكه در مراسم سالگرد دكتر یدالله سحابى حضور پیدا كرده است، گفت: درست است كه از لحاظ فكرى و سلیقه، با ایشان تفاوت دارم، اما به هر حال آقاى سحابى فردى مومن و هم سلولى من در زندان بودند و تا جایى كه به یاد دارم ایشان نماز شب شان ترك نمى شد و اگر خاطرتان باشد مقام معظم رهبرى نیز بعد از فوت ایشان شرح مفصلى در خصوص دكتر سحابى داشتند. او در پاسخ به سئوالى كه میرحسین موسوى به خاطر فشارهاى خارجى اجازه ندارد در انتخابات شركت كند، گفت: به خاطر ندارم كه مهندس موسوى پس از دوران نخست وزیرى اش تا به حال خواسته باشد در انتخابات شركت كند اما به او اجازه داده نشده باشد.


خاتمى نقش بسزایى داشت

مهدى كروبى در بجنورد گفت: اصلاحات براى ایران، مردم و نظام جمهورى اسلامى ایران است و تا وقتى كه این فاكتورها وجود دارد اصلاحات نیز وجود خواهد داشت. وى با اعلام اینكه سیدمحمد خاتمى نقش بسزا و ارزنده اى را در راه اصلاحات بر عهده داشت، گفت: باید این نكته را بدانیم كه اصلاحات وابسته به شخص نیست بلكه براى مردم است و این برگرفته از درون انقلاب و تفكرات حضرت امام است.

سایت كروبى:www.vefagh.com


خلاء قانونى در انتخابات ریاست جمهورى

علیرضا هندى: امروزه بهترین روش اداره جوامع دموكراسى پارلمانى یا مردمسالارى شناخته شده است، در این سیستم یا روش، همه كارها مطابق با قانون اساسى، قوانین موضوعه و آئین نامه ها و دستورالعمل هاى قانونى اداره و اجرا مى شود و از دخالت اراده ها و سلیقه هاى شخصى در امور پرهیز و جلوگیرى مى شود. روش هاى دموكراتیك مى تواند در نظام هاى گوناگون مانند نظام هاى لیبرال، سوسیالیستى، دموكرات مسیحى، سوسیال دموكراسى و... به كار گرفته شود. در این روزها كه جامعه ایران خود را براى انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى آماده مى كند، فرصت مناسبى فراهم شده كه به بررسى خلاءهاى قانونى در مورد انتخابات ریاست جمهورى بپردازیم. در اصل یكصد و پانزدهم قانون اساسى نوشته شده است: رئیس جمهورى باید از میان رجال مذهبى و سیاسى كه واجد شرایط زیر باشند انتخاب شود: ایرانى الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، داراى حسن سابقه و امانت و تقوى، مومن و معتقد به مبانى جمهورى اسلامى ایران و مذهب رسمى كشور. متاسفانه به علت كمبود قانون یا نارسا بودن قانون، راه براى تفسیرهاى سلیقه اى باز است. شاهد مثال آنكه در هشت دوره گذشته انتخابات ریاست جمهورى بسیارى از افراد محترم و با صلاحیت هاى نسبى به عنوان نامزد ریاست جمهورى نام نویسى كرده ولى بدون اعلام دلایل ردصلاحیت شده اند. از این رو ضرورت دارد كه با تدوین قانون مناسبى براى هر یك از واژه ها یا عبارات زیر تعریف جامع و مانعى عرضه شود و شاخص ها و معیارهاى روشنى براى ارزیابى و سنجش معین شود. «رجال، مذهبى و سیاسى، ایرانى الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، حسن سابقه، حسن امانت، تقوى، مومن، معتقد به مبانى جمهورى اسلامى، معتقد به مذهب رسمى كشور.» براى مثال به عنوان شاخص براى اثبات مدیر و مدبر بودن داوطلب ریاست جمهورى مى توان قید كرد كه او باید دست كم داراى۱۰ سال سابقه كار مدیریت موفق در بخش هاى خصوصى یا دولتى باشد یا براى ثبوت تقوا نیز باید قانون روشى را مانند گواهى دادن دو شاهد مورد وثوق به متقى بودن فرد مشخص كند و براى ملتزم بودنش به قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران اقرار كتبى وى را كافى بداند. پیشنهاد مى شود كه در وقت باقیمانده تا زمان بررسى صلاحیت نامزدها رئیس محترم جمهورى لایحه اى براى قانونمند كردن شرایط داوطلبان ریاست جمهورى تهیه كنند و آن را به تصویب مجلس و شوراى نگهبان برسانند تا نهادهاى ذیربط ملزم به رعایت آن شوند و نامزدهاى ریاست جمهورى بر طبق آن تائید صلاحیت شوند و بدین ترتیب از اعمال نظرات شخصى جلوگیرى شود، باشد كه این امر فرایند دستیابى به دموكراسى واقعى را تسریع كند.

www.nehzateazadi.org


لاریجانى به اصفهان نرفت

على لاریجانى طى پیامى از مردم اصفهان به دلیل حضور نیافتن درجمع آنان براى بیان دیدگاه هاى انتخاباتى اش، عذرخواهى كرد. وى قرار بود شامگاه سه شنبه در اصفهان در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان و همچنین در كتابخانه امیرالمومنین(ع) این شهر به ارائه برنامه هاى انتخاباتى تحت عنوان«گام سوم دولت امید» بپردازد. وى در این پیام، كسالت جسمى را عامل عدم حضور خود در اصفهان ذكر كرد و گفت: در اولین فرصت براى دیدار با مردم اصفهان به این شهر سفر خواهم كرد. در این جلسه كه احزاب طرفدار على لاریجانى نامزد اصلى اصولگرایان در كتابخانه امیرالمومنین(ع) ترتیب داده بودند، «منوچهر متكى» نماینده مجلس شوراى اسلامى به ایراد سخنرانى پرداخت. وى در بخش هایى از سخنان خود به ثبات رویه شوراى هماهنگى اصولگرایان طى دو انتخابات گذشته اشاره كرد و گفت: ریاست جمهورى به عنوان سومین گام شوراى هماهنگى براى حضور فعال مجدد در صحنه سیاسى جامعه است. متكى افزود: هماهنگى و وحدت مهمترین عاملى است كه اصولگرایان را در انتخابات آینده موفق مى سازد


اجتماع روحانیون هوادار لاریجانى برگزار مى شود

اجتماع بزرگ روحانیون تهران، جمعه شب این هفته با حضور على لاریجانى برگزار مى شود. در این نشست كه حدود یك هزار تن از علما، ائمه جماعت، وعاظ و طلاب علوم دینى حضور خواهند داشت، مسائل سیاسى روز مورد بحث قرار خواهد گرفت و در پایان لاریجانى به تبیین و تشریح برنامه هاى خود خواهد پرداخت. این مراسم به دعوت كمیته روحانیون ستاد انتخاباتى على لاریجانى در مكتب الحسین نارمك برگزار خواهد شد


لاریجانى در مورد زنان موضع گیرى مى كند

على لاریجانى روز شنبه آینده ساعت۲ بعدازظهر طى یك كنفرانس خبرى و مطبوعاتى دیدگاه ها و برنامه هاى خود را در مورد مسائل و چالش هاى مربوط به زنان اعلام خواهد كرد. این مصاحبه مطبوعاتى كه توسط كمیته زنان ستاد انتخاباتى على لاریجانى برنامه ریزى شده است در خبرگزارى فارس برگزار مى شود. كمیته زنان ستاد انتخاباتى لاریجانى با ارسال دعوتنامه اى به رسانه هاى گروهى از این رسانه ها براى حضور در مصاحبه فوق دعوت به عمل آورده است


به عهد خود پایبندم

على لاریجانى: اهل مماشات با كسى نیستم و تا آنجا كه بتوانم به وعده هاى خود عمل مى كنم و با عقیده ام زنده ام و به دنبال بهره ورى شخصى هم نیستم، آن چیزى كه مصلحت مردم باشد انجام مى دهم و طبیعى است كه اگر بخواهیم مصلحت مردم را رعایت كنیم برخى كه منافع خود را در خطر مى بینند داد و فریاد كنند.

سایت لاریجانى:www.larijani.ir


مطبوعات باید آزاد باشند

ایلنا: على اكبر ولایتى گفت: هیچ فرد یا گروهى و یا مقامى حق ندارد، به نام استفاده از آزادى به استقلال سیاسى، فرهنگى، اقتصادى و نظامى و تمامیت ارضى كشور خدشه وارد كند و هیچ مقامى حق ندارد به نام حق استقلال و تمامیت ارضى كشور آزادى هاى مشروع را حتى با وضع مقررات و قوانین سلب كند. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در جمع كارشناسان حقوقى و حقوقدانان با بیان این مطلب افزود: همه افراد ملت از هر جنسى به طور یكسان در نظام اسلامى در حمایت قانون قرار دارد و برخوردارى از همه حقوق انسانى، سیاسى، اجتماعى و فرهنگى حق آنهاست. او با اشاره به جایگاه مهم مطبوعات در توسعه كشور گفت: مطبوعات براى انتقال نظرات مطالب بحق و انتقادات مردم به دولت و ارائه عملكرد و نقاط ضعف و قوت دولت نقش مهمى دارد و مى توانند با اطلاع رسانى درست این وظیفه را كه خدمت به نظام و كشور است را برعهده بگیرند. ولایتى با اشاره به مصون بودن حیثیت جان و حقوق اشخاص از تعرض گفت: هیچ كس را نمى توان به صرف داشتن عقیده اى مورد تعرض و مواخذه قرار داد. وى سعه صدر اسلامى را بسیار بالا عنوان كرد و افزود: آزادى یكى از دستاوردهاى مهم انقلاب بوده و نمى توان آن را از نظام جدا كرد و مردم سالارى دینى دستاورد همین آزادى است كه امروز بر تارك فضاى اسلامى ما مى درخشد


ایران متعلق به همه ایرانیان است

مهر: على اكبر ولایتى در جمع گروهى از متنفذین كرد گفت: همه قومیت ها در دین و ایرانى بودن، مشترك هستند و همه از حقوق مساوى برخوردارند و وظیفه دولت است كه سایه محرومیت و سنگینى مشكلات را از دوش آنها بردارد. این كاندیداى ریاست جمهورى با تاكید بر اینكه مردم ركن اصلى نظام هستند، گفت: دولت باید بستر تصدى گرى مردم را فراهم كند و با ایجاد تسهیلات و حمایت هاى گسترده و ایجاد زیرساخت ها، امكان رشد و پیشرفت را تسریع نماید و جامعه اى امن، پویا و با نشاط براى همه مردم در همه مناطق كشور فراهم سازد. ولایتى افزود: ایران متعلق به همه ایرانیان است و رنگ و نژاد و زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود و همه در چارچوب قانون از همه حقوق انسانى، سیاسى، اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى برخوردارند. او در بخش دیگرى از سخنان خود به نقش اكراد در دوران انقلاب و جنگ تحمیلى اشاره كرد و گفت: به رغم ایجاد محرومیت شدید از سوى رژیم پهلوى و ظلم هاى ضدانقلاب علیه مردم كرد، ما در دوران دفاع مقدس شاهد فداكارى و جانفشانى اكراد در دفاع از تمامیت ارضى كشور بودیم. وى افزود: در مقابل این همه از خودگذشتگى و وفادارى به نظام، دولت موظف است در تداوم تلاش دولت هاى قبلى جمهورى اسلامى ایران توجه ویژه اى به مناطق كردنشین داشته باشد.

سایت ولایتى:www.velayati.ir


حمایت از حریم خصوصى

محسن مهرعلیزاده طى سخنانى در میان جمعى از دانشجویان بیرجندى دانشگاه هاى تهران در مورد اختیارات رئیس جمهورى به عنوان رئیس قوه مجریه گفت: یكسرى عوامل و نیز عدم وجود برنامه علمى و نظریه منسجم و تندروى ها از سوى برخى گروه ها در درون و خارج از جبهه اصلاحات و نیز نگرانى آقاى خاتمى از مسائل و آینده انقلاب و اصلاحات سبب شد جایگاه ریاست جمهورى در اذهان عمومى تضعیف شود كه پیامد آن تضعیف مجموعه نظام و تداعى بحران ناكارآمدى در اذهان عمومى بوده است. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم افزود: ارتقاى جایگاه ریاست جمهورى در افكار عمومى و جلب اعتماد مردم به توانمندى مجموعه نظام مستلزم ارائه برنامه علمى است و دولت رفاه كه آن را به عنوان دیدگاه برنامه اى خود به منظور اداره كشور مطرح كرده ام، براى حل مسائل كشور و اقتدار مدیریتى مبتنى بر دانایى، علم، تجربه و ارتقاى حقوق شهروندى داراى برنامه است و قابلیت هاى خود را در عرصه عمل در كشورهاى متعددى نشان داده است. وى در ادامه گفت: آزادیخواهى مردم به دلیل عدم توسعه تشكل هاى مدنى و سیاسى و پراكندگى نیروهاى اجتماعى از انسجام كافى برخوردار نبوده است


دیدار با صاحبان صنایع

محسن مهرعلیزاده عصر دیروز در دیدار جمعى از صاحبان صنایع و مهندسان اجرایى، حذف قوانین دست و پاگیر و كاهش تصدیگرى دولت در اقتصاد را از نیازهاى جامعه و عامل رشد بخش خصوصى برشمرد و افزود: تجربه بشرى نشان مى دهد كه افراد حقیقى به خوبى این قابلیت را دارند كه بازدهى تجارب و كسب و كار خود را بالا ببرند و این روش در نهایت به افزایش راندمان ملى مى انجامد. در این دیدار كه با طرح دیدگاه ها و سئوالات شركت كنندگان همراه بود، وى شأن دولت را نظارت و سیاستگزارى خواند و دخالت مستقیم دولت در اقتصاد و تولید را عامل فربه شدن زیانبار و كاهش بازدهى آن دانست


حمایت انبوه سازان از مهرعلیزاده

جمعى از انبوه سازان خراسان طى نامه اى با حمایت از كاندیداتورى محسن مهرعلیزاده، دیگر كاندیداها را به ارائه برنامه هاى مدون و روشن براى توسعه كشور فرا خواندند. در این نامه، با برشمردن سوابق مدیریتى محسن مهرعلیزاده در استاندارى خراسان و ریاست سازمان منطقه آزاد كیش و اشاره به رونق مناطق مذكور در زمان مسئولیت ایشان عملیاتى نمودن روش  هاى مدیریتى و برنامه هاى اجرایى وى در سطح كلان و كشورى را خواستار شدند. آنان با اشاره به پروژه ملى راه آهن بافق _ مشهد، قابلیت هاى بالاى مدیریتى و توان جذب سرمایه گذارى هاى كلان این موارد را از جمله دلایل حمایت خود بیان كرده اند. گفتنى است طراحى و شروع عملیات اجرایى راه آهن بافق _ مشهد در زمان مسئولیت مهرعلیزاده در خراسان انجام گرفت.

سایت مهرعلیزاده: www.mehralizadeh.ir


بازگشت فرهنگ بسیجى

ایلنا: محمدباقر قالیباف گفت: براى انجام اصلاحات باید به مسیر اصلى انقلاب بازگشت و فرهنگ بسیجى را در جامعه حاكم كرد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در جمع دانشجویان بسیجى دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینكه امروز در حوزه هاى اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى، كج كارى هایى وجود دارد، گفت: راه بهانه ندادن به دشمن، مخفى كردن مشكلات نیست بلكه حل آنها است. وى با بیان اینكه در تغییر این ساختار استفاده از خرد جمعى مى تواند مشكلات و نابسامانى را حل كند، گفت: اگر این فضا تغییر نكند با توجه به شرایطى كه در دنیا وجود دارد و جوانى اندیشه ها حتماً ساختار اجتماعى ما و كج كارى ها پیچیده تر و مشكلات را افزون تر خواهد كرد.


راستگرا نیستم

فارس: محمدباقر قالیباف دیروز در نشست خبرى با خبرنگاران رسانه هاى داخلى و خارجى در محل خبرگزارى مهر حاضر شد و به پرسش هاى خبرنگاران پاسخ گفت. محمدباقر قالیباف گفت: هنوز كسى را به عنوان مسئول ستاد انتخاباتى مشخص نكرده ام. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم افزود: من اصولگرا هستم و اصولگرایى را راست  گرایى نمى دانم، چرا كه اصولگرایى حرفى نیست كه گروهى آن را مصادره كند. اصولگرایى حزب نیست، اندیشه و فكر است كه به نوگرایى و عمل  گرایى تمایل دارد و حتماً اصولگرا اصلاح طلب نیز است و البته اصلاح طلبى لازمه انقلاب است. یك خبرنگار خارجى سئوال كرد چه تفاوت هایى بین خود با دیگر كاندیداهاى اصولگرا از قالیباف مى بینید. وى در پاسخ گفت: من در مبنا و اصول با دیگر كاندیداها مشترك و در روش ها، نحوه مدیریت ها با آنان متفاوت هستم. برخى شاید از همین حالا فكر مى كنند كه جناحى عمل كنیم و این بخش عمده تفاوت من با برخى از آنها است. او افزود: قطعاً ورود هاشمى به عرصه انتخابات به انصراف من از انتخابات منجر نخواهد شد. وى در ادامه گفت: درصد افسردگى خانم ها بیشتر از مردان است، لذا حتماً باید فضا را به سمتى ببریم كه این افسردگى ها به حداقل برسد. خبرنگارى تحلیل قالیباف از آرایش سیاسى نیروها را جویا شد. وى در پاسخ گفت: اصولگرایان، اصلاح طلبان و كارگزاران آرایش سیاسى نیروها در مقطع فعلى هستند و من و هاشمى در صدر نظرسنجى ها قرار داریم. قالیباف در مورد تحریم انتخابات گفت: سخن گفتن از تحریم انتخابات به نفع نظام نیست، چرا كه این مردم دوست دارند در سرنوشت آینده خود و كشورشان سهیم باشند. خبرنگارى در ادامه به قالیباف گفت: اگر در انتخابات پیروز نشوید چه تصمیمى مى گیرید كه وى گفت: من دومرتبه به ناجا برنمى گردم؛ به جلو نگاه مى كنم. وى درباره وبلاگ نویس ها نیز گفت: نگاه امنیتى به مسائل فرهنگى و اجتماعى را درست نمى دانم، ولى این به این معنا نیست كه اگر خطایى هم صورت گرفت كسى خود را پاسخگو نداند.

سایت قالیباف:www.ghalibaf.ir


دولت آینده باید غیرحكومتى باشد

ایرنا: محسن رضایى گفت: دولت هاى گذشته حكومتى بودند، ولى دولت آینده باید غیرحكومتى باشد. كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتى شاهرود افزود: محور دولت آینده نباید حكومت باشد بلكه چرخ هاى این دولت باید بر محور مردم و جامعه بچرخد. به گفته وى برنامه ریزى براى تمشیت امور جامعه نه از سوى وزارتخانه ها بلكه از سوى مردم، دانشگاه ها، مدارس و كارخانه ها باید طراحى و اجرا شود. وى كارآمد بودن را یكى دیگر از ویژگى هاى دولت مورد نظر خود اعلام كرد و گفت: كارآمدى یك دولت به اقتدار آن هم در داخل و هم در خارج از قوه مجریه برمى گردد. رضایى تخصص را نیز از ملزومات یك دولت كارآمد خواند و گفت: كسانى كه در این نوع دولت عضویت پیدا مى كنند با شناخت دقیق مشكلات راه حل هاى قابل اجرا نیز ارائه مى كنند. وى تضمین امنیت ملى سازندگى و فضاى باز سیاسى را سه خواسته مردم ایران از دولت هاى پیشین بعد از انقلاب خواند و گفت: خواسته امروز این مردم كه شاید۹۰ درصد آنها را تشكیل مى دهند، یك زندگى بانشاط، آبرومندانه و بهتر از گذشته است. او روى كارآمدن یك دولت به گفته وى ناكارآمد را بزرگ ترین خطر و تهدید براى كشور نامید و درباره تهدید هاى خارجى، سیاست «نه جنگ و نه تسلیم» را تنها راه مقابله با آنها دانست. وى ضمن تشریح برنامه اقتصادى خود براى دوران احتمالى ریاستش بر قوه مجریه خواستار سرمایه گذارى در بخش هاى زیربنایى صنایع نفت شد. محسن رضایى در ادامه گفت: در حال حاضر ایران به خاطر صادرات نفت به صورت خام عملاً در مقابل۲۵ میلیارد دلار فروش نفت۱۰۰ میلیارد دلار از دست مى دهد. وى تاسیس و گسترش دانشگاه آزاد را به شیوه  فعلى اشتباه خواند و با ذكر این مطلب كه «این دانشگاه با ایجاد انحصار، دانشگاه  هاى دولتى را نیز فاسد كرده» خاطرنشان ساخت: دولت آینده اولین كارش این باید باشد كه با دانشگاه آزاد برخورد كند. وى همچنین گفت: در حال حاضر مسیر اقتصاد ایران درست نیست و عامل گرانى نقدینگى است و سیاست انقباضى و پولى جواب نمى دهد و نقدینگى باید به جاى مهار شدن هدایت شود


رضایى امروز یا جمعه ثبت نام مى كند

مهر: على احمدى سخنگوى محسن رضایى گفت: امروز یا جمعه عصر محسن رضایى در ستاد انتخاباتى وزارت كشور ثبت نام مى كند. وى هرگونه انصراف یا كناره گیرى محسن رضایى را رد كرد و گفت: محسن رضایى در انتخابات حضور جدى دارد. وى در ادامه با اشاره به تبلیغات گمراه كننده برخى رسانه ها گفت: آنچه امنیت را در جامعه برقرار مى كند، رفع تبعیض، جلوگیرى از فساد و برقرارى عدالت است. سخنگوى رضایى افزود: بى ثباتى سیاسى و ادارى موجود در جامعه از گردش نادرست نخبه گرایى در جامعه نشأت مى گیرد زیرا به جاى صلاحیت، تخصص مبتنى بر اعتماد و روابط شخصى اولویت قرار گرفته است.

سایت رضایى:www.Rezaee.ir


سانسور خطرى براى امنیت ملى

ابراهیم اصغر زاده تغییر ساختار  نهاد هاى اطلاعاتى و امنیتى و اصلاح ماموریت آنها را راه مبارزه با تحدید حقوق فردى ارزیابى كرد و گفت: مبارزه با هرگونه تحدید و تضییع حقوق فردى و احترام مطلق به حریم خصوصى افراد جز با تغییر ساختار  نهاد هاى اطلاعاتى و امنیتى و اصلاح ماموریت آنها در راستاى تامین حقوق شهروندان میسر نیست.

كاندیداى ریاست جمهورى دوره نهم افزود: حفظ كرامت انسانى و عدم تجاوز به حوزه هاى خصوصى باید اصلى پذیرفته شده در اركان و نهاد هاى مختلف نظام باشد. اصغر زاده احترام به سبك هاى زندگى و آزادى هاى اجتماعى را مستلزم تغییر رویكرد هاى حكومت دانست و گفت: با جامعه اى كه بیشتر آن زنان هستند و اكثریت آن را نیز جوانان تشكیل مى دهند، نمى توان با زبان تهدید سخن گفت

او به رسمیت شناختن حق دیدن، شنیدن و گفتن در عرصه آزاد مناسبات اجتماعى و تبادل آزاد اطلاعات را یك ضرورت بدیهى دانست و افزود: در دنیایى كه هر روز مرز ها در آن كارایى گذشته را از دست مى دهند و ارتباط با دنیاى مدرن به اندازه كلیك كردن بر روى صفحه مونیتور كامپیوتر است، كشیدن دیوار به دور خود نه تنها هیچ كارایى و كاربردى ندارد بلكه در بلندمدت، عامل نفوذ و گسترش فرهنگ غیربومى به داخل خواهد شد. وى اعمال سانسور را خطرى بزرگ توصیف كرد و گفت: سانسور و یا ایجاد فضاى خودسانسورى، تهدیدكننده منافع ملى است و باید واقعیت هاى جهان را شناخت و با آن كنار آمد. اصغرزاده آزادى را پیش زمینه پویایى اندیشه خواند و گفت:  حل بحران هاى اقتصادى با تاكید بر ایجاد اشتغال مولد از طریق بومى سازى الگوهاى جهانى و با عنایت به ویژگى هاى نیروى كار ایرانى انجام مى شود.

وى افزود: حراج سرمایه هاى ملى با بهانه كاهش حجم دولت و اختصاصى سازى هاى ستمگرانه باید به سرعت پایان گیرد. اصغرزاده راه حل هاى مبتنى بر صدقه دادن به ملت ایران و توصیه هاى اخلاقى به غارتگران براى غارت نكردن كشور را عامل اعتیاد بخش هاى مولد كشور به یارانه و كمك هاى دولتى دانست و جایگزینى مدیریت سالخورده و خویشاوندسالار كشور با مدیریت پویا و پرتحرك و جوان و به كارگیرى نخبگان به حاشیه رانده شده را زمینه هاى اساسى براى برخوردارى كشور از همه ظرفیت هاى بالقوه عنوان كرد.


گردهمایى دانشجویان اصفهانى

اولین گردهمایى دانشجویى ابراهیم اصغرزاده فردا در تالار دكتر على شریعتى دانشگاه علوم پزشكى اصفهان از ساعت۱۵ الى۱۷ برگزار مى شود.

سایت اصغرزاده:www.asgharzade.com


منتظر دولت  آتى باشید

مهر: محمود احمدى نژاد در مسجد لقمان مشهد در جمع طلبه هاى مشهدى با اشاره به رشد اسلام گرایى در اروپا گفت: رشد اسلام گرایى در كشور هاى غربى به۱۲ درصد رسیده است و این حقانیت اسلام را به عینه مشخص مى كند. وى افزود: تردید نكنید دولتى با اجراى تمامیت اسلام به صحنه خواهد آمد و اكنون همه انتظار به وجود آمدن این دولت را مى كشند. وى در ادامه گفت: در توسعه سیاسى توهین، تخریب و شایعه درست است ولى در اسلام اینها را نداریم و اینكه مردم را به نام توسعه سیاسى، دروغگو كنیم با هیچ كدام از معیار هاى اسلام منطبق نیست. وى افزود: وزارت ارشاد بیش از۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در سال دارد ولى تمامى مراجع روى هم۷۰ میلیارد تومان وجوهات بیشتر ندارند


اختلاف سلیقه اصولگرایان خوب است

ایرنا: محمود احمدى نژاد در دانشگاه فردوسى مشهد به پرسش هاى دانشجویان در زمینه پرونده هسته اى، موضع شوراى نگهبان و طرح اصولگرایان در این انتخابات پاسخ داد. وى در پاسخ به سئوال یكى از دانشجویان كه پرسید «آیا شما عملكرد تیم مذاكره كننده براى پرونده هسته اى را تایید مى كنید؟» گفت: نمایندگان ایران در عرصه بین الملل، زمانى كه مى  خواهند خواسته ملت را محقق سازند، باید صلابت به خرج دهند. این دانشجو سئوال كرد كه آیا صلابت به خرج داده  اند؟ و احمدى نژاد از حاضران پرسید كه آیا صلابت به خرج داده اند؟ جمعیت یك صدا فریاد كشیدند نه، سپس احمدى نژاد هم همان پاسخ را تكرار كرد. او در پاسخ به سئوال یكى از حاضران در این جلسه كه پرسید «اگر از میان نامزدها، تعدادى را كه مردم دوستشان دارند، از سوى شوراى نگهبان ردصلاحیت شوند، تكلیف چیست؟» گفت: این وظیفه كسانى است كه چون روى این افراد شناخت كامل دارند، آنها را به مردم درست معرفى كنند و این خاص ایران نیست و در تمامى كشورها اجرا مى شود. وى در پاسخ به سئوال دانشجوى دیگرى كه پرسید «چرا با وجودى كه پیش بینى مى شود اصولگرایان در این دوره پیروز خواهند شد، یك كاندیداى واحد معرفى نمى كنید؟» گفت: اختلاف سلیقه خیلى خوب است و این نشان از رشد و بالندگى دارد. این دانشجو دوباره پرسید «آیا این مسئله نشان از حس قدرت طلبى و اختلاف در درون این جبهه نیست؟» احمدى نژاد پاسخ داد: اتفاقاً برعكس، اگر هدف قدرت طلبى بود همگى با هم ائتلاف مى كردند و یك نفر را معرفى مى نمودند تا شانس موفقیت بیشترى داشته باشند


من تابع فشارها نیستم

دفتر شهردار تهران: جناب آقاى دكتر احمدى نژاد صرفاً در مقابل سئوالى مبنى بر اینكه اگر شرایط به سمتى پیش رود كه شما را تحت فشار قرار دهند و بخواهند كه انصراف دهید چه خواهید كرد؟ بدون ذكر نامى پاسخ دادند: «من تابع فشارها نیستم و تحت هیچ شرایطى كناره گیرى نمى كنم.» ایشان حتى در بخش دیگرى از سخنان خود در برابر اصرار دانشجویان مبنى بر نقد عملكرد و اظهارنظر درباره كاندیدایى خاص،  تاكید كردند «من تعهد دارم كه هیچ گاه نامى از افراد نبرم».

سایت احمدى نژاد:www.mardomyar.com


نامزد هاى دیگر،به نفع من كنار بروید

ایلنا: ابراهیم صراف نماینده دوره چهارم مجلس شوراى اسلامى با حضور در ستاد انتخابات كشور نام خود را به عنوان كاندیداى ریاست جمهورى ثبت كرد. این كاندیداى ریاست جمهورى پس از ثبت نام خود گفت: من به نفع كسى كنار نخواهم رفت و به همه كاندیداهایى كه در صحنه حضور دارند، هشدار مى دهم كه به نفع من كنار بروند، زیرا به جرأت مى گویم كه مردم به من راى خواهند داد. وى افزود: اگر هاشمى در عرصه حضور یابد، رقیب اصلى من خواهد بود و اگر انتخابات به مرحله دوم برسد، من و هاشمى به این مرحله مى رسیم و در آخر راى با من است. او در ادامه گفت: شعار من سازندگى مناطق محروم است و تمام برنامه هاى خود را در سایت انتخاباتى Saraf.irاعلام كرده ام. وى در خصوص هزینه تبلیغاتى خود گفت: این هزینه را دوستان و بازاریان مرند و آذرى ها تقبل مى كنند. صراف افزود: شوراى نگهبان حتماً مرا تائید صلاحیت خواهد كرد، زیرا من مصداق بارز رجل سیاسى هستم.


جوانان بیكار را مزدوج مى كنم

مهر: ابراهیم صراف گفت: اگر رئیس جمهور شوم صادرات غیر نفتى را بالا خواهم برد تا سرمایه گذاران به احداث كارخانجات تولیدى روى آورند و جوانان زیادى را از این طریق مشغول به كار مى كنم و تعداد زیادى را با پرداخت وام خود اشتغالى زیر نظر وزارت كار و امور اجتماعى با وام كم بهره طویل المدت مشغول به كار خواهم كرد. صراف افزود: براى جوانان بیكار از طریق كمیته امداد امام زمینه ازدواج را فراهم خواهم كرد و هرچه هزینه داشته باشد از طریق دولت بلاعوض پرداخت خواهد شد.


روزنامه کیهان


حداد عادل :تلاش برای اجماع اصولگرایان نتیجه بخش بود

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نامه خود به نامزدهای اصولگرایان درباره ضرورت اجماع بر روی یك نامزد توضیح داد.

دكتر حداد عادل كه در حاشیه افتتاح بوستان بزرگ آزادگان تهران با خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: هیچ فشاری از جانب بنده به داوطلبان ریاست جمهوری برای انصراف وارد نشده است.

وی افزود: از ابتدا كه بحث انتخابات بود، هم داوطلبان و هم كاندیداها و هم ما و دوستانمان و نیز بسیاری از مردم مایل بودند كه تعدد كاندیداها به وحدت مبدل شود. لذا كوشش هایی كه شده فقط به این منظور بوده و یك نتایجی هم در مورد كاندیداها گرفته ایم كه روزهای آینده اعلام می كنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال اجماع میان اصولگرایان تصریح كرد: هنوز هم ما احتمال اجماع میان نامزدهای اصولگرا را می دهیم، برای اینكه یك مقداری از محاسبات بر اساس این بود كه بدانند چه كسانی ثبت نام می كنند. همین آگاهی از وضعیت داوطلبان در آرایش آینده و وضعیت داوطلبان انتخابات تاثیر خواهد كرد.

حداد عادل، تاكید كرد: بسیار اطمینان داریم كه مثل همه انتخابات گذشته، این انتخابات بر وفق دل دوستداران جمهوری اسلامی می شود.


احمدی نژاد می آید

محمود احمدی نژاد داوطلب احتمالی انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری در خصوص حضور خود در انتخابات گفت: همان طور كه شمادر انتخابات شركت می كنید، من هم در انتخابات شركت می كنم

به گزارش ایرنا شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاران حاضر نشد مشخص كند كه به عنوان «رای دهنده» یا یك «داوطلب» در انتخابات شركت می كند

وی دیروز در حاشیه افتتاح بوستان بزرگ آزادگان در جنوب شرق تهران در جمع خبرنگاران افزود: مردم ایران در این دوره از انتخابات با حضور خود، قدرتشان را به رخ تمام دنیا خواهند كشید

وی گفت: این انتخابات با انتخابات دوره های قبلی فرق دارد و مردم ما در این دوره با عقلانیت بامسئله برخورد می كنند

احمدی نژاد از هرگونه اظهارنظر در خصوص اجماع در جبهه اصولگرایان خودداری كرد و اظهار داشت: این را از خود آنان بپرسید، قصد ندارم در مورد مسایل حاشیه ای انتخابات صحبت كنم، مثل شما در انتخابات شركت می كنم، اگر هم چیز دیگری باشد بزودی باخبر خواهید شد


آبادگران با احمدی نژاد وارد می شود

رئیس شورای شهر تهران گفت: در زمان مناسب نامزد مورد حمایت آبادگران را معرفی می كنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، مهندس مهدی چمران در حاشیه افتتاح بوستان آزادگان تهران، با بیان این مطلب اظهار داشت: برای معرفی كاندیدای خود به جای مناسب كه رسیدیم آن را معرفی می كنیم

وی افزود: استقبال خوب و پرشور مردمی كه از آقای شهردار می شود، بهترین خبرها برای ما است


كروبی: اصلاح طلب خالی بند نیستم

نامزد دوم خردادی نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «من معتقدم اصلاحات باید در چارچوب قانون اساسی و آرمانهای امام امت صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی كروبی روز گذشته در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان بیرجند افزود: قانون اساسی ظرفیتی دارد كه می تواند اصلاحات را اجرا كند.

به گزارش ایرنا، وی گفت: مهمترین مشكل جامعه، اشتغال و معیشت مردم است و تلاش خواهم كرد تا اقتصاد كلان و ریشه ای در جامعه رونق یابد و درآمد مردم افزایش پیدا كند و اقشار آسیب پذیر جامعه زندگی مطلوبی داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره عملی كردن قول خود مبنی بر پرداخت 50 هزار تومان به افراد در صورت انتخاب شدن، گفت: درآمد دولت نسبت به گذشته افزایش یافته است، بنابراین در گفت وگویی كه با كارشناسان انجام شده، این مبلغ می تواند قابل پرداخت باشد.

وی افزود: افرادی كه نیاز دارند این مبلغ را هزینه می كنند و كسانیكه نیاز فوری ندارند، باید طوری برنامه ریزی شود كه با ذخیره و سرمایه گذاری، از سود آن بهره مند شوند.


رفسنجانی هم به صف نامزدها پیوست

سرانجام پس از ماهها تردید و دودلی، حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی بعدازظهر دیروز با انتشار بیانیه ای، حضور قطعی خود را در رقابت های انتخاباتی 27 خرداد اعلام كرد.

متن كامل این بیانیه به نقل از خبرگزاری ایكنا به شرح زیر است:مردم شریف ایران،خواهران و برادران صبور و آینده نگر،جوانان و نوجوانان آینده ساز! هشت سال پیش كه مسئولیت اجرایی را با خاطری آسوده از قرارگرفتن كشور در مسیر توسعه و اعتدال به منتخب شما می سپردم؛ هرگز گمان نمی بردم شرایط چنان رقم خورد كه در معرض آزمونی دوباره قرار گیرم.

اما گذر زمان هم اكنون مرا در مسیر تكرار تجربه ای تازه قرار داده است، تصمیم به حضور در انتخابات 27 خرداد یكی از سخت ترین تصمیماتم در سراسر سالهای فعالیت سیاسی من بوده است، نه از آن جهت كه قبول مسئولیت خللی بر آرامش شخصی ام وارد می كند كه هرگز در خدمتگزاری، عافیت طلب نبوده ام، بلكه به سبب تردیدهایی بود كه تصمیم گیری را برای من سخت می ساخت.

نمی خواستم گمان شود كه نظام جمهوری اسلامی توان زایش نخبگان و مدیران تازه را ندارد و یا شائبه این تحلیل ناصواب كه برخی تصور كنند اینجانب تنها شكل خدمت به انقلاب و میهن عزیز را منحصر در مدیریت اجرایی می دانم و یا اینكه مجال برای خدمتگزاری نیروهای تازه نفس و توانا محدود گردد.

با تأمل در رویدادهای داخلی و خارجی اخیر و نیز ماه ها دیدار و هم فكری و رایزنی با نخبگان، فرهیختگان، احزاب و گروه های مختلف سنی، صنفی، قومی و دینی و كارشناسان و متخصصان و اصحاب فكر و قلم، تحلیل ها و نگرانی های دیگری در فضای ذهنی ام نسبت به آینده شكل گرفت كه با مبانی فلسفی تردیدهای اولیه ام در تعارض بود و خطیرتر از تردیدهایم می نمود و سرانجام نگرانی ها و امیدهایم به آینده بر تردیدهایم غلبه كرد كه بخشی از آنها را در این مجال با شما در میان می گذارم:

1-گسترش تنش ها و تنازعات زیانبار كه اكنون مانع جدی پیشرفت كشور است و می تواند به كینه های عمیق و طرد و انزوای نیروهای گرانقدر انقلاب منجر شود.

2-بروز گرایش های افراطی كه زحمات مدیران نظام را نادیده می گیرند و متاسفانه با بزرگنمایی نقصان هایی كه نوعاً جناح های سیاسی در آن بی نقش نبوده اند، می كوشند دامان خود را پاك جلوه دهند و چهره نظام را بیالایند.

3-شكل گیری فضای سردی كه مردم را در وضعیت نگران كننده از جهت تضعیف ارزش ها، كاهش شأن و منزلت فردی، آسیب پذیری معیشت، امنیت ملی و حقوق و آزادی های اساسی قرار می دهد. بخشی از این فضا به فرسایش توان نخبگان در بسط حقوق و آزادی های اجتماعی بازمی گردد و بخش دیگر بازتاب برخوردهای نسنجیده و تنش های سیاسی است كه با دامن زدن به بی اعتمادی عمومی جامعه، ویژه جوانان را در معرض بحران اعتماد قرار می دهد.

4-شرایط حساس منطقه ای و جهانی به گونه ای است كه غلبه بر آن، نیازمند انسجام و عزم ملی برای تنش زدایی و جلب اعتماد بین المللی است. صلح و توسعه در خاورمیانه بدون حضور ایران مقتدر، مستقل، آزاد و پیشرفته میسر نمی شود؛ ایران پهناور و مقتدر، دروازه صلح و ثبات خاورمیانه و پل ارتباطی شرق، غرب، شمال و جنوب است و می تواند تهدیدها را به فرصت ها تبدیل كند و در بین كشورهای جهان در جایگاه ممتاز و درخور ملت متمدن ایران قرار گیرد.

5-مهمتر از همه، شائبه زیر سؤال رفتن كارآمدی نظام اسلامی ایران است كه تاكنون افتخارات عظیمی در همه عرصه ها آفریده و نور امیدی در دل های پاك یك ونیم میلیارد مسلمان جهان و صدهامیلیون مستضعف چشم انتظار به وجود آورده است.

6-جمهوری اسلامی پس از تثبیت و توسعه ارزش های دینی و توسعه و استقرار امنیت همه جانبه در طول سالهای دفاع مقدس و نیز طی 16 سال بازسازی و توسعه اقتصادی و سیاسی و نهادهای مدنی، به مرزهای قابل قبولی از رشد و توسعه رسیده است كه تداوم آن می تواند توان ملی كشور را در همه زمینه ها افزون و معضل مهم بیكاری را حل نماید. همچنین با تداوم طرح ناتمام نظام جامع تامین اجتماعی، فقر، فساد و تبعیض را به معنای واقعی كلمه ریشه كن كند. هم اكنون ادامه سیاست سازندگی و تعمیق و گسترش آن در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به «ضرورت نظام» تبدیل شده است. با این وجود هنوز توسعه از ناحیه برخی دیدگاه ها در معرض تهدید جدی قرار دارد. دموكراسی اقتصادی و رشد صنعتی، زیربنای دموكراسی سیاسی و رشد اجتماعی است و این ضرورتی است كه بیش و كم مجهول و مقفول مانده است.

7-حركت همه جانبه برای تحقق سند چشم انداز 20ساله نظام برای رسیدن به ایرانی مقتدر، آزاد، آباد و دانایی محور.

8-آرزو دارم كه با ایجاد بستری مناسب كه هر ایرانی به جای تلخی های حذف و طرد، با شیرینی همدلی و وحدت ملی در آسایش و امنیت كامل با سربلندی و موفقیت زندگی نماید.

هرچند حضور رهبر مدبر انقلاب، مایه اطمینان و آرامش جامعه اسلامی و انقلابی ماست، اما آثاری كه از نتایج انتخاباتی پرشور و حداكثری به دست می آید، برای ادامه گامهای مصمم نظام اسلامی، ضروری به نظر می رسد.

برمبنای این تحلیل ها و با وجود برجای ماندن مبانی تردید های نخست، امروز بنا به ضرورت بار دیگر آمادگی خود را برای ورود به عرصه اجرایی اعلام می كنم و خویش را در معرض انتخاب فرد فرد شما قرار می دهم.

می آیم تا ایران با اتكاء و امید به امدادهای الهی و به مدد قدرت بیكران هوش، عقلانیت، پشتكار و دوربینی همه ایرانیان داخل و خارج و به پشتوانه خلل ناپذیر مشاركت و همبستگی ملی و دینی، البته به دور از تقابل های فرسایشی، شاهراه همكاری و همگرایی را با هدف توسعه همه جانبه و پایدار، با عشق و نشاط و اعتدال طی كند؛ تهدیدها به فرصت ها تبدیل شود و فرصت ها دوچندان گردد تا عرصه تلاش، كار و توسعه در ایرانی كه سرزمین بهار بركت های الهی است، گسترده و متنوع تر شود و راه برای پویایی نسل جوان و خلاق و نیز همه اندیشه های سازنده و همت های بلند هموار گردد تا با شعار «همه باهم؛كار» مسیر آبادی، آزادی، آسایش و همزیستی مسالمت آمیز با جهانیان را طی كنیم و ایرانی بسازیم شایسته نام ایرانی و تاریخ و تمدن ایران.

با شما ملت ایران بار دیگر، آرزوی آن عارف الهی، پیر جماران را به یاد می آوریم كه همواره می فرمود: اگر استقلال و آزادی وطن را خواهان هستید، «همه باهم» باشید.

از این روی به جای هرگونه تنش، كدورت، افراط و تفریط و یا شعارهای بی عمل، می توانیم ظرفیت های طبیعی و میراث معنوی و سرمایه های انسانی و ثروت های خدادادی ایران را با كمك یكدیگر منسجم كنیم، ارزش كار را ملاك و معیار قرار دهیم و پیام قرآنی «اعدلوا هواقرب للتقوی...» را میزان گفتار و رفتار خود بدانیم.

امروز، با جامعه جوانی روبرو هستیم كه باورها و الگوهای جدیدی را نسبت به نسل گذشته ارائه می دهد. زنان و دختران ما به دلیل تحصیلات عالیه، انگیزه بیشتری برای توسعه و آبادانی كشور و حضور در عرصه های مختلف دارند. تحولات عمیقی اجتماعی و فرهنگی جامعه ایرانی در كنار شرایط جدید بین المللی، كارآمدی مدیریت كشور را منوط به هماهنگی هر چه مناسب تر با این تحولات ساخته است.

موفقیت دولت آینده، در گروی تقویت وحدت اسلامی و ملی و بهره مندی از مشاركت همه اقشار جامعه است تا مشكلات و رنج های معیشتی مردم با اتكاء به برنامه های متقن، مدیریتی ملی و مشاركت همگانی ترمیم و التیام یابد.

اینك، به آمدن در صحنه انتخابات برای انتخاب نهمین «رئیس جمهور» و پاسخ متواضعانه به همه دعوت كنندگان در گستره این سرزمین ثروتمند و تمدن ساز افتخار می كنم.

ربع قرن تجربه مدیریت در جمهوری اسلامی، یك سرمایه ملی است و این سرمایه را می توان در راه توسعه و ترقی كشور صرف كرد. حضور من، نفی تلاش هیچ دولتمرد یا رد توان هیچ نیروی تازه نفسی نیست.

امیدوارم با الطاف خدا و امامان معصوم علیهم السلام بتوانیم تلخی اختلافات و مشكلات معیشتی را به شیرینی خدمت به مردم و تعمیم آسایش و دیدن شادابی و لبخند رضایت در چهره همه ایرانیان تبدیل كنیم.

در طول سال های پس از انقلاب اسلامی معمولا هر مقام و مسئولیتی را با رای مستقیم مردم بدست آورده ام. اكنون نیز خویش را در معرض انتخاب شما قرار می دهم. افزون بر حمایت نخبگان و احزاب، آنچه در نهایت سرنوشت سیاسی مرا در این انتخابات رقم می زند، رای فرد فرد هر ایرانی است. فردی كه حق دارد در امنیت، رفاه و آزادی زندگی كند و دولتی را برگزیند كه خویش را وكیل و مجری همه ملت و همه افراد بداند. كارنامه من در پیشگاه ملت روشن است. در این میان از نقد برخی اشكالات گذشته و اهتمام به اصلاح آن و در نظر گرفتن واقعیت های امروز گریزی نیست. آینده را بدون نگاه به گذشته نمی توان ساخت، اما نباید در گذشته ماند.

این اعلام حضور، تلاش مضاعف برای پیوند تجارب موفق گذشته و تحولات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آینده است و بزودی برنامه های جدیدم را با شما ایرانیان در میان می گذارم و با شما می گویم: «علیه توكلت و علیه فلیتوكل المتوكلون»

اكبر هاشمی رفسنجانی

20/2/84


قالیباف: اصلاح انحرافات ، نیازمند فرهنگ بسیجی و دوری از منافع شخصی است

قالیباف گفت: برای اصلاح انحرافات باید فرهنگ بسیجی در كشور حاكم شود، بدین معنا كه افراد به فكر منافع شخصی خود نباشند.

به گزارش خبرگزاری مهر وی كه در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق«ع» سخن می گفت، اظهارداشت: اگر ما نتوانیم كارآمدی تفكر بسیجی را به جامعه خود و جامعه جهانی اثبات كنیم در عرصه داخلی و جهانی به عنوان یك الگو مطرح نخواهیم بود.

وی وجود حاكمیت دوگانه را رد كرد و با اشاره به چگونگی تنظیم رابطه خود بارهبری گفت: در صورتی كه در یك حوزه، نظر كارشناسی من با نظر رهبری تفاوت داشته باشد، ابتدا سعی می كنم ایشان را بادلایل كارشناسی قانع كنم. در این زمان یاایشان قانع می شوند یا دلایلی می آورند كه من قانع می شوم. اگر من قانع نشدم و همچنان رهبری برنظر خویش اصرار كردند، نظر ایشان را اجرا می كنم. اگر درستی نظر ایشان پس از اجرا به اثبات رسید، من به اشتباه خود پی می برم و نظرم را اصلاح می كنم اما اگر آنطور كه باید و شاید نتیجه نداد ایشان نظر خویش را اصلاح می كنند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا خود را رضاخان حزب اللهی خوانده است یا خیر، اظهار داشت: الحمدلله مسئولین جامعه الرضا در اطلاعیه ای به تكذیب این سخن پرداختند، فردی كه این سخن خلاف واقع را از قول من منتشر كرده، بی تقوایی كرده و برخورد لازم با وی صورت خواهد گرفت.


انتقاد احمدی نژاد به استفاده ابزاری قدرتمندان از رسانه ها

شهردار تهران گفت: دولت عدالتخواه و انقلابی منابع ملی را از گزند تعرض و چپاول فرصت طلبان و زیاده خواهان و كسانی كه دارایی مردم را متعلق به خود و قبیله ای كه به آن تعلق دارند، فرض كرده اند، مصون نگاه می دارد.

به گزارش «شبكه خبر دانشجو»، دكتر محمود احمدی نژاد در اجتماع هزاران تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: كسانی كه قله های ثروت را در اختیار خود گرفته اند، برای پایدار و ماندگار كردن این ثروت، رسانه ها را در اختیار خود می گیرند، حزب و گروه سیاسی به وجود می آورند و عناصری را با هدف توجیه وضع موجود به خدمت می گیرند.

نامزد احتمالی اصولگرایان همچنین در جمع پرشمار مردم در مسجد كرامت مشهد اظهار داشت: حكومت اسلامی یك مجموعه كامل است و هر چیزی را كه در آن رنگ و بوی غربی داشته باشد، رد می كند.

در ادامه این نشست یكی از حاضران سؤال كرد: آقای احمدی نژاد! شما خودتان هم اكنون شهردار تهران هستید و برای نامزدی هم استعفا نداده اید پس چرا پست خود را ترك نكرده اید؟

احمدی نژاد پاسخ داد: طبق قانون، نامزد ریاست جمهوری نیاز به استعفا ندارد و از آن گذشته شهر تهران را به تنهایی اداره نمی كنم بلكه همكاران من هم اكنون مشغول اداره شهر هستند و از آن گذشته مگر رئیس جمهور این مملكت 12 روز به سفر آفریقا نرفت، آیا مشكلی به وجود آمد؟


جعل خبر برای تخریب یك كاندیدا

سایت بازتاب از جعلی بودن خبر درج شده در بولتن یكی از نهادها گزارش داد، به گزارش بازتاب در بولتن متعلق به این نهاد، خبری درباره چك نهصدمیلیون تومانی فرزند یك كاندیدای ریاست جمهوری برای تامین بخشی از هزینه های انتخاباتی پدرش درج شده بود كه بعد از پی گیری های به عمل آمده، مشخص شد كه این خبر اساساً جعلی بوده و با هدف تخریب چهره كاندیدای مزبور تهیه و منتشر شده است.

در این گزارش، نامی از كاندیدای مورد اشاره به میان نیامده است.


میرحسین موسوی: درباره نامزدی خود بعداً صحبت می كنم

میرحسین موسوی، رئیس فرهنگستان هنر، درباره تصمیم خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعداً درباره آن (نامزدی ریاست جمهوری) صحبت می كنم.

میرحسین موسوی روز گذشته در پایان مراسم افتتاحیه همایش «سلطان محمد» در تالار وحدت در پاسخ خبرنگار فارس كه پرسید آیا تصمیم نهایی شما برای حضور در انتخابات مشخص شده است؟ گفت: بعدا راجع به آن صحبت می كنم.

موسوی در مقابل اصرار خبرنگار برای گرفتن پاسخ، سكوت كرد و در حالی كه احمد مسجدجامعی، محمدحسین ایمانی خوشخو و جمعی از هنرمندان او را همراهی می كردند از در پشتی تالار وحدت به طرف معاونت هنری ارشاد رفت.


روزنامه همشهری


لاریجانی می ماند و شورا نیز از وی حمایت خواهد كرد

فارس: یك عضو كمیته منتخب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی  باتوجه به اعلام رسمی  نامزدی هاشمی  رفسنجانی گفت: آقای لاریجانی كماكان به عنوان نامزد نهایی شورای هماهنگی به فعالیت خود ادامه می دهد و شورای هماهنگی نیز از او حمایت خواهد كرد.وی كه خواست نامش فاش نشود افزود: چنانچه قبلاً هم گفته شده این شورا نامزدی آقای  هاشمی  را بررسی خواهد كرد ولی بعید به نظر می رسد تغییری در این تصمیم به وجود آید.


تجلیل عضو مشاركت از اقدام هاشمی

هاتف: احمد شیرزاد حضور  هاشمی در انتخابات را نویدبخش یك انتخابات پر شور و رقابتی خواند.نماینده مردم اصفهان در مجلس ششم گفت: با آمدن آقای  هاشمی، دكتر معین با ایشان رقابت خواهند كرد و بحث درمورد كنار كشیدن ایشان مطرح نیست.


پاسخ به خبر كذب ایسنا

گروه سیاسی: سامانه مدیریت ارتباطات شهرداری تهران با ارسال نمابری به خبرگزاری ایسنا درخصوص مخابره خبری به نقل از شهردار تهران در مشهد توسط خبرگزاری فوق جوابیه ای را ارسال كرد.در این جوابیه آمده است: در خبر ساعت۲۵/۱۸ آن خبرگزاری به نقل از خبرنگار ایسنا در مشهد مطالبی به شهردار محترم تهران نسبت داده شده كه به هیچ عنوان صحت ندارد.جناب آقای دكتر احمدی نژاد نه تنها چنین جملاتی به كار نبرده، بلكه اینگونه اظهارات اصولا با ادبیات ایشان نیز سازگار نیست.با پیگیری های به عمل آمده، متن كامل سئوال و جوابی كه در جلسه یادشده مطرح شده به شرح زیر است:

سئوال: آیا درصورتی كه ائتلاف آبادگران آقای قالیباف را به عنوان كاندیدای نهایی برگزیند، شما كنار خواهید رفت؟

جواب: «عرصه مسئولیت ها عرصه فداكاری و خدمت است، عده ای خیال می كنند كه انتخابات تفاهم۱۰ یا۱۵ نفر پشت درهای بسته است. البته گروهها و احزاب كار خودشان را می كنند. انتخابات یعنی حضور گسترده مردم و اعمال اراده است. البته گروه ها و احزاب كار خودشان را می كنند. انتخابات یعنی حضور گسترده مردم و اعمال اراده ملت. باید فرصت ها را دراختیار ملت قرار دهیم تا درباره آینده خود تصمیم بگیرند و ملت ما همیشه هوشمندانه و درست و به صلاح كشور تصمیم خودش را می گیرد.»باتوجه به اینكه خبرنگار محترم آن خبرگزاری نام شهردار تهران را نیز در این خبر به اشتباه درج نموده، امیدواریم كه نسبت دادن جمله موصوف به ایشان نیز از بی دقتی و عجله نامبرده نشأت گرفته باشد.اطمینان داریم خبرگزاری ایسنا باتوجه به اصول حرفه ای كه همواره بر آن تاكید داشته، از تكرار چنین اشتباهاتی جلوگیری خواهد كرد.


انتقاد ستاد قالیباف از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع

)ایرنا: دفتر اطلاع رسانی  ستاد انتخاباتی  محمدباقر قالیباف  ضمن  انتقاد از برخی دانشجویان  دانشگاه  امام  صادق  نوشت  كه  نشست  قالیباف  با آنها از سوی دانشجویان  به  سمت  تخریب  سیاسی  كشیده  شده  است .بر اساس  این  گزارش ، قالیباف  در پاسخ  به  یكی  از نمایندگان  دانشجویان مبنی  بر اینكه  هزینه های  تبلیغاتی  خود را از كجا تامین  می كنید، گفت : من رسما اعلام  می كنم  كه  تا به  حال  از هیچ  ارگان  و یا نهاد چه  مستقل  و چه  غیرمستقل ، كمك  مالی  دریافت  نكرده ام .قالیباف  همچنین  در پاسخ  به  سوال  نماینده  دیگری  از بسیج  دانشجویی دانشگاه  امام  صادق  راجع  به  اینكه  چرا در زمان  مسئولیت  شما در سازمان پلیس  شاهد افزایش  بی حجابی ، فساد و بی امنیتی  بوده ایم ، گفت : من  قول  دادم در مقابل  سه  چیز یعنی  زنان  خیابانی ، فساد، رانت  خواری  اقتصادی  و همچنین بی عدالتی  بایستم ، لیكن  به  من  اجازه  ندادند.


جوابیه مجمع تشخیص مصلحت به درج خبری از سایت شریف نیوز

گروه سیاسی: اداره كل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نمابری به روزنامه همشهری درخصوص چاپ خبری در شماره روز سه شنبه۲۰ اردیبهشت كه از سایت شریف نیوز مخابره شده بود جوابیه ای را ارسال كرد. در بخشی از این جوابیه آمده است: در اخبار روز سه شنبه۲۰/۲/۸۴ آن جریده محترم خبری جعلی از دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با آیت الله هاشمی رفسنجانی به نقل از سایت شریف نیوز آماده بود كه خواهشمند است براساس قانون مطبوعات جواب ذیل را منتشر نمایید.۱ _كارگزاران سازندگی: در این خصوص ضمن تكذیب مطالب سایت خبری شریف نیوز، آیت الله هاشمی رفسنجانی در جواب یكی از حاضران روند تشكیل این حزب را توضیح داد و در ادامه گفت: «مشروح این بحث را در مصاحبه سال۸۲ با روزنامه كیهان توضیح داده ام و می توانید مراجعه كنید.»۲ _مركز تحقیقات استراتژیك: ایشان این مركز را جایی برای تجمع مسوولان دولتی دانست تا پس از پایان مسوولیت ها، تجارب خویش را در اختیار كشور قرار دهند و اصلا سخنی از دشمنی بعضی از اعضای آن به میان نیامده است.۳ _خانه نشینی ایثارگران: ایشان با بیان روند تصویب۴۰ درصد سهمیه رزمندگان گفت: «این حق نیروهای ایثارگر بود كه عقب ماندگی تحصیلی آنها جبران شود و درخصوص ایثارگران هم پس از پایان جنگ در نماز جمعه از آنان دعوت كرد كه وارد صحنه سازندگی شوند و انصافا وارد شدند و ساخت سد كرخه توسط سپاه پاسداران، نمونه بارز حضور ایثارگران در میدان سازندگی است.»۴ _مفاسد اقتصادی: آیت الله هاشمی رفسنجانی مبارزه با مفاسد اقتصادی را یكی از اهداف انقلاب اسلامی دانست كه از اول انقلاب تا الان ادامه دارد.۵ _خطبه نماز جمعه منتهی به۲۲ خرداد۷۶:ایشان با بیان اضطراب شائبه تقلب از سوی هر دو جناح گفت: «آن روز قبل از شروع خطبه ها، افرادی از دو جناح در محل برگزاری نماز پیش من آمده بودند و از برنامه ریزی های تقلب جناح رقیب اظهار نگرانی می كردند و من هم به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی، می بایست از سلامت انتخابات دفاع می كردم و الان هم اگر مسوول اجرایی كشور شوم، وظیفه دارم برای سلامت انتخابات تلاش كنم.»۶ _میرحسین موسوی: آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالی درباره نشست یكی از فرزندانش با مهندس موسوی گفت: «هیچ یك از فرزندانم با ایشان مذاكره نداشته اند. البته برای ایشان احترام خاصی قائل هستم. اما اینكه می پرسید آیا سازمان مجاهدین یا بهزاد نبوی در این نشست دخیل بوده اند؟ باید بگویم كه اصل خبر دروغ است و سازمان مجاهدین و جبهه مشاركت به هیچ وجه از مهندس موسوی حمایت نمی كنند.»باتوجه به مسایل بالا، در مقام مسوولیت یك روزنامه وزین و فراگیر آیا درست است مسایل و مباحث كاملا كذب را بدون كمترین تحقیق منتشر كنید؟این دیدار درعین صراحت، آن قدر ساده و صمیمی برگزار شد كه آیت الله هاشمی رفسنجانی در پایان، در پاسخ به عذرخواهی یكی از دانشجویان درمورد برخی انتقادات، با تشكر از صراحت لهجه دانشجویان گفت: «من از شما ممنونم و فكر نكنید كه از سخنان شما ناراحت شدم. می دانم كه برخی از این سوالات در جامعه وجود دارد و در بعضی روزنامه ها هم منعكس می شود. واقعا از شما كه به اینجا آمدید و سوالاتتان را مطرح كردید متشكرم.


احمدی نژاد: اختلافی میان اصولگرایان وجود ندارد

مهر: دكتر محمود احمدی نژاد شهردار تهران گفت: از قبل نیز مشخص بود كه  هاشمی به صحنه خواهد آمد و اكنون نیز این امر قطعی است.وی كه در جمع طلبه های حوزه های علمیه مشهد مقدس در مسجد حوزه لقمان این شهر سخن می گفت، تاكید كرد: برخی از موضع اسلام، انقلاب را جریانی غیر از راه مستقیم معرفی می كنند درحالی كه انقلاب اسلامی دنباله نهضت انبیا است و یك جهش در استمرار این راه می باشد.احمدی نژاد اظهار داشت: باید خودمان را برای اداره جهان آماده كنیم چون اسلام دین سلامت همه جهان است و در هر جایی كه حكومت اسلام تشكیل شود همه می توانند آنجا زندگی كنند.وی تاكید كرد: تردید نكنید دولتی با اجرای تمامیت اسلام به صحنه خواهد آمد و اكنون همه انتظار به وجود آمدن این دولت را می كشند.دكتر احمدی نژاد مشكل برنامه های توسعه اقتصادی و سیاسی را عدم توجه به عدالت و منافع واقعی مردم دانست و افزود: پیشرفت كشور به این است كه مردم در رفاه و در آرامش باشند درحالی كه توسعه سیاسی باعث شده هیچكس جرات نكند بگوید چرا این مسئول در كاخ زندگی می كند؟ و آماج حملات قرار می گرفت.شهردار تهران اضافه كرد: در توسعه سیاسی توهین، تخریب و شایعه درست است ولی ما در اسلام اینها را نداریم و اینكه مردم را به نام توسعه سیاسی، دروغگو كنیم با هیچكدام از معیارهای اسلام منطبق نیست.وی تاكید كرد: هیچ اختلافی در جریان اصولگرایان وجود ندارد ولی باید اجازه داد تا روند صحیح تا روز انتخابات ادامه یابد.احمدی نژاد همچنین گفت: برای تشكیل یك دولت اسلامی،۱۶ شاخصه را مد نظر قرار خواهیم داد.وی همچنین با تاكید بر اینكه همه باید برای كشور، ملت و انقلابمان كار كنند، افزود: برخی رسانه ها به جای اینكه فضای انتخابات را مثبت، رقابتی و پرشور كنند یك جنگ روانی درست كردند، رمان و داستان می نویسند در حالی كه همه باید به هم كمك كنیم تا كشور را بسازیم.شهردار تهران در خاتمه اظهارداشت: نمی دانم چرا برخی ها اصرار دارند افراد مقابل هم ایستاده و نسبت به هم كینه ورزی كنند و به طور صریح می گویم كه درمورد هیچ شخصی صحبتی نكردم و نخواهم كرد.


عملكرد رضاخان، چه حزب اللهی و چه غیرحزب اللهی منفی است

ایسنا: سخنگوی ستاد انتخاباتی محسن رضایی گفت: «از نظر مردم ایران عملكرد رضاخان مثبت نیست. نوع روی كارآمدن و نوع فعالیتهای رضاخان چه حزب اللهی و چه غیر حزب اللهی از نظر همه منفی است.»علی احمدی، نماینده ممسنی همچنین از ثبت نام محسن رضایی برای نامزدی در انتخابات در روزهای چهارشنبه یا جمعه خبر داد.


كروبی: به من رای دهید تا ثابت كنم می توانم

ایسنا: حجت الاسلام والمسلمین مهدی كروبی در جمع مردم مشهد گفت: بهترین سند افتخار من مدیریت مجلس ششم است.در مجلس ششم توانستم هم از كیان مجلس دفاع كنم و هم جلوی تندروی ها را از هر دو سو بگیریم، اقتدار در اداره چنین مجلسی مهمترین سند افتخارم است.وی طرح دادن۵۰ هزار تومان به هر ایرانی را طرحی كارشناسی و عملی دانست.كروبی كه با شعارهای «دروغه، دروغه» بخشی از جمعیت حاضر در سالن مواجه شده بود، افزود: دروغ و راستی صحبت من در عمل مشخص می شود و تنها راه این است كه شما به من رای دهید تا ثابت كنم این كار را انجام خواهم داد.


احتمال كناره گیری یكی دیگر از كاندیداهای اصولگرایان

ایسنا: عضو فراكسیون اكثریت مجلس گفت: «احتمال كناره گیری یكی از كاندیداهای نیروهای اصولگرا تا پایان ثبت نام بسیار فراوان است.»الیاس نادران، نماینده مردم تهران در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: «احتمال اینكه دو كاندیدا از سوی نیروهای اصولگرا برای شركت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری معرفی شوند زیاد است.»

نادران درباره احتمال حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «حضور و یا عدم حضور ایشان بر اجماع نیروهای اصولگرا تاثیرگذار نیست.»


ولایتی: دولت باید بستر تصدی گری مردم را فراهم كند

فارس: كاندیدای ریاست جمهوری با تاكید بر اینكه مردم ركن اصلی نظام هستند، گفت: دولت باید بستر تصدی گری مردم را فراهم نماید و با ایجاد تسهیلات و حمایت های گسترده و ایجاد زیرساخت ها، امكان رشد و پیشرفت را تسریع نماید. وی كه در جمع گروهی از منتقدین كرد سخن می گفت، اظهار داشت: تاكید بر توسعه متوازن گویای نگاه عادلانه به همه نقاط كشور است. ما نمی خواهیم در كشور شاهد وجود مناطق محروم باشیم بنابراین باید توازن در توسعه را سرلوحه برنامه خود قرار دهیم.


عسگری: ناراحتی ناطق از افراطیون است

فارس: عضو فراكسیون اكثریت مجلس گفت: متاسفانه عملكرد منفی اصولگرایان و بداخلاقی آنها در جامعه و افكار عمومی قابل رویت است و در نتیجه آن بسیاری از مردم هنوز بلاتكلیف هستند.علی عسگری افزود: به برخی از دوستان اصولگرای افراطی كه در ژست گرفتن مانند حزب مشاركت عمل می كنند گفتیم آقای مهدوی كنی اسطوره اخلاق اسلامی است و از چهره های معدود باقیمانده از اوایل انقلاب است بیاید به نامه خالصانه وی خطاب به اصولگرایان برای رسیدن به وحدت گوش كنید.وی از اظهارات بعضی اصولگرایان كه از نامه آیت الله مهدوی كنی استقبال نكردند و گفته اند دوره  پدربزرگ ها سپری شده اظهار تأسف كرد. نماینده مردم مشهد درباره كناره گیری ناطق نوری از شورای هماهنگی گفت: اگر من هم جای او بودم شاید با این همه بی حرمتی و خلاف اخلاق، شرایط روحی و فكری ایشان را داشتم. عضو فراكسیون اكثریت مجلس بیان داشت: ناراحتی  آقای ناطق نوری از دست دوستان افراطی اصولگرا است كه در حقیقت خود ایشان باعث حضور آنها در عرصه فعالیت سیاسی بود.


حداد عادل: هنوز هم به اجماع اصولگرایان امیدواریم

فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه مقداری از محاسبات در خصوص وحدت اصولگرایان به پس از ثبت نام و آگاهی از آرایش داوطلبان موكول شده است، گفت: هنوز هم احتمال می دهیم و امیدواریم كه اصولگرایان به اجماع برسند.غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه افتتاح بوستان آزادگان در گفتگو با خبرنگاران، با بیان این مطلب اظهار داشت: امیدواریم تعدد كاندیداها به وحدت تبدیل شود. البته نتایجی هم گرفته ایم كه انشاءالله در روزهای آینده اعلام خواهد شد. وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینكه آیا برای رسیدن به وحدت در میان كاندیداهای اصولگرا به برخی از آنها برای انصراف فشار می آورید، گفت: هیچ گونه فشاری از جانب من به داوطلبان برای انصراف وارد نشده است .