تبیان، دستیار زندگی
روزنامه ها تا تاریخ 23/3/1384 روزنامه جمهوری اعلام حمایت چهره های شاخص پزشكی از هاشمی رفسنجانی بخش خبری : جمعی از چهره های شاخص پزشكی از آیت الله هاشمی رفسنجانی حمایت كردند. در بیانیه ای كه از سوی 40 تن از پزشكان برجسته ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده اخبار روزنامه ها تا تاریخ 23/3/1384

روزنامه جمهوری


اعلام حمایت چهره های شاخص پزشكی از هاشمی رفسنجانی

بخش خبری : جمعی از چهره های شاخص پزشكی از آیت الله هاشمی رفسنجانی حمایت كردند.

در بیانیه ای كه از سوی 40 تن از پزشكان برجسته كشور و اعضای فرهنگستان علوم پزشكی منتشر شد , آمده است : باردیگر ملت عظیم الشان ایران در برابر آزمون الهی و تاریخی و تصمیم و انتخاب سرنوشت ساز قرار گرفته است . شاید هیچگاه در تاریخ معاصر موقعیت داخلی و بین المللی ایران به این درجه از اهمیت و حساسیت نبوده است . در داخل كشور سایه مشكلات بر جامعه سنگینی می كند و در عرصه های خارج و در كنار مرزها , دشمن چنگ و دندان نشان می دهد و ملت ایران را تهدید می نماید. اینك در این شرایط در آستانه انتخاب ریاست جمهوری قرار گرفته ایم یعنی گزینش شخصیت توانمند و كارآمدی كه قادر باشد با حفظ اصول اسلام و انقلاب و با پاسداری از حرمت خون شهیدان و ایثارگران و با تدبیر و منطق و اعتدال و رعایت موازین دیپلماسی و با گذار از این مرحله حساس بر مشكلات اقتصادی داخلی و معضلات پیچیده بین المللی فائق آید و با استیفای حقوق ملت , كشتی ایران عزیز را به ساحل آرامش و سعادت رهنمون شود. در این میان دشمن به تفرقه و بی تفاوتی ملت ایران به این انتخابات چشم طمع دوخته است .

هرچند به شهادت تاریخ , همواره ایمان و نبوغ ذاتی ملت نستوه ایران , مقاطع و لحظات حساس و سرنوشت ساز را به تجلی گاه اتحاد و پایمردی و حماسی آفرینی و آزادگی و فضیلت و استقلال طلبی تبدیل نموده است , مع الوصف ما امضاكنندگان این بیانیه از جامعه دانشگاهی و پزشكی به حكم ریاست فرهنگی و اجتماعی و شرعی و میهنی خود با فراخوان گسترده , همه اقشار ملت فهیم ایران را به شركت در انتخابات ریاست جمهوری در بیست و هفتم خرداد هشتاد و چهار دعوت می نماییم و از آنجاییكه این انتخاب در این برهه از زمان صرفا انتخاب شخصی به عنوان رئیس قوه مجریه نبوده بلكه تصمیم تاریخی ملت مسلمان ایران برای حفظ كیان وطن و تاریخ و ملیت و سربلندی ایران و صیانت از ارزشهای فناناپذیر انقلاب اسلامی و اصول معنوی و اخلاقی است بنابراین ما امضاكنندگان با بررسی و رایزنی فراوان و با توجه به جمیع شرایط داخلی و منطقه ای و جهانی و در مقام انتخاب انسب و اصلح به فرزند راستین انقلاب اسلامی ایران با پشتوانه مبارزات خستگی ناپذیر سیاسی و تجربه های ارزنده و درخشان اجرایی و علمی و مدیریتی در عرصه های جنگ و صلح و سازندگی جناب آقای هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس جمهور آینده ایران رای می دهیم , باشد كه از رهگذر این انتخاب مبارك قانون مداری و رونق و شكوفایی اقتصادی و عدالت اجتماعی و حفظ كرامت انسانی و شایسته سالاری و رعایت حرمت فرزانگان و فرهیختگان و دانشگاهیان و نخبگان جامعه و تعامل در عرصه های بین المللی با حفظ ارزشهای والای اسلامی هرچه بیشتر عملی و تامین گردد.

دكتر ایرج فاضل , دكترعلی اكبر ولایتی , دكترسیدشهاب الدین صدر , دكتررضا ملك زاده , دكترعلی نوبخت حقیقی , دكترسیدحسن عارفی , دكترعباس شیبانی , دكترمصطفی اقلیما , دكترمحمدحسین بدخش , دكتر انوش برزیگر , دكترمسلم بهادری , دكترسعید پناهی , دكتریحیی دولتی , دكترحمید رحمت , دكترفرزانه رحیمی , دكتررضوان رضایی عدل , دكترعلیرضا زالی , دكترمحمدرضا زالی , دكترسیداحمد سیادتی , دكترمسعود كنزی , دكترعباس شفیعی , دكتراحمد شیبانی , دكتراحمد صدیقی , دكترمحمدتقی صراف شیرازی , دكترسیدحسین طباطبایی , دكترابوالفضل عظیم , دكترسیدعسگر علمدارساروی , دكترجمشید لطفی , دكترمحمدحسین ماندگار , دكترمینو محرز , دكترمحمدرضا مسجدی , دكترمحمود نجفی عرب , دكترسعید نمكی , دكترمحمدرضا نوروزی , دكترغلامحسین نیك نژاد , دكتركریم واعظ زاده , دكتركریم وصال , دكترحسن هویدا.

اعلام شماره تماس واحد ارتباطات مردمی ستاد انتخابات

به منظور تسهیل در ارتباط مردم با ستاد انتخابات كشور , شماره تماس تلفنی واحد ارتباطات مردمی ستاد انتخابات كشور اعلام شد.

به گزارش كمیته اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات كشور , هموطنان عزیز می توانند نقطه نظرات و دیدگاهها و نیز سئوالات خود را توسط شماره تلفن های 30 ـ8990027 را با این واحد مطرح نمایند .

این واحد از ساعت 8 تا 20 آماده پاسخگویی می باشد .


غفوری فرد : گناه هاشمی این است كه آدم بزرگی است

دكتر حسن غفوری فرد گفت : بزرگترین گناه هاشمی رفسنجانی این است كه آدم بزرگی است و افراد كوچك نمی توانند آدمهای بزرگ را ببینند.

این نماینده سابق مجلس در جمع مردم اسفراین گفت : از روزی كه قطعیت كاندیداتوری هاشمی مطرح شد , سیل سرمایه گذاری به سوی ایران جریان گرفت وبازار راكد بورس شروع به رشد كرد.

وی با بیان اینكه نامزد نشدن هاشمی نیز چیزی از شخصیت وی نمی كاست , افزود : وی تنها به خاطر احساس مسئولیت قدم جلو گذاشت و اگر كاندیدا نمی شد كشور دچار مشكلات عدیده ای می شد.

وی گفت : مملكت اكنون از لحاظ داخلی و خارجی در شرایطی است كه باید قوی ترین فرد ممكن در راس آن قرار گیرد , فردی كه توطئه های جهانی را بشناسد و بتواند با ترفندهای استكبار مقابله كند.

این فعال سیاسی افزود : عده ای كه امروز به فرمانده سپاه بودن خود افتخار می كنند , نباید از یاد برده باشند كه هاشمی نیز از سوی امام (ره ) فرماندهی كل قوا را به عهده داشت .

وی تخریب هاشمی را تخریب نظام دانست و گفت : متاسفانه برخی نامزدها برای مطرح كردن خود , همه دستاوردهای نظام را زیر سئوال می برند.


بیش از 70 خبرنگار خارجی به تهران رسیدند

بیش از 70 خبرنگار از رسانه ها و مطبوعات خارجی برای پوشش خبری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وارد ایران شدند.

اداره كل مطبوعات خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر اعلام كرد كه بیش از 280 خبرنگار خارجی متقاضی حضور در ایران هستند و تاكنون تعداد یاد شده خبرنگار وارد كشور شدند.

بیش از یكصد رسانه و مطبوعه خارجی نیز در ایران مستقر هستند كه پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری را برعهده دارند.

برخی از مطبوعات و رسانه ها , به تازگی از شبكه های خبری « الجزیره » و « فاكس نیوز » به عنوان غایبان بزرگ در حوزه اطلاع رسانی انتخابات ریاست جمهوری ایران یاد كردند.

حضور « شون پن » هنرپیشه مطرح هالیوود به عنوان خبرنگار روزنامه « سانفرانسیسكو كرونیكال » برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری به تهران و به دنبال آن « كریستین امانپور » خبرنگار آمریكایی در ایران در این روزها محور اخبار برخی رسانه ها و مطبوعات قرار گرفته است .


یك نماینده مجلس : اصولگرایان به اجماع نزدیك شده اند

« عباسعلی اختری » نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاكید كرد اصولگرایان اگر به اجماع نرسیده اند , اما نزدیك به اجماع هستند.

به گزارش ستاد انتخاباتی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی , اختری گفت كه « هنوز از اصولگرایان ناامید نیستیم و امیدواری برای به وحدت رسیدن آنان وجود دارد » .

وی با بیان اینكه احتمال موفقیت اصولگرایان در انتخابات نهم زیاد است , افزود : اگر اصولگرایان بتوانند با هم توافق كرده و به وحدت بیشتری برسند , این احتمال قوی تر می شود.

وی تصریح كرد اصولگرایان باید به جریان اصولگرایی اعتماد داشته باشند و فردی را كه مشخص است از اقبال بیشتری برخوردار است به عنوان نامزد واحد جبهه اصولگرا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری برگزینند.


معاون قوه قضائیه : انتشار شب نامه علیه نامزدها اقدامی مجرمانه است

معاون اجرایی قوه قضائیه گفت : انتشار شب نامه علیه نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری , اقدامی مجرمانه است و در صورت دستگیری كسانی كه مرتكب این كار می شوند با آنان برخورد خواهد شد.

امیرعباس سهراب بیگ در مصاحبه با خبرنگاران در عین حال تصریح كرد تاكنون هیچ پرونده ای در خصوص دستگیری كسانی كه علیه نامزدهای ریاست جمهوری شب نامه منتشر می كنند , تشكیل نشده است .

حدادعادل : بعید می دانم در فرصت باقی مانده , اصولگرایان ائتلاف كنند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : بعید می دانم در فرصت اندك باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری , ائتلاف در جمع اصولگرایان صورت گیرد.

دكتر غلامعلی حداد عادل به هنگام ورود به شهر بم در گفت و گو با خبرنگاران افزود : امیدوار بودم اصولگرایان به اجماع برسند و این امیدواری در بین بسیاری از دوستان بود كه با توجه به فرصت باقی مانده چنین انتظاری بعید به نظر می رسد.

وی , یكی از اهداف سفر خود به شهر بم را خداحافظی با مردم این دیار به عنوان نماینده افتخاری آنان در مجلس شورای اسلامی ذكر كرد.

حدادعادل اظهار داشت : با توجه به برگزاری انتخابات میاندوره ای مجلس شورای اسلامی در شهر بم و تعیین نماینده این شهر در آینده نزدیك , از این پس به لطف خداوند شاهد حضور نماینده مردم بم در مجلس خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت از مردم بم برای حضور گسترده در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری و همچنین میان دوره ای مجلس شورای اسلامی افزود : انتخابات یكی از صحنه های نشاط ملی است و حضور مردم در آن نشانه دلبستگی به سرنوشت و پیشرفت شان می باشد.

وی گفت : پیام من به مردم شهر بم این است كه با انتخاب نامزد اصلح , آگاهانه , آزادانه و منطبق با معیارهای انقلاب در انتخابات حضور پیدا كنند.

حدادعادل دوم شهریور سال 1383 در سفر به شهر بم , به علت نبود نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی , تا زمان تعیین نماینده این شهر خود را به عنوان نماینده افتخاری اعلام كرد.


متولدین 27 خرداد 1369 و قبل از آن می توانند در انتخابات شركت كنند

متولدین 27 خرداد سال 1369 و قبل از آن می توانند در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری شركت كنند.

به گزارش كمیته اطلاع رسانی و تبلیغاتی ستاد انتخابات كشور , مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری , افرادی كه دارای تابعیت كشور جمهوری اسلامی ایران هستند و در روز رای گیری وارد 16 سالگی شده باشند(یعنی 15 سال تمام داشته باشند) , می توانند در این انتخابات رای دهند.

انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران , جمعه 27 خرداد برگزار می شود.


روزنامه کیهان


كلاهبرداران هم برای تبلیغات غنیمت اند

شركت- به اصطلاح- بین المللی ایثارگران كه مدیرعامل آن به اتهام دهها فقره كلاهبرداری از مردم، تحت تعقیب قضایی است و هم اكنون با قرار وثیقه چندصد میلیون تومانی آزاد است، به ستاد تبلیغاتی یك نامزد انتخاباتی تبدیل شد.

این شركت كه كلاهبرداری هایش از جمله فروش رشته های دانشگاهی در گزارش های كیهان افشا شده است، از چند روز پیش با عنوان ستاد تبلیغاتی ایثارگران این نامزد انتخاباتی فعالیت می كند.

مدیرعامل شركت ایثارگران و معاون او به عنوان سابقه دار، چندین بار در اوین زندانی شده اند و هم اكنون در تقاطع خیابان ایرانشهر- سمیه ساختمان خود را به ستاد تبلیغاتی تبدیل كرده اند، در حالی كه سال پیش پس از چاپ گزارش افشاگرانه كیهان، ماموران آگاهی با یورش به این ساختمان، همه عوامل متخلف این شركت را بازداشت كردند.

فرزند همین نامزد انتخاباتی اخیراً گفته است كه آن قدر پول خرج می كنیم تا پدرم رئیس جمهور شود!

بسیاری دیگر از ساختمان های غیرمربوط شهر تهران نیز- از جمله انبارها و ساختمان های خالی- كه در آنها حتی یك كارگر ساده برای پاسخگویی وجود ندارد، با پلاكاردها و پارچه نوشته های بزرگ به نام ستاد تبلیغاتی همین نامزد انتخاباتی معرفی شده است.



پرده ای دیگر از كمدی هخا...

یك ضدانقلاب مقیم آمریكا حرف خود را برای عوض كردن نظام سیاسی در ایران، پس گرفت.

اهورا خالقی- معروف به هخا خالی بند- حدود 70روز پیش در یكی از تلویزیون های لس آنجلسی اعلام كرده بود روز 26 خرداد، روز موعود است و ساعت 10 صبح این روز رژیم جمهوری اسلامی سقوط می كند. وی كه تا چندی پیش هم این وعده اش را با شمارش معكوس پی گیری می كرد، اكنون كه چند روز به زمان اعلام شده مانده، در برنامه های خود می گوید من نگفتم در این روز حكومت ساقط می شود، گفتم در این روز انقلاب آغاز می شود و این انقلاب ممكن است یك روز، دو روز، یك هفته، دو هفته، یك ماه، دو ماه و شاید هم خیلی طولانی شود!

نامبرده - كه به اسباب مضحكه سایر عناصر ضدانقلاب تبدیل شده- در نخستین وعده خود گفته بود در تاریخ 10 مهرماه سال 83 با 50 فروند هواپیما در فرودگاه مهرآباد به زمین می نشیند و پس از رقص و پایكوبی در میدان آزادی تهران، مشعل پاسارگاد را در شیراز روشن می كند، در همان حال رژیم هم عوض می شود!



روزنامه شرق

دموكراسى با توپ و تانك ارزانى خودشان

مصطفى معین: دموكراسى با توپ و تانك ارزانى خودشان باشد، چون مهمترین آرمان من تحقق دموكراسى است. هرچند كه نسل ما از رسوبات استبدادى رنج مى برد، اما نسل سوم از عقلانیت برخوردار است. اگرچه در این مسیر دچار یأس و سرخوردگى شده باشد. حق طلبى، آزادیخواهى، ضداستبدادى بودن و قیم نداشتن جزء اصول ما است و لازم است كه در این راستا آگاهى هاى اجتماعى بالاتر رود و در این زمینه دانشجویان به عنوان گروه هاى مرجع مى توانند فعالانه عمل كنند. یكصد سال مبارزه ما طى این چندین سال یك چشم انداز روشن را براى ما به تصویر مى كشد و این مسئله باعث شد من كه دو سال قبل دولت را با حالت اعتراض ترك كردم، حال احساس وظیفه كنم و به میدان بیایم. منافع مردم را بر هر منفعت دیگرى ترجیح خواهم داد. در صورتى كه با تزاحم میان منافع مردم و منافع دیگران گرفتار آیم به گونه اى كه منافع ملت را در خطر ببینم، حتماً اولویت و ارجحیت را به منافع مردم خواهم داد. در ارتباط با مبحث رفراندوم با تاكید و اشاره صریح به این اصل قانون اساسى رفراندوم را از جمله اصول مترقى قانون اساسى كشورمان دانسته و دولت آینده خود را ملزم به استفاده از این راهكار در پاره اى از موارد مى دانم و با توجه به سخنان امام خمینى در سال ۵۸ در رابطه با تغییر قانون اساسى و اینكه اعقاب ما حق دارند نوع حكومت و سیاستگزاران خاص آن را متناسب با شرایط خود تعیین كنند و ما اجازه دخل و تصرف و تصمیم سازى براى آیندگان را نداریم، تاكید و ترجیح من بر اولویت منافع مردم بر منافع سیستم سیاسى است.


سیاست داخلى

چالش ها: ۱- عدم پاسخگویى برخى نهادها به مردم متناسب با اختیارات و مسئولیت هاى قانونى. ۲- تفسیر غیردموكراتیك از قانون اساسى. ۳- تصمیم ها و اقدامات غیرقانونى و فراقانونى. ۴- وجود دیدگاه هاى غیردموكراتیك در تفسیر اصل ۵۹ قانون اساسى مربوط به همه پرسى (رفراندوم) و تلاش براى جلوگیرى از اعمال حق مردم در این زمینه. ۵- وجود ابهام، اشكال و تناقض در قانون اساسى و فقدان سازوكار دموكراتیك براى رفع آن. ۶- وجود برخى نهادهاى موازى (تقنینى و اجرایى). ۷- سوءاستفاده جناحى از نهادهایى كه طبق قانون باید بى طرف باشند. ۸- نقض حقوق، آزادى ها و امنیت مدنى، سیاسى و فرهنگى شهروندان. ۹- مقابله با نهادهاى مدنى و سیاسى مستقل نظیر احزاب، مطبوعات، اتحادیه ها، انجمن ها، سندیكاها، كانون ها، تشكل هاى غیردولتى و... ۱۰- وجود موانع گوناگون در راه تاسیس نهاد ها، كانون ها، اتحادیه ها و سندیكاهاى مستقل كارگرى، صنفى و... ۱۱- نقض حقوق شهروندى. ۱۲- فقدان سازوكار هاى لازم براى برخوردارى همگان از حق پیگیرى و شكایت ها. ۱۳- سازوكار هاى قدیمى و ناكارآمد و مغایر با حقوق شهروندى در جریان رسیدگى به شكایت ها و اختلافات. ۱۴- گسترش شكاف میان حكومت و مردم. كاهش روزافزون مقبولیت.


نهاد هاى مدنى غیردولتى

راهكار ها: ۱- پاسخگو كردن همه نهاد هاى قدرت متناسب با اختیارات قانونى آنها از طریق پیشنهاد لوایح قانونى براى مشخص كردن وظایف و اختیارات ۲- ارتقاى شاخص هاى مربوط به امور حقوق بشر و تاسیس معاونت حقوق بشر براى پیگیرى سازمان یافته این موضوع و تهیه و ارائه گزارش هاى مربوط به رعایت حقوق بشر در كشور. ۳- مقابله و حذف نهاد هاى موازى غیرقانونى. ۴- پیشنهاد لوایح جدید براى اصلاح قوانین موجود و در جهت حفظ حقوق و آزادى هاى اجتماعى خصوصاً قوانین انتخابات، مطبوعات و آزادى احزاب و... ۵- پیشنهاد لوایح جدید براى اصلاح قوانین موجود در راستاى حفظ حقوق و آ زادى هاى فردى خصوصاً قوانین قضایى، هیات منصفه، دادگاه هاى مطبوعاتى و سیاسى، جرم سیاسى و... ۶- پیگیرى مستمر براى تصویب لوایح فوق در مراجع ذى ربط. ۷- اعمال اصل ۵۹ قانون اساسى یعنى همه پرسى و رجوع مستقیم به مردم در موارد لازم. ۸- استفاده از همه اختیارات براى اجراى قانون اساسى مطابق اصل ۱۱۳ مسئولیت اجراى قانون اساسى و معرفى ناقضان اساسى به مردم. ۹- حمایت از حقوق دگراندیشان ملتزم به رعایت قانون براى فعالیت سیاسى و اجتماعى مسالمت آمیز. ۱۰- تقویت جایگاه شهروند فعال و مبارزه با نقش شهروند منفعل. ۱۱- همكارى با نهاد هاى قضایى براى سوق دادن نظام قضایى كشور به سمت یك قوه قضائیه مستقل، غیر سیاسى و كارآمد. ۱۲- ایجاد تسهیلات لازم براى برخوردارى همگان از اصول ۳۴ و ۳۵ قانون اساسى (حق شكایت داشتن وكیل) با تكیه بر نهاد هاى مدنى غیر دولتى.


اعتراض  نسل سومى هاى قم

نسل سومى هاى یارى گر معین در ستاد نسیم قم در اعتراض به ضرب و شتم بهزاد نبوى در ستاد انتخاباتى معین در قم بیانیه اى صادر كرد. در این بیانیه آمده است: «در چند روز گذشته بار دیگر مخالفان اصلاحات و داعیه داران آنان در آخرین روز هاى دولت اصلاحات با ترس آغاز دولت اصلاحات جدید سر برآوردند تا آخرین نفس هاى اصلاح طلبان را در گلو حبس كنند. هنوز هواداران اصلاحات در قم ضرب و شتم دكتر سروش را فراموش نكرده بودند كه بار دیگر گروهى از مخالفان اصلاحات و آزادى قانونى مردم آتش  خشم خود را با متشنج كردن جلسه سخنرانى مهندس بهزاد نبوى در ستاد مركزى دكتر معین در قم با ضرب و شتم نمودن وى فرو ریختند.» در بخش پایانى بیانیه هم آمده است: «ما نسل سومى ها یارى گر معین مهر سكوت را از لب خود برداشته ایم تا خود را به رهسپار فراموشى نسپاریم و حركت گروهى اقلیت كج اندیش را محكوم مى نماییم كه شاید این صداى ما به گوش مسئولان مربوطه برسد.»

سایت معین:www.moeen.ir


دموكراسى اجتناب ناپذیر است

فارس: اكبر هاشمى رفسنجانى گفت: حركت در مسیر دموكراسى اجتناب ناپذیر است و دیگر نمى توان مسیرى غیر از حاكمیت مردم را پیمود. وى در دیدار با جمعى از نخبگان علمى كشور در حسینیه شماره ۲ جماران، با اشاره به این كه مایل بود فرد دیگرى مسئولیت ریاست جمهورى را بپذیرد، افزود: دیدم روند انتخابات به سمتى مى رود كه اتفاقى كه مصلحت نیست روى مى دهد و بنابراین در آخرین ساعات مجاب به شركت در انتخابات شدم. وى حركت در مسیر دموكراسى را اجتناب ناپذیر دانست و افزود: امروز دیگر نمى توان مسیرى غیر از حاكمیت مردم را پیمود و آنچه امروز در عراق روى داد نشان مى دهد كه حتى قدرتى چون آمریكا هم نمى تواند در مقابل خواست مردم مقاومت كند. وى افزود: چه من رئیس جمهور باشم چه دیگرى، حركت در مسیر خواست و اراده مردم، مسیرى غیرقابل برگشت است. هاشمى رفسنجانى اعتدال را ضرورت امروز جامعه ایران دانست و گفت: امروز همه نامزدها از اعتدال سخن مى گویند و حتى چپ و راست افراطى هم چاره اى جز اعتدال ندارند، چرا كه خواست و اراده جامعه در مسیر اعتدال است. وى همچنین گفت: ممكن است برخى افراطى گرى ها در جامعه دیده شود ولى موجى است كه در برابر حاكمیت منطق و عقلانیت جاى خود را به اعتدال مى دهد.


دستگاه قضایى نیازمند اصلاحات حتمى است

فارس: اكبر هاشمى رفسنجانى در حیاط منزل شخصى خود در جمع خبرنگاران داخلى و خارجى به سئوالات آن پاسخ گفت.خبرنگار روزنامه اكونومیست پرسید آیا قوه قضائیه نیازى به اصلاحات دارد؟ و هاشمى رفسنجانى در پاسخ با تاكید بر این كه دستگاه قضایى كشور نیازمند حتمى اصلاحات است، افزود: آقاى هاشمى شاهرودى رئیس قوه قضائیه هم افكار اصلاح طلبانه دارد و مى شود با همكارى دولت، موارد را مشخص كرد و اصلاحات را محقق ساخت.


من نزدیك ترین فرد در ایران به رهبرى هستم

هاشمى رفسنجانى در پاسخ به سئوال خبرنگار یك شبكه آمریكایى كه پرسید آیا براى شما باز كردن فضاى اقتصادى مهمتر است یا سیاسى گفت: باز كردن فضاى سیاسى و اقتصادى در شرایط حاضر با هم ضرورى است، چراكه اگر فضاى سیاسى كشور فراهم نباشد، باز كردن فضاى اقتصادى هم مشكل مى شود. این خبرنگار آمریكایى از هاشمى رفسنجانى پرسید اگر در مسائل مهمى چون هسته اى با رهبرى انقلاب دچار اختلاف شوید چه خواهید كرد و وى در پاسخ گفت: در مسائل هسته اى و اصولاً همه مسائل فكر مى كنم نزدیك ترین فرد در ایران به رهبرى انقلاب من هستم و ما ۵۰ سال است كه با هم آنقدر صمیمى هستیم و افكارمان به هم نزدیك است كه به اختلافى نخواهیم رسید. خبرنگار آمریكایى در ادامه پرسید: پس آیا موضع شما و رهبرى در خصوص ارتباط با آمریكا یكى است و هاشمى رفسنجانى در پاسخ گفت: ما اختلافى بین خودمان نمى بینیم.


با فشار نخبگان وارد رقابت شدم

هاشمى در پاسخ به سئوال یك روزنامه  چینى كه پرسید چرا با وجود آن كه شخص شماره ۲ كشور هستید، باز هم مى خواهید رئیس جمهور شوید؟ گفت: من واقعاً نمى خواستم وارد رقابت شوم ولى در نهایت با فشارى كه نخبگان و بسیارى از بخش هاى جامعه وارد كردند و شرایطى كه دیدم، فكر كردم آمدن من مفید است گرچه براى خودم زحمت زیادى به دنبال خواهد داشت.


دیگر فرصتى براى اجماع نیست

خبرنگار ایلنا پرسید چه راهكارهایى براى اجماع میان برخى كاندیداها وجود دارد كه هاشمى رفسنجانى در پاسخ گفت: این كاندیداها نشان دادند كه اهل اجماع نیستند و دیگر فرصتى براى رساندن اجماع میان آنها وجود ندارد و باید خودشان به این نتیجه برسند ولى از به اجماع رسیدن آنها ناامید نیستیم.


هر روز صبح كمى مى دوم

یك خبرنگار خارجى درخصوص اوقات فراغت و ورزش هاى مورد علاقه كاندیداى نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى سئوال كرد و هاشمى رفسنجانى در پاسخ گفت: من اهل مطالعه هستم و بخشى از وقت خود را صرف گردش در طبیعت مى كنم علاوه بر آن هر روز صبح كمى مى دوم و هفته اى یك بار هم شنا مى كنم.


حمایت بیش از پنج هزار طلبه از هاشمى

مجمع طلاب خط امام با حضور در ستاد اصلاح طلبان ایران اسلامى حمایت خود را از هاشمى رفسنجانى اعلام كردند. در بیانیه این مجمع كه به تایید بیش از پنج هزار نفر از طلاب رسیده، آمده است: «مجمع طلاب خط امام (ره) با اكثریت آرا، حجت الاسلام و المسلمین هاشمى رفسنجانى را برگزیده است. نفوذ عمیق و اقتدار مجرب ایشان در حاكمیت و اعتقاد به ضرورت تحول و توسعه و مرزبندى با نواقتدارگرایان رادیكال، اركان اصلى این انتخاب به شمار مى رود و البته فقاهت و اجتهاد مسلم و سابقه ستودنى در مبارزه با رژیم استبدادى پهلوى و تلاش در راه استقرار، تثبیت، توسعه و سازندگى ایران اسلامى و نیز اعتماد امام راحل زینت  والاى شخصیت ایشان مى شود.»


حمایت مرزنشینان از هاشمى

ستاد انتخاباتى تعاونى هاى مرزنشینان ایران (یاران هاشمى) در حمایت از هاشمى اطلاعیه اى صادر كرد. در این اطلاعیه آمده است: «ما خدمات آقاى هاشمى در دو دوره قبل ریاست جمهورى ایشان را فراموش نكرده و امیدواریم با به دست گرفتن مسئولیت ریاست جمهورى توسط ایشان مشكلات مرزنشینان ایران اسلامى را كه اولین پاسداران میهن و نظام در مناطق مرزى هستند با تدابیر خردمندانه و مدبرانه شان كه در راستاى آزادى، آگاهى، وحدت، تمركز قدرت، اقتدار، امنیت، سرمایه گذارى، تولید، اشتغال، كار و تامین معیشت و رفاه مردم است، حل خواهد شد. لذا با عنایت به مطالب فوق و با در نظر گرفتن حضور موثر وى در صحنه هاى بین المللى و ۲۷ سال تجربه مستقیم مدیریت عالى و نظرات اندیشمندانه جهت تحقق عدالت اجتماعى و رفع نابرابرى هاى موجود در سطح جامعه و اعتقاد به بهبود زندگى و افزایش رفاه آحاد جامعه و به كارگیرى مدیران با تجربه و شایسته و توانمند حمایت هاى همه جانبه خود را از جانب آقاى هاشمى رفسنجانى براى رسیدن به ایرانى آباد، آزاد، مقتدر و دانایى محور اعلام مى كنیم.»


كروبى مرد عمل است

ایسنا: رسول منتجب نیا عضو شوراى مركزى مجمع روحانیون مبارز در جمع مردم شیراز گفت: كروبى مرد عمل است و اصلاً اهل معامله درباره آنچه به مردم گفته، نیست. وى افزود: طرح هاى كروبى امروز مورد حمایت و دفاع كارشناسان قرار گرفته است و بیش از ۱۲۷ كارشناس اقتصادى به ریاست پروفسور صحراییان از طرح ۵۰ هزار تومانى كروبى دفاع كردند. منتجب نیا در ادامه گفت: ما كسى را براى ریاست جمهورى مى خواهیم كه بتواند بر سر پیمانى كه با ملت بسته راسخ باشد و با اقتدار، تجربه، صداقت و البته نفوذ، وعده هایش را محقق كند و كروبى درست داراى چنین امتیازهایى است. این عضو مجمع روحانیون با بیان این كه برخى براى عوامفریبى از اصلاحات، حقوق مردم و .... سخن مى گویند، گفت: اما بدانید كه این آقایان همانانى بودند كه هشت سال مقابل راى و انتخاب مردم ایستادند و همیشه این انتخاب را در معرض شك و اجحاف قرار دادند و غیررسمى عنوان كردند. در ادامه این اظهارات مهدى كروبى گفت: اصلاحات، مردم، دموكراسى، آزادى اندیشه، زندانیان سیاسى و .... مورد توجه قرار نمى گرفتند مگر با صبر خاتمى و ایران در این جایگاه نبود مگر با درایت خاتمى. كسانى كه همیشه دولت مردمى او را مورد تهدید قرار دادند بدانند كه به بیراهه زده اند زیرا نه خاتمى تنهاست، نه ملت ما ملتى هستند كه به راحتى همه چیز را قبول كنند. او با اشاره به تجلى اراده مردم در انتخابات گفت: انتخابات بزرگترین میراث امام و مهمترین دستاورد اصلاحات است زیرا خیلى ها دوست دارند انتخاب مردم را به انتصاب افراد تصویر كنند و یكى از مهم ترین دستاورد هاى خاتمى نیز نگاه داشتن فضاى دموكراسى در انتخابات بود. وى در ادامه گفت: باید از تنگ نظرى در حكومت فرار كنیم. باید مسئولان بپذیرند كه همه نقد ها و صحبت هاى مردم را بشنوند. امروز مى بینیم كه خیلى از آقایان به جاى اینكه بیایند و صداى مردم را از نزدیك بشنوند، از دور ایستاده اند و عوامفریبى مى كنند و با ایجاد یك فضاى مسموم خبرى مى خواهند خود را از تیررس نقدهاى مردم دور كنند، لذا توپ را داخل زمین دیگران مى اندازند. كروبى همچنین گفت: من درصدد ایجاد یك دولت كامل هستم كه امنیت مردم، رفاه و آسایش بدون فخرفروشى به آنان داده شود زیرا ما مدیون این ملت هستیم و براى خدمتگزارى فخرفروشى و كبر معنا ندارد. وى افزود: در كابینه آینده حتماً از حضور مؤثر اقلیت هاى مذهبى و قومیت هاى مختلف استفاده خواهد شد؛ شعار ما برابرى و برادرى است. كروبى در پایان گفت: من از حقوق كارگران، معلمان و بالاخص ۴۰ هزار معلم حق التدریس دفاع خواهم كرد و باید آنها را در نظام جامع و هماهنگ قرار داد.


مردمى ترین دولت را به مردم هدیه مى كنم

مهدى كروبى گفت: عدالت، رفاه و تامین  اجتماعى حق مسلم مردم پركار و رنج كشیده انقلاب است و هیچ كس نمى تواند در مقابل رفاه اجتماعى بایستد و با آن مقابله كند. وى در روستاى ده پاگاه شهرستان سپیدان افزود: خیلى ها مى گویند مجلسى كه امروز بر سر كار است اجازه اجرایى شدن خیلى از طرح ها را نخواهد داد، اما من مى گویم كه این اشتباه است، زیرا مجلس هم خارج از منافع ملى نمى تواند قدمى بردارد و اگر طرح ها دقیق باشد و رئیس جمهور توان دفاع از آنها را داشته باشد، هیچ كس نمى تواند در مقابل طرحى كه براى ارتقاى سطح اقتصادى و رفاهى ملت باشد، بایستد. وى افزود: نظام مقدس ایران طى ۸ سال گذشته - به هیچ وجه قابل تخریب نیست - توفیقاتى را براى ملت ایران به وجود آورده است كه طى ۴ سال آینده آثار بركات خیر آن را خواهیم دید. كروبى با بیان این كه مجلس و دولت اصلاحات به تكمیل زیرساخت ها و ایجاد یك فضاى روشن و شفاف در جامعه پرداخت، در این باره گفت: هركسى در چارچوب قانون اساسى و تاكید بر آزادى بیان و اندیشه مى تواند حرف خود را بزند و در هیچ دوره اى سراغ نداشته اید كه اینگونه راحت دولت را نقد و حتى مسئولان آن را با تهمت و افترا به چالش بكشند. اما اصلاحات واقعى آن است كه بتوانیم همدیگر را تحمل كنیم و فرصت و قدرت استدلالى را به مردم بدهیم زیرا انتخاب كننده و تصمیم گیرنده نهایى مردم هستند. او در جمع مردم سپیدان استان فارس گفت: همه مجموعه هاى دولت مقتدر من حاضر به شنیدن حرف ها و انتقادات مردم خواهند بود و مردمى ترین دولت و كابینه را به مردم هدیه خواهم كرد. وى افزود: دولت هاى مردمى كه برآوردى از اراده ملى و تصمیم مردم هستند، خود را جدا از جامعه نمى دانند و هیچ گاه نمى خواهند خود را در مقابل خواست ملت قرار دهند. اگر ملت یك خاستگاه  داشت مثل رابطه با فلان كشور دولت موظف است، كه آن را انجام دهد. كروبى در ادامه گفت: مردم حق دارند اقدامات انجام شده را بدانند، اما امروز بعضى ها طورى حرف مى زنند كه انگار هیچ كارى در مملكت نشده است و این مایوس كردن مردم از انتخابى است كه انجام دادند. این خیانت به نظام است، زیرا اصلاً اینگونه نیست كه مى گویند، حال هر دولت، مجلس و نهاد دیگرى هم باشد. در این زمینه ما از رسانه ملى انتقاد مى كنیم. وى افزود: رسانه ها موظف هستند كه به رغم انتقادهاى صحیح و نه مغرضانه به شفاف سازى و اطلاع رسانى از اقدامات انجام شده نیز اقدام كنند تا مردم و جامعه از روند كارهاى دولت مطلع شوند. اما هیچگاه نتوانستیم دید بچگانه خود را تغییر دهیم و به خاطر حفظ منافع ملى و براى ارتقاى سطح اجتماعى خود در همه ابعاد از دولتى كه برآمده از راى ملت است دفاع كنیم و اقدامات مهم انجام شده را به خاطر منافع گروهى و شخصى خود كتمان كردیم و نادیده گرفتیم. كروبى افزود: فضاى موجود جامعه به دلیل ادامه و استمرار تخریب دولت در پیشگاه ملت است. آقایان باید جوابگو باشند و به خاطر خیانتى كه به نظام كرده اند و ایجاد فضاى یاس و ناامیدى از انتخاب مردم باید به سئوالات افكار عمومى جواب دهند. اگر بنده رئیس جمهور شدم حتماً روى این مسئله تاكید خواهم كرد و جلو افراد محرك جامعه را خواهم گرفت.


كنفرانس مطبوعاتى كروبى

فارس: كنفرانس خبرى مهدى كروبى امروز با حضور خبرنگاران داخلى و خارجى برگزار مى شود. این گفت وگوى مطبوعاتى با حضور عموم خبرنگاران، از ساعت ۱۰ الى ۱۲ امروز در محل دفتر وى واقع در میدان تجریش، خیابان سعدآباد (شهید ملكى) پلاك ۱۱۵برگزار مى شود.

سایت كروبى:www.vefagh.com


مردم وفاى به عهد مى خواهند

محسن مهرعلیزاده وفاى به عهد مسئولین در رابطه با صداقت مردم را شرط اساسى دانست و بر نهادینه و قانونمند شدن آن به عنوان اصل اساسى مسئولین در پایبندى به خواست و اراده مردم تاكید كرد. وى با اشاره به مطلب فوق در جمع ارومیه اى هاى مقیم تهران كه از كاندیداتورى وى حمایت كردند، گفت: جامعه اكنون ایران در مرحله اى است كه مردم از مسئولین وفاى به عهد و بر آنچه در شعارهاى خود مطرح مى كنند را مى خواهند و مطالبات خود را در قالب اظهارنظرها، مشاركت در امور به نمایش مى گذارند و مسئولین باید وظیفه شرعى و قانونى خود بدانند كه در مقابل اعتماد مردم به آنها پاسخ اعتماد را با تلاش و كار صادقانه بدهند.

وى افزود: نگاه قیم مآبانه در امور زندگى مردم و از سوى دیگر پرهیز از پاسخگویى و عدم توجه به خواست بحق مردم در تمام عرصه ها آفت نظام اجرایى كشور است و باید این حس اعتماد مشترك بین مردم، دولت و مسئولین به عینیت درآید و با ظاهر فریبى و شعارهاى توخالى نمى توان براى مردم نان شب و معیشت آنان را رونق بخشید. وى افزود: تنها و تنها با جلب واقعى اعتماد مردم و همراه بودن با آنان در شادى ها و سختى ها مى توان در قلب آنان جا باز كرد و در غیر این صورت با پول، تبلیغات كاذب، عوام فریبى و مظلوم نمایى به هیچ جایى نخواهیم رسید.


حمایت سران ایل بیرانوند لرستان از مهرعلیزاده

سران ۱۵ طایفه ایل بزرگ بیرانوند استان لرستان حمایت خود را از كاندیداتورى محسن مهرعلیزاده در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى اعلام كردند.

در این اعلام حمایت آمده است: «ما سران ایل بیرانوند استان لرستان حمایت خود را با توجه به سوابق درخشان در مدیریت اجرایى و به دور از جنجال هاى سیاسى جنابعالى كه سكاندار پهناورترین استان ایران و معاون رئیس جمهور و عنصر خیراندیش و به فكر رفاه مردم محروم هستید اعلام و از مردم فهیم استان لرستان مى خواهیم به شما راى دهند تا شاهد رفاه عمومى در جامعه باشیم.»


خاتمى از مهرعلیزاده تقدیر كرد

رئیس جمهورى در امر مبارزه با مواد مخدر از محسن مهرعلیزاده تقدیر كرد.

در متن نامه رئیس جمهور آمده است: «خدمت خالصانه و تلاش صادقانه در راستاى تحصیل منافع جامعه از جمله ارزشمندترین امور در دین مبین اسلام به شمار مى آیند و مردم همواره بهترین قضاوت كنندگان این امور بوده اند. دستاوردها و توفیقات به دست آمده در امر مبارزه با موادمخدر، نمایانگر بروز تحولات چشمگیر در عرصه هاى مختلف مبارزه با این پدیده شوم اجتماعى هستند. اصلاح نگرش هاى سنتى و ایجاد استراتژى هاى نوین، راه اندازى جنبش فراگیر پیشگیرى از اعتیاد، مقابله حرفه اى با بندهاى مافیاى قاچاق موادمخدر، مشاركت فعال نهادهاى مدنى، توسعه و تجهیز مراكز درمانى و بازپرورى، توسعه تعاملات منطقه اى و بین المللى و ده ها برنامه جامع و كارآمد دیگر از جمله این توفیقات است.

بدین وسیله مراتب تقدیر و تشكر خود را از تلاش و عملكرد موثر جنابعالى و همكاران محترمتان در سازمان تربیت بدنى در عرصه مبارزه با موادمخدر اعلام كرده و توفیق روزافزون شما را از ایزد متعال خواستارم.»

سایت مهرعلیزاده:www.mehralizadeh.ir


دشمن  خواهان دولت ضعیف است

ایسنا: على لاریجانى گفت: دشمنان ایران اسلامى خواهان تشكیل دولت ضعیف در ایران هستند، به همین دلیل باید در انتخابات شركت كرد. وى در شهر اراك افزود: مردم و مسئولین نباید به جوهره اسلام بى توجه باشند. وى همچنین گفت: بسیارى از آسیب هاى فرهنگى به دلیل وضعیت معیشت مردم است، یكى از این آسیب ها، مشكل ازدواج جوانان است كه به دلیل نبود شغل مناسب براى آنها به وجود آمده است. لاریجانى در ادامه گفت: با تغییر سیستم مدیریت كشور مى توان كارهاى اساسى انجام داد و من متعهد مى شوم كه این كار را انجام دهم.


برنامه توسعه جامعه روستایى در دولت لاریجانى

برنامه توسعه جامعه روستایى كشور در دولت امید از سوى ستاد انتخاباتى على لاریجانى منتشر شد. محسن احمدى مسئول كمیته عشایر و روستاهاى ستاد انتخاباتى دكتر على لاریجانى با اعلام این مطلب گفت: با توجه به نقش روستاها در تولیدات كشاورزى، صنایع دستى و دامدارى و همچنین ظرفیت هاى بالقوه و بالفعل روستاها باید به عنوان یك كارخانه تولیدى و محدوده زیستى خودكفا شناخته شوند و به این دلیل توجه ویژه اى را مى طلبند. وى افزود: با وجود توجهات نسبى پس از انقلاب به روستاها، هنوز بخشى از مشكلات این جامعه شریف و زحمتكش پابرجا مانده و شاخص   هاى توسعه نیافتگى در میان روستاییان همچنان باقى است. مسئول كمیته عشایر و روستاهاى ستاد انتخاباتى لاریجانى افزود: در حكومت اسلامى نمى توان شاهد نامناسب بودن و نارسایى در تخصیص و توزیع منابع، نابرابرى در بهره مندى از خدمات، كم توجهى به قابلیت هاى مناطق و شفاف نشدن یارانه ها، توسعه فقر به خصوص در مناطق كمتر توسعه یافته، به هم خوردن تعادل ها و بروز مسائل زیست محیطى و استمرار وضعیت كمتر توسعه یافتگى روستاها بود. به همین منظور دولت امید با بررسى همه جانبه توانایى ها و قابلیت ها و چالش هاى اساسى جامعه روستایى اقدام به برنامه ریزى براى رفع این مشكلات كرده كه در قالب برنامه توسعه جامعه روستایى منتشر شده است. احمدى محورهاى ۶گانه برنامه توسعه جامعه روستایى را شامل پذیرش تنوع افكار و سلیقه ها براى همه اقوام و مناطق، ایجاد چتر رفاه بر سر همه ایرانیان، حمایت از تولیدكنندگان با عادلانه كردن پرداخت یارانه ها و اختصاص اعتبارات بانكى ویژه براى جامعه روستایى، ارتقاى دانش در مناطق روستایى و توسعه فناورى هاى نوین و آموزش از راه دور، حذف تبعیض و شكاف طبقاتى، كاهش تورم و كاستن از حجم انبوه دستگاه هاى دولتى و حذف مقررات دست و پاگیر ادارى دانست.


حمایت دو تشكل زنان از لاریجانى

مهر: جمعیت زنان انقلاب اسلامى و جمعیت زنان پیام آور در بیانیه مشتركى حمایت خود را از على لاریجانى اعلام كردند. در بیانیه مشترك جمعیت زنان انقلاب اسلامى و جمعیت زنان پیام آور مهر آمده است: «شخصیت دانشگاهى و فرهنگى دكتر لاریجانى در سال هاى مدیریت صدا و سیما نشان داده است كه وى در پاسدارى از حقوق زنان تلاش شایسته اى به جا آورده است .»


حمایت جبهه پیروان امام و رهبرى از لاریجانى

جبهه پیروان امام و رهبرى در اطلاعیه اى از على لاریجانى حمایت كردند. در این اطلاعیه آمده است: «جبهه پیروان خط امام و رهبرى با اعتصام به ریسمان الهى از مردم همیشه در صحنه ایران مى خواهد كه با حضور پرنشاط و حداكثرى خود انتخابات پرشور را با همبستگى ملى و مشاركت عمومى به نمایش بگذارد و با عنایت به ویژگى هاى متناسب با نیازهاى این دوره ریاست جمهورى آقاى دكتر على لاریجانى را گزینه برتر مى داند و حمایت قاطع خود را از ایشان اعلام مى دارد و امید واثق دارد كه آقاى لاریجانى با علم، تقوى، درایت و مدیریت بالاى اجرایى مى تواند پاسخگوى مطالبات مردم باشد.»

سایت لاریجانى:www.larijani.ir


تدبیر قالیباف براى بیكارى

محمدباقر قالیباف گفت: محرومیت هاى استان مازندران در زیر سرسبزى هاى آن پنهان شده است. وى با حضور در میان مردم چالوس گفت: خوشبختانه طى دو سال مسئولیت خود در استان به خوبى با مشكلات و درد هاى مردم به ویژه شهرستان چالوس آشنا هستم. او افزود: این استان به رغم داشتن ظرفیت هاى بسیار بالا در زمینه كشاورزى و توریست، به جایگاه واقعى خود دست نیافته و مردم این استان در فقر و محرومیت بزرگى به سر مى برند. قالیباف در ادامه گفت: مسافرانى كه از شهرستان هاى استان مازندران عبور مى كنند اكثراً از این موضوع كه در فاصله سه، چهار كیلومترى جاده هاى این استان فقر و محرومیت بیداد مى كند، بى اطلاع هستند، اما چون من از نزدیك شاهد محرومیت هاى استان بوده ام چنانچه توفیق خدمتگزارى پیدا كنم، مطمئن باشید براى تمام این مشكلات به ویژه بیكارى جوانان تدبیر درستى خواهم اندیشید. قالیباف همچنین با حضور در شهرستان نوشهر، به محرومیت هاى روستاهاى استان مازندران اشاره كرد و گفت: مشكلات و محرومیت هاى این استان در زیر سرسبزى ها پنهان شده است. وى وجود این مشكلات را زیبنده كشور ندانست و گفت: این مشكلات ناشى از ضعف مدیریتى است، زیرا ما در استان هایى مانند مازندران داراى منابع عظیم طبیعى و انسانى هستیم. قالیباف در پایان گفت: مدیران گذشته به مردم اجازه وارد شدن به صحنه كار را ندادند تا بتوانیم از مدیریت و پختگى و تجربه آنها در حل مشكلات استفاده كنیم.


باید مردم كارآمدى نظام را ببینند

فارس: محمدباقر قالیباف با حضور در مراسم ویژه افتتاح مسجد بزرگ امام جعفر صادق(ع) در شهرستان لار استان فارس كه بیش از ۵ هزار نفر در آن حضور داشتند، گفت: امروز مردم و مدیران باید به این نكته توجه داشته باشند كه استقلال كشور در گرو مولد بودن آن در ثروت، قدرت، منزلت و معنویت است و استقلال كشور زمانى حس مى شود كه مردم در همه عرصه ها مولد باشند. او در ادامه گفت: ما باید تلاش كنیم مردم كارآمدى نظام را ببینند تا دین باورتر و دیندار تر شوند و روز به روز اندیشه هاى دینى در كشور ما تقویت شود و یك الگو براى كشورهاى اسلامى شویم. قالیباف همچنین گفت: اگر ما در برنامه ریزى هاى خود ضعف داشته باشیم و كشورمان پاسخگوى نیازهاى خود نباشد، نمى توانیم كارآمدى دین را در اداره امور جامعه اثبات كنیم. وى با بیان این كه مشكلات امروز ریشه در ضعف مدیریتى دارد، افزود: دولت هاى گذشته به اندازه توان و ظرفیت خود تلاش كردند، اما همچنان مسائل و مشكلاتى باقى است كه ناشى از غفلت از آرمان هاى حضرت امام (ره) یعنى اداره كشور براساس اسلام و مردم است. قالیباف در ادامه گفت: ما فرصت ها را به طور مساوى بین مردم توزیع مى كنیم تا آنها براى تولید ثروت و منزلت در صحنه باشند، لذا باید با یك مدیریت صحیح بستر مشاركت مردم را به وجود آوریم. وى بر كارآفرینى دولت تاكید كرد و گفت: اگر دولت كارآفرین باشد شاهد مشكلات اقتصادى مانند بیكارى، تورم، گرانى و آسیب هاى اجتماعى نخواهیم بود. او افزود: اگر بنده توفیق خدمتگزارى داشته باشم این موضوع را در دستور اول كار خود براى حل مشكلات كشور قرار خواهم داد. وى با اشاره به ظرفیت هاى تجارى و منابع زیر زمینى منطقه لار گفت: ما مى توانیم بهتر از این رشد و توسعه اقتصادى را در این منطقه شكل دهیم. قالیباف در این مراسم كه با حضور امام جمعه و نماینده ولى فقیه در شهرستان برگزار شد، گفت: اگر مردم در عرصه باشند ارتقاى سیاسى و اقتصادى رخ خواهد داد.

سایت قالیباف:www.ghalibaf.ir


گرانى رااز بین مى برم

محسن رضایى گفت: بحران بزرگ بعد از جنگ براى كشور بحران مدیریت و اقتصاد است چرا كه در این رابطه دولت هاى گذشته برنامه هایى را در دستور كار نداشتند. وى در جمع مردم سى سى آباد مشهد، حل مشكلات و گرانى را یك شبه ندانست و افزود: به شما قول مى دهم گرانى را با سیستم مدیریتى جوان و از بین بردن سیستم هاى غلط اقتصادى از بین ببرم. وى همچنین گفت: مهمترین برنامه هاى من به جوانان تبدیل خدمت سربازى به دو قسمت است كه در این رابطه دو دوره دو ماهه خواهیم داشت كه دوره اول آموزش هاى نظامى و دوره دوم آموزش هاى فنى و حرفه اى خواهد بود. در نتیجه آن جوان با دو مدرك پا به عرصه جامعه خواهد گذاشت. رضایى با بیان این كه فقر امروز جوانان، فقر دیروز خود وى بوده است، افزود: امروز كه من پا به عرصه میدان انتخابات ریاست جمهورى گذاشته ام در بین تمامى ستادهاى انتخاباتى كم بضاعت ترین ستادها را دارم.


استفاده از تمام اقوام

محسن رضایى در جمع مردم قوچان گفت: استفاده كردن از تمامى اقوام و قومیت هاى ایرانى در سراسر كشور در دولت آینده از برنامه هاى یك دولت عدالتخواه و مردمى است. وى در پایان گفت: اگر دولت درست و عدالتخواه داشته باشیم، دستگاه هاى دیگر هم مجبور خواهند شد كه براساس قانون اساسى و نظامى عدالتخواهانه براى جامعه و مردم كار كنند.


انتقاد از شوراى هماهنگى انقلاب

ایلنا: سخنگوى ستاد انتخابات محسن رضایى گفت: یكى از دلایل عدم اجماع بین كاندیداهاى اصولگرا شیوه نامناسبى بود كه شوراى هماهنگى نیروهاى انقلاب در پیش گرفت. على احمدى با بیان این كه روش شوراى هماهنگى براى ایجاد اجماع بین كاندیداهاى اصولگرا از جامعیت لازم برخوردار نبود، گفت: در این شورا نمایندگان همه طیف هاى اصولگرا حضور نداشتند و این شورا از لحاظ كمى و عددى محدود بود. وى با بیان این مطلب كه فضاى غالب بر این شورا فضاى راست سنتى بود، گفت: نكته مهم این بود كه شورا قبل از این كه كاندیداها را با شاخص ها و معیارهاى موردنظر ارزیابى كند، تصمیم خود را گرفته بود و به دنبال این امر بودند كه در یك فرآیند آن تصمیم را به نوعى به دیگران بقبولانند كه مجموع این عوامل باعث عدم اجماع بین كاندیداهاى اصولگرا شد. نماینده ممسنى در مجلس شوراى اسلامى در رابطه با اجماع بین اصولگرایان در صورت رسیدن یك كاندیداى اصولگرا به دور دوم، گفت: این امر بستگى به این دارد كه چه افرادى به دور دوم راه پیدا كنند. اگر هاشمى و یك نفر از طیف چپ به دور دوم برسند، به طور حتم اصولگراها بر روى هاشمى نظر خواهند داشت. وى در ادامه گفت: اگر یكى از اصولگرایان و طیف چپ به دور دوم راه یابند، اجماع اصولگرایان صورت خواهد گرفت و اگر رقابت بین اصولگرایان و هاشمى باشد، ممكن است در اجماع اصولگرایان خدشه  وارد شود. احمدى در پاسخ به این سئوال كه آیا رضایى به نفع هاشمى كنار خواهد رفت، گفت: از ابتداى فعالیت هاى انتخاباتى تاكنون این شایعات را مى شنویم و به طور صریح این مسائل را تكذیب مى كنیم. وى در مورد میثاق چهار نفره گفت: قرار بود تا ۱۲ خرداد سازوكارهاى اجماع تعریف شود اما به این دلیل كه سازوكار آن از سوى برخى دوستان به هم ریخت و بعضى از اعضاى میثاق اعلام كردند كه این میثاق فاقد ابزار تعریف شده است، دیگر این میثاق بى اثر شد. احمدى در مورد مقبولیت رضایى در نزد مردم گفت: درصد نظرسنجى ها در ایام تبلیغات روشن تر شده است و دوستان ما به رغم كمبود منابع مالى و محدودیت هاى تبلیغى توانسته اند تا حد زیادى پیام رضایى را به مردم برسانند و شاهد رشد قابل توجه راى رضایى در این ایام بوده ایم.

سایت رضایى:www.Rezaee.ir


حلال و حرام یك اصل است

مهر: محمود احمدى نژاد در مسجد امام خمینى (ره) كرمان گفت: دولت  هاى قبلى به دنبال توسعه اقتصادى و سیاسى بودند اما در مدل توسعه كپى بردارى شده از آن سوى مرزها، عدالت جایگاهى ندارد، در حالى كه اگر توسعه اقتصادى بر مبناى اسلام باشد، محور عدالت خواهد بود و حاصل آن بر سر سفره هاى مردم دیده خواهد شد. احمدى نژاد با اشاره به این كه ما مى خواهیم روش ها را مورد بررسى قرار دهیم، افزود: با وجود خدمات فراوان دولت هاى قبلى، انقلاب نیاز به برپایى دولت اسلامى دارد. وى افزود: در توسعه اقتصادى اسلامى حلال و حرام یك اصل است و زمانى كه این نوع توسعه حاكم شود دیگر رانت خوارى و سوءاستفاده از بیت المال معنا نخواهد داشت. احمدى نژاد با اشاره به توسعه سیاسى اسلامى گفت: اگر روزى دیدیم كه در جامعه قدرت درك و تحلیل مسائل سیاسى بالا رفت، آن وقت مى گوییم جامعه، توسعه سیاسى یافته است و به جایى مى رسیم كه مردم در مورد همه مسائل جامعه احساس مسئولیت مى كنند و آمادگى آنان براى دفاع از كیان جامعه و كشور و تقویت همبستگى ملى بسیار بالا مى رود و آن زمان مى توانیم بگوییم كه كشور توسعه سیاسى اسلامى یافته است.


احمدى نژاد ارتباط عاطفى با لاریجانى دارد

ایلنا: عضو ستاد انتخاباتى محمود احمدى نژاد گفت: با حضور نسل دومى ها و كاندیداهایى از این دست تحول اساسى در روش ها و نگرش ها نسبت به پست هاى اجرایى در حال انجام است و تغییر چهره ها و گردش نخبگان و تغییر مدیریت امیدوارى را به نسل جوان بازمى گرداند. مهرداد بذرپاش از نزدیكى عاطفى احمدى نژاد و لاریجانى خبر داد و گفت: كاندیداهاى اصولگرا سلیقه هاى مختلفى از نظر اجرایى و نظرى دارند، اما ارتباط لاریجانى و احمدى نژاد عاطفى است، اما از این كه احمدى  نژاد به نفع لاریجانى كنار رود، چیزى نشنیده ام و آخرین نظرسنجى ها حاكى از این است كه اگر اجماع صورت گیرد، آمار اصولگرایان از هاشمى رفسنجانى بالاتر خواهد بود. وى با اشاره به فضاى مسئولیتى كه بعضى از كاندیداها در كشور به وجود آورده اند، گفت: بعضى از كاندیداهاى خارج از جریان اصولگرایى فضاى مشوشى در جامعه به وجود آورده  اند كه اگر فلان شخص رئیس جمهور نشود، امنیت ملى به خطر مى افتد و كشور نیاز به یك منجى دارد كه كشور را از این خطر نجات دهد كه این كار، اخلاقى، سیاسى و دینى نیست. وى در ادامه گفت: براى این كه فردى را به عرصه بازگردانیم، نباید فضاى كشور را بحرانى كنیم كه آمریكا پشت درهاى ایران است و مردم كشور ما فهیم هستند و مى دانند آ زموده را آزمودن خطاست و اگر دوباره این فرد انتخاب نشود، نظام به یك بن بست خواهد رسید. بذرپاش افزود: این نوع نگاه حاكى از این است كه نظام آنقدر بى كفایت و ناكارآمد بوده كه نمى تواند شخص دیگرى را عرضه كند. وى در مورد نقض میثاق چهار نفره، گفت: میثاق خود به خود فسخ شد، زیرا در ابتدا قرار بود كمیته اى متشكل از ۱۱ نفر تشكیل شود كه نسبت به ورود و خروج كاندیداها نظارت داشته باشند و براى انتخاب شخص واحد، مى بایست ۹ نفر اتفاق نظر داشته باشند و حمایت   هاى مالى و تبلیغاتى یكسانى از كاندیداها صورت گیرد كه هیچ كدام صورت نگرفت و همچنین بعضى كاندیداها انصراف دادند. وى افزود: میثاق اینگونه بود كه از اعتبار افتاد و آرایش سیاسى تغییر كرد و جمعیت ایثارگران باید پاسخگو باشد كه در چه جلسه اى تصمیم گیرى شد كه چرخش از سوى احمدى نژاد به قالیباف صورت گرفت. بذرپاش با بیان این مطلب كه توكلى باید پاسخگو باشد كه چرا از میثاق خارج شد، گفت: احمدى نژاد براساس نظرسنجى هاى صورت گرفته، در بعضى از استان ها در رده اول و در بعضى دیگر استان ها، دوم و سوم است و فضا به نفع احمدى نژاد در حال تغییر است.


سایت احمدى نژاد:www.mardomyar.com



آصفی: آمریكایی ها به فكر شرمندگی روز شنبه هم باشند

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان به مقامات آمریكایی توصیه كرد با احتیاط بیشتری درباره انتخابات جمعه سخن بگویند تا روز شنبه موجب شرمندگی شان نشود.

به گزارش خبرگزاری ها حمیدرضا آصفی روز گذشته در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن بیان این توصیه به طعنه گفت: به نظر می رسد مقامات آمریكا پیشگو هم شده اند. وی در پاسخ اظهارات مقام های آمریكایی راجع به آزاد و دموكراتیك نبودن انتخابات ریاست جمهوری نهم، اظهار داشت: سابقه آمریكا در حمایت از حكومت های دیكتاتوری بویژه رژیم شاه سابق ایران، موقعیتی را برای اظهارنظر در این موضوعات فراهم نمی كند. هركشوری سازوكارهای ویژه خود را در مورد چگونگی انتخاب كاندیداها دارد و این امر منحصر به ایران نیست. در ایران شاهد شور و نشاط مردم برای انتخاب كاندیدای موردنظر خود هستیم و از همه گرایش ها نیز كاندیداهایی حضور دارند.

آصفی با اشاره به اینكه آمریكا از انتخاب فرمایشی صحبت می كند و می گوید نتیجه انتخابات از پیش مشخص است، اضافه كرد: فكر می كنم مقامات آمریكا و خانم رایس (وزیر امور خارجه آمریكا) پیش گویی می كنند و بهتر است مقامات آمریكایی وخانم رایس با احتیاط صحبت كنند تا این كه روز شنبه آینده شرمنده نباشند و انشاءالله شاهد حضور گسترده مردم خواهیم بود.

وی با بیان اینكه آمریكایی ها نگران حضور گسترده و مشاركت مردم هستند، افزود: این حرف ها برای كم كردن مشاركت مردم صورت می گیرد.

معاون پارلمانی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه وزارت امور خارجه فرانسه روز گذشته اعلام كرده است كه قرار نیست بیشتر از یك حوزه اخذ رأی آن هم در پاریس و در محل سفارتخانه ایران برای شركت در انتخابات ریاست جمهوری ایران اختصاص یابد و با توجه به اینكه بسیاری از ایرانیان در چند شهر فرانسه متمركز هستند، آیا این مسئله مخالف مشاركت حداكثری مردم در انتخابات نیست؟ گفت: با پیگیری های بعمل آمده قرار شد در چند شهر فرانسه این كار صورت گیرد و سفارت ایران در پاریس این كار را دنبال كرد و وزارت امور خارجه فرانسه و مقامات ذیربط فرانسوی نیز موافقت كردند كه در شهرهای لیون، نیس، پاریس و یك شهر دیگر انتخابات برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان اضافه كرد: مشابه این مسئله در بعضی از كشورهای دیگر و در حوزه های متفاوت از جمله آلمان، امارات عربی متحده و شهرهای مختلف آمریكا انجام می شود.

وی همچنین در خصوص دیدار مصطفی معین یكی از كاندیداهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بعضی از سفرای كشورهای اروپایی در تهران خاطرنشان كرد: سفرای هلند و چند كشور دیگر با ارسال یادداشتی به وزارت امور خارجه خواستار ملاقات با همه كاندیداهای ریاست جمهوری شدند و وزارت امور خارجه نیز پاسخ داد كه این بحث شخصی و فردی است و چنانچه كاندیدایی بخواهد با آنها ملاقات كند از نظر این وزارتخانه بلامانع است.

معاون كنسولی، امور مجلس و ارتباطات وزارت خارجه در نشست خبری دیروز خود به پرسش های خبرنگاران در خصوص انتقادات غربی ها علیه نظام و دولت جمهوری اسلامی، پرونده هسته ای و روابط با كشورهای مسلمان از جمله مصر پاسخ داد.


مركز پژوهش های مجلس منتشر كرد

28 ویژگی رئیس جمهور مطلوب از نگاه مردم

مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی ضمن بررسی عوامل موثر بر مشاركت سیاسی مردم، 28عامل مهم و تاثیرگذار در محبوبیت و نفوذ نامزدهای انتخابات در میان مردم را معرفی كرد.

به گزارش واحد اطلاع رسانی مركز پژوهش ها در این گزارش كه توسط دفتر مطالعات فرهنگی تهیه شده، با استناد به نتایج نظرسنجی های مختلف انجام شده آمده است: هریك از این 28شاخص كه منعكس كننده یك صفت و شاخصه فردی است می تواند در رفتار، سخنان و شعارهای نامزد یا نامزدهای انتخاباتی منعكس شود و به جذب یك طیف از افراد جامعه بیانجامد.

در این گزارش از روشنفكر و دانشگاهی بودن، آشنایی با شرایط و مقتضیات جهانی، مردمی و برخاسته از متن مردم بودن، قانونگرایی، داشتن سابقه مبارزاتی، پیروی از خط امام، دلسوز مردم بودن، علاقه مندی به رفاه و آسایش مردم، صادق و صمیمی بودن و اهل مبارزه با فساد اقتصادی، بی عدالتی و تبعیض بودن به عنوان شاخص های اول، تا دهم نام برده شده است.

داشتن برنامه برای اداره امور كشور، روشنفكر دینی و مدافع منطقی دین بودن، مزین به اخلاق خوب بودن، داشتن جدیت و سخت گیری، مدافع آزادی بودن، دفاع از حقوق جوانان و ارایه طرح برای حل مشكل آنان، مخالفت با طمع ورزی بیگانگان و اهل تعامل بین المللی بودن، ملی گرایی، مدافع حقوق زنان بودن و موافقت با نقد و تضارب آراء و اندیشه ها از دیگر شاخصه های مهمی هستند كه در گزارش مركز پژوهش ها به عنوان عوامل موثر در محبوبیت نامزدهای انتخاباتی از آنها یاد شده است.

دفتر مطالعات فرهنگی همچنین یادآور شده است كه احترام به مردم، اعتقاد به اصول دموكراسی، اهل فرهنگ و هنر بودن، ویژگی و آراستگی ظاهری، داشتن قدرت بیان، مدافع امنیت اجتماعی بودن، اهتمام به اولویت حل مسئله معیشت و داشتن سابقه فعالیت اجرایی و سیاسی از جمله دیگر شاخصه های مهم مورد توجه مردم در این زمینه می باشند.