تبیان، دستیار زندگی
ایران روزنامه جمهوری روزنامه کیهان روزنامه ایران تبریك لاریجانى به مردم،رهبرى و دو نامزد برگزیده گروه سیاسى : على لاریجانى در بیانیه اى با تشكر از حضور مردم در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى اظهار داشته است كه عنایت الهى و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزنامه ایران

روزنامه جمهوری

روزنامه کیهان

روزنامه ایران

تبریك لاریجانى به مردم،رهبرى و دو نامزد برگزیده

گروه سیاسى : على لاریجانى در بیانیه اى با تشكر از حضور مردم در انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى اظهار داشته است كه عنایت الهى و حمایت یكپارچه ملت بزرگ ایران از رئیس جمهور منتخب در حركت به سوى فرداى روشن این مرز و بوم، رستگارى را براى ایران عزیز به ارمغان خواهد آورد. در این بیانیه آمده است: ۲۷ خرداد رخداد فرخنده اى در ایران به وقوع پیوست كه استقرار وتوانمندى نظام مردم سالارى دینى را در معرض دیدگان شگفت زده جهانیان قرار داد. در این انتخابات تنوع دیدگاه ها و سلیقه هاى مختلف در چهره نامزدهاى گوناگون كه حسب وظیفه دینى و ملى براى خدمت به پیشرفت و تعالى كشور در عرصه انتخابات حاضر شده و برنامه هاى خود را در معرض انتخاب مردم قرار دادند، كاملاً محسوس بود و این امر جداى از نتیجه آن، به توانمندسازى فكرى آحاد جامعه كمك شایانى مى كند. وى در پایان نوشت:

سحرم دولت بیدار به بالین آمد

گفت برخیز كه آن خسرو شیرین آمد

قدحى در كش و سرخوش به تماشا بخرام

تا ببینى كه نگارت به چه آیین  آمد

ساقیا مى بده و غم مخور از دشمن و دوست

كه به كام دل ما آن شد و این آمد

اعتراض كروبى به دخالت هاىناروا در روند انتخابات

• دوست دارم آنها از من شكایت كنند، تا اسامى آنها را در   دفاعیه خود مطرح كنم

• این نمى شود كه بسیج پول بیت المال را بگیرد و به نفع افراد  وارد انتخابات شود

• اصل انتخابات باشكوه است ولى اینكه یك چهره محترم   ناشناس بیاید و دو ، سه روزه اینگونه شود ، این به مراكز قدرتى برمى گردد كه در پشت صحنه قرار دارند

گروه سیاسى : به گزارش ایرنا، مهدى كروبى نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى كه عصرشنبه در جمع دهها خبرنگار داخلى و خارجى در تهران سخن مى گفت، ضمن اعتراض به عملكرد شوراى نگهبان، تصریح كرد: دوست دارم آنها از من شكایت كنند،تا اسامى آنها را در دفاعیه خود مطرح كنم. كروبى اضافه كرد: بخشى از سپاه در امر انتخابات دخالت كرده است و من معترض این امر هستم و خواستار جوابگویى مراجع ذیربط هستم.كروبى همچنین ضمن اعتراض به دخالت بسیج در امر انتخابات گفت : این نمى شود كه بسیج پول بیت المال را بگیرد و به نفع افراد وارد انتخابات شود. كروبى در ادامه نشست مطبوعاتى خود با اشاره به خبر روزنامه كیهان مبنى بر راهیابى احمدى نژاد و هاشمى رفسنجانى به مرحله دوم انتخابات، قبل از شمارش آرا گفت: اینها مراكز غیب گویى هستند كه پیشاپیش خبر مى دهند و با شبكه هاى اصلى و پیچیده مرتبط هستند.

وى افزود: اینها نیروهایى هستند كه با شبكه هاى اصلى و پیچیده اى كه گرداننده شوراى نگهبان هستند ارتباط دارند. كروبى گفت: من عقیده دارم كه دخالت عجیب و غریبى در انتخابات شده است و پولهایى نیز داده شده است و نتیجه انتخابات در تهران، مشهد ، قم و اصفهان باید بررسى دقیق ترى شود.

وى خاطر نشان كرد: دفاع امروز من در راستاى دفاع از حقوق مردم است و در مجلس هفتم كه من را نفر سى و یكم معرفى كردند براى حفظ مصالح نظام چیزى نگفتم ولى اینجا مى بینم كه حقوق مردم دارد ضایع مى شود. كروبى تأكید كرد: اصل انتخابات با شكوه است ولى اینكه یك چهره محترم ناشناس بیاید و دو ، سه روزه اینگونه شود ، این به مراكز قدرتى برمى گردد كه در پشت صحنه قرار دارند.

مهدى كروبى در ادامه نشست مطبوعاتى خود گفت: از رهبرى مى خواهم كه وارد قضیه (انتخابات) شوند تا مسأله، كالبد شكافى شود. وى افزود: براى بررسى این موضوع پیشنهاد مى كنم كه رهبرى هیأتى مستقل ، شجاع و امین را براى بررسى موضوع تشكیل دهند، ولى آن را به شوراى نگهبان و وزارت كشور ارجاع نكنند، چون خود آنها متهم هستند.

كروبى اضافه كرد: ما مداركى داریم كه مشخص مى كند چه كارهایى انجام شده كه آبروى نظام ما در خارج برود و نتیجه انتخابات یك دفعه بالا و پایین شود و حاضریم كه این مدارك را در اختیار این هیأت قرار دهیم. كروبى گفت: از چند روز پیش از انتخابات احساس كردم كه برخى نیروهاى نظامى یك سرى تحركات دارند، ولى اول این خبرها به یك نامزد دیگر بازمى گشت، من هم شروع كردم به تذكر دادن و هشدار دادم كه نكند برخلاف توصیه امام نیروهاى مسلح در انتخابات دخالت كنند و وقایعى همچون برخى كشورهاى دیگر اتفاق بیفتد.

وى افزود: همچنین به دولت تذكر دادم كه برخى مدیران به شدت از یكى از داوطلبها حمایت مى كنند و با فضاسازى ، تلاش مى كنند كه دیگران در عرصه حضور پیدا نكنند، تا نامزد مورد نظر آنها بى رقیب باشد. كروبى ادامه داد: چند شب پیش نیز در انتهاى گفت و گویم با شبكه دو سیما نیز نسبت به دخالت نیروهاى مسلح در انتخابات هشدار دادم.

نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى عملكرد سخنگوى شوراى نگهبان در ساعات اولیه بامداد شنبه مبنى بر اعلام نظر درباره وضعیت آراى نامزدها را خلاف قانون دانست و گفت: همه اینها در یك ساعت خواب من اتفاق افتاد و وقتى دوستان من را از خواب بیدار كردند فكر كردم كه خواب اصحاب كهف داشته ام، چون آنها بعد از ۳۰۰ ، ۴۰۰ سال كه بیدار شدند، دیدند همه چیز تغییر كرده است. مهدى كروبى در ادامه نشست مطبوعاتى خود گفت: رأى من برخلاف «برخى تحلیلها و نظرسنجى ها» بالا بود.

كروبى دستگاههاى اجرایى و نظارتى را پناهگاه مردم دانست و گفت: البته در زمان حاضر آنها متهم هستند كه یا از یك نامزد حمایت كرده اند و یا اینكه منفعل عمل كرده اند و قدرت عمل به وظیفه را ندارند. وى با بیان این مطلب كه حاضر است اسناد مربوط به این امر را ارائه كند، تأكید كرد: نه وزارت كشور و نه شوراى نگهبان قدرت ندارند و كسان دیگرى قدرت در دستشان است.

كروبى در ادامه گفت: ما در نظاممان رهبرى داریم كه قواى دیگر زیر نظر او هستند و اختیارات فراوانى دارند. ما معتقد هستیم هركجا كه مشكلى پیش بیاید، امتیازمان این است كه از رهبرى بخواهیم آن را حل كند. كروبى گفت: اگر آن هیأت امین و شجاع با دستور رهبرى تشكیل شود، من مداركى مى دهم و از كسانى اسم مى برم كه خیلى نزدیك هستند.

كروبى خاطرنشان كرد: من رهبرى را عالى ترین مقام مى دانم و همیشه از ایشان كمك خواسته ام. وى افزود: اصل كارها دست عقبه هاست. عقبه ها را مى شناسیم و مى خواهیم دست آنها را قطع كنیم. كروبى گفت: من چطور یك زمان اسكله هاى غیر قانونى را فاش كردم، الآن هم مى خواهیم به عقبه ها بگوییم ما ایستاده ایم، ما فرزندان امام هستیم. به همه هواداران كه با عشق كار كردند و نه با پول اسكله، قاچاق، تراكم، فروش شكر و چاى، اعلام مى كنم كه ما هستیم.

همراهى ستاد هاشمى با اعتراض كروبى

محمدباقر نوبخت سخنگوى ستاد انتخاباتى اكبر هاشمى رفسنجانى، گفت: باید روند انتخابات به گونه  اى اجرا شود كه دغدغه  هاى آقاى كروبى در خصوص برگزارى انتخابات برطرف شود. نوبخت با بیان اینكه باید به سؤالات آقاى كروبى پاسخ داده شود، گفت: وظیفه ما این است كه این هم  نوایى را با آقاى كروبى داشته باشیم.

وى در خصوص دخالت سپاه و بسیج در انتخابات و حضور اعضاى بسیج به عنوان اعضاى شوراى ناظر بر صندوق  هاى رأى، گفت: من در یك جلسه مطبوعاتى كه قرار است به زودى برگزار كنیم، به تمام این مسائل پاسخ خواهم داد و در این خصوص هم جلسه  اى تشكیل دادیم كه به تمام این مسائل بپردازیم.

واكنش اصولگرایان به نتیجه انتخابات

گروه سیاسى : محمدرضا باهنر، رئیس ستاد انتخاباتى على لاریجانى گفت: مردم در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهورى در مجموع به شعارهاى اصولگرایى و ارزشمدارى رویكرد بیشترى نشان دادند.

عضو شوراى هماهنگى در گفت و گو با ایرنا، افزود: اصل حضور حداكثرى مردم در انتخابات مهم بود كه قابل افتخار بود.

باهنر ابراز عقیده كرد: این انتخابات نشان دادكه شعارهاى اصلاح طلبى كه دنبال ساختارشكنى است، زمینه اى در كشور ندارند.

نایب رئیس اول مجلس در خصوص نوع رفتار حامیان لاریجانى در دور دوم انتخابات گفت: در مرحله دوم همیشه حضور مردم كمتر بوده است چون تعداد كاندیداها كمتر است اما شاخص و معیار حضور مردم همان اتفاقى است كه در دور اول رخ داد.

رئیس ستاد انتخاباتى على لاریجانى افزود: براى احتمال حمایت خود از نامزدى در دور دوم، در خصوص نتیجه انتخابات بحث كرده و سپس تصمیم خواهیم گرفت.

«محسن كوهكن» معاون امور استانهاى ستاد انتخاباتى على لاریجانى نیز گفت: نتایج انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى نشان داد كه توده مردم به سوى اصولگرایى و حفظ ارزشهاى انقلاب گرایش دارد. نماینده لنجان در مجلس شوراى اسلامى در گفتگو با ایرنا افزود: نتیجه انتخابات هر چه باشد، میمون و مبارك است و ما از مشاركت حداكثرى مردم خرسند هستیم.

وى در پاسخ به سؤالى در خصوص علت آراى بالاى محمود احمدى نژاد و آراى كم على لاریجانى گفت: واقعیت این است، در انتخابات مجلس هفتم، وقتى دوستان اصولگراى ما مى خواستند الگویى از رفتار اصولگرایانه را معرفى كنند، شوراى شهر و شهردار تهران را مثال مى زدند.

وى در عین حال گفت: در شوراى هماهنگى نیروهاى انقلاب، حق تحفظ وجود دارد . عده اى از هاشمى، عده اى از لاریجانى و عده اى نیز از احمدى نژاد دفاع كردند.

از سوى دیگر مهدى چمران سخنگوى ائتلاف آبادگران گفت: از ابتدا مطمئن بودیم احمدى نژاد پیروز مى شود.

به گزارش ایسنا، مهدى چمران كه با برخى دیگر از اعضاى آبادگران در ستاد انتخاباتى وزارت كشور حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران در خصوص آن چه علت رأى آوردن احمدى نژاد عنوان كرد گفت: فكر مى كنم صداقت و خلوص ایشان و شیوه در تبلیغات مردمى شان اعتماد مردم را جلب كرد.

احمدى نژاد: با نیت «عمل صالح» به من رأى دادند

گروه سیاسى : محمود احمدى نژاد، نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهورى گفت: بسیارى از كسانى كه به من رأى دادند، این كار را « با نیت قرب الى الله و عمل صالح» انجام دادند. به گزارش ایرنا، وى عصر شنبه در نشست خبرى با رسانه هاى داخلى و خارجى ودر پاسخ به سؤال خبرنگار شبكه العربیه كه پرسید آیا انتظار این نتیجه را داشتید، افزود: این نتیجه انتخابات، یك پیغام براى همه دنیا بود. خبرنگار شبكه سى ان ان در این نشست خبرى از احمدى نژاد پرسید كه اگر او به ریاست جمهورى برسد، آزادى هاى جوانان در پوشش، بیان و برخى آزادى هاى سیاسى و اجتماعى را ادامه خواهد داد؟

احمدى نژاد پاسخ داد: آزادى عمیق تر از آن است كه شما تصور مى كنید. آزادى یعنى امكان دخالت در اداره امور اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سیاسى كشور و نیز زندگى خصوصى. البته درچارچوب قانون. احمدى نژاد در جواب به سؤال خبرنگارى كه او را یكى از حمله كنندگان به سرمایه گذاران و تولیدكنندگان ثروت دانست، گفت: اتفاقا ً یكى از انتقادهاى جدى من از دو دولت قبلى این است كه راه هاى سرمایه گذارى را بستند. یكى از خبرنگاران پرسید: آیا این جمله شما با هر كشور كه خصومت نداشته باشد، رابطه خواهیم داشت، شامل آمریكا نیز مى شود؟

احمدى نژاد پاسخ داد: اگر موضع رئیس جمهور آمریكا در مورد انتخابات اخیر ایران رامشاهده كنید، پاسخ این سؤالتان را خواهید گرفت. یكى از خبرنگاران در مورد نقش احتمالى احمدى نژاد در وزارت اطلاعات دهه ۶۰ پرسید. احمدى نژاد هرگونه نقش خود در نهادهاى اطلاعاتى را تكذیب كرد و گفت: این را گفتم كه خیال شما و همكارانتان راحت شود. نامزد انتخابات ریاست جمهورى در پاسخ به سؤال دیگر همین خبرنگار كه پرسید آیا اگر او رئیس جمهور شود، بله قربان گوى مراجع قدرت و نهادهاى انتصابى خواهد بود یانه، اظهار داشت: درنظام مردم سالار، همه نهادها انتخابى هستند و مشروعیت خود را به طور مستقیم یا غیرمستقیم از رأى مردم مى گیرند. اگر قرار بر این باشد، وزیران واستانداران، از همه انتصابى تر هستند.

خبرنگار خبرگزارى رویترز پرسید: اگر شما مجرى قانون اساسى شوید، به رأى وزارت كشور تمكین مى كنید یا شوراى نگهبان؟ احمدى نژاد پاسخ داد: این موضوعیت ندارد. آرایى كه وزارت كشور اعلام مى كند، باید به تأیید شوراى نگهبان برسد. خبرنگارى سؤال كرد: ۱۰ روز پیش گفته بودید، تا اوایل هفته آینده سه نفر از اعضاى كابینه خود را معرفى مى كنید، آیا امروز معرفى مى كنید؟ احمدى نژاد پاسخ داد: گفتم بررسى مى كنم و اكنون ضرورتى به معرفى كابینه نیست. تا روز انتخابات وقت هست و رأى باید به برنامه باشد نه اشخاص. خبرنگار ایرنا پرسید: آقاى كروبى گفته است شوراى نگهبان بدون توجه به نتیجه انتخابات، احمدى نژاد را جانشین من كرده است و اگر این روند ادامه یابد به مقام معظم رهبرى نامه سرگشاده خواهم نوشت. این انتخابات را به جهت اعمال نفوذ برخى سپاهیان و بسیجیان مخدوش مى دانم و از رهبرى مى خواهم هیأتى را مأمور بررسى این مسأله كند. نظر شما چیست ؟ وى در پاسخ گفت: آقاى كروبى براى اظهار نظر آزادند. اما طبیعى است، وقتى فردى مورد اقبال مردم قرار نمى گیرد، اعتراض مى كند.

اتفاقات حاشیه مصاحبه مطبوعاتى احمدى نژاد

حامیان، احمدى نژاد را در حلقه محاصره خود گرفته بودند، شعار مى دادند: «صل على محمد - بوى رجایى آمد»، « صل على محمد - یاور رهبر آمد» و « فقر و فساد و تبعیض - احمدى نژاد بپاخیز». در میان راه، یكى از خبرنگاران خارجى به او سلام كرد. احمدى نژاد هم خندید، با او دست داد و پرسید: «از كجا هستید؟» خبرنگار پاسخ داد: رادیو صداى آمریكا.

* محل انجام مصاحبه احمدى نژاد فاقد امكانات لازم و بسیار گرم بود. احمدى نژاد از خبرنگاران به خاطر تنگى محل و گرمى هوا عذرخواهى كرد و گفت: محلى كه الآن در آن حضور دارید، متعلق به مردم است.

* پرسش كریستین امانپور از احمدى نژاد را «شیرزاد بزرگمهر» یكى از خبرنگاران «سى ان ان» در تهران ترجمه كرد. احمدى نژاد به او گفت: «ترجمه شما، ترجمه درستى نبود». این سخن احمدى نژاد، خنده برخى از حاضران در جلسه را در پى داشت.

* نشست خبرى احمدى نژاد، هر از چند گاه با فریاد یكى از خبرنگاران خارجى قطع مى شد. این فریاد به گونه اى بود كه توجه همه حاضران را از مصاحبه به سمت خود معطوف مى كرد. وقتى كه این خبرنگار، فریاد خود را چند بار ادامه داد، مجرى مراسم به او هشدار داد كه اگر باز هم به این رفتار خود ادامه دهد، باید سالن را ترك كند. این هشدار موجب شد كه خبرنگار مزبور تا پایان كنفرانس خبرى، سكوت كند.

* خبرنگار روزنامه توسعه درباره سوابق امنیتى و اطلاعاتى احمدى نژاد پرسید. او سپس سعى كرد سؤال دوم خود را مطرح كند، ولى مجرى مراسم مانع از او شد و گفت كه هر خبرنگار در این كنفرانس خبرى، فقط یك سؤال پرسیده است. احمدى نژاد خطاب به مجرى مراسم گفت: چون روزنامه توسعه ۲ هزار عدد بیشتر تیراژ ندارد، اشكالى ندارد. خبرنگار توسعه نیز گفت: باشد. ما ۲ هزار عدد بیشتر تیراژ نداریم. شما به این سؤال جواب بدهید.

بیانیه معین خطاب به ملت ایران

گروه سیاسى: دكتر مصطفى معین شب گذشته با انتشار بیانیه اى خطاب به ملت ایران ضمن سپاسگزارى از حضور گسترده مردم در انتخابات، نكات اعتراض آمیزى را نسبت به برخى حركت هاى سازماندهى شده به نفع یك نامزدخاص مطرح كرد.

در بیانیه معین آمده است:

ملت عزیز و بزرگوار ایران!

اكنون كه انتخابات دور نهم ریاست جمهورى به انجام رسیده است، وظیفه خود مى دانم از حضور گسترده همه هم میهنان ارجمند و ورود فعال بخش عمده اى از نخبگان كشور به روند مشاركت در انتخابات و دفاع از دموكراسى و حقوق اساسى ملت، صمیمانه قدردانى كنم.

در طول ماهها و هفته ها و روزهاى اخیر، همه آنان كه چشم به فرصت پیشرفت و توسعه ایران و دل در گرو آرمانهاى انقلاب اسلامى دارند، براى رفع تهدیدهاى ملى و بین المللى تلاش فراوان كردند تا راه برگزارى انتخاباتى آزاد، عادلانه و سالم گشوده شود. من نیز در حد توان خود كوشیدم در كنار احزاب و گروههاى سیاسى و مدنى همفكر و آحاد شهروندان عزیز بویژه جوانان برومند ایران زمین این راه را بپیمایم.

تردید ندارم كه جامعه ما براى بازسازى اعتماد ملى و تجدید امید اجتماعى، تجربه هاى جدیدى در اعتماد به افكار عمومى و پرهیز از داد و ستدهاى سیاسى، با ایستادگى در برابر اوامر و دخالتهاى غیر قانونى و با دفاع از حقوق شهروندان و گروههاى محذوف جامعه آموخت. آنچه جامعه در روند انتخابات به آن دست یافت و آنچه از آن در نهایت محروم ماند، پدیده اى بسیار مهم است كه چون گذشته باید در پرتو خرد جمعى و كار جمعى مورد ارزیابى و نقد قرار گیرد و سرمایه اجتماعى كه در این روند به دست آمده است محركه اقدامات آینده شود.

تشكیل جبهه دموكراسى و حقوق بشر در جهت توانمندسازى شهروندان و دفاع از حقوق فعالان سیاسى، احزاب و گروهها و نهادهاى مدنى و تسریع فرایند دموكراسى و تقویت وحدت و امنیت ملى بخشى از این سرمایه اجتماعى است، چنانكه جذب و سازماندهى نیروهاى جوان و فرهیخته اى كه در سراسر كشور بى هیچ ادعا و چشمداشتى با كمترین امكانات پا به عرصه انتخابات نهادند، بخش دیگرى از ضرورتهاى پیش روست. من به این مسائل به تدریج و در قالب همان ساز و كارهاى جمعى كه به آن پایبند بوده ام، خواهم پرداخت، اما آنچه امروز به آن مى پردازم، هشدار و ضرورت دیگرى است.

ملت آگاه ایران!

اكنون نتایج انتخابات ریاست جمهورى اعلام شده است. به رغم هشدارها و اعلام خطرهایى كه از سوى ریاست محترم جمهورى و وزارت محترم كشور و نیز احزاب و گروههاى سیاسى داده شد، جهت گیرى خاص و سازمان یافته اى سلامت این انتخابات را هدف قرار داد. در روزهاى پایانى انتخابات به ناگاه اراده اى قاهر براى پیروزى یك كاندیداى خاص و حذف كاندیداهاى دیگر به میدان آمد و باب سازماندهى برخى نهادهاى نظامى و حمایت دستگاه نظارتى انتخابات را گشود تا حقوق مسلم نامزدهاى دیگر را در انتخابات مورد هدف قرار دهد. امروز هركس مى تواند بروشنى اثر این دخالت سازماندهى شده را در نتیجه انتخابات ببیند.

من اعلام مى كنم آنچه به وقوع پیوست، اقدامى غیر قانونى براى محروم كردن یك كاندیدا از حق خود و بر كشیدن كاندیدایى دیگر بود.

من اعلام مى كنم با این اقدام زنگ خطر براى دموكراسى نوپاى ما به صدا در آمده است.

هوشیار باشیم كه این قبیل تلاشهاى پیچیده و خزنده نهایتاً در این كشور سر از نظامى گرى، اقتدار گرایى و خفقان سیاسى اجتماعى در خواهد آورد. این روند تهدیدى براى جامعه مدنى و انسداد راه اصلاحات است.

مردم بزرگوار ایران!

خطر فاشیسم و از میان رفتن نقش مردم و خطر حذف جمهوریت را با هر نام و سازمان دیگر جدى بگیریم. من هشدار مى دهم كه اقدام هایى از این دست نه تنها ساخت انتخابات آزاد و عادلانه بلكه سلامت آن را از این پس زیر سؤال برده است. باور كنیم این انحراف ساختارى به مراتب زیان بار تر از خطر تخلف، تقلب و خدشه در انتخابات است.

من هشدار مى دهم كه این دخالت سازمان یافته نظامى و نظارتى تبعاتى دارد فراتر از تضییع حق كسانى كه به من و امثال من رأى داده اند، اعلام مى كنم این تهدیدى است براى رأى مردم و انتخابات آزاد و بیشتر از آن تهدیدى است براى منافع ملى ایران و اعتلاى نظام جمهورى اسلامى.

آنانكه به جاى تكیه بر قدرت دموكراتیك مردم در این انتخابات بر سازماندهى یك شبه نظامى و استفاده از شبكه نظارتى جهت دار وگسترده تكیه كردند و بهانه به دشمنان واقعى دموكراسى در ایران و جهان دادند، خود باید پاسخگو باشند.

من چون گذشته تنها شكوه به خداوند خواهم برد و با شما مردم سخن خواهم گفت.

من در این مدت از لطف خداوند و انفجار عواطف انسانى در همه جاى كشور بهره هاى فراوان برده ام، از این پس هم به این دو متكى خواهم بود.

و عسى ان تكرهوا شیئاً و هو خیر لكم و عسى ان تحبوا شیئاً و هوشر لكم والله یعلم و انتم لایعلمون (بقره۲۱۶)

خدمتگزار كوچك مردم - دكتر مصطفى معین

روزنامه جمهوری

رسانه های خارجی : مردم ایران ،  بوش را به مضحكه گرفتند

حضور گسترده مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری همچنان موضوع مورد توجه رسانه های خارجی است .

روزنامه « یو.اس .ای . تودی » در شماره دیروز خود در تحلیلی نوشت : میزان مشاركت مردم در انتخابات روز جمعه بیش از حد انتظار بود به طوری كه رای گیری به مدت چهار ساعت تمدید شد.

این روزنامه به نقل از یك مقام وزارت كشور كه در جریان شمارش آرا قرار دارد افزود : دور دوم انتخابات در روز جمعه سوم تیرماه برگزار خواهد شد. این اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است كه انتخابات ایران به دور دوم كشیده می شود.

به نوشته این روزنامه نتایج انتخابات دور دوم مشخص خواهد كرد چه كسی مسئولیت چالش های متعددی كه نظام با آن روبروست , از جمله مذاكرات هسته ای با اروپا را به عهده خواهد گرفت .

رادیو خبری فرانسه نیز گزارش داد حضورمردم ایران در انتخابات چشم گیر بوده است .

گزارشگر ویژه این رادیو افزود : در این انتخابات بیش از 65 درصد از مردم ایران شركت كرده اند.

« رنو برنارد » كه از تهران گزارش می داد , افزود : از 47 میلیون ایرانی واجد شرایط رای بیش از 30 میلیون نفر در این انتخابات شركت كرده اند كه این تعداد برابر با شركت مردم در دوره دوم انتخابات خاتمی بوده است .

وی گفت : به همین خاطر دولت مجبور شد زمان انتخابات را تمدید كند.

وی افزود : حضور خوب مردم در این انتخابات دو پیروزی برای ایران به حساب می آید. یكی در مقابل مخالفان كه انتخابات را تحریم كرده بودند و دیگری در مقابل امریكا كه ایران را رژیم غیر دمكراتیك می داند.

شبكه های دولتی و خصوصی تلویزیون فرانسه در برنامه های خبری خود همگی با گزارشهای تصویری ازانتخابات ریاست جمهوری در ایران , از استقبال چشمگیر مردم در انتخابات خبر دادند.

از سوی دیگر مجله آلمانی « اشپیگل » نوشت : میزان شركت كنندگان در انتخابات ریاست جمهوری ایران به طور غیرمنتظره ای بالا بود.

این مجله دیروز در صفحه اینترنتی خود آورده است : هیچكس پیش بینی نكرده بود كه حضور مردم ایران در پای صندوق های رای اینگونه زیاد باشد و دولت ایران مجبور شد سه بار زمان رای گیری را تمدید كند.

به نوشته اشپیگل , مردم ایران ساعت ها در صف منتظر بودند تا بتوانند رای خود را به صندوق ها بیاندازند و تا اواخر جمعه شب این صف ها همچنان ادامه داشت .

این مجله افزود : شركت بالای مردم ایران در این انتخابات به عنوان معیاری برای رضایت مردم با نظام اسلامی ارزیابی می شود.

صدای آمریكا : رای دهندگان ایرانی انتقاد بوش را به چالش گرفتند

« گری توماس » , خبرنگار صدای آمریكا از تهران در گزارشی كه بخش هایی از آن به مصاحبه با مردم اختصاص دارد به نقل از شهروندان تهرانی گفت كه ایرانیان انتقاد بوش از انتخابات ایران را به چالش گرفتند.

وی افزود : شمار رای دهندگان در تعیین سرنوشت انتخابات ایران نقشی اساسی داشت .

خبرنگار صدای آمریكا در ادامه گزارش خود با اشاره به چند بار تمدید زمان اخذ رای و اظهارات آقای خاتمی در مورد دمكراسی نوشت : در حوزه انتخابیه حسینه ارشاد بحث ها بیشتر درباره انتقاد بوش از چگونگی انتخابات در ایران بود.

بوش دولت ایران را سركوبگر خوانده و گفته بود در انتخابات , الزامات اولیه دموكراسی رعایت نمی شود.

این خبرنگار آمریكایی افزود : « بهناز كیهان خدیو » كه همراه با دخترش مریم محمدزاده رای می داد انتقاد بوش را به چالش گرفت و انتخابات را دموكراتیك دانست . وی گفت شما اینجا شاهد حضورمردم هستید و اگر این دموكراسی نیست . پس دموكراسی كجاست

یك رای دهنده دیگر گفت : اظهارات بوش ممكن است عملا بر شمار رای دهندگان افزوده باشد.

گری سیك : زمان سخنان بوش درباره انتخابات ایران فوق العاده نامناسب بود

« گری سیك » مشاور امنیت ملی دولت كارتر گفت : آخرین سخنان جرج بوش درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نه تنها مفید نبود , بلكه زمان بیان این سخن فوق العاده نامناسب بود.

وی در گفت و گو با رادیو « بی .بی .سی » در پاسخ به این سئوال كه چرا بوش این سخنان را در چنین زمانی مطرح كرد. گفت : من شخصا از اینكه جرج بوش چنین زمانی را برای حمله به ساختار سیاسی و انتخاباتی ایران انتخاب كرده بود , بسیار متاثر شدم .

گری سیك گفت : ما شاهد اتفاقات جالبی در ایران بوده ایم . اگر چه ممكن است كاندیداها منعكس كننده تمامی طیف های سیاسی موجود در ایران از جمله مخالفان رژیم نباشند , اما بین آنها رقابت واقعی وجود دارد و نظرات گوناگونی از زبان آنها مطرح می شود.

گری سیك افزود : در حالی كه در ایران كاندیداها از روابط بهتر با آمریكا صبحت می كنند عاقلانه تر آن بود كه به جای محكوم كردن زود هنگام انتخابات , منتظر ماند ودید , چه خواهد شد.

وی درباره شگردهای تبلیغاتی نامزدها گفت : یكی از مسایل جالبی كه در رقابتهای انتخاباتی ایران به چشم می خورد این بود كه كاندیداها با توجه به موفقیت یا عدم موفقیت شان در جلب آرا بیشتر مواضع و دیدگاهایشان را تغییر می دادند و این دقیقا همان كاری است كه سیاستمداران در دیگر مناطق جهان برای جلب رای مردم و انتخاب شدن انجام می دهند.

وی درباره رقابت های انتخاباتی در ایران گفت : رقابت واقعی در ایران وجود داشت و این یك حقیقت است و كاندیداها سعی می كردند به خواسته های مردم پاسخ دهند تا رای بدست بیاورند.

بازتاب اتنخابات درنشریات عربی

روزنامه لبنانی « السفیر » نوشت رای دهندگان ایرانی با حضور در پای صندوق های رای به كسانی كه خواهان تحریم انتخابات بودند. پاسخ دادند.

این روزنامه همچنین مشاركت گسترده مردم ایران را در انتخابات حاوی پیام سیاسی برای غرب مبنی بر مشروعیت مردمی جمهوری اسلامی ایران دانست .

روزنامه « النهار » نیز نوشت ایرانیها برخلاف پیش بینی ها به طور گسترده در پای صندوق های رای حاضر شدند , به طوری كه حضور زیاد مردم موجب تمدید چند باره زمان رای گیری شد.

این روزنامه كه برای پوشش انتخابات نهم ریاست جمهوری كشورمان خبرنگار خود را به تهران فرستاده بود به موضع گیری های خصمانه مسئولان آمریكایی به ویژه بوش برضد انتخابات ایران اشاره كرد و نوشت فشارهای آمریكا نتیجه معكوس داشته است .

« المستقبل » دیگر روزنامه لبنانی رقابت میان نامزدها را در نهمین انتخابات ریاست جمهوری را بی سابقه دانست و نوشت در سایه حضور گسترده مردم , وزارت كشور ایران به ناچار زمان رای گیری را سه بار تمدید كرد.

روزنامه « الشرق الاوسط » متعلق به عربستان نیز به حضور گسترده مردم ایران در انتخابات اذعان كرد و نوشت پیگیری انتخابات ایران برای سیاستمداران حرفه ای بسیار با اهمیت است همانگونه كه مسابقه نهایی در جام جهانی برای ورزشكاران اهمیت زیادی دارد.

« الحیات » دیگر روزنامه فرامنطقه ای نوشت روز جمعه , روز رویدادهای غیرقابل پیش بینی در ایران بود زیرا حضور مردم در پای صندوق های رای فراتر از همه پیش بینی ها بود.

به نوشته این روزنامه , انتخابات ریاست جمهوری ایران به ویژه میزان حضور مردم در این انتخابات محور اخبار و تحلیل در رسانه های دیدار و شنیداری جهان عرب به خصوص كشورهای عربی خاورمیانه است كه با شگفتی بسیار به مشاركت شصت و هشت درصد واجدین شرایط رای در این انتخابات توجه می شود.

رئیس مجلس لبنان در هنگام ورود به تهران :

برای تبریك حضور فشرده و باشكوه مردم در انتخابات به ایران آمده ام

نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیروز وارد تهران شد و از سوی غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی مورد استقبال قرار گرفت .

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی , وی كه به دعوت حداد عادل به ایران سفر كرده است , در فرودگاه مهرآباد تهران , حضور بی نظیر و بسیار بالای مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری را تبریك گفت .

نبیه بری افزود : من در شرایطی قدم به ایران می گذارم كه فضا و شرایط انتخاباتی , هم در كشور لبنان و هم در ایران حاكم است و حضور بنده در ایران برای اعلام تبریك است .

رئیس مجلس لبنان گفت : با وجود تمام تحریكات و ادعاهای تبلیغاتی بسیار بد رسانه های غربی , ما شاهد برگزاری انتخابات با شكوه ریاست جمهوری در ایران بودیم .

نبیه بری افزود : برگزاری انتخابات در ایران همچنین موجب شد تا تمام تلاش دشمنان و رسانه های غربی كه در صدد زیر سوال بردن دمكراسی و مردم سالاری در ایران بودند , نقش بر آب شود.

وی گفت : انتخابات برگزار شده در ایران نشان داد كه ایران نه تنها از دیروز بلكه از سال های متمادی در جهت مردمسالاری حركت كرده و به این حركت خود همچنان ادامه می دهد.

این مقام لبنانی همچنین با اشاره به این كه دیدار مقام دو كشور لبنان و ایران از پایتخت های یكدیگر در راستای تحكیم روابط است , افزود : مردمسالاری در ایران و لبنان نتیجه باورهایی است كه ما در دو كشور به آن اعتقاد داریم و می توانیم این مردمسالاری را به كشورهای دیگر نیز بیاموزیم .

نبیه بری گفت : امروز در لبنان نیز كسانی كه صحبت از قطعنامه 1559 و اصلاحات می كنند دقیقا اقداماتی را انجام می دهند كه علیه مقاومت و مردم این كشوراست .

غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم استقبال رسمی از نبیه بری همتای لبنانی خود گفت سفر نبیه بری در فردای انتخابات برای ایران مغتنم است به خصوص كه لبنان نیز در این روزها سرگرم انتخابات مجلس است .

وی افزود : دو كشور ایران و لبنان دارای روابط مستحكم و بسیار خوبی هستند و امیدواریم در سفر آقای نبیه بری به تهران مذاكرات سازنده ای در مورد روابط دو جانبه و بین المللی داشته باشیم .

رئیس مجلس در خصوص برهم خوردن تحلیل بسیاری در جامعه به دنبال برگزاری انتخابات گفت : پیام من در این خصوص به كسانی كه تحلیل آنان برهم خورد این است كه برای چندمین بار اگر گوش شنوایی دارند , پیام مردم را بشنوند.

حداد عادل افزود : انتخابات روز جمعه برای ملت ایران و همه كشورهای اسلامی افتخار آمیز بود و در تحكیم پایه های نظام قدم موثری بود.

وی با بیان این كه یقین دارم كه انتخابات ریاست جمهوری در ایران در عرصه جهانی و داخلی به سود ملت ایران خواهد بود , گفت : به زودی با پایان یافتن شمارش تمام آرا اختلافهای موجود بین ارگانهای دست اندركار از بین خواهد رفت .

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این كه بنای مجلس بر همكاری با دولت است و مجلس خود را مقید به همكاری با قوه مجریه می داند , افزود : ما تابع اراده ملت هستیم وهر آنچه كه ملت انتخاب می كند , برای ما مغتنم است و باعث خوشحالی خواهد بود.

در جریان بازدید سرزده از ستاد انتخابات كشور اعلام شد خاتمی : نتایج آرا باید فقط از سوی وزارت كشور اعلام شود

رئیس جمهوری گفت : نتایج انتخابات ریاست جمهوری فقط باید از طریق ستاد انتخابات كشور اعلام شود.

سیدمحمد خاتمی دیروز در پایان بازدید سرزده خود از ستاد انتخابات كشور افزود , ستاد انتخابات كشور در اطلاعیه ای تاكید كرده است كه نباید شورای نگهبان نتایج انتخابات را اعلام كند.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا انتخابات در فضایی سالم برگزار شده است , اظهار داشت : آنچه كه به ما مربوط است انتخابات سالم بوده و هم اكنون هم نهایت دقت در خواندن آرا انجام می شود.

خاتمی ادامه داد : اگر كسی در این زمینه اظهارنظری بیجا كرده , حرف دیگری است .

رئیس جمهوری اظهار داشت : گزارشهای رسیده از ستاد انتخابات كشور حاكی است شمارش آرا در فضایی كاملا آرام و سالم در حال انجام است و ما تمام تلاش خود را برای حفاظت و حراست از آرای مردم به كار خواهیم گرفت .

خبرنگاری پرسید اگر اختلاف نظری میان آمار شورای نگهبان و وزارت كشور وجود داشته باشد , آیا انتخابات مرحله دوم طبق نظر شورای نگهبان برگزار خواهد شد

رئیس جمهور اظهار داشت : ما فقط یك نتیجه داریم و آن نتیجه ای است كه از سوی وزارت كشور اعلام می شود و فكر نمی كنم در این زمینه اختلاف نظری وجود داشته باشد.

وی افزود : ما همه تلاشمان را بكار خواهیم گرفت كه نتایج آرا سالم باشد و در حفظ و حراست از رای مردم كوشا هستیم .

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا جریان اصلاحات از روند اعلام نتایج آرا راضی است , اظهار داشت : اصلاحات راه خود را ادامه می دهد و جلو می رود.

خاتمی در مورد احتمال راهیابی نامزد اصولگرایان به دور دوم انتخابات نیز گفت : تا جایی كه ما دیده ایم اینطور نیست و آرای نامزدها نوسان دارد و تركیب یكسان نیست .

خبرنگاری سئوال كرد چرا نظرسنجیهای قبل از برگزاری انتخابات با نتایج فعلی انتخابات متفاوت است

خاتمی گفت : ممكن است نظرسنجی ها خیلی دقیق نباشد و آرای شهرهای بزرگ و مراكز استانها در نتیجه انتخابات بسیار تاثیرگذار است .

وی در مورد این موضوع كه « گفته می شود در شمارش آرا یكی از نامزدها را جایگزین نفر دیگر می كنند » , اظهار داشت : انشاالله كه اینگونه نیست , نباشد و نباید هم اینطور باشد.

خبرنگار دیگری پرسید آیا آمار پایین مصطفی معین نشانه تغییر آرایش سیاسی كشور است

رئیس جمهوری پاسخ داد : امیدوارم نتایج انتخابات هر چه می شود به خیر كشور باشد , من هم در آینده مانند یك شهروند در كنار شما هستم .

عبدالواحد موسوی لاری وزیر كشور نیز گفت : با توجه به اختلاف آمار شورای نگهبان و وزارت كشور , قرار شده است كه شورای نگهبان آماری را ارایه ندهد.

كروبی : انتخابات مخدوش است

آقای كروبی انتخابات ریاست جمهوری را مخدوش دانست و خواستار تشكیل هیاتی از سوی مقام معظم رهبری برای بررسی این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری كه عصر دیروز سخن می گفت , ضمن اعتراض به عملكرد شورای نگهبان , تصریح كرد : عده ای از بچه های سپاه و غیر سپاه در شورای نگهبان نفوذ دارند و آنجا را می گردانند.

وی افزود : دوست دارم آنها از من شكایت كنند , تا اسامی آنها را در دفاعیه خود مطرح كنم .

كروبی اضافه كرد : بخشی از سپاه در امر انتخابات دخالت كرده است و من معترض این امر هستم و خواستار جوابگویی مراجع ذیربط هستم .

كروبی همچنین ضمن اعتراض به دخالت بسیج در امر انتخابات گفت : من به آقای حجازی كه مسئول بسیج است می گویم اگر می خواهد كار سیاسی بكند , حزب تشكیل بدهد و خودش دبیركل آن بشود.

وی افزود : این نمی شود كه بسیج پول بیت المال را بگیرد و به نفع افراد وارد انتخابات شود.

كروبی در ادامه نشست مطبوعاتی خود با اشاره به خبر روزنامه كیهان مبنی بر راهیابی احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به مرحله دوم انتخابات , قبل از شمارش آرا گفت , اینها مراكز غیب گویی هستند كه پیشاپیش خبر می دهند و با شبكه های اصلی و پیچیده مرتبط هستند.

وی افزود : اینها نیروهایی هستند كه با شبكه های اصلی و پیچیده ای كه گرداننده خیمه بازی شورای نگهبان هستند ارتباط دارند و این شورا آلت دست آنهاست .

كروبی گفت : من عقیده دارم كه دخالت عجیب و غریبی در انتخابات شده است و پولهایی نیز داده شده است و نتیجه انتخابات در تهران , مشهد , قم و اصفهان باید بررسی دقیق تری شود.

وی خاطر نشان كرد : دفاع امروز من در راستای دفاع از حقوق مردم است و در مجلس هفتم كه من را نفر سی و یكم معرفی كردند برای حفظ مصالح نظام چیزی نگفتم ولی اینجا می بینم كه حقوق مردم دارد ضایع می شود.

كروبی تاكید كرد , اصل انتخابات با شكوه است ولی اینكه یك چهره محترم ناشناس بیاید و دو , سه روزه اینگونه شود , این به مراكز قدرتی برمی گردد كه در پشت صحنه قرار دارند.

آقای كروبی در ادامه نشست مطبوعاتی خود گفت : از رهبری می خواهم كه وارد قضیه (انتخابات ) شوند تا مساله كالبد شكافی شود.

وی افزود , برای بررسی این موضوع پیشنهاد می كنم كه رهبری هیاتی مستقل , شجاع و امین را برای بررسی موضوع تشكیل دهند , ولی آن را به شورای نگهبان و وزارت كشور ارجاع نكنند , چون خود آنها متهم هستند.

كروبی اضافه كرد : ما مداركی داریم كه مشخص می كند چه كارهایی انجام شده كه آبروی نظام ما در خارج برود و نتیجه انتخابات یك دفعه بالا و پایین شود و حاضریم كه این مدارك را در اختیار این هیات قرار دهیم .

كروبی گفت : از چند روز پیش از انتخابات احساس كردم كه نیروهای بسیج و سپاه یك سری تحركات دارد , ولی اول این خبرها به یك نامزد دیگر بازمی گشت , من هم شروع كردم به تذكر دادن و هشدار دادم كه نكند برخلاف توصیه امام نیروهای مسلح در انتخابات دخالت كنند و وقایعی همچون برخی كشورهای دیگر بیفتد.

وی افزود : همچنین به دولت تذكر دادم كه برخی مدیران به شدت از یكی از داوطلبها حمایت می كنند و با فضاسازی , تلاش می كنند كه دیگران در عرصه حضور پیدا نكنند , تا نامزد مورد نظر آنها بی رقیب باشد.

كروبی ادامه داد : چند شب پیش نیز در انتهای گفت و گویم با شبكه دو سیما نیز نسبت به دخالت نیروهای مسلح در انتخابات هشدار دادم .

كروبی گفت : از عصر دیروز تماسهایی از شهرستانها با من گرفته شد و در این تماسها تاكید می شد كه خاطره خوشی از تمدید زمان انتخابات وجود ندارد و ممكن است در آخر شب كارهایی غیر عادی صورت بگیرد.

وی افزود : دیروز عصر با عبدالواحد موسوی لاری وزیر كشور صحبت كردم و گفتم كه بیشتر از دو ساعت تمدید نكن چون خطر تقلب هست , او نیز در پاسخ حرف مرا تایید كرد و گفت حرف خوبی است , ولی ای كاش تحت فشار قرار نگیرم .

كروبی ادامه داد : من تعجب كردم كه چرا وزیر كشور می گوید ای كاش تحت فشار قرار نگیرم , ولی شب كه شد برخی مسایل روشن شد.

وی توضیح داد : دیشب ما تا ساعت پنج صبح بیدار بودم و از شهرستانهای مختلف خبر می آمد كه من نفر اول هستم و هنگامی كه می خواستم بخوابم آخرین خبر از وزارت كشور این بود كه من 32 درصد آرا را به دست آورده ام و نفر بعد از من 19 درصد . خبر آخر نیز این بود كه من 25 درصد هستم و طرف من زیر 20 درصد هست و رفتم و خوابیدم .

كروبی ادامه داد : دوستان می گویند كه این وضع تا ساعت 7 و 40 دقیقه صبح ادامه داشت , اما یك مرتبه و ناگهان همه چیز تغییر كرد.

آنها می گفتند كه تا ساعت 7 و 40 دقیقه اول بودید ولی در طول یك ساعت , یكی از آقایان یك میلیون رای جهشی بدست آورد و معلوم نشد كه این یك میلیون رای از كجا بوده است كه نصیب دیگران نیز نشده است و همه اش به او رسیده است .

نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عملكرد سخنگوی شورای نگهبان در ساعات اولیه بامداد شنبه مبنی بر اعلام نظر درباره وضعیت آرا نامزدها را خلاف قانون دانست و گفت : همه اینها در یك ساعت خواب من اتفاق افتاد و وقتی دوستان من را از خواب بیدار كردند فكر كردم كه خواب اصحاب كهف داشته ام , چون آنها بعد از 300 , 400 سال كه بیدار شدند , دیدند همه چیز تغییر كرده است .

وی افزود : دیدم كه سخنگوی شورای نگهبان وارد شد و دارد سخن می گوید , لذا با « علی محقر » معاون وزیر كشور تماس گرفتم و گفتم كه مگر نتیجه تغییر یافته است و وی نیز پاسخ داد كه هاشمی اول شده است و شما دوم هستید.

كروبی ادامه داد : من فورا با آقای خاتمی صحبت كردم و خاتمی نیز گفت كه دارد به وزارت كشور می رود تا وضعیت را بررسی كند.

آقای مهدی كروبی در ادامه گفت : رای من برخلاف برخی تحلیل ها و نظرسنجی های بالا بود.

كروبی , دستگاههای اجرایی و نظارتی را پناهگاه مردم دانست و گفت : البته در زمان حاضر آنها متهم هستند كه یا از یك نامزد حمایت كرده اند و یا اینكه منفعل عمل كرده اند و قدرت عمل به وظیفه را ندارند.

وی با بیان این مطلب كه حاضر است اسناد مربوط به این امر را ارایه كند , تاكید كرد : نه وزارت كشور و نه شورای نگهبان قدرت ندارند و كسان دیگری قدرت در دستشان است .

وی در ادامه گفت : ما در نظاممان رهبری داریم كه قوای دیگر زیر نظر او هستند و اختیارات فراوانی دارند , ما معتقد هستیم هر كجا كه مشكلی پیش بیاید امتیازمان این است كه از رهبری بخواهیم آن را حل كند.

كروبی گفت : اگر آن هیات امین و شجاع با دستور رهبری تشكیل شود , من مداركی می دهم و از كسانی اسم می برم كه خیلی نزدیك هستند.

كروبی خاطر نشان كرد : من رهبری را عالی ترین مقام می دانم و همیشه از ایشان كمك خواسته ام .

وی افزود : اصل كارها دست عقبه هاست . عقبه ها را می شناسیم و می خواهیم دست آنها را قطع كنیم .

كروبی گفت : من چطور یك زمان اسكله های غیر قانونی را فاش كردم , الان هم می خواهم به عقبه ها بگویم , ما ایستاده ایم , ما فرزندان امام هستیم . به همه هواداران كه با عشق كار كردند و نه با پول اسكله , قاچاق , تراكم , فروش شكر و چای , اعلام می كنم كه ما هستیم .

قدردانی از حضور پرشور مردم كشور در عرصه انتخابات

بخش خبری : شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی دیروز با انتشار اطلاعیه ای از حضور باشكوه و دشمن شكن مردم سلحشور و انقلابی ایران در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قدردانی كرد.

دراین اطلاعیه , حضور پرشور و شایسته مردم در انتخابات نشانگر وفاداری و پایبندی به آرمان های امام خمینی (ره ) و شهیدان پرافتخار انقلاب اسلامی و تجدید بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان شده است .

این اطلاعیه افزود : 27 خرداد روز بزرگ دیگری بود تامردم ایران ثابت كنند كه با وحدت و همبستگی در برابر تمام توطئه ها علیه كشور ایستاده اند.

همچنین نهادها , مجامع و تشكل های مختلف با انتشار اطلاعیه ها و بیانیه هایی جداگانه ای ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم شریف كشور در عرصه انتخابات , روز جمعه 27 خرداد را نماد دیگری از اقتدار و عظمت ملت ایران برشمردند.

واكنش احمدی نژاد به اعتراض كروبی : اعتراض فردی كه مورد اقبال مردم قرار نگرفته ، طبیعی است

دكتر محمود احمدی نژاد نامزد نهمین دوره ریاست جمهوری در واكنش به سخنان آقای مهدی كروبی گفت : طبیعی است كسی كه مورد اقبال مردم قرار نگیرد , اعتراض كند.

آقای كروبی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر دیروز گفته بود « شورای نگهبان بدون انتخابات , محمود احمدی نژاد را جایگزین من كرده است » .

احمدی نژاد عصر دیروز در جمع خبرنگاران گفت : از آقای كروبی كه لباس مقدس روحانیت بر تن دارد , انتظار می رود با سعه صدر و دقت بیشتری اظهار نطر كند.

احمدی نژاد در بخشی دیگری از این گفت و گو نتیجه انتخابات را برای خود چندان غیرمنتظره ندانست و گفت : من با فرهنگ و ارتباطات ایرانی و بزرگواری ملت ایران آشنا هستم , اما این شكل نتایج را لطف الهی و عنایت ویژه از ناحیه خداوند می دانم .

وی همچنین در پاسخ به سئوالی هرگونه فعالیت در نهادهای اطلاعاتی را تكذیب كرد.

روزنامه کیهان

در بازدید از ستاد انتخابات كشور اعلام كرد: اطمینان خاتمی از سلامت انتخابات

رئیس جمهور صبح دیروز در بازدید از ستاد انتخابات كشور درباره سلامت انتخابات و شمارش آرا اطمینان داد و گفت: شمارش آرا روند سالمی را طی می كند.

به گزارش خبرگزاری ها حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور صبح شنبه برای سومین بار از ستاد انتخابات كشور بازدید و با دست اندركاران آن گفت و گو كرد.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار فرانس پرس در خصوص اختلاف نظر میان وزارت كشور و شورای نگهبان، تصریح كرد: اصلاً فكر نمی كنم در این زمینه اختلاف نظری با شورای نگهبان قانون اساسی داشته باشیم. ما همه تلاشمان را به كار خواهیم برد تا حفاظت و حراست از رأی مردم بخوبی انجام شود و هم اكنون كه گزارش ستاد را دریافت كردم مشخص شد كه قرائت و شمارش آرا روند سالمی را دارد.

وی اضافه كرد: آنچه در خصوص اعلام نتایج انتخابات باشد، وزارت كشور به عنوان مرجع رسمی آن را اعلام خواهد كرد. نهایت دقت در خواندن آرا انجام می شود و اگر كسی اظهارنظر بجا یا نابجایی كرده باشد، حرف دیگری است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از خاتمی پرسید در نامه ای كه به وزیران كشور و اطلاعات قبل از انتخابات نوشته بودید گفته بودید كه كارهای سازماندهی شده ای برای خدشه وارد كردن به انتخابات صورت گرفته است، آیا هم اكنون كه انتخابات تمام شده است چنین فعالیتهایی را تایید می كنید.

رئیس جمهور در پاسخ گفت من چنین مطلبی را نگفته بودم بلكه تاكید كردم كه مواظب برخی برخوردهایی كه در اجتماعات می شود و یا تخریبهای شدیدی كه صورت می گیرد باشید زیرا به نظر می رسد كه پشت آنها جریانی وجود داشته باشد و دوستان ما نیز در مقابل آن ایستادند.

احمدی نژاد و رفسنجانی به دور دوم انتخابات راه یافتند جدول آراء نهایی نامزدها در 30 استان كشور

احمدی نژاد و رفسنجانی به دور دوم انتخابات راه یافتند

جدول آراء نهایی نامزدها

درصد مشارکتهاشمی رفسنجانیمهرعلیزادهمعینکروبیقالیبافاردشیر لاریجانیاحمدی نژادتعداد آرای مأخوذهتعداد واجدان شرایطاستان
6261594351289323705430450663164075189174016357103542931704246786418جمع کل کشور

دكتر محمود احمدی نژاد با كسب ببیشترین آرای مردم 9 استان كشور كه استان و شهر تهران را نیز شامل می شود، بالاترین اعتماد ملت ایران را كسب كرد.

براساس گزارشهای رسیده، شهردار تهران در استانهای تهران، اصفهان، قم، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، مركزی و یزد موفق به كسب بیشترین آرای مردم شده است و این در حالی است كه در بعضی از استانها از جمله همدان، با آنكه در رتبه اول نیست اما در مركز استان یعنی شهر همدان نیز بیشترین آرا را به دست آورده است.

براساس گزارشهای ستاد انتخابات كشور دكتر علی اردشیر لاریجانی تنها در استان مازندران بیشترین آرا را به دست آورده است و دكتر محمد باقرقالیباف تنها در دو استان خراسان رضوی و شمالی بیشترین اقبال مردمی را داشته است. گفتنی است در استان خراسان جنوبی كه درصد تاریخی مشاركت مردمی در این انتخابات و انتخاباتهای گذشته را داشته است (95 درصد)، دكتر احمدی نژاد بیشترین اعتماد مردم را به دست آورده است.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین مهدی كروبی موفق به كسب بیشترین رأی در استانهای كهگیلویه و بویراحمد، لرستان، كرمانشاه، كردستان، ایلام، بوشهر، خوزستان، گلستان، هرمزگان، فارس و همدان شده است و پیش بینی های قبلی عده ای كه دكتر معین و حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی را در میان قومیتها و اقوام و اهل سنت بالاتر می دانستند بر هم زد.

دكتر معین تنها در استان سیستان و بلوچستان بیشترین اقبال را داشته است.

مهندس مهرعلیزاده در سه استان آذری نشین بیشترین رأی را كسب كرده است و حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی تنها در سه استان كرمان، زنجان و گیلان موفق شد بیشترین آرا را به خود جلب كند.

درصد مشاركت

براساس آمارهای دریافتی بیشترین میزان مشاركت در استانهای 30 گانه، كشور، اهالی خراسان جنوبی با 95 درصد بیشترین مشاركت را در انتخابات داشته اند كه میزان شگفت و تحسین برانگیزی است و نشان می دهد تقریباً تمامی واجدان شرایط در این استان به پای صندوقهای رأی آمده اند و استان كردستان با 38 درصد كمترین میزان مشاركت را.

پس از خراسان رضوی به ترتیب استانهای ایلام، یزد، هرمزگان، قم، سیستان و بلوچستان، سمنان، بوشهر، كهگیلویه و بویراحمد، كرمان، خراسان رضوی، لرستان، قزوین، گلستان، زنجان، خراسان شمالی، فارس، مازندران، اصفهان، گیلان، همدان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، اردبیل، كرمانشاه، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و كردستان بیشترین حضور را در سرنوشت خود داشته اند كه به نظر می رسد بین عقب ماندگی اقتصادی منطقه و میزان مشاركت در سرنوشت كشور، رابطه مستقیمی وجود دارد.

200 خبرنگار داخلی و خارجی به سراغ احمدی نژاد رفتند

دكتر محمود احمدی نژاد دیروز در جمع بیش از 200 خبرنگار داخلی و خارجی به سؤالات آنان پاسخ داد.

دكتر احمدی نژاد در ابتدای كنفرانس مطبوعاتی اعلام كرد: یكبار دیگر شاهد حماسه ای بزرگ از سوی ملت ایران بودیم، انتخابات نشان داد كه ملت بیدار و در دفاع از فرهنگ و انقلاب هوشیار است.

احمدی نژاد خاطرنشان كرد: ملت ایران در تحقق آرمان ها متفق است و گرایش های داخلی در چگونگی اداره كشور، خللی در اراده ملت وارد نمی كند و این حضور، آری به جمهوری اسلامی و نه به بدخواهان بود.

دكتر احمدی نژاد گفت: در انتخابات همه پیروزند، شكست خورده نداریم در رأس این پیروزی ملت بودند زیرا در چارچوب هدفمند در یك رقابت شركت كردند.

وی افزود: امروز روز دوستی و برادری است و انتخابات عرصه رقابت برای قدرت نیست بلكه رقابت برای خدمت است و در طول رقابت انتخاباتی نیز دوستی ها برقرار بود و هدف همه خدمت است.

احمدی نژاد خاطرنشان كرد: بنده به عنوان نامزد مستقل سیاست اصولی ام خدمت به مردم، ساختن ایران آباد و آزاد است.

در ادامه نشست خبری خبرنگار كیهان به عنوان نخستین سؤال از منتخب مردم ایران پرسید: با توجه به اینكه اقبال مردمی به سوی شما به علت تصویری است كه از شهید رجایی در ذهن مردم زنده شده است آیا می توانید همانند آن شهید بزرگوار كه بلافاصله پس از ریاست جمهوری رسیدگی به محرومان روستانشین را با پرداخت مقرری آغاز كرد، خدمتگزاری در دولت خود را با خدمت به روستائیان آغاز كنید؟ احمدی نژاد پاسخ داد: در این انتخابات یاد شهید رجایی زنده شد، ایشان چهره برجسته مدیریت انقلابی بود كه در آتش تروریست ها سوخت. شهید رجایی الگوی مدیریت بود و همه ما باید خدمت به مردم و عدالت محوری را كه از ویژگی های مدیریتی ایشان بود سرلوحه قرار دهیم. وی تصریح كرد: رسیدگی به وضعیت كشاورزان و روستانشینان از اولویت های كاری اینجانب است و اگر اراده ملت این باشد كه بنده خدمتگزار باشم حتما در این مسیر حركت خواهم كرد.

خبرنگار سی ان ان از دكتر احمدی نژاد پرسید اگر مسئولیت اجرایی كشور را در اختیار بگیرید آزادی های اجتماعی همچنان پابرجا خواهد بود، وی پاسخ داد: آزادی روح انقلاب اسلامی است. یكی از اهداف انقلاب آزادی بود، آزادی در جمهوری اسلامی فراتر از آزادی است كه در دنیای شما معنا دارد، در دنیای ما آزادی بسیار وسیع تر است آزادی هایی كه این امكان را فراهم می آورد كه در امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و... در چارچوب قانون دخالت كنند. وی ادامه داد: شعاع آزادی 063 درجه است در دنیای شما فقط دو درجه از این شعاع را برجسته كرده اید و سایر آزادی ها را نمی بینید.

خبرنگار ایرنا پرسید: آقای كروبی چند دقیقه پیش مصاحبه ای داشته و گفته است كه شورای نگهبان به نتیجه انتخابات دقتی نكرده و آقای احمدی نژاد را جانشین من كه نفر دوم بوده ام، كرده است كه اگر این روند ادامه داشته باشد، نامه سرگشاده ای به رهبری خواهم نوشت و این انتخابات را به دلیل اعمال نفوذ برخی بسیجیان مخدوش می دانم.

احمدی نژاد پاسخ داد: ایشان برای اظهارنظر آزاد هستند. معمولاً در انتخابات كسانی كه مورد اقبال مردم قرار نمی گیرند، به نوعی به نتیجه انتخابات اعتراض می كنند. آقای كروبی كه لباس مقدس روحانیت را به تن دارند باید با سعه صدر و دقت بیشتری نسبت به مسائل اظهارنظر كنند.

خبرنگار شرق از اختلاف نظر شورای نگهبان با وزارت كشور درباره نفرات اول تا سوم انتخابات پرسید و این كه چرا احمدی نژاد خود را كاندیدای مردمی و دارای اقبال بسیار زیاد می داند؟ كه احمدی نژاد خطاب به وی گفت: اطلاعات شما 2 ساعت از من عقب تر است و این طبیعی است. بالاخره فرق من با شما در همین داشتن اطلاعات است (خنده خبرنگاران) من آخرین اخبار را با وزارت كشور كنترل كردم و آن طور كه شما می گویید، نیست. وزارت كشور و شورای نگهبان یك مجموعه هستند، با هم انتخابات را برگزار می كنند و ضامن سلامت آن هستند. نگاه روزنامه شرق نه قانونی است و نه نگاهی ایرانی و اسلامی.

بیانیه دكتر توكلی در حمایت از احمدی نژاد

دكتر احمد توكلی نیز با صدور بیانیه ای ضمن انتقاد از تلاش هایی كه برای تلخ كردن شیرینی حضور حداكثری مردم و توفیق اصولگرایان در جریان است، از مردم خواست با همان شور و نشاط در مرحله دوم حضور یابند و به دكتر احمدی نژاد رأی دهند.

توكلی در بیانیه اش خاطر نشان ساخت: خدا را سپاس می گویم كه بار دیگر اسلام خواهی و وطن دوستی شما، حضور پرشور انتخاباتی را رقم زد. حضوری كه بر استحكام قانون اساسی مترقی اسلامی افزود و طمع دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی را قطع كرد.

بازگشت