تبیان، دستیار زندگی
انتخاباتی از روزنامه های : همشهری جام جم کیهان شرق روزنامه همشهری دعوت خاتمی از مردم برای حضور گسترده در مرحله دوم انتخابات ایسنا: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی  رئیس جمهوری، دیروز طی بیانیه مهمی دیدگاه خود را ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزیده اخبار انتخاباتی از روزنامه های :

همشهری

جام جم

کیهان

شرق


روزنامه همشهری دعوت خاتمی از مردم برای حضور گسترده

در مرحله دوم انتخابات

ایسنا: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی  رئیس جمهوری، دیروز طی بیانیه مهمی دیدگاه خود را درباره نحوه حضور مردم در انتخابات مرحله دوم ریاست جمهوری تشریح كرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت سرفراز و پر افتخار ایران، حضور شما مردم، همه جا سراینده حماسه شور و شعور و افتخار است.

بیش از یك قرن است كه راه دستیابی به آزادی و استقلال را با همه فرازها و نشیب هایش پیموده اید؛ مبادا كه لحظه ای در عزم استوار شما برای ادامه این راه خللی وارد آید! مبادا شادمانی تاریخی شما كه در انقلاب دوران ساز اسلامی به اوج خود رسید، به تلخكامی نشیند! مبادا كه از حركت پویا برای فتح قله های شرف و آزادگی و پیشرفت باز مانید و امیدها به ناامیدی گراید.

بیایید همت بلند داریم و در میان طوفان های سهمگین

استبداد زدگی، استیلا طلبی بیگانگان و كژاندیشی های رنگ تقدس گرفته، بار دیگر اثبات كنیم كه این موج، جز بر ساحل مردم سالاری سازگار با دین آرام نخواهد گرفت.بیایید باز هم به روزگار ثابت كنیم كه اصلاح طلبی عمیق، همراه با اعتدال و درك شرایط تاریخی، چراغی است كه هیچ تندبادی آن را خاموش نخواهدكرد.

هموطنان!

در یكی از حساس ترین فرازهای تاریخمان قرار گرفته ایم.

حضور پرشكوهتان در مرحله اول انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری آغاز حركتی است كه ثمره آن را باید در مرحله دوم انتخابات چید.

در موقعیت خطیر كنونی، از شما می خواهم كه با استمرار حضور آگاهانه و با رای بالا، رئیس جمهوری در شان ملت ایران انتخاب نمایید.

بیایید با مشاركتی بس باشكوه تر از مرحله اول، قصیده فاخر انقلابی را كه مردم سالاری دینی، شاه بیت آن است، در مرحله دوم بسراییم و آنان را كه آزادی و پیروزی و سربلندی ما را نمی خواهند، بیش از پیش نومید كنیم.

بیایید اثبات كنیم كه همچنان بر ساختن میهن، تثبیت پایه های مردم سالاری، دفاع از حقوق و آزادی های ملت، استوار كردن پایه های امنیت ملی و بهره گیری از توانایی های كشور برای توسعه همه جانبه و اعتلای حیثیت ایران و ایرانی در جهان امروز اراده ای راسخ داریم.

بیایید به حرمت عهد مقدسی كه از هشت سال پیش با هم بستیم، بكوشیم در ماههای پایانی این دوران درخشان و سخت، منصب پرافتخار خدمتگزاری را به آن كس واگذاریم كه آزادی را صادقانه پاس بدارد و در پی پیشرفت و سازندگی و عدالت مبتنی بر توسعه و قادر به دفاع از عزت و حیثیت و منافع كشور در جهان كنونی باشد.

بیایید بار دیگر پیمان ببندیم كه همچنان در دینداری، وطن خواهی و دفاع از اسلام منادی آزادی و حرمت انسان استوار خواهیم ماند و با مقابله با خشونت و تحجر، صلح مبتنی بر عدالت را در جهان ندا خواهیم داد.

حتی كسانی كه جمعه گذشته برای حضور در انتخابات تردید داشتند، روز سوم تیر باید با حضور قاطع خود پایبندیشان را به این میثاق ملی و تاریخی نشان دهند.

اینجانب با اتكاء به قانون اساسی به ملت ایران اطمینان می دهم كه سلامت روند رای گیری، دغدغه و هدف اصلی من است و با جدیت این مهم را دنبال خواهم كرد.

دولت اجازه نخواهد داد هیچ نیرویی رای و اراده ملت را به مخاطره افكند و جمهوریت نظام مقدس اسلامی را كه امام راحل معمار فرزانه آن بود، مورد تهدید قرار دهد.

جمعه سوم تیر ماه، میعاد تاریخی همه ما - از زن و مرد و پیر و جوان - در پای صندوق های رای خواهد بود تا سرنوشت كشور را به دست كسی دهیم كه آزادی را صادقانه پاس بدارد و ۲۷ سال تلاش ملی برای رقم زدن آینده ای درخشان و امید بخش را حفظ كند.حضور پر شكوه و بی نظیر شما می تواند حماسه ای بزرگ برای حفظ میراث گرانقدر انقلاب بیافریند.

بدانیم كه همه ما اكنون سرنوشت و تقدیری مشترك یافته ایم.

آراء شما پژواك صدای ملت است، بگذارید صدایتان را همه بشنوند.

سید محمد خاتمی

سی و یكم خرداد ماه یكهزاروسیصدوهشتادوچهار»


در ادامه اظهارات خصمانه مقامات آمریكایی علیه دموكراسی در ایران مردم ایران جمعه مخالفت مجدد خود با آمریكا را

به نمایش می گذارند گروه سیاسی: مقامات آمریكایی هنوز درك صحیحی نسبت به جامعه ایرانی و تحولات آن پیدا نكرده اند. پس از آنكه بیانیه جرج بوش رئیس جمهور آمریكا در روز چهارشنبه پیش از انتخابات ۲۷ خرداد مبنی بر ناسالم بودن انتخابات و لزوم تحریم آن از سوی شهروندان ایرانی با مشاركت ۶۵ درصدی مردم بی پاسخ ماند باز هم مقامات سیاسی ایالات متحده دست از خصومت با نظر مردم ایران بر نمی دارند و همچنان بر مخالفت با انتخابات نهم ریاست جمهوری اصرار دارند تا آنجا كه رایس چند روز پیش گفت مردم ایران ظرفیت دموكراسی را ندارند.

روز گذشته نیز وزیر امورخارجه آمریكا مدعی شد: دولت حاكم بر ایران ملت را از آزادی محروم می كند.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریكا به نقل از كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه این كشور كه روز گذشته در دانشگاه آمریكایی قاهره سخن می گفت گزارش داد وی با سركوبگر خواندن نظام ایران مدعی شد، در ایران تحمل مردم نسبت به رژیم سركوبگری كه آنها را از آزادی و حقوقشان محروم می كرد روبه پایان است.

وی در ادامه ادعاهایش كه ناشی از خشم كاخ سفید از حضور گسترده مردم كشورمان در انتخابات بود، افزود: ظاهر انتخابات، بی رحمی سازمان یافته حكومت ایران را نمی پوشاند.رایس ادامه داد: مردم ایران لایق آزادی و خواهان آن هستند.آنها شایسته آزادی می باشند. زمان آن رسیده است كه معدودی غیرمنتخب حاكم گریبان خواسته های مردم با افتخار ایران را رها كنند.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا انتخابات ریاست جمهوری ایران را سركوبگرانه، غیرواقعی و مردود خواند.

آدام ارلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا كه انتظارش از عدم حضور مردم در انتخابات برآورده نشده افزود: دور اول رای گیری در روز جمعه اساسا غیرواقع بینانه بود.ارلی در اظهاراتی مداخله جویانه ادعا كرد: فرایند انتخابات به طور كلی پاسخگوی آن چه مردم ایران به دنبال آن هستند یعنی مشاركت بیشتر، دموكراسی و آزادی بیشتر نبود.وی در ادامه ادعاهایش از آن چه نخبه های غیرمنتخب می خواند به دلیل انتخاب كاندیداهای گزینش شده ای كه می توانند هدایت رای گیری و كنترل دور دوم انتخابات را در دست گیرند، انتقاد كرد.

ارلی با توجه به مواضع ایران درقبال پرونده هسته ای و حمایت از گروه های فلسطینی افزود: گزینشهایی كه ایرانیانی در مقوله توسعه دموكراتیك انجام می دهند گیج كننده و متاسفانه گزینش هایی هستند كه در سایر حوزه ها مخالف گرایشها در سایر جهان است.رادیو آمریكا نیز به نقل از ارلی ادعا كرد: آن چه روز جمعه در ایران رخ داد كاملا كنترل شده و قابل اعتراض بود؛ به گونه ای كه آمریكا مایل نیست آن را دموكراتیك بخواند.ارلی ادامه داد: مردم ایران استحقاق چیزی بهتر از این را دارند.

ارلی ادعا كرد: در یك سیستم دموكراتیك حكومت به خواستهای مردم پاسخ می دهد، اما در ایران همه چیز برخلاف گرایش به دموكراسی در جهان حركت می كند.

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از ارلی افزود كه دولت بوش آنچه را كه دلجویی های رفسنجانی از واشنگتن خواند را تا زمانی كه اظهارنظر عمومی تهران درباره مسایل روشن نشود و اقداماتی روشن برای تغییر سیاست تهدیدآمیز نسبت به آمریكا صورت نگیرد، باور نمی كند.

براساس این گزارش، اظهارات ارلی یك روز پس از اظهارات كاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریكا بیان شد.

در پاسخ به این اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان با وقیحانه توصیف كردن این اظهارات گفت: مشاركت گسترده مردم در انتخابات ۲۷ خرداد ماه مسئولین آمریكایی را كلافه و سردرگم كرده است.

حمیدرضا آصفی، افزود: آمریكا از اینكه می بیند علی رغم تلاش همه جانبه خود جمهوری اسلامی ایران در راه شكوفایی و توسعه، پیشرفت چشمگیری داشته و به رغم تلاش همه جانبه برای ایجاد شكاف میان مردم و مسئولین كشور، مردم شریف و بزرگوار ایران قاطعانه از نظام و آرمان های آن دفاع می كنند و مردم سالاری بومی در این كشور نهادینه و الگویی برای مردم سایر كشورها شده است عصبانی و لرزان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مسئولین آمریكایی در جمعه آینده یكبار دیگر مخالفت قاطع مردم ایران را با خود تجربه خواهند كرد.

آصفی افزود: جای تعجب است كه آمریكا از تكرار اشتباهات خود درس نمی گیرد و هر روز خود را بیشتر از گذشته رسوا می كند.


وزیر دادگستری: اجرای انتخابات و شمارش آنها سالم بوده است

ایسنا: وزیر دادگستری در آستانه هفته قوه قضاییه به تشریح اقدامات قوه قضاییه در برنامه پنج ساله اول و بیان محورهای فعالیت قوه در برنامه پنج ساله دوم توسعه قضایی پرداخت.شوشتری در پاسخ به این سئوال كه چرا در لوایح پیشنهادی قوه قضاییه لایحه ای درباره مشخص شدن وضعیت نحوه رسیدگی به جرایم مطبوعاتی و حدود فعالیت های این بخش پیش بینی نشده است، با یادآوری ویژگی های قوانین مطبوعاتی كه لوایح مربوط به این بخش را در ردیف لوایح قضایی قرار نمی دهد، ارائه هرگونه لایحه در این زمینه را در ابتدای امر در حیطه وظایف مسؤولان اجرایی دانست و گفت: درمورد مطبوعات بحث هیات منصفه و تعریف جرم سیاسی و مطبوعاتی به قوه قضاییه مربوط می شود كه در این زمینه لایحه ای را تنظیم و به مجلس دادیم كه هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی افزود: با توجه به مسائلی كه نسبت به مطبوعات در گذشته شكل گرفت و در آینده نیز ممكن است شكل گیرد تعیین محدوده جهت تعیین تكلیف ارباب مطبوعات لازم به نظر می رسد.شوشتری همچنین از روشن شدن این مساله كه در صورت وقوع تخلفی، مطبوعه متخلف است یا خبرنگار، استقبال كرد.

وزیر دادگستری، همچنین درباره تخلفات انتخاباتی به عنوان یكی از اعضای كمیته منتخب رئیس جمهور با تأكید بر این كه بر خلاف آنچه تصور شد این هیات به هیچ وجه قصد مداخله در امور اجرایی و نظارتی انتخاباتی را نداشته، تصریح كرد: اجرای انتخابات، رای هایی كه به صندوق انداخته شد و شمارش آنها سالم بوده اما در مقدمات تخلفاتی صورت گرفت كه هیات خواستار رسیدگی به آنها از طریق دستگاه های ذیربط شد.

شماره های ستاد خبری هیات نظارت بر انتخابات تهران بزرگ اعلام شد

مهر: به دلیل استقبال گسترده مردم در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری، شماره تلفنهای ۷- ۸۹۳۹۷۳۳ به عنوان پل ارتباطی مردم و هیات نظارت بر انتخابات تهران بزرگ عنوان گردیده است.

این تلفنها از صبح امروز آماده دریافت هرگونه گزارش یا شكایات مربوط به برگزاری مرحله دوم انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری در حوزه انتخابیه تهران بزرگ در تمام ساعات شبانه روز به صورت زنده می باشد.

بنا بر این گزارش، مهمترین تخلفات اعلام شده بدین شرح است: هتك حرمت نامزد های انتخاباتی، دخالت نیروهای نظامی و انتظامی در امور اجرایی یا نظارت، عدم امحای آثار تبلیغاتی نامزدها از محل شعب اخذ رای، توصیه به انتخاب نامزد معین از طرف اعضای هیات های اجرایی یا نظارت یا هر فرد دیگر حاضر در محل اخذ رای به رای دهندگان، تغییر یا تبدیل یا جعل یا ربودن یا معدوم كردن اوراق و اسناد انتخاباتی، رای دادن با شناسنامه كسی كه حضور ندارد، دادن رای بیش از یك بار، رای دادن با شناسنامه جعلی، خرید و فروش رای و عدم انجام وظیفه در خصوص حفاظت از صندوق و یا عدم جلوگیری از بی نظمی از ناحیه ماموران انتظامی.


وزیر كشور: تمام امكانات خود را برای پیشرفت  مسیر سالم انتخابات به كار می گیریم

ایسنا: استانداران سراسر كشور در نشست خود كه با حضور وزیر كشور، معاونان، مدیران وزارت كشور و دو تن از معاونان و مدیران كل وزیر اطلاعات برگزار شد، روند برگزاری مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری را بررسی و بر ادامه روند سالم و قانونی انتخابات در برگزاری مرحله دوم آن تأكید كردند.

وزیر كشور با انتقاد از شبكه گسترده ای كه برای برنامه ریزی و اجرای تحركات تخریبی علیه برخی كاندیداهای ریاست جمهوری فعال شد، گفت: وزارت كشور توانست با مساعدت دستگاه های امنیتی و قضایی این شبكه وسیع سازماندهی شده را شناسایی و تا حدودی از فعالیت تخریبی آن جلوگیری كند.

موسوی لاری مسأله ورود برخی كاركنان نهادهای نظامی به امور سیاسی و پذیرش مسؤولیت نظارت بر انتخابات را ناشی از مشكلات ساختاری و عدم پای بندی به مقررات حاكم بر كشور دانست و گفت: خوشبختانه برای اولین بار در این دوره با پدیده مورد اشاره برخورد شد و دستگاه قضایی قاطعانه ما را در اجرای قانون یاری داد.

موسوی لاری نحوه اجرای انتخابات روز جمعه گذشته را در تاریخ انتخابات كشور كم نظیر خواند و گفت: بر اساس سوگندی كه یاد كرده ایم، وظیفه ما برگزاری انتخابات سالم است و ما این سوگند را محقق كردیم.

وی با تأكید بر این كه وزارت كشور و مجموعه اجرایی انتخابات به هیچ نحو از وظایف خود كوتاه نیامده است، افزود: شیوه های اجرایی این دوره از انتخابات، كارآمدترین شیوه های اجرایی در بیست و چند دوره برگزاری انتخابات است كه ۷ دوره آن در زمان مسؤولیت خود شاهد بوده و برگزار كننده آن بوده ایم.

وی همچنین با اشاره به این كه در مجالس و محافل برخی از سخنرانان، تمام مسؤولان را با لحن بسیار زشتی مورد هتك قرار می دهند و درCDهای تخریبی از این سخنان در جهت تخریب همه مسؤولان نظام استفاده می شود، گفت: این گروه درCD هایی كه به صورت میلیونی تكثیر و توزیع شده است، تلاش می كنند تا تضاد بین قول و عمل بزرگان نظام را ترسیم كرده و ذهن مردم را مخدوش كنند هرچند در كلمات اظهار ارادت می كنند.

وی افزود: تهیه و توزیع این نوعCD ها اصلا ربطی به یك كاندیدای خاص ندارد و برای مشمئز كردن مردم از كل نظام است كه همه عناصر مؤثر نظام را با عبارات بسیار زننده و كثیف مورد حمله قرار می دهد.

وی در همین حال نسبت به احتمال یك سازماندهی مجدد درباره اعمال نظر در رفتار انتخاباتی شهروندان هشدار داد و گفت: برخورد قانونی و قاطع استانداران و مراقبت آنها از سازماندهی های غیرقانونی در عین رعایت بی طرفی، برگزاری سالم انتخابات را تضمین خواهد كرد.

وی با تأكید بر این كه نتیجه انتخابات برخاسته از رأی مردم خواهد بود، افزود: ما باید تمام امكانات و توان خود را برای پیشرفت مسیر سالم انتخابات به كار گیریم.


سخنگوی وزارت كشور: سالم ترین انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ خرداد برگزار شد

فارس: جهانبخش خانجانی گفت: ۲۷ خرداد یكی از سالمترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد بودیم و تخلفات موجود در روز انتخابات هم تاثیر چندانی در نتیجه انتخابات نداشت.سخنگوی ستاد انتخابات كشور افزود: در مرحله دوم تمام كسانی كه در مرحله اول شركت كرده و یا شركت نكرده باشند، می توانند در مرحله دوم انتخابات حضور یابند و از این رو همه متولدین سوم تیرماه ۶۹ و قبل از آن نیز می توانند در انتخابات شركت كنند. خانجانی در مورد میزان تخلفات انجام شده در مرحله اول گفت: چه در مرحله رای گیری و چه در مرحله شمارش آرا كمترین تخلف را شاهد بودیم و تخلفات موجود در روز انتخابات هم تاثیر چندانی در نتیجه انتخابات نداشت و یكی از سالمترین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد بودیم.

وی درباره خبر توقیف چاپخانه ای كه علیه احمدی نژاد شب نامه چاپ می كرده گفت: هنوز وزارت اطلاعات صحت این خبر را تأیید نكرده است ولی بر عكس آن از پلمب چاپخانه هایی كه علیه كاندیدای دیگر فعالیت می كردند، گزارشهایی رسیده است. وی در خصوص دلیل ممانعت وزارت كشور با بازشماری برخی صندوق ها از سوی شورای نگهبان گفت: هیچ شكایتی از هیات های اجرایی هنگام اخذ رای مبنی بر تخلف ارائه نشده و چون شكایتی مطرح نشده است، وزارت كشور باز شماری صندوقها را نپذیرفت، ولی از آن سو شكایت بیشتری از ساماندهی قبل از انتخابات گزارش شده است.


شیراك: حق هر كشوری است كه اصلاحات را براساس هویت خود هدایت كند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاك شیراك بار دیگر از ایران ،ترك آن چه را كه فعالیت های هسته ای نظامی خواند خواستار شد.این خبرگزاری فرانسوی افزود، ژاك شیراك رئیس جمهوری فرانسه در نشستی با ولیعهد بحرین به پیشرفت در مذاكرات ادامه دار با ایران به رهبری آلمان، فرانسه و انگلیس با حمایت ایالات متحده اشاره كرد.براساس این گزارش، ژروم بونافون، سخنگوی رئیس جمهور فرانسه گفت: شیراك بر تمایل ما برای دست یافتن به توافق با ایران به منظور ایجاد ضمانت ایران برای ترك اهداف نظامی فعالیت های هسته ای اش تأكید كرد.آمریكا و اتحادیه اروپا روز گذشته ایران را به توقف غنی سازی اورانیوم و همكاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در رفع نگرانی های این آژانس در قبال تلاش تهران برای دستیابی به سلاح های هسته ای تشویق كردند.به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیراك و شیخ سلمان بن حامد الخلیفه، ولیعهد بحرین در نشستی یك ساعته درباره اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در كشورهای حوزه خلیج فارس به بحث پرداختند.شیراك در این باره گفت هر كشوری باید حق هدایت اصلاحات را براساس هویت خود داشته باشد.


روزنامه جام جم آخرین بیانیه های انتخاباتی

هیچ دوره ای از انتخابات ریاست جمهوری تا به این حد حساس نشده است.

صدور بیانیه های مختلف از فعالان فرهنگی ، هنری ، اقتصادی و سیاسی در حمایت از 2 نامزد راه یافته به دور دوم به اندازه ای است که تا کنون سابقه نداشته است.

دعوت مراجع عظام تقلید به شرکت در انتخابات که بعضا با حمایت صریح از یک نامزد صورت گرفته از نشانه های حساسیت این دوره است.

در این میان شاهد بیانیه هایی هستیم که امضائ کنندگان آن پیش از این کمتر در دوره ای از انتخابات حضور یافته اند. تحلیل مشخص وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم از یک سوی و سازندگی کشور و وضعیت بین المللی ایران از دیگر سوی به ویژه در بیانیه های صاحبنظران اقتصادی و سیاسی در حمایت از هر یک از این 2 نامزد به چشم می خورد.


هاشمی و احمدی نژاد ، اصولگرای اصلاح طلب هستند

شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد ، آقایان هاشمی رفسنجانی و دکتر احمدی نژاد را از جنس اصولگرایان اصلاح طلب می داند و راهیابی آنان را به مرحله دوم انتخابات تبریک می گوید. در این بیانیه آمده است : بداخلاقی های پراکنده ای که در تبلیغات مرحله اول و از سوی برخی در مرحله دوم که می خواهند طعم شیرین این حماسه بزرگ را در کام ملت ایران تلخ نمایند ، محکوم می گردد. شورای هماهنگی نیروهای انقلاب تصریح کرده است : باتوجه به نقاط قوت و قابل توجه اما متفاوت آقایان دکتر احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی ، شخصیت های حقیقی و حقوقی عضو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی تمایلات متفاوتی در حمایت از آنها دارند ، از این رو شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی با محکوم کردن هر نوع تخریب تبلیغاتی از تمامی اعضای خود می خواهد تمامی مساعی خود را در حمایت از نامزد مورد نظر خود و تبلیغ نقاط مثبت وی به کار گیرند و با هر نوع تخریب و جنگ روانی مقابله کنند. همچنین حزب موتلفه اسلامی با صدور بیانیه ای با حمایت از موضع شورای هماهنگی نیروهای انقلاب ، هر 2 نامزد راه یافته به مرحله دوم را اصولگرا خواند.


حمایت مراجع و علما از هاشمی رفسنجانی

عده ای از مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه با صدور بیانیه های جداگانه ای ، ضمن دعوت از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ، حمایت خود را از آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کردند. آیت الله جوادی آملی ، آیت الله موسوی اردبیلی ، آیت الله صانعی ، آیت الله موسوی بجنوردی ، آیت الله توسلی ، آیت الله امامی جمارانی ، آیت الله سیدکاظم نورمفیدی در بیانیه های خود ضمن هشدار نسبت به شرایط حساس بین المللی و موقعیت حساس ایران در منطقه ، خواستار حضور پرشور مردم پای صندوق های رای شده اند. پیش از این 16 نفر از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمایت خود را از هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بودند.


حمایت جمعی از مدرسان و محققان حوزه علمیه قم از احمدی نژاد

جمعی از مدرسان و محققان با صدور بیانیه ای حمایت خود را از نامزدی دکتر محمود احمدی نژاد اعلام کردند. در این بیانیه آمده است : براساس شناخت کامل اوضاع و شرایط موجود نظام اسلامی در داخل و خارج و حجت بین خود و خدای متعال برادر مکتبی و متعهد جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد را برای مسوولیت رئیس جمهوری به عنوان فرد اصلح تایید و متواضعانه به پیشگاه مردم فهیم و متدین ایران معرفی می نمائیم.

علی مصباح یزدی ، مجتبی مصباح یزدی ، قاسم روانبخش ، علی ثقفی ، مرتضی تهرانی ، رضا برنجکار، سیدمحمود نبویان ، مسعود عالی ، حمید رسایی ، دکتر حمید کثیری ، عبدالمجید اشکوری ، احمد رهدار ، ابوالحسن حقانی ، سیدمعزالدین حسینی و سیدعباس موسویان از جمله امضائکنندگان این بیانیه هستند.


حمایت شماری از پژوهشگران حوزه دین از نامزدی هاشمی رفسنجانی

89 نفر از پژوهشگران حوزه دین روز گذشته در بیانیه ای از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در مرحله دوم نهمین انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. محمدتقی فاضل میبدی ، محمدجواد صاحبی ، هادی ربانی ، محمدعلی کوشا ، سیدکاظم حسینی و... از امضاءکنندگان این بیانیه هستند.


جمعی از هنرمندان و نویسندگان کشور از محمود احمدی نژاد حمایت کردند

جمعی از هنرمندان و نویسندگان شاخه های مختلف هنری و ادبی ، حمایت خود را از انتخاب دکتر احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کردند. جمال شورجه ، جواد شمقدری ، مصطفی مرادی ، شهریار زرشناس ، محمد نوری زاده و... از امضاکنندگان این بیانیه هستند.


همه باید تلاش کنند کشور از مرحله دوم انتخابات به خوبی گذر کند

هاشمی رفسنجانی گفت : همه باید تلاش کنند تا کشور بخوبی از مرحله دوم انتخابات گذر کند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اجرای عدالت را از نیازهای اساسی کشور عنوان کرد و گفت : نباید طوری رفتار شود که کسی در کشور احساس تبعیض کند. به گزارش ایسنا ، وی افزود: کشور اسلامی بدون عدالت پیشرفت نمی کند ، تبعیض مانعی برای توسعه است و باید در جهت کم کردن و در نهایت حذف آن تلاش کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اجرای قانون اساسی تصریح کرد: در این انتخابات از وعده های غیرعملی پرهیز و تلاش می کنم آن چیزی را که توان اجرای آن را دارم ، مطرح کنم.


جمعی از فرزندان سرداران شهید  دفاع مقدس از رفسنجانی حمایت کردند

جمعی از فرزندان سرداران شهید دفاع مقدس ، ازجمله محمدمهدی تندگویان ، محسن اندرزگو ، سیدجواد هاشمی نژاد ، علی دادمان ، ناصر نامجو ، علی فکوری و... روز گذشته با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار و با انتشار بیانیه ای از وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. در این بیانیه آمده است : در لبیک به آرمان خمینی کبیر(ره) ، به یادمان لحظات جانکاه انقلاب که مردان برومندی را از جمع ما گلچین کرد و به حمایت از رهبر معظم انقلاب ، جمعی از یادگاران سرداران شهید و فرزندان پیر جماران در کنار مردم از هاشمی حمایت می کنیم.


مهدی چمران: احمدی نژاد نامزد حزب خاصی نبود

مهدی چمران گفت : در این انتخابات حزب و گروه خاصی از احمدی نژاد حمایت نکرد ، وی در یک شرایط نابرابر بخصوص از نظر اقتصادی وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد.به گزارش ایسنا ، سخنگوی ائتلاف آبادگران افزود: دکتر احمدی نژاد به خاطر روحیه مردمی که داشت توانست جلو برود ، ستادهای مردمی حامی احمدی نژاد به صورت خودجوش و مردمی ایجاد شد، بسیاری از این ستادها که در شهرستان ها ایجاد شده بود بدون هیچ ارتباط و دریافت هزینه ای از تهران شروع به فعالیت کردند ، حتی بعضی از این ستادها عکس احمدی نژاد را نیز در اختیار نداشتند و از روزنامه ها کپی گرفتند ، بسیاری از خانمها به صورت خودجوش النگو و گوشواره های خود را به ستادهای مردمی اهداء کردند و در بعضی از مساجد شهرها ، مراسم دعا و نیایش برای پیروزی احمدی نژاد در عرصه خدمتگزاری برگزار کردند. وی گفت : شما شاهد بودید که وی توانست در شهرهایی که دارای رشد جمعیت بالایی است مانند تهران ، اصفهان و قم از نظر آراء در جایگاه بالایی نسبت به دیگر رقبای خود قرار گیرد. بیشتر کسانی که به وی رای دادند از قشر دانشجو ، فرهنگی و مردمی بودند که دارای آگاهی سیاسی خوبی هستند.


حمایت جمعی از کارگردانان و هنرمندان سینما از هاشمی رفسنجانی

جمعی از هنرمندان و کارگردانان سینمای ایران نیز در بیانیه ای از نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند. سینماگران ابراز امیدواری کردند که با حضور قریب الوقوع آقای هاشمی در راس مدیریت دولت نوین جمهوری اسلامی ، انتظارات ملت شریف و نجیب ایران اسلامی جامه عمل بپوشد. مجید مجیدی ، ابراهیم حاتمی کیا، احمد رضا درویش ، مجتبی راعی ، رضا میرکریمی ، محمدرضا هنرمند، سعید حاجی میری و کمال تبریزی این بیانیه را امضا کردند. جمشید مشایخی ، هدیه تهرانی ، خسرو شکیبایی ، ناصر تقوایی ، رسول صدرعاملی ، مرتضی شایسته ، محمد حسین فرحبخش نیز در بیانیه جداگانه از نامزدی هاشمی رفسنجانی حمایت کردند.


از تخریب وجهه نامزد رقیب ممانعت کنید

ستاد مردمی حمایت از محمود احمدی نژاد از علاقه مندان به نامزد خود خواست تا برای کمک به تامین سلامت انتخابات و فعالیت های انتخاباتی تلاش کنند و از هرگونه اقدامی که ممکن است به نحوی از انحا موجب تخریب وجهه نامزد دیگر انتخابات شود ، ممانعت به عمل آورند. به گزارش ایسنا ، این ستاد با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد: دکتر احمدی نژاد به صراحت از تمامی علاقه مندان عزیز و جوانان پرشور و با ایمان انتظار دارد با حفظ متانت و بردباری و رعایت اخلاق پسندیده اسلامی ، نقش سازنده و مثبت خود را در ایجاد فضای بانشاط و شاداب در مرحله دوم انتخابات بخوبی ایفا کنند.


مدیریت بی ریا ، احمدی نژاد را پیروز کرد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت : سادگی ، خدامحوری و مدیریت بی ریای احمدی نژاد ، او را در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری پیروز کرد. به گزارش ایرنا ، مهنوش معتمدی افزود: آنها که بر رقابت سالم و به دور از تخریب تاکید می کردند ، امروز به تخریب گسترده چهره احمدی نژاد پرداخته اند. وی گفت: روح معنویت بر ستادهای این نامزد حاکم است و مطمئن هستیم احمدی نژاد با برنامه های خدایی که دارد، پیروزی با اوست.


هر اقدامی که باعث کم شدن حتی یک رای شود ، خیانت است

مجید انصاری گفت : در آستانه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری هر اقدامی که باعث کم شدن حتی یک رای از صندوق ها شود، خیانت به مردم است.

به گزارش ایرنا، وی در جمع روحانیون حامی هاشمی رفسنجانی افزود: رهبر معظم انقلاب بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرده است و همه باید در این جهت تلاش کنیم.


حمایت ابراهیم اصغرزاده از هاشمی

ابراهیم اصغرزاده فعال سیاسی ، با بیان این که در مرحله دوم انتخابات نهم ریاست جمهوری از اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت می کند ، خاطرنشان کرد: باید از وی حمایت کرد تا اندک روزنه های جمهوریت نظام کور نشود و تبعات سخت ماجراجویی ، کشور را تهدید نکند.


آراء مردم دولت آینده را عدالت محور و آزاد اندیش می کند

مهندس میر حسین موسوی با صدور بیانیه ای ضمن سرنوشت ساز خواندن حضور گسترده مردم در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد:آراء شما می تواند کمک نماید که دولت آینده به دور از تحجر و جمود ، به دنبال توسعه ای عدالت محور و توام با آزادی و نواندیشی باشد و بر هرگونه واپسگرایی و فقر و فساد که آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی را می تواند به خطر اندازد ، غلبه کند.

به گزاش ایسنا ، در این بیانیه آمده است : پیروز انتخابات ، ناگزیر از پایبندی به حفظ جمهوریت در کنار اسلامیت نظام ، آزادی توام با عدالت و استقلال ، در عین تعامل خردمندانه با جهان خارج خواهد بود وعدول از این موازین همانگونه که تجربه گذشته نشان داده است ، عاقبتی جز رویگردانی مردم از دولت نخواهد داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است : در موقعیت کنونی انقلاب ، مردم مبارزه صریح و توامان با فساد و تحجر را طالبند و امید آنکه دولت بعدی خود را موظف به پیگیری و اجرای این خواسته های مشروع و مدیون و مرهون حمایت ها و آراء هدفمند مردم بداند و همچنین حضور گسترده ملت ، بار دیگر به تحقق آرمان های بلند امام راحل کمک کند.

روزنامه کیهان


ماراتن نفس گیر احمدی نژاد و رفسنجانی

شكوه حماسه ملت ایران در 27 خرداد و رقابت های جذاب انتخاباتی همچنان در كانون توجه و صدر گزارش های رسانه های خارجی قرار دارد.

وال استریت ژورنال: ایرانی ها غرب را متقاعد كردند

روزنامه آمریكایی وال استریت جورنال در این باره نوشت: شگفت انگیزترین جنبه انتخابات ریاست جمهوری ایران آن است كه این كشور توانست بسیاری را در غرب متقاعد كند كه شركت مردم در انتخابات یك نمایش واقعی از دموكراسی است.


گزارش فایننشال تایمز

یك روزنامه انگلیسی درشماره امروز خود تأكید كرد: از زمانی كه محمود احمدی نژاد شهردار ساده زیست تهران از دو سال گذشته بر سر كار آمد، یك روز تعطیل به خود ندید و در حالی كه یك پژو قدیمی دارد، وضعیت زندگی وی نیز ساده و بدون تجملات است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه فایننشال تایمز تصریح كرد: استراتژی احمدی نژاد این است كه خود را به عنوان مردی از جنس مردم معرفی می كند و این استراتژی كاملاً در تضاد با وضع زندگی هاشمی رفسنجانی و خانواده وی است.

روزنامه فایننشال تایمز افزود: طرفداران ستاد هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد را به عنوان كسی كه مخالف سرمایه گذاری خارجی است، معرفی كردند، ولی این در حالی است كه حامیان احمدی نژاد این اتهامات وارده از جمله اتهام مخالفت وی با فعالیت بخش خصوصی را رد كردند و در این خصوص به قراردادهای شورای شهر تهران با شركت های چینی در پروژه مترو و پروژه هایی با شركت های اروپایی در خصوص پروژه مدیریت ضایعات در تهران اشاره كردند.

بنابراین گزارش، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران مهمترین موفقیت احمدی نژاد را مدیریت علمی اولین طرح توسعه شهری تهران و ارتباط وی با مردم دانست.

فایننشال تایمز افزود: حامیان احمدی نژاد معتقدند كه وی شخصی اصولگرا است كه به سمت تحقق عدالت حركت می كند.


دویچه وله: ایرانی ها احمدی نژاد را توانا می دانند

در همین حال تلویزیون «دویچه وله» آلمان از انتخابات ایران گزارش داد: برای ایرانی ها توانایی مهم است و به همین خاطر هم می توان موفقیت محمود احمدی نژاد را توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پیتر فیلیپ، مفسر دویچه وله آلمان، كه از صعود احمدی نژاد به مرحله دوم انتخابات اظهار تعجب می كرد، ضمن بیان این مطلب از تهران گزارش داد: احمدی نژاد كارهای مثبتی برای این شهر 12 میلیونی انجام داد و می گویند كسی كه از پس تهران برآید، برای انجام كارهای بزرگ تر هم قابلیت دارد.


فیگارو: آمریكا اشتباه كرده است

روزنامه فرانسوی فیگارو در تحلیلی از حضور پرشور مردم در انتخابات اعلام كرد: متحدان آمریكا در مطنقه باید از انتخابات 27 خرداد ایران الهام بگیرند.

به گزارش شبكه خبر دانشجو این روزنامه فرانسوی تأكید كرده است: هشت سال بعد از ریاست جمهوری خاتمی مردم ایران باز هم خروشی مجدد كرده اند.

این روزنامه تصریح كرد: همان امیدهایی كه سال 1997 مطرح شد در این دوره از انتخابات هم بار دیگر تجلی پیدا كرد اما شیوه ابراز آن مقداری فرق داشت.

فیگارو با اشاره به رأی بالای دكتر احمدی نژاد و پیشرو بودن وی در این دوره از انتخابات یادآور شد: باید توجه داشت كه روند انتخابات در ایران و انتخاباتی كه در غرب وجود دارد، كاملاً متفاوت است.

این روزنامه فرانسوی با اشاره به استقبال پرشور مردم ایران در انتخابات تصریح كرد: آمریكا در تعریف دموكراسی برای ایران دچار اشتباه استراتژیك شد.

فیگارو مهمترین اشتباه آمریكا را درك نكردن خواسته های افكار عمومی ایران برشمرد و یادآور شد: جورج بوش ایران را با دیگر كشورهای خاورمیانه از نظر دموكراسی اشتباه گرفته بود.براساس این گزارش، روزنامه واشنگتن پست نیز در تحلیل خود از انتخابات ایران نوشت: ایرانیان به ادعاهای مخالفان ایرانی كه خواستار بایكوت انتخابات بودند، توجهی نكرده و حضور خود در انتخابات را پرتعداد كردند.


تحلیل بی بی سی از تحریم كنندگان انتخابات

در همین حال سایت اینترنتی بی بی سی نوشت: احزاب و گروه های سیاسی ایران در حالی خود را برای شركت در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری این كشور آماده می كنند كه هنوز بهت و حیرت ناشی از نتایج انتخابات روز جمعه از جامعه رخت برنبسته است.

این سایت انگلیسی نوشته است: جدال قلمی بین دو گروه عمده تحریمی ها و كسانی كه اعتقاد به شركت در انتخابات داشتند یكبار دیگر شدت گرفته و هر دو گروه، یكدیگر را در به وجود آوردن شرایط حاضر مقصر می دانند.

برخی طرفداران شركت در انتخابات احمدی نژاد را «هدیه تحریم كنندگان به مردم ایران» توصیف كرده اند و این در حالی است كه طرفداران نظریه تحریم، معتقدند طیف هایی از اصلاح طلبانی كه با معرفی نامزد در انتخابات شركت كردند «با گرم كردن تنور انتخابات و مشروعیت بخشیدن به نظام، جامعه بین الملل را به قطع امید دائم از هر نوع گفتمان اصلاح طلبانه در ایران» وادار ساخته اند.

این سایت به نقل از خشایار دیهیمی كه در دور نخست انتخابات از مصطفی معین حمایت كرده نوشت: «باید تفاوت مواضع خود و موضع رفسنجانی را به طور كامل روشن كنیم و در عین رأی دادن به او، این نكته را روشن كنیم كه این رأی، به هیچ وجه به معنای حمایت از آقای رفسنجانی نبوده و تنها، نفی تفكری است كه احمدی نژاد، نمایندگی آن را برعهده دارد.»

محمدعلی سپانلو نیز كه در مرحله نخست انتخابات شركت نكرده است، با تشبیه انتخابات روز جمعه به انتخابات فرانسه می گوید مردم باید برای رهایی كشور از «رادیكالیسم»، به پای صندوق های رأی بروند.

آقای سپانلو ادامه می دهد:«در شرایط حاضر، سكوت جایز نیست. ما در این كشور زندگی می كنیم و نمی توانیم به عنوان یك پدیده انتزاعی به حوادث آن نگاه كنیم.» این شاعر و نویسنده ایرانی، شرایط را «بسیار خطرناك» می داند و می گوید: «نمی توان دست روی دست گذاشت و دید كه كشور با تحریم های بین المللی روبرو شود و منطقه پرواز ممنوعه برای آن تعیین شود.»

بی بی سی افزود: پیش از برگزاری انتخابات، آقای هاشمی یكی از بخت های ورود به مرحله دوم به شمار می رفت و در حالی كه اكثر صاحب نظران تصور نمی كردند آقای احمدی نژاد بتواند خود را به دور دوم برساند، هم اكنون گفته می شود شهردارتهران در مرحله دوم نیز از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است.

بی بی سی همچنین با نگرانی تمام از قول روزنامه نگاری به نام علی پیرحسینلو نوشت:«با توجه به نزدیك بودن ایام فاطمیه، طرفداران آقای احمدی نژاد، از این ظرفیت به طور كامل استفاده خواهند كرد و از سوی دیگر، پیروزی به دست آمده در مرحله اول، انرژی هواداران او را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.»

وی همچنین گفت: مجموع آرایی كه به نفع آقای كروبی به صندوق ریخته شد این ظرفیت را دارند كه به نفع آقای احمدی نژاد متمایل شوند و به همین دلیل باید احتمال پیروزی او در دور دوم انتخابات نیز جدی گرفته شود.


خبرگزاری فرانسه: هاشمی باید تبلیغات شجاعانه تری كند

محمود احمدی نژاد كنفرانس مطبوعاتی خود را با قرائت قرآن آغاز كرد. وی با چهره ای خندان در میان موج خبرنگاران حاضر شد. روزنامه نگاران طرفدار احمدی نژاد با فریادهایی از جمله احمدی نژاد بپا خیز و با فقر و فساد و تبعیض مبارزه كن و بوی رجایی آمد از وی استقبال كردند.

این خبرگزاری افزود: تحلیلگران بر این باورند كه رفسنجانی به منظور پیروزی در انتخابات نیازمند بسیج كردن رای دهندگان بی تفاوت اصلاح طلب در جناح چپ است اما امید معماریان روزنامه نگار اصلاح طلب گفت كه رفسنجانی باید تبلیغات شجاعانه تر بیشتری انجام دهد.

وی افزود: او نمی تواند روی رأی محافظه كارها حساب كند و رفسنجانی در دور دوم شانسی ندارد مگر اینكه تغییر كند و درباره مطالبات دموكراتیك بیشتر سخن بگوید.

این روحانی عملگرا در مبارزات انتخاباتی خود همچنین تمایلش را به پایان دادن به ربع قرن تیرگی روابط با آمریكا نشان داده است هرچند كه در جایی از رئیس جمهوری آمریكا دایناسوری با مغز گنجشك یاد كرده است.

فرانس پرس اضافه كرد: شایعاتی درباره ثروت ادعایی رفسنجانی وجود دارد و گفته می شود دارای املاكی از قبیل هتل ها و كارخانجات خودروسازی است اما وی اینها را تكذیب كرده است.

محافظه كار و اصلاح طلب با هم

ایلنا نیز گزارش داد: شماری از روزنامه ها و پایگاه های خبری عرب زبان نیز در گزارش های جداگانه ای به انعكاس حمایت اصلاح طلبان از اكبر هاشمی رفسنجانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران و اعلام همبستگی بخشی از محافظه كاران با اصلاح طلبان برای حمایت از وی برای ممانعت از انتخاب «محمود احمدی نژاد» در دور دوم انتخابات پرداختند.

به طوری كه، روزنامه «البیان»، چاپ امارات عربی متحده، در گزارشی نوشت: «بخشی از محافظه كاران همبستگی خود با جریان اصلاح طلب را برای حمایت از «اكبر هاشمی رفسنجانی» به منظور ممانعت از انتخاب «محمود احمدی نژاد» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام كردند.

البیان نوشت: «خبرگزاری جمهوری اسلامی- ایرنا- به نقل از یك منبع مطلع اعلام كرد، «محمدباقر قالیباف»، برجسته ترین نامزد جریان محافظه كار روز یكشنبه با رفسنجانی دیدار كرده و گفت: هواداران وی، هاشمی را تأئید خواهند كرد و به هیچ وجه احمدی نژاد را تأیید نمی كنند.

مهدی هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی وقوع چنین دیداری را تكذیب كرده است.

روزنامه «الریاض» چاپ عربستان نیز تیتر خود را به عنوان «خشم اصلاح طلبان از صعود شهردار تهران» اختصاص داد.

یك روزنامه آمریكایی نوشت: حمایت اصلاح طلبان از اكبر هاشمی رفسنجانی در دور دوم انتخابات ایران بیانگر هراس ها از برتری احمدی نژاد است.

واشنگتن پست با اشاره به اعلام حمایت حزب كارگزاران سازندگی، سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشاركت از رفسنجانی افزود: «پیش از روز جمعه ]روز برگزاری دور اول انتخابات[ بسیاری از اصلاح طلبان نیز از رفسنجانی انتقاد می كردند ولی این هفته به سوی او شتافتند.»

تصویری فروتنانه

در همین حال روزنامه گاردین نوشت: احمدی نژاد توانسته با تصویری فروتنانه، طبقه فقیر و كارگر را به خود جلب كند.


ستاد احمدی نژاد از ایرنا شكایت كرد

ستاد دكتر احمدی نژاد از ایرنا به دلیل انتشار شایعه ای بی اساس شكایت كرد.

مسعود زریبافان، رئیس ستاد انتخاباتی دكتر احمدی نژاد در گفت و گو با كیهان گفت: ایرنا بر روی تلكس ویژه خبری منتشر كرد مبنی بر این كه یكی ازنزدیكان دكتر احمدی نژاد در حال توزیع شب نامه علیه هاشمی رفسنجانی بازداشت شده است.

وی ضمن تكذیب این شایعه گفت: از خبرگزاری جمهوری اسلامی به دلیل انتشار این شایعه شكایت كرده ایم كه امیدواریم مسئولان قضایی به سرعت رسیدگی كنند.

خانجانی، سخنگوی وزارت كشور نیز در گفت وگو با خبرنگاران بدون این كه به بی اساس بودن شایعه یاد شده اشاره كند، به طور تلویحی آن را تأیید كرده است.


بازخوانی مواضع سابق برخی مدعیان حمایت از هاشمی رفسنجانی

مروری بر مواضع برخی از مخالفان دیروز و متحدان امروز هاشمی رفسنجانی از دمدمی مزاجی و بی اصول بودن كسانی حكایت می كند كه طی سال های گذشته مقدرات اجرایی و سیاسی كشور را در دست داشتند و این روزها حاضر شده اند برای حفظ این جایگاه از موضع نفرت به هاشمی تا حد عضو ستاد انتخاباتی وی شدن كوتاه بیایند.

بازخوانی مواضع برخی عناصر حزب مشاركت درباره این نامزد ریاست جمهوری- كه از دو روز پیش با هدف مقابله با اصولگرایان پشت سر ایشان قرار گرفته اند- جالب است.

علی شكوری راد عضو مركزیت این حزب در بهمن سال 78 گفت: هاشمی عامل اختلاف بین مجموعه نیروهای دوم خردادی بود (روزنامه انتخاب) وی همچنین اظهار داشت: آقای هاشمی باعث شد سطح توقعات مردم بالا برود و در همین راستا ما شاهد هستیم كه ایشان در زمان ریاست جمهوری در حدود یك میلیارد دلار كالای لوكس وارد مملكت كردند (روزنامه آریا).

مجتبی بدیعی عضو دیگر شورای مركزی حزب مشاركت در آبان ماه سال گذشته تصریح كرد: هاشمی كسی نیست كه به این سادگی حیات سیاسی اش را از دست بدهد، هاشمی عامل تمام گرفتاری های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور است. هاشمی یك فاجعه است (سایت بازتاب).

عضو دیگر مركزیت این حزب مرادویسی است كه روزنامه «آفتاب روز» در تاریخ 25/12/78 از قول وی نوشت: با گذشت چهار روز از ترور سعید حجاریان اكنون سكوت هاشمی رفسنجانی در برابر این واقعه برای بسیاری از مردم فهیم و آگاه ایران اسلامی سؤال برانگیز شده است. آیا هاشمی در محكوم كردن این ترور تردید دارد یا نگران آن است كه محكومیت ترور حجاریان موضع همفكران او را تقویت كند.

عباس عبدی از چهره های سرشناس حزب مشاركت نیز در آذرماه سال 78 اظهار كرد: آقای هاشمی به وزارتخانه ها و سازمان های دولتی گفت: كه خودتان پول در بیاورید و تولید درآمد كنید، این باعث به هم ریختن بنیان اداری و فساد مالی- اداری شدید شد و بنیان های مملكت سست شد (پیام آزادی).

وی همچنین در همان ایام تصریح كرد: هاشمی باید نسبت به شرایط فرهنگی، آموزش عالی، فساد اداری، فسادهای مالی شدید و... در دوره ریاست جمهوری خویش پاسخگو باشد. عباس عبدی مطابق آنچه روزنامه «پیام آزادی» به نقل از وی نوشته، اظهار داشت: رشد اقتصادی در دوره اول ریاست جمهوری ایشان به طور سالانه 3/7 درصد و تورم 16 یا 15 درصد بود. در دوره دوم آمار رشد اقتصادی 5/3 درصد و تورم به 49 درصد رسید و باعث شد كه آرمانگرایی آقای هاشمی در طرح شعارهای خود برای مردم به بن بست برسد.

عبدی گفت: هاشمی یك مدافع معتقد هم ندارد، خود را پاسخگو نمی داند و كسی نیز از او دفاع نمی كند.

روزنامه دوم خردادی «بیان» در تاریخ 19/11/78 نوشت: حكومت از دیدگاه هاشمی پدرسالارانه است. این روزنامه در تاریخ 15/10/78 هم اعلام كرده بود: در دوران آقای هاشمی كسانی تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند كه مخالف ایشان بودند و هیچ كس از منصوبین ایشان مورد پیگرد قرار نگرفتند.

اكبر گنجی- كسی كه مأموریت اصلی در پروژه تخریب هاشمی را برعهده داشت و شدیداً مورد حمایت مشاركتی ها و مجاهدینی ها (بهزاد نبوی، آرمین، تاج زاده و...) بود... در كتاب های «تاریكخانه اشباح»، «عالیجناب سرخپوش» و «اصلاح گری معمارانه»، بی نظیرترین كار تخریبی را علیه هاشمی رفسنجانی به نام خود ثبت كرد. وی می نویسد: هاشمی هرگاه در مقابل انتقادی از سوی مخالفان قرار می گیرد، به سرعت عصبانی می شود و با اهانت پاسخ مخالفان را می دهد... فضایی كه در آن مخالف از عرصه سیاست حذف و امكان فعالیت اجتماعی ندارد، محصول گفتمانی است كه هاشمی بیشترین نقش را در بازتولید آن داشته است... آقای هاشمی رفسنجانی كه از شخصیت های كلیدی و مؤثر انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در دو دهه گذشته بوده است، اینك به نظر من به شخصیت غیرقابل اعتمادی تبدیل شده است.

محسن آرمین- عضو مركزی سازمان مجاهدین- در اظهاراتی كه در روزنامه آفتاب یزد مورخ 18 بهمن 78 منعكس شد، راجع به ورود هاشمی به عرصه انتخابات مجلس ششم گفت: از شاخصه های آقای هاشمی است كه خیلی خوب می تواند سوار موج شود و طبعاً از موج دوم خرداد هم استفاده می كند.

روزنامه آفتاب امروز در تاریخ 2/10/78 نوشت: هاشمی رفسنجانی در عمل نشان داده است كه حاضر نیست زمان گرفتاری كسانی كه به او خدمت كرده اند، كوچكترین قدمی بردارد، اگر نمی خواهد كه فرد قابل اعتمادی نیست. اگر نتواند كمك كند كه در این صورت بسیار ناتوان است. این مطلب می افزاید: هاشمی رفسنجانی به دلیل فعالیت تجاری نزدیكانش در افكار عمومی با مشكل مواجه شده است.

... صدها نمونه دیگر از این دست نشان می دهد جریان هایی كه امروز از حامیان تاكتیكی هاشمی رفسنجانی شده اند، برای دستیابی به امیال مادی خود به هرگونه اقدام ارتجاعی و نفاق آلودی متوسل می شوند.


در اعتراض به عدم پرداخت كارمزد خود جمعی از اعضای ستاد انتخابات كروبی تحصن كردند

جمعی از اعضای ستاد انتخابات مهدی كروبی به علت آنچه كه آن را عدم پرداخت كارمزد فعالیت های تبلیغاتی آنان برای این كاندیدای ریاست جمهوری خواندند، تحصن كردند.

به گزارش خبرگزاری «مهر»، متحصنان كه حدود 05 نفر هستند، در مقابل ستاد مركزی كاندیدای مورد حمایت خود در نخستین مرحله انتخابات ریاست جمهوری دست به تحصن زدند. اكثر تحصن كنندگان كه دانشجو بوده و از اسفندماه سال گذشته امور تبلیغاتی ستاد انتخابات كروبی را بر عهده داشتند، خواستار پرداخت حقوق معوقه خود از این ستاد هستند.

یكی از تحصن كنندگان كه خود را حسین ثابتی معرفی كرد، به خبرنگار مهر گفت كه «براساس توافق انجام شده، ستاد كروبی باید در قبال هر ماه فعالیت، به اعضای ستاد 002 هزار تومان پرداخت كند، اما متحصنان در محل به جز پنج هزار تومان هیچ پولی دریافت نكردند.

براساس آخرین اخبار دریافتی مسئولان ستاد كروبی افراد مذكور را به داخل این ستاد فراخواندند تا با كروبی دیدار و مذاكره كنند.


جانباز شیمیایی در سردشت به خیل شهدا پیوست

یكی دیگر از جانبازان شیمیایی سردشت پس از تحمل 18سال رنج و ناراحتی، سه روز پیش در یكی از بیمارستان های تهران به خیل شهدا پیوست.

پیكر این جانباز كه «سیدمحسن حسینی» نام داشت روز دوشنبه با حضور گسترده اقشار مختلف مردم سردشت تشییع و در جوار دیگر شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به خاك سپرده شد.

شهید حسینی در فاجعه بمباران شیمیایی مناطق مسكونی شهر سردشت كه در هفتم تیرماه سال 1366 روی داد 70 درصد از سلامتی و دستگاه تنفسی خود را از دست داده بود.

در حمله شیمیایی رژیم بعثی عراق به سردشت افزون بر 130 شهید و پنج هزارنفر از مردان، زنان و كودكان مجروح شدند.

شهر مرزی سردشت اولین شهر در جهان است كه با بمب و موشك های شیمیایی مورد حمله قرار گرفته و هم اكنون دارای بیشترین مجروح شیمیایی در جهان است.

به مناسبت این حادثه غم انگیز هفتم دی ماه هر سال به عنوان روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی از شهدا و مجروحین شیمیایی در سراسر كشور تجلیل می شود.

سردشت در جنوب غربی آذربایجان غربی و در كنار مرزهای ایران با عراق واقع شده است.


وزارت كشور نپذیرفت آراء بازشماری شود

سخنگوی وزارت كشور اعلام كرد كه این وزارتخانه بازشماری آرای دور اول انتخابات را نپذیرفته است.

جهانبخش خانجانی (عضو مركزیت كارگزاران) درباره بازشماری آراء كه از سوی شورای نگهبان مطرح شده است، گفت: چون هیچ شكایتی از هیئت های اجرایی درباره تخلف مطرح نشده وزارت كشور نپذیرفت كه آراء بازشماری شود.

پیش از این كاندیداهای شكست خورده و كسانی كه پیروزی خود در دور اول را انتظار می كشیدند، خواستار بازشماری آرا شدند اما نگرانی از احتمال نتیجه عكس، مانع از بازشماری آراء از سوی وزارت كشور شد.

روزنامه شرق


دیروز در بیانیه اى اعلام شد معین: من به هاشمى رأى میدهم

شرق: مصطفى معین كاندیداى جبهه دموكراسى خواهى در مرحله اول انتخابات حمایت خود را از هاشمى رفسنجانى در انتخابات روز جمعه اعلام كرد.در این بیانیه آمده است: هر كس دل نگران ایران و اسلام است، امروز به وضوح مى بیند كه جامعه ما در دوراهى انتخابى دشوار قرار گرفته است. انتخابات دور نهم ریاست جمهورى به رغم بینش و گرایش خاص و اعمال نظرهاى شوراى نگهبان و تضییع حقوق برخى نامزدان زن و مرد مى رفت كه با همبستگى و مشاركت ملى فراز جدیدى از تجربه دموكراتیك را در ایران به نمایش گذارد. گسترش دامنه حضور و رقابت تا سطوح چشمگیرى از نخبگان و آحاد مردم فرصت جدیدى را براى كشور فراهم كرد تا هم از تهدیدهایى كه در عرصه بین المللى با آن مواجه بود بكاهد و هم ظرفیت هاى تازه اى را در روند توانمندى شهروندان و كارایى دولت به وجود آورد. متاسفانه در كمتر از دو روز شیرینى این شور و شعور ملى با حضور گسترده و سازمان یافته جریاناتى به نفع یك نامزد خاص به تلخى گرایید و به اعلام نتایج منجر شد كه نه با واقعیات اجتماعى و سیاسى ایران سازگار بود و نه با حقوق اساسى شهروندان و نامزدهاى دیگر. من در بیانیه ۲۸ خردادماه خطر این اقدام هاى غیرقانونى را براى بركشیدن كاندیدایى خاص اعلام كردم، جناب آقاى كروبى نیز در مصاحبه و بیانیه اى صریح به این مسئله اعتراض و جناب آقاى هاشمى رفسنجانى نیز از آن انتقاد كرد. من اعلام كردم كه آنچه رخ داد زنگ خطرى براى دموكراسى نوپاى ما و تهدیدى علیه جامعه و نهادهاى مدنى و حركتى به سوى انسداد راه اصلاحات و دفاع از حقوق مردم است، از این رو باید خطر از میان رفتن نقش نهادهاى انتخابى، حذف جمهوریت نظام و تلاش هاى پیچیده و خزنده را در سطح ملى جدى گرفت. آزادى و حق حاكمیت مردم كه مفهوم استقلال و پیشرفت ایران است از جمله آرمان ها و شعارهاى اصلى انقلاب اسلامى است كه ملت و حكومت هر چه بیشتر در پى تحقق آنها باشند، بیشتر به قوام و دوام نظام جمهورى اسلامى و سربلندى ایران عزیز در جهان امروز كمك كرده اند. آنچه از اندیشه راهگشاى امام خمینى و نواندیشى دینى برآمد و برمى آید این است كه به نام دین از آزادى براى همگان، حقوق برابر براى همه شهروندان و تفاهم با جهان دفاع كنیم، راهى كه جنبش اصلاحات نیز به رغم همه فرازها و نشیب هایش در پى تحقق آن بود. هوشیار باشیم كه این دستاورد محو و فسخ نشود و ایران را تنها براى بعضى از ایرانیان نخواهد. راه گریزناپذیر ما ناتمام نگذاشتن راه دشوار دموكراسى در این دوره حساس تاریخى است، من با همین رویكرد قدم در عرصه انتخابات نهادم، دشوارى هاى راه را از آغاز مى دانستم اما از همان ابتدا با خداى خود عهد كردم و در همه جا هم بر زبان آوردم كه «به هر بهایى ولى نه به هر شیوه اى» در برابر همه سختى ها و صعوبت ها بى واهمه خواهم ایستاد و در صحنه خواهم ماند به شرط آنكه: اولاً مردم تا سطح قابل قبولى در انتخابات شركت كنند. ثانیاً اقبال نسبت به نامزد وجود داشته باشد. ثالثاً انتخابات از سلامت و ساختار قابل قبولى برخوردار باشد. به لطف خداوند و تلاش احزاب و گروه هاى سیاسى و نهادهاى مدنى با علایق و سلایق گوناگون و حضور موثر نخبگان جامعه، مشاركت چشمگیر و فراگیر مردم در انتخابات شكل گرفت و به حضور بیش از ۶۳ درصد مردم در پاى صندوق راى انجامید. خداى بزرگ را سپاس مى گزارم كه من نیز توانستم در میان جوانان آگاه، عزیز و برومند میهن، زنان فرهیخته و فداكار، نخبگان، دانشگاهیان و فرهنگیان گرامى در میان همه اقوام و مذاهب، احزاب و گروه هاى سیاسى و نهادهاى مدنى بخشى از این افزایش مشاركت را كه فرصتى جدید براى ایران بود فراهم كند. اقبال قشرها و بخش هاى مختلف مردم به برنامه هاى اعلام شده نیز به ویژه پس از رد صلاحیت من توسط شوراى نگهبان و اعلام مجدد صلاحیت كه در بیانیه ۷ خرداد به تفصیل به آن پرداختم شرطى محقق شده بود. من در آنجا با صراحت اعلام كردم «به نفع كشور است كه شیوه هاى فراقانونى پایان پذیرد و همه اركان حكومت به قانون اساسى به عنوان میثاق ملى تمكین كنند.» گفتم «من طرح آرمان هاى دموكراسى، عدالت، حقوق بشر و پیگیرى آرمان هاى معنوى و آزادیخواهانه ملت را فقط براى تشویق شهروندان به حضور در عرصه انتخابات نمى خواهم بلكه این ظرفیت عظیم را به عنوان پشتوانه اى محكم براى احقاق حقوق همه زنان و مردان ایران زمین به كار خواهم گرفت، اگر در این انتخابات پیروز هم نشدم از تمام توانم براى تحقق «جبهه دموكراسى و حقوق بشر» استفاده خواهم كرد.» با این جهت گیرى و برنامه در همه جاى كشور با امواج عواطف پاك جوانان و محبت و معرفت انسانى شهروندان، كشور، زنان و مردان ایرانى از هر قوم و مذهب و مشى سیاسى روبه رو شدم. وجود بیش از چهار میلیون راى آگاهانه و معنى دار قشرهاى فرهیخته كشور در این انتخابات كه به رقم همه نابرابرى ها و تبعیض هاى تبلیغاتى و انتخاباتى و اعمال محدودیت ها و تضییع حقوق انتخاب كنندگان و انتخاب شده در روند انتخابات، محقق شد خود گواه تحقق اقبال به این رویكرد و برنامه اصلاح گرایانه و پیشروانه بود. پس دو وجه از عهدى كه با خداى خود داشتم در عمل محقق شد اما باید با تاسف بگویم كه با سازماندهى جهت دارى كه در انتخابات براى پیروز ساختن یك نامزد به صورت پنهان و غیررسمى رخ داد، سلامت انتخابات عملاً به مخاطره افتاد و این حضور غیرقانونى، جهت و نتیجه قابل پیش بینى آن را دگرگون ساخت. آنچه از نظر من تهدید این انتخابات بود، توسل به شیوه و سازوكارى بود كه سلامت انتخابات و فرصت پیش آمده براى كشور را به مخاطره انداخت. مى دانستم كه این تهدید بیش و پیش از همه جوانان پرشور و سختكوش و فرهیختگان و نخبگان ایرانى را كه با امید به پیشبرد اصلاحات و دموكراسى مرزهاى تحریم و عدم شركت در انتخابات را شكستند، نگران و دلسرد مى كند. از میان رفتن این سرمایه اجتماعى بحق ضایعه اى بزرگ براى كشورى است كه اصلى ترین سرمایه آن منابع انسانى است.واكنش من در برابر آنچه در انتخابات به وقوع پیوست روشن بود، همچنان كه گفته ام «نه تنها ساخت انتخابات آزاد و عادلانه»، بلكه سلامت آن مورد سئوال قرار گرفته بود لذا این انحراف ساختارى را به مراتب زیانبارتر از خطر تخلف، تقلب و خدشه در انتخابات مى دانستم. بر این اساس واكنش نخستین من در برابر آنچه پس از انتخابات پیش رو است این بود كه نه به دلیل على السویه بودن نتیجه مرحله دوم، بلكه به سبب عدم سلامت انتخابات «در مرحله دوم شركت نخواهم كرد» این واكنش، موضع اصولى من به عنوان «شخصیت حقیقى» است. من حقوق اساسى ملت را با آنچه پیش آمد تضییع شده مى دانستم، پس طبیعى بود كه خود را مقید به شركت در انتخابات ندانم، چنانكه به همین سبب در انتخابات مجلس هفتم شركت نكردم. دشوارى تصمیم در این مرحله این بود كه باید میان «شخصیت حقیقى» كسى كه براى خود اصولى داشته و دارد و «شخصیت حقوقى» او كه در فرایند انتخابات شكل گرفته است تمایز قائل شد اكنون نه تنها باید آراى شهروندانى را كه به فرد راى داده اند، نمایندگى كرد بلكه او باید در برابر سرنوشت مخاطره آمیز ایران و فرصت سوزى خطربارى كه رخ داده است، دست به انتخابى مدنى بزند.بر این اساس به «خرد جمعى» كه براى من یك اصل مهم سیاست ورزى است، مراجعه كردم و از گروه هاى پشتیبان در سطح ملى، شخصیت هاى علمى و فرهنگى و سیاسى، احزاب و گروه هاى اجتماعى، جوانان و زنان كسب نظر كردم، حتى پیشنهادهاى رسیده به وبلاگ  شخصى و فضاهاى مجازى را مد نظر قرار دادم. ترجیح مى دادم چنانچه ممكن بود در همین چند روز كنگره اى ملى تشكیل مى شد كه متاسفانه ضیق وقت و ضعف امكانات و ضرورت تصمیم به موقع آن را میسر نساخت. منطق موقعیت كنونى ایستادگى در برابر چشم انداز نگران كننده اى است كه فراروى كشور قرار گرفته است. وجدان عمومى در برابر انسداد سیاسى، توقف اصلاحات و بازگشت تحجر و اقتدارگرایى حساس شده است. از این رو است كه از واكنش و شخصیت حقیقى خود مى گذرم و براى مقابله با خطرات گوناگونى كه ایران عزیز را در سطوح ملى و بین المللى تهدید مى كند اعلام مى دارم در مرحله دوم شركت خواهم كرد و با راى خود به خطر تحجر، خطر مرگ اصلاحات «نه» خواهم گفت. این راى در جهت حضور انتقادى در برابر تمامت خواهى و خشونت است.من با اصرار بر آنكه هیچ سهمى در آینده قدرت جز حق اساسى خود و همه شهروندان در استفاده از آزادى نخواهم خواست و تنها براى تشكیل «جبهه دموكراسى و حقوق بشر» براى توانمندسازى شهروندان و دفاع از حقوق فعالان سیاسى، احزاب،  گروه ها و نهادهاى مدنى، مطبوعات و اصناف خواهم كوشید، با تكیه بر مرزها و نقدهاى سیاسى و اقتصادى و فرهنگى كه تاكنون داشته ام و از این پس نیز خواهم داشت، در روز جمعه به جناب آقاى هاشمى رفسنجانى راى خواهم داد. نمى توان و نباید در برابر بر باد رفتن دستاوردهاى دوره اصلاحات و انقلاب و تجربه هاى صدساله ملت توسط كسانى كه همه كار را مى خواهند از صفر آغاز كنند، بى تفاوت ماند. نمى توان و نباید دوباره راه را بر بى مهرى با اهل فرهنگ و دانش گشود. نمى توان و نباید خطر فرار سرمایه هاى مادى و معنوى كشور را كم گرفت. نمى توان و نباید از كنار ماجراجویى هاى سیاسى و خطرات امنیت ملى و انزواى جهانى و تهدیدهاى خارجى ایران به سادگى گذشت.من كه در تمامى مراحل انتخابات بر ضرورت تشكیل «دولت وحدت ملى و تفاهم جهانى» تاكید داشته ام، امروز بیش از همیشه نگران قدرت یافتن تنگ نظرى، فرقه گرایى و انتظام ملى در داخل و نهایتاً  به خطر افتادن استقلال و امنیت پایدار و یكپارچگى كشور هستم. آن روز و شتاب سازمان یافته اى كه مى خواهد تمامى قدرت سیاسى را در كشور در دست گیرد، اگر موفق شود، همه آزادى هاى سیاسى و فرهنگى و اجتماعى و حقوق اساسى ملت را به مخاطره خواهد انداخت. پس از آحاد ملت صمیمانه مى خواهم كه خطر بازگشت تحجر را در این ایام جدى قلمداد كنند.امید آنكه من نیز بتوانم با یارى همه زنان و مردان والاى ایرانى به نگاهبانى از دستاوردهاى اصلاحات و دموكراسى بپردازم و به اعتبار نیروهاى جوان و فرهیخته و همه همدردان، همدلان و همفكرانى كه در ایام پر فراز و نشیب انتخابات در سراسر كشور گرد آمده اند، گامى در راه دشوار دموكراسى پیش نهم و كار بزرگى را كه در این دوران آغاز شد در قالب «جبهه دموكراسى و حقوق بشر» پیش برند. فضل و رحمت و توفیق خداوند بزرگ را در این راه خواستارم و از همه شهروندان عزیز ایرانى كه به من راى داده یا نداده اند، پشتیبانى مسئلت دارم.


بیانیه نهضت آزادى درباره مرحله دوم نهمین انتخابات ریاست جمهورى

گروه سیاسى: نهضت آزادى ایران در آستانه برگزارى مرحله دوم انتخابات نهمین دوره ریاست جمهورى، بیانیه اى منتشر كرد.در این بیانیه آمده است: آنچه در این روزها پیرامون انتخابات ریاست جمهورى مى گذرد نیازمند تامل، هوشیارى سیاسى و عبرت آموزى است. در ادامه این بیانیه با اشاره به چگونگى برگزارى این انتخابات و مواضع گذشته برخى از كاندیداها كه از عدم ضرورت دموكراسى در اداره جامعه دم مى زدند، آمده است كه با توجه به خطر بسته شدن جامعه، به هیچ روى نباید این قلمرو باقیمانده از قدرت را همانند «شوراها» و «مجلس» به فریب «تحریم» یا سراب «قهر» به رایگان باخت و عملاً براى كسانى كه شلیك تیر خلاص بر شقیقه اصلاحات سیاسى و ركن جمهوریت نظام را لحظه شمارى مى كنند فرش گسترد.چگونه مى توان پس از گذشت بیست و هفت سال از پیروزى انقلاب و گذار از دشوارى ها و رنج هاى این سال هاى بحرانى، در حالى كه جامعه مى رود تا گونه اى از عقلانیت سیاسى را تجربه كند و به اعتدال، خردورزى و مردم سالارى گرایش و دست یابد، شاهد مایه گرفتن و سیادت سیاسى گروه هاى ناشناخته باشیم كه شعار بازگشت به روزهاى نخستین را سر مى دهند، با این تفاوت كه افراطیون سال هاى اول انقلاب عموماً كارنامه هاى شناخته شده اى در دوران انقلاب داشتند اما اینان سابقه و كارنامه روشن و معلومى ندارند. از همین رو، در شرایط بسیار حساس و خطیر كنونى هوشیارى سیاسى و درك صحیح موقعیت كشور و جامعه بیش از پیش ضرورى مى نماید.این بیانیه افزوده است كه نهضت آزادى ایران، همچون گذشته، تاكید مى كند كه دموكراسى هیچ گاه در آرمانى ترین شكل آن، ناگهان از عالم غیب و بدون فداكارى و تلاش چون هماى سعادت بر دوش مام میهن نخواهد نشست! حكایت دستیابى به آزادى حكایت یك روند تدریجى و پر مشقت و نیازمند ایمان و توكل قوى و صبر و حوصله و پایدارى بسیار است، پلكانى است كه نمى توان از آغاز بر بالاترین پله آن پاى نهاد.در این شرایط حساس، كه منافع و امنیت ملى و اصل جمهوریت در معرض مخاطرات جدى قرار گرفته است و در موقعیتى كه ناگزیر از گزینش یكى از دو راه پیش رو هستیم، نهضت آزادى ایران به همه كسانى كه دل هایشان براى آزادى، استقلال و توسعه همه جانبه این سرزمین و استقرار دموكراسى و تثبیت جمهوریت مى تپد و نسبت به مخاطرات احتمالى یاد شده بیمناكند، توصیه مى كند كه با توكل بر پروردگار رحمان، بى تفاوتى را كنار نهاده، با شركت گسترده و دادن راى یكپارچه و سرنوشت ساز در مرحله دوم نهمین انتخابات ریاست جمهورى، آن كس را كه در آرایش تشكیك شده است و به این مرحله رسیده است، در نیمه راه ریاست جمهورى متوقف سازند.


بیانیه جمعى از فعالان سیاسى حامى معین

همچنین جمعى از فعالان سیاسى _ فرهنگى با انتشار بیانیه اى مردم را به شركت در انتخابات مرحله دوم ریاست جمهورى فرا خواندند.در این بیانیه با اشاره به اینكه جناحى تنها وظیفه اش را معرفى رئیس جمهور منتخب به مردم براى به دست آوردن راى مى دانست، آمده است: «گروهى از فعالان سیاسى، فرهنگى و مطبوعاتى با درك خطر عظیمى كه همچنان منافع و امنیت ملى را تهدید مى كند، مصمم شدند كه با غلبه بر فضاى یأس و تسلیم و تحریم، قاعده این روند ضدملى را برهم زنند و افكار عمومى را در راستاى مطرح كردن و پیگیرى مطالبات و حقوق دموكراتیك اجتماعى و سیاسى ملت، تشویق و ترغیب كنند.حمایت این گروه از آقاى دكتر مصطفى معین بر پایه مواضع و برنامه هاى اعلام شده از سوى ایشان از جمله تائید ضرورت تشكیل جبهه دموكراسى خواهى و حقوق بشر در كنار موج گسترده سخنرانى ها و دیگر اقدامات توجیهى، جو بى تحركى و تصلب موجود را درهم شكست و فضاى سیاسى ایران آنچنان به طور همه جانبه دگرگون شد كه اقتدارخواهان، انتخاب احتمالى دكتر معین را یك خطر واقعى و جدى تلقى كردند و امكانات شان را براى رویارویى با آن فعال كردند.»این افراد در بیانیه خود با اشاره به سخنان برخى از نامزدها درخصوص چگونگى برگزارى انتخابات افزوده اند كه در مقابل هشدار مشفقانه آقاى مصطفى معین و اعتراض هاى دلسوزانه آقاى مهدى كروبى، به عنوان دو شخصیت آگاه و با حسن نیت در جمهورى اسلامى نسبت به نتایج انتخابات تا این لحظه هیچ گونه اطلاع و توضیحى در واكنش به اظهارات آنان به افكار عمومى عرضه نشده است.در ادامه این بیانیه به سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره شده و آمده است: آنچه در این میان بیش از هر چیز توجیه ناپذیر به نظر مى رسد، سكوت وزارت كشور (به عنوان مجرى انتخابات) در برابر اقدامات اخیر است.امضاكنندگان بیانیه با ابراز نگرانى نسبت به فرایند دخالت در آرا و اراده مردم، افزوده اند: اكنون بسیارى از آگاهان، روشنفكران و دلسوزان این مرز و بوم از احتمال تحقق یك خطر بزرگ ملى بیمناكند و ایجاد یك صف واحد و نادیده گرفتن مرزبندى هاى سیاسى را براى رویارویى با این خطر ملى گریزناپذیر مى دانند. در شرایط كنونى، تنها امكان باقى مانده براى حفاظت از استقلال، تمامیت ارضى و امنیت ملى و ادامه یافتن حركت دموكراسى خواهى در ایران، مرحله دوم انتخابات ریاست جمهورى است و چاره اى نیست جز آن كه آراى مردم در روز جمعه ۳ تیرماه به طور یكپارچه در حمایت از تنها نامزدى كه همگان را آشكارا دعوت به ائتلاف و آشتى ملى كرده است به صندوق ها ریخته شود.امضاكنندگان این بیانیه، به رغم اعتراض ها و نقدهاى جدى نسبت به عملكرد گذشته آقاى هاشمى رفسنجانى و با امید به پاى بندى ایشان به میثاق اعلام شده از همه مردم ایران دعوت مى كنند كه براى پایدارى و روشن نگاه داشتن شعله امید به آزادى، توسعه فراگیر، حفظ كیان ملى، تداوم جنبش اصلاح طلبى و استقرار جبهه دموكراسى خواهى و حقوق بشر در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهورى به ایشان راى دهند.هم میهنان غیور،این عزیز ما اكنون بیش از هر زمان دیگر به تلاش و پایدارى فرزندان خویش نیازمند است. بیایید مرزبندى هاى تفرقه انگیز را در این شرایط حساس به كنار گذاریم و برنامه مخالفان را با اتحاد و یكپارچگى ملى خویش و توطئه بیگانگان را بر ضد امنیت ملى خنثى سازیم.زهره آقاجرى- حمید آصفى- مسعود آقایى- هادى احتظاظى- عبدالمجید الهامى- مصطفى ایزدى- ابوالفضل بازرگان- محمود نوید بازرگان- كمال الدین بازرگانى- ایرج باقرزاده- محمد بسته نگار- محمدحسین بنى اسدى- حمید بهشتى- حسین پایا- على پایا- محمود پیش بین- سید مصطفى تاج زاده- عباس تاج الدینى- على تاجرنیا- رضا تهرانى- غلامعباس توسلى- محمد توسلى- جلال توكلیان- حمیدرضا جلایى پور- جلال جلالى زاده- رضا حاجى- سعید حجاریان- بهزاد حق پناه - فاطمه حقیقت جو، على حكمت، ابوالفضل حكیمى، مجید حكیمى، محمد حیدرى، سید محمدرضا خاتمى، احمد خالقى، هادى خانیكى، امیر خرم، رسول دادمهر، محمود دردكشان، ابراهیم دینوى، رضا رئیس طوسى، محمد صادق ربانى، علیرضا رجایى، عبدالعلى رضایى، بهمن رضاخانى، حسین رفیعى، محمدرضا زهدى، جلیل سازگارنژاد، عزت الله سحابى، عیسى سحر خیز، ابراهیم شاكرى، تقى شامخى، سعید شریعتى، ماشاءالله شمس الواعظین، احمد شیرزاد، محمود صارمى، مهدى صراف، على اشرف ضرغامى، فریدون ضرغامى، اعظم طالقانى، طاهره طالقانى، محمد طاهرى، سید جعفر عباس زادگان، فیض الله عرب سرخى، محمد جعفر عمادى، محمود عمرانى، مسعود غفارى، محمد جواد  غلامرضا كاشى، مرتضى فلاح، فیاض زاهد، هادى قابل، نظام الدین قهارى، رحمان كارگشا، مرتضى كاظمیان، پروین كهزادى، الهه كولایى، محمد كیانوش راد، بهناز كیانى، فاطمه گوارایى، مسعود لدنى، حسین لقمانیان، محسن محققى، محمد  محمدى اردهالى، رجبعلى مزروعى، رضا مسموعى، محمد جواد مظفر، احمد معصومى، بدرالسادات مفیدى، لطف الله میثمى، وحید میرزاده، محمد نعیمى پور، محمود نكو روح، سید حمید نوحى، كامبیز نوروزى، احسان هوشمند، رضا یوسفیان، امضا كنندگان بیانیه هستند.


محمد توسلى: مردم در راستاى منافع و امنیت ملى به هاشمى راى دهند

ایلنا: محمد توسلى رئیس دفتر سیاسى نهضت آزادى ایران گفت: ملت ایران در راستاى منافع و امنیت ملى، به رغم انتقادها و اعتراض هاى جدى كه به عملكرد هاشمى دارند در روز انتخابات با ریختن راى خود به نفع وى به وظیفه خطیر ملى خود عمل كنند.محمد توسلى در ارزیابى خود از مرحله اول انتخابات ریاست جمهورى چهار میلیون راى معین را براساس آمارهاى رسمى راى به برنامه ها و مواضع اعلام شده وى دانست و تصریح كرد: بنابراین این چهار میلیون نفر مقام خاص یا شرایط خاصى را تایید نكردند بلكه آنها دنبال اصلاح ساختار كشور و اجراى برخى اصول قانون اساسى كه تاكنون اجرا نشده است بودند.توسلى با بیان اینكه در جریان انتخابات براساس اظهارنظر صریح و شفاف كروبى و هاشمى برخى نهادها با پشتیبانى سازمان یافته از یكى از نامزدها سلامت انتخابات را مخدوش كرده اند افزود: این ابهام وجود دارد كه چرا مقامات مسئول از جمله خاتمى و موسوى لارى نسبت به تخلفات آشكار سكوت اختیار كرده اند و توضیحات لازم را به مردم ندادند.رئیس دفتر سیاسى نهضت آزادى ایران تصریح كرد: مردم از خاتمى انتظار داشتند و دارند كه در آخرین انتخاباتى كه برگزار مى كند حضور خود در انتخابات مجلس هفتم را جبران كند و مجرى انتخابات ناسالم نباشد.وى برخى آمار منعكس  شده در رسانه هاى خاص را كه به اطلاعات دسترسى سریع ترى دارند ابهام برانگیز خواند.


عزت الله سحابى: همه افراد و گروه ها باید از هاشمى حمایت كنند

هاتف نیوز: مهندس عزت الله سحابى گفت: معتقدم همه افراد و گروه ها باید از هاشمى كه توانست در دور اول با وجود تمام تخریب هایى كه علیه وى انجام شد، به دور دوم راه پیدا كند، حمایت كنند؛ حتى آنهایى كه انتخابات را تحریم كردند، نیز باید گزینه هاشمى را انتخاب كنند.


تكذیبیه موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(ره) در مورد یك خبر

۱ _ موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) به صورت رسمى از هیچ كاندیدایى حمایت نكرده و نمى كند و اتهام پخش شبنامه و.. در مراجع قانونى پیگیرى خواهد شد.۲ _ براساس خبر پایگاه اطلاع رسانى رسا، تجمع كنندگان نه تنها اساتید حوزه و دانشگاه نبودند، بلكه از كاركنان سازمان هاى دولتى بوده و اسامى و سمت آنها در سایت رسا موجود مى باشد.۳- تابلویى كه خارج از موسسه قراردارد، تابلوى اطلاعیه هاى آزاد است و هركسى در صورت تمایل مى تواند از آن استفاده كند.۴- از تجمع كنندگان درخواست شد نماینده اى جهت دیدار با حضرت آیت الله مصباح معرفى شود كه گروه مذكور از این كار امتناع نمودند.۵- البته از خبرگزارى ایرنا انتظارى جز این نیست، چرا كه در سال هاى اخیر نشان داده است كه به صورت یكطرفه، جانبدارانه و با اغراض خاص حزبى به انعكاس رویدادها مى پردازد.۶- همزمان با این تجمع، جمع كثیرى از طلاب، دانش پژوهان و محققان حوزه، ضمن امضاى طومارى در حمایت از آیت الله مصباح  خواستار پیگیرى قضایى این اتهامات بى پایه و اساس شدند.


حمایت ابراهیم اصغرزاده از هاشمى

شرق:ابراهیم اصغرزاده دبیركل حزب همبستگى و كاندیداى رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهورى حمایت خود از هاشمى رفسنجانى در انتخابات روز جمعه را اعلام كرد. در بخش هایى از اطلاعیه اصغرزاده آمده است:« اینجانب به عنوان یكى از افرادى كه خود را خدمتگزار و خاك پاى ملت ایران مى دانستم و وطنم را در معرض خطرات بیرونى و افراط گرایى هاى درونى مى دیدم، پا به عرصه انتخابات ریاست جمهورى نهادم اما اكنون ضرورت سبب گردیده است تا دوباره وارد عرصه انتخابات شوم و از ملت عزیز ایران بخواهم براى جلوگیرى از سیطره تفكر افراطى و نابود كردن جمهوریت نظام در عرصه انتخابات ریاست جمهورى در مرحله دوم مشاركت داشته باشند و نگذارند اقلیتى اقتدارگرا ایران را به ورطه خطرناكى بكشانند.هر چند اینجانب معتقد هستم كه جناب آقاى هاشمى در برهه ردصلاحیت ها و پس از آن در مورد نحوه برگزارى انتخابات ریاست جمهورى در نهمین دوره، انتظارات را برآورده نكرد اما بنده فرصت انتقاد را به پس از انتخابات وامى نهم و در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهورى از وى حمایت مى نمایم. هر چند اگر این فرصت در اختیار كاندیداى شجاعى چون جناب آقاى مهدى كروبى قرار مى گرفت بدون شك از ایشان حمایت مى كردم.امیدوارم ملت هوشیار ایران نیز حساسیت این انتخاب را بیش از پیش احساس كنند و با حضور گسترده و یكپارچه خود راه تفكرات ضدمردمى را سد نمایند.»