تبیان، دستیار زندگی
بعضی عزاداران به خود گِل می‌مالند و یا اینكه با پای برهنه راه می‌روند. این نحوه عزاداری چه حكمی دارد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا پول دادن به مداحانی که با مدرک صحیح نقل مطلب نمی کنند جایز است؟

عزاداری


با اشاعه فرهنگ عاشورا، مكتب اسلام از گزند تاریكی و افول و تحریف و همسویی با ظالمان و ستمگران مصون، و روحیه جهاد با استعمارگران در مردم زنده و جاویدان باقی می‏ماند.

و به نظر می‏رسد ثوابهای زیادی كه درباره برپایی مجالس و مراسم عزاداری مطرح شده بیشتر ناظر به جنبه‏های سیاسی و اجتماعی این اعمال است و به جنبه فردی و عبادی محض آن كمتر نظر دارد.


در این مقاله به بررسی یکی از شبهه های مطرح شده در باب عزاداری برای امام حسین علیه السلام می پردازیم:

آیا عزاداری برای امام حسین بدعت گذاری است؟

این اشكال كه عزاداری سالار شهیدان و اصحاب بزرگواری، از مسائل مبتدعه است و برانجام مراسم عزاداری حكم حرمت مترتب می‏گردد، هیچ اساس و پایه‏ای در نظر عقل و سیره عقلا و سنت و قرآن مجید ندارد. زیرا بدعت، مفهومی در مقابل سنت است.

مستحدثاتی كه در دین ایجاد شده و مخالف كلیات قرآن و سنت است، بدعت شمرده می‏شود. آیا این مفهوم بر برپایی عزاداری و گریستن بر امام حسین (علیه السلام) و اصحاب وی صدق می‏كند؟

طبق نقل تاریخ نگاران و محدثین اهل سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در شهادت عموی گرامیش حضرت حمزه و جناب جعفربن ابی طالب و در سوگ فرزند عزیزش ابراهیم و در كنار مزار شریف مادرش و جز آن گریسته و عزاداری فرمودند که برای اثبات مطلب با صرف نظر از متن روایت به بعضی اسناد روایات در این رابطه اشاره می کنیم:

- روایت گریستن پیامبر بر فرزند گرامیش ابراهیم : (صحیح بخاری، ج 2، ص 556). این روایت به صراحت به جواز حزن و گریستن در فراق اولیاء الهی دلالت می‏كند.

این اشكال كه عزاداری سالار شهیدان و اصحاب بزرگواری، از مسائل مبتدعه است و برانجام مراسم عزاداری حكم حرمت مترتب می‏گردد، هیچ اساس و پایه‏ای در نظر عقل و سیره عقلا و سنت و قرآن مجید ندارد. زیرا بدعت، مفهومی در مقابل سنت است

- روایت تشویق و ترغیب پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر گریه بر حضرت حمزه: (طبقات ابن سعد، ج 2، ص 44).

این روایات و بسیاری از روایات دیگر دلالت بر جواز و ترجیح گریه بر اولیاء الهی و تشویق دیگران برای این منظور می‏كند. و این عیناً همان كاری است كه شیعه درباره امام حسین علیه السلام و برگزاری مراسم عزاداری در حق ایشان می‏نماید.

با توجه به روایات فوق و نظیر آنها كه فراوان است می‏توان به منطق سیره رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) در جواز عزاداری  برای امام حسین (علیه السلام) پی برد. مضافاً آنكه طبق روایات فریقین شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله) بارها از شهادت امام حسین (علیه السلام) خبر دادند و در اندوه و مظلومیت وی گریستند. (ر. ك: مقتل خوارزمی، ج 1، ص 87؛ الجامع الصحیح، ج 13، ص 193؛ المجمع الزوائد، ج 9، ص 188» ).

بنابراین برگزاری مراسم عزادری از نظر سنت نبوی اشكالی ندارد و سیره صحابه صدر اسلام نیز بر مشروعیت و جواز آن دلالت و اشاره دارد.

در ادامه این نوشتار چند پرسش و پاسخ را در باب عزاداری سالار شهیدان مطرح می کنیم:

سوال: تشبه به اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ در نمایش و تعزیه و... چه حكمى دارد؟

جواب: اگر هتك احترام نشود، مانعى ندارد.

آیة الله بهجت(ره)

سوال: بعضی عزاداران به خود گِل می‌مالند و یا اینكه با پای برهنه راه می‌روند. این نحوه عزاداری چه حكمی دارد؟

جواب: این گونه امور كه در محلّی طبق مرسوم آن محل بوسیله آن اظهار حزن و عزا نسبت به سالار شهیدان علیه‌السلام بنمایند چنانچه ضرر معتد به (قابل اعتنا) برای جسم و جان نداشته باشد مانعی ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(مد ظله)

سۆال: آیا پول دادن به مرثیه سرایانى كه در لابه لاى اشعار و سخنان خود بعضى از مصائب بى مدرك یا ضعیف السّند را نقل مى كنند و یا با غنا مى خوانند جایز است؟ آیا نقل این گونه مطالب به عزادارى ضربه نمى زند؟

جواب: پول را در برابر كارهاى مشروع آنها بدهند و نسبت به كارهاى خلاف، نهى از منكر كنند.

آیة الله مکارم شیرازی(مدظله)

                                                                                                                                           فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

سایت کانون گفتگوی قرآنی

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: بهجت و سافی گلپایگانی(مد ظلهم)

کتاب احکام عزاداری ـ آیة الله مکارم شیرازی(مدظله)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.