تبیان، دستیار زندگی
این فقیه اخلاقی و مردمی که در عین حال هنرمندی چیره دست و نام آور بودند،در طول سالیان اقامت خود در کرمانشاه در جایگاه عالمی عامل و وظیفه شناس در خدمت تربیت دینی و اخلاقی مردم آن مرز و بوم(کرمانشاه) و در دوران انقلاب در پیشبرد هدف های نظام جمهوری اسلامی، تل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه به طلاب

آیت الله نجومی

این فقیه اخلاقی و مردمی که در عین حال هنرمندی چیره دست و نام آور بودند،در طول سالیان اقامت خود در کرمانشاه در جایگاه عالمی عامل و وظیفه شناس در خدمت تربیت دینی و اخلاقی مردم آن مرز و بوم(کرمانشاه) و در دوران انقلاب در پیشبرد هدف های نظام جمهوری اسلامی، تلاش ارزنده و شایسته‌ای کرده و همواره در صراط مستقیم انقلاب پای فشرده و زحماتی متحمل شدند.

مقام معظم رهبری در جریان سفرشان به استان کرمانشاه و دیدار با علما و روحانیون این شهر فرمایشاتی درباره مسئولیت روحانیت، مقام علمی، هنری و اخلاقی آیت الله العظمی حسینی نجومی عالم برجسته و فقید کرمانشاهی بیان کردند.

  رهبر فرزانه انقلاب با تجلیل از آیت الله العظمی نجومی و قله هنری خواندن ایشان به نقل خاطره‌ای از سابقه دوستی‌شان با آیت الله العظمی نجومی پرداخته و فرمودند:

مرحوم آقاى نجومى (رضوان اللَّه علیه)؛ عالم، فاضل، درس‌خوانده، زحمت‌كشیده، در عین حال یك قله‌ى هنرى و حقیقتاً یك هنرمند.

بعد از انقلاب، قبل از دوره‌ى ریاست جمهورى، من یكى از سفرهائى كه به كرمانشاه آمدم، منزل ایشان رفتم و كارهاى هنرى‌اش را از نزدیك دیدم. بعد هم پس از رحلت امام، ایشان یكى از كارهایش را براى من فرستاده بود.

 من از ایشان درخواست كردم كه این حدیث شریف را: «من نصب نفسه للنّاس اماما فلیبدأ بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره» براى من بنویسید تا جلوى چشم من باشد؛ فراموش نكنیم وظیفه‌ى تعلیم خودمان را. ایشان با یك خط بسیار زیبائى نوشتند، من هم تابلو كردم و توى اتاق جلوى چشم من است. (1)

حدیثی که مقام معظم رهبری به آیت الله العظمی نجومی برای تحریر و خوشنویسی دادند، این حدیث گهربار امام علی(ع) است که:

مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ وَلیَکُن تَدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُۆَدِّبُها اَحَقُّ بِالجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ ومُۆَدِّبِهِم.

کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آن‏که دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، باکردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بیش از آموزگار و ادب‏آموز مردم، شایسته تجلیل است. (2)

انتخاب، نصب در اتاق شخصی و مانوس بودن همیشگی مقام معظم رهبری با این حدیث شریف حاکی از عمق بصیرت، خودسازی، تواضع و خداترسی ایشان است و اینکه درمیان این همه هنرمند خوشنویس که همگی هم به ایشان ارادت دارند، خط و نوشته آیت الله العظمی  نجومی را انتخاب فرموده‌اند و سالهاست با آن مانوس هستند،

حاکی از عمق دوستی و ارتباط عاطفی و معنوی ایشان با مرحوم آیت الله العظمی سیدمرتضی حسینی نجومی کرمانشاهی چهره‌ماندگار هنر جهان اسلام و عالم عامل و فاضل کرمانشاهی است.

مقام معظم رهبری همچنین درپیامی که برای درگذشت آیت الله العظمی نجومی صادر فرمودند با تاکید بر مراتب علمی، فقهی و هنری ایشان تاکید نمودند:

" این فقیه اخلاقی و مردمی که در عین حال هنرمندی چیره دست و نام آور بودند،در طول سالیان اقامت خود در کرمانشاه در جایگاه عالمی عامل و وظیفه شناس در خدمت تربیت دینی و اخلاقی مردم آن مرز و بوم(کرمانشاه) و در دوران انقلاب در پیشبرد هدف های نظام جمهوری اسلامی، تلاش ارزنده و شایسته‌ای کرده و همواره در صراط مستقیم انقلاب پای فشرده و زحماتی متحمل شدند.

آیت الله العظمی سید مرتضی نجومی کرمانشاهی  عالم فرزانه، با اخلاق و هنرمند برجسته جهان اسلام پس از عمری مجاهدت، زهد و تقوا و تلاش در مسیر دین، علم، هنر و توسعه معنویت، آبان ماه 88دار فانی را وداع گفت و در کرمانشاه با خاک سپرده شد.

مقام معظم رهبری امام خامنه ای همچنین روز جمعه درجریان حضور در گلزار شهدای کرمانشاه(باغ فردوس) بر مزار این عالم فرزانه حضور یافتند.

الگوی آیت الله نجومی در مسیر تحصیل

 شیوه تحصیل آیت الله نجومی چه در روزگاری كه مجرد و ساكن مدرسه علمیه بود و چه بعد از ازدواج و سكونت در منزل كه اشتغالات تدریس نیز داشت، به گونه ای بود كه هرگز درس را ترك نكرد یا دیر سر كلاس حاضر نشد.

او می كوشید كتاب ها را از ابتدا شروع كند تا روش فكری صاحب كتاب را بداند و تا آن را به پایان نمی رساند، درس را ترك نمی كرد.

وی همواره به مطالعه كتاب ها و مجله های گوناگون سرگرم بود و بیكاری را گناهی بزرگ می دانست. هر وقت كه از مطالعه خسته می شد و به تفریح نیاز داشت، قلم و دوات را برمی داشت و به تمرین انواع خط ها می پرداخت و با این شیوه، هنر را ـ كه از كودكی شیفته آن بود ـ با درس می آمیخت.

آیت الله نجومی از لحظه ورود به نجف، شور معنوی و عطش فراوان برای تتبع از كتاب های علمای پیشین و معاصر داشت و همین امر سبب شد كه به كتاب خانه ها و آثار خطی گذشته در نجف علاقه مند شود.

آشنایی او با سه تن از آیات عظام سبب شد ارادت، شور و عشق وی به آنها افزایش یابد و همواره از آنان به بزرگی یاد كند. این سه تن بزرگانی؛ چون آیت الله امینی، علامه شیخ آقابزرگ تهرانی و آیت الله میرزا محمدباقر زنجانی بوده اند.

سفارش آیت الله نجومی به طلاب

 آیت الله نجومی در كتاب سخنی با طلاب جوان و عزیز، چند سفارش مهم به طلبه های علوم دینی و سربازان امام عصر عج الله تعالی فرجه الشریف دارد.

عبارت های زیر برگرفته از آن كتاب راهگشا برای ره پویان معرفت و شناخت است:

درجات ملكوتی انسان، همانا منحصر در رعایت تقوا و پرهیزكاری در همه افعال، مراقبت از نفس و محاسبه آن، تمسك به همه احكام شرع مقدس از ادای واجبات و ترك محرمات، اتیان به مستحبات و ترك مكروهات، متابعت قولی و فعلی و حالی از شریعت مطهره و سنت محمدیه و علویه و خلاصه كلام، از سر تا پا متخلق به اخلاق اهل بیت عصمت و طهارت(ع) شدن است.

 به ویژه بی تعلقی و وارستگی از علایق دنیوی و زهد از زخارف دنیایی و توجه به رضای حق كه مایه همه فضایل و مكارم اخلاق است، حجاب دوستی دنیا و مال و منال و جاه و مقام، زنگار به دل آدمی می زند.

كدام عاقل است نداند و نفهمد كه در این زمان حاضر كه حضرت حق متعال با قیام جمهوری اسلامی بر ما منّت نهاد، از بزرگ ترین وظایف ما همانا حفظ نوامیس دین و ایمان و خدمت به شریعت اسلامی به قدر توان و ترویج احكام و نشر مسائل حلال و حرام و امر به معروف و نهی از منكر و تعظیم جماعات و شعائر و دعوت همگان به صلاح و طاعات و پیشه گرفتن قناعت و اكتفا به قدر كفاف و دوری جستن از تبذیر و اسراف است. (3)


پی نوشت:

1.    بیانات در جمع روحانیون شیعه و اهل سنت كرمانشاه‌ 1390/07/20

2.    غرر الحکم، ح 7016

3.    سید مرتضی نجومی، سخنی با طلاب جوان و عزیز، صص 18 و40.

منبع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع و علمای بزرگ کرمانشاه

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای

تهیه و فرآوری: عبداله فربود، گروه حوزه علمیه تبیان