تبیان، دستیار زندگی
مهم‌ترین مسئله برای دانش آموزان سال سوم، افزایش نمرات و معدل در امتحان‌های نهایی است. همه می‌دانیم که نمره دروس سال سوم در نمره کنکور تأثیر داده می‌شود و سال سومی‌ها باید خودشان را برای گرفتن نمره‌های عالی آماده کنند. . ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

مهم‌ترین مسئله برای دانش آموزان سال سوم، افزایش نمرات و معدل در امتحان‌های نهایی است. همه می‌دانیم که نمره دروس سال سوم در نمره کنکور تأثیر داده می‌شود و سال سومی‌ها باید خودشان را برای گرفتن نمره‌های عالی آماده کنند. اما چگونه می‌شود هم معدل بالایی به دست آورد، هم برای کنکور سال بعد کاری انجام داد. راهکارهای پیش نهادی این مقاله، به این سۆال پاسخ می‌دهد.

دو طرز فکر برای کسب معدل بالا

برای کسب رتبه یا نمره خوب دو راه وجود دارد:

یکی آن که برای گرفتن نمره درس بخوانید،

دیگر آن که سعی کنید باسواد شوید.

این دو روش نتایج متفاوتی دارند. خیلی از دوستانتان را می‌شناسید که با پرخوانی یا فشرده خوانی در شب امتحان، نمره و معدل بالایی به دست می‌آورند، ولی سواد و معلومات عمیق و کافی ندارند. آن‌ها توانمند نیستند و در مدت کوتاهی، از آموخته‌هایشان جز یک اثر باستانی، چیزی برجای نمی‌ماند!

حالا به نظر شما، آن‌ها در تحصیل، آدم‌های موفقی هستند؟

اگر صرفاً برای گرفتن نمره کار کنید، درس خواندن برایتان سخت‌تر می‌شود و دائم به دنبال آن هستید که هرچه زود‌تر کار تمام شود؛ چون برای رفع تكلیف كار می‌كنید، احساس شکست می‌کنید، چون به هدفتان نرسیده‌اید. به همین خاطر تحت فشار روحی قرار می‌گیرید.

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

پس از پایان امتحان‌ها، از این که برای نمره 20 درس خواندید، ولی نمره 18 یا 19نصیبتان شده، خستگی بر تنتان می‌ماند؛ رضایتی از خود نخواهید داشت و همین عدم رضایت، انگیزه‌های شما را ضعیف می‌کند. این احساس شما را‌‌‌ رها نمی‌کند؛ پس از ورود به دانشگاه هم از‌ این که سخت درس خوانده‌اید و 2 تا 3 سال از همه چیز محروم بود‌ه‌اید و در این مدت در بیم و نگرانی به سر برد‌ه‌اید، سرخورده می‌شوید. بد نیست بدانید، براساس نظرسنجی سازمان ملی جوانان، 87 درصد از بچه‌ها پس از ورود به دانشگاه دچار سرخوردگی می‌شوند.

آیا شما می‌خواهید جزو‌ این افراد باشید؟

آدم‌هایی که انگیزه ضعیفی دارند، به زور واحدهای درسی خود را می‌گذرانند؛ مطمئن باشید که این‌ها در رشته تحصیلی خود موفق نخواهند شد. اما در مقابل، گروهی که با عشق و انگیزه درس می‌خوانند و برای باسواد بودن تلاش می‌کنند، به کارشان علاقه دارند و از زحمتی که می‌کشند لذت می‌برند. به خاطر همین خوب خواندن، نمره گرفتن برایشان آسان می‌شود، بعد از تمام شدن دبیرستان هم، از آن همه زحمت خود ناراحت و پشیمان نیستند.

اگر با قلبتان درس بخوانید، بهتر و زود‌تر به نمره بالا می‌رسید و موفق می‌شوید.

راهبردهایی برای افزایش معدل

برای ارتقاء نمرات کارهای زیادی می‌توان انجام داد. اما تجربه بچه‌های ممتاز نشان می‌دهد که اگر راهبردهای زیر را دنبال کنید، به طور یقین بالا‌ترین نمره را به دست می‌آورید:

* کلاس‌های غیردرسی خود را محدود‌تر کنید؛

نمی‌شود با 3 روز کلاس زبان، موسیقی و... روی درس متمرکز شد. ساعات مطالعه ‌تان را تا جایی که می‌توانید افزایش دهید و بیش تر انرژی تان را روی درس خواندن متمرکز سازید.

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

* راز کسب نمره، عشق و علاقه و خوب خواندن است.

تا وقتی برای پدر و مادر یا معلم درس می‌خوانید، برای رفع تکلیف کار خواهید کرد. در‌این نوع درس خواندن‌ها، شور و کیفیتی وجود ندارد. در این صورت شما جزو آدم‌های نیمه موفق خواهید بود. ولی اگر به خاطر دلتان، خوب درس بخوانید، در تحصیل و کسب نمره موفق می‌شوید. پس عاشق کارتان باشید.

* برای خوب خواندن، باید به کتاب درسی مسلط شوید.

همه مطالب به ویژه دروس اختصاصی را به طور مفهومی و دقیق بخوانید، حتی اگر لازم بود از کتاب کمک درسی استفاده کنید، تمام «فعالیت‌ها»، «مثال‌ها»، «فکر کنید‌ها»، «خود را بیازمایید‌ها» و پرسش‌های انتهای هر فصل کتاب درسی را یک به یک و با دقت پاسخ دهید. این پرسش‌ها ارزش سۆالی زیادی دارند.

* مطالعه مفهومی.

پس از مطالعه مفهومی و حل تمرین‌های کتاب، ‌اشکالات خود را برطرف کنید. از نکاتی که آموخته‌اید، یادداشت بردارید، سپس تمرینات مفهومی بیش تری از کتاب‌های کمک درسی حل کنید.

سومی‌ها، به فكر آینده باشید

* حل تست!

حل تست تا حدی به تسلط شما کمک می‌کند؛ از تست به عنوان سۆال و مسئله استفاده کنید، ولی نباید حل تست را، آن هم با راه حل‌های تستی، جایگزین مسائل تشریحی کرد. حل تست، بیشتر یک اندوخته برای کنکور سال بعد است. تازه باید مراقب باشید از راه حل‌های کوتاه تستی برای حل مسائل تشریحی به ویژه سۆال‌های امتحانات نهایی استفاده نکنید.

* وقتی می‌توانید به سراغ حل تست بروید که

اولاً: در هیچ درسی عقب افتادگی نداشته باشید،

ثانیاً: درس‌هایتان را با کمک منابع، آنقدر عمیق مطالعه کرده باشید که بتوانید به راحتی به تمرین‌های تشریحی پاسخ دهید.

مهارت‌های امتحانی را تمرین کنید

تقریباً همه بچه‌های سال سوم احساس می‌کنند همه چیز را می‌دانند و برای گرفتن نمره 20 در امتحان‌ها شرکت می‌کنند، اما در عمل نمره کارنامه آن‌ها 2، 3 نمره کمتر از انتظارشان می‌شود. اگر از آن‌ها علت را بپرسید، می‌گویند: «چیزی نبود، اشکالات الکی، بی‌دقتی، بی‌خودی.» اما تحقیقات نشان می‌دهد که کم شدن نمره اکثر بچه‌های دبیرستانی، بیش تر به خاطر ضعف مهارت‌های امتحانی به ویژه مهارت نوشتاری آنان است نه بی‌دقتی و اشکالات الکی! حواستان جمع باشد برای کسب نمره بالا، خوب دانستن کافی نیست؛ بلکه باید یاد بگیرید آنچه که آموخته‌اید را خوب بیان کنید.

برای این منظور:

* نمونه سؤالات امتحانات نهایی را حل كنید.

پس از یاد گرفتن کامل مطلب، حل تمرین‌های کتاب درسی و برطرف کردن‌ اشکالات، نمونه سۆال‌های امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را حل کنید. سعی کنید طرز پاسخ گویی به سۆال‌های نهایی را خوب بیاموزید. هم چنین با روش تصحیح اوراق خوب آشنا شوید.

* لزوما سؤالات هر سال شبیه هم نیست.

این خطاست که فکر کنید سۆال‌های امتحان نهایی سال بعد باید شبیه سال‌های قبل باشد؛ در دو سه سال اخیر، طراحان تلاش کردند سۆال‌های مفهومی را در قالب‌های جدید و نو طرح کنند. به همین خاطر تأکید می‌کنیم که روی سۆالات مفهومی منابع کمک درسی بیشتر کار کنید.


مرکز یادگیری سایت تبیان - منبع: سایت گاج

تهیه و تنظیم: مریم فروزان کیا