تبیان، دستیار زندگی
جنگ شبکه، امنیت سایبری و انتشار غیرقانونی و پخش اطلاعات طبقه بندی شده روی اینترنت، همگی مطالب حساسی در تیترهای خبری اخیر بوده اند، مطالبی که دولت و بالاخص ارتش آمریکا آنها را جدی می گیرد. طبیعت این جدیت با فعال سازی اولین تیپ عملیات های شبکه های کامپیوتری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش پشت آتش آمریکایی


 جنگ شبکه، امنیت سایبری و انتشار غیرقانونی و پخش اطلاعات طبقه بندی شده روی اینترنت، همگی مطالب حساسی در تیترهای خبری اخیر بوده اند، مطالبی که دولت و بالاخص ارتش آمریکا آنها را جدی می گیرد. طبیعت این جدیت با فعال سازی اولین تیپ عملیات های شبکه های کامپیوتری ارتش همخوانی دارد.

سایبری

چندی پیش سایت ارتش آمریکا خبر از تشکیل تیپی سایبری در ارتش آمریکا داد. به نوشته ی این سایت، جنگ شبکه، امنیت سایبری و انتشار غیرقانونی و پخش اطلاعات طبقه بندی شده روی اینترنت، همگی مطالب حساسی در تیترهای خبری اخیر بوده اند، مطالبی که دولت و بالاخص ارتش آمریکا آنها را جدی می گیرد. طبیعت این جدیت با فعال سازی اولین تیپ عملیات های شبکه های کامپیوتری ارتش همخوانی دارد. این سایت می افزاید: "با پافشاری و کمک زیاد از سوی آژانس امنیت ملی، وزارت دفاع و فرماندهی سایبری آمریکا، کارکنان ارتش و کنگره، فرماندهی امنیت و اطلاعات ارتش دست به تشکیل  تیپ اطلاعات نظامی هفتصد و هشتادم زده تا به فرماندهی سایبری آمریکا و فرماندهی سایبری ارتش در ماموریت هایشان برای دفاع سایبری کمک نماید."

حائز اهمیت آن است که این روند در حالی صورت می پذیرفت که اخیرا یک افسر ارشد سایبری ارتش آمریکا اعلام کرد، ارتش در حال انجام تحقیقات جدیدی است تا تسلیحات سایبری را که نیاز خواهد داشت شناسایی نماید. "ژنرال رت هرناندز" (Rhett Hernandez)، فرمانده ی قرارگاه سایبری نیروی زمینی ارتش آمریکا طی سخنانی در مجمع کنفرانس سالیانه ارتش آمریکا در واشنگتن، گفت: "ما همکاری تنگاتنگی با فرماندهی عملیاتی و همچنین فرماندهی فضایی و دفاع موشکی ارتش داریم تا سندی در مورد نیازمندی‌ های اولیه‌ ی توانمندی ‌هایمان ترسیم کنیم تا مشخص نماییم به اعتقاد ما چه خلأ‌هایی در تسلیحات سایبری و جنگ نرم برای پشتیبانی از الزامات تاکتیکی و عملیاتی وجود دارند."

ارتش همچنین در حال توسعه ی فلسفه "دفاع فعال" در فضای سایبری می باشد، به مانند آنچه که نیروی هوایی آمریکا انجام داده است. دفاع فعال که اصول آن می ‌تواند بسیار به عملیات‌ های تهاجمی نزدیک باشند از مدافعین می ‌خواهد تا شبکه ‌های دشمنان بالقوه را جستجو نموده و حتی به هکرهایی که قصد دارند به شبکه ‌های ارتش آمریکا حمله نمایند، آسیب وارد سازند

به بیان ساده ‌تر، ارتش، کارکردهای سایبری که در میدان جنگ نرم نیاز دارد به مانند دستیابی به شبکه ‌های ارتباطاتی دشمن و یا خرابکاری در ذخیره انرژی یک پایگاه و ... را مشخص نموده و سپس سلاحی ایجاد خواهد کرد که این کارکردها را پیاده نماید. به گفته هرناندز، "این مطالعه مجموعه ‌ای از نیازمندی‌ ها را مشخص خواهد نمود که سطح توانمندی ‌های کنونی ما را گسترش خواهند داد." این تسلیحات می‌ توانند به شکل ابزار جنگ الکترونیکی سنتی باشند به مانند تسلیحاتی که توسط هواپیما به خارج حمل می‌ گردند و یا اینکه شکل تسلیحات نرم ‌افزاری پیچیده (جنگ نرم) را به خود گیرند. هرناندز در پاسخ به گزارشگرانی که از احتمال بررسی تسلیحات هوابرد در این تحقیق می ‌پرسیدند گفت: "در حالی که نیازمندی ‌هایی را که به نظر من فکر می ‌کنیم سایبری و یا مرتبط با سایبر هستند مشخص می‌ کنیم – حال به نظر شما جنگ ‌افزار الکترونیک باشند یا نه – این نیازمندی‌ ها بخشی از توانمندی ‌هایی هستند که ما به دنبال آن هستیم، یعنی هر نوع توانمندی که به ما اجازه می ‌دهد این نیازمندی را برطرف نماییم، حال چه از نوع هوابُرد باشد یا زمینی و یا انواع دیگر."

سایبری

مقامات پنتاگون به صورت سنتی در مورد توانایی ‌های تهاجمی در حوزه ی سایبری کاملا رازنگهدار بوده‌اند. با این حال، در تابستان گذشته، مقامات سایبری ارتش و تفنگداران دریایی تأیید نموده‌اند که عملیات‌ های سایبری تهاجمی علیه طالبان انجام داده ‌اند و اینکه نیروها در حال توسعه ی روش ‌هایی هستند تا فرماندهان مستقر در میدان جنگ قادر به درخواست پشتیبانی آتش سایبری باشند. ارتش همچنین در حال توسعه ی فلسفه "دفاع فعال" در فضای سایبری می باشد، به مانند آنچه که نیروی هوایی آمریکا انجام داده است. دفاع فعال که اصول آن می ‌تواند بسیار به عملیات‌ های تهاجمی نزدیک باشند از مدافعین می ‌خواهد تا شبکه ‌های دشمنان بالقوه را جستجو نموده و حتی به هکرهایی که قصد دارند به شبکه ‌های ارتش آمریکا حمله نمایند، آسیب وارد سازند.

"ژنرال دان کمپل" (Don Campbell)، فرمانده ی لشگر سوم، نیز طی سخنانی در مجمع کنفرانس سالیانه ارتش آمریکا اعلام داشت که ارتش و ملت باید به عنوان یک کل قواعد درگیری را برای تسلیحات سایبری مشخص سازند. وی گفت: "ما در هدف قرار دادن این شبکه یا آن شبکه یا توانمندی یا سیستم تا کجا پیش خواهیم رفت؟ ما باید به عنوان نیروی نظامی در این مورد تصمیم بگیریم."

این تسلیحات می‌ توانند به شکل ابزار جنگ الکترونیکی سنتی باشند به مانند تسلیحاتی که توسط هواپیما به خارج حمل می‌ گردند و یا اینکه شکل تسلیحات نرم ‌افزاری پیچیده (جنگ نرم) را به خود گیرند

با آنچه که گفته شد، باید توجه داشت دولت مردان آمریکا با تغییر در روند مبارزاتی خود از جنگ نظامی به جنگ روانی سعی در آن دارند تا با حملات سایبری و تحریف افکار عمومی به هدفی که سال ها به آن دست نیافته اند، نائل آیند و در این مسیر تمام توان سایبری خود را به کار گرفته اند. بنابراین در جهت مبارزه و خنثی سازی چنین حمله های عظیمی که هر لحظه رنگ و نوع جدید و غیر قابل پیش بینی به خود می گیرد، باید از سویی در افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه کوشید و از طرف دیگر مقابله ی به مثل نمود تا توانمندی ایران اسلامی را به جهان ثابت نماییم.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / فردا نیوز