تبیان، دستیار زندگی
آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری شعر انقلاب عصر روز دوشنبه 22 آبان در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تجلیل از میرشکاک در جشنواره شعر انقلاب


آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری شعر انقلاب عصر روز دوشنبه 22 آبان با تجلیل از یوسفعلی میرشکاک در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

جشنواره شعر انقلاب

در این مراسم از شاعر و منتقد ادبی نامی شعر انقلاب «یوسف‌علی میرشکاک» تجلیل و از سوی حوزه هنری و جشنواره شعر انقلاب با حضور حجت‌الاسلام دعایی، محسن مۆمنی شریف، رضا اسماعیلی و امیرحسین فردی هدایایی به وی اهدا شد.آثار برتر این دوره از جشنواره سراسری شعر انقلاب به عنوان اسناد ادبی انقلاب اسلامی به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

سنگری: زمان طرح نظریه ادبی انقلاب فرا رسیده است

محمدرضا سنگری منتقد و پژوهشگر در این مراسم ضمن اشاره به آغاز سخن سعید بیابانکی (مجرب برنامه) اظهار داشت: عمدتا می‌بینم که دوستان شاعر شعر را ابتدا و سپس «بسم‌الله الرحمن الرحیم» می‌گویند، اما این موضوع با اصول فرهنگی و باورهای ما تطبیق ندارد، یکی از ویژگی‌های بهتر بودن یک برنامه همین است که با بسم‌الله برنامه را آغاز کنیم، البته این سنت از صدا و سیما به محافل ما راه یافته است، در صورتی که بدون بسم‌الله نباید کار را آغاز کنیم، همچنان که به ما آموخته‌اند اگر کسی بدون سلام کلامش را آغاز کرد، نباید با او ارتباط کلامی شروع کنیم.

سنگری در ادامه ابراز داشت: اعتقادی به مرزبندی میان شعر انقلاب و دفاع مقدس ندارم و نباید به دیگر ساحت‌ها نیز اینگونه بنگریم، زیرا شعر دفاع مقدس هم پاره‌ای از شعر انقلاب است بخشی از این جغرافیای وسیع شعر دفاع مقدس است. چنین تفکیک‌هایی سبب بخش‌بندی شعر می‌شود.

این شاعر در ادامه به نشست‌های نقد شعر و جشنواره‌های شعر اشاره و تصریح کرد: ما معمولا از این نشست‌ها دستاوردی نداریم. سه دهه از انقلاب می‌گذرد که مثل طی کردن سه قرن است و دیگر نباید معیارهای زبانی ما در شعر پس از طی سه دهه مانند قبل شود. ما دیگر باید کم کم به فکر نظریه‌پردازی ادبی انقلاب باشیم؛ چرا که شعر و ادبیات در انقلاب ما تئوریزه شده و تولید ادبی ما نیز به اندازه 4-5 قرن گذشته افزایش یافته است.

این شاعر ضمن اشاره به اینکه بهره‌ گیری از همه ظرفیت‌ها از موارد قابل توجه است، اضافه کرد: قلمرو رباعی و دو بیتی از ظرفیت‌های فراموش شده گذشته بودند اما در عصر انقلاب به خوبی از آنها استفاده شد.

وی افزود: در سال‌های قبل از انقلاب میان مردم و شعر گسستگی می‌دیدم، اما این اتفاق بعد از انقلاب دیده نشد، اما متاسفانه هنوز فضاهای دانشگاهی ما این اتفاق را باور ندارد. باید به سمت ایجاد کرسی‌های ادبیات انقلاب در دانشگاه‌ها برویم؛ چون تاکید دارم زمان طرح نظریه ادبی انقلاب اسلامی فرا رسیده است و هنوز کاری جدی در این زمینه انجام نداده‌ا‌یم.به گفته سنگری، شعر انقلاب پیوندگاه دین و مردم است؛ از این رو تقاضا می‌کنم فضاهای دانشگاهی خود را درگیر و باورکنند و بپذیرند که کم‌کم باید کرسی‌های ادبیات انقلاب را تأسیس کنیم.

میرشکاک: من هیچ کاری برای این سرزمین و انقلاب انجام نداده‌ام و خودم را فقط بدهکار می‌بینم، از این نحوه برخورد با خودم جز اظهار شرمندگی چیزی ندارم، با این مصرع سخنانم را به پایان می‌برم که؛ « زدست کوته خود زیر بارم».

داوودی: زنگ جشنواره سوم شعر انقلاب نواخته شد

در ادامه این مراسم علی داوودی دبیر این جشنواره با تأکید بر اینکه امروز و تا ساعاتی دیگر دومین جشنواره شعر انقلاب به پایان می‌رسد، افزود: با بسته شدن کتاب دوم جشنواره زنگ جشنواره سوم نواختن آغاز می‌کند، اما کار من از این به بعد تازه شروع می‌شود.

میرشکاک: هیچ کاری برای این سرزمین و انقلاب نکرده‌ام

در ادامه فیلم کوتاهی از سخنان شاعران کشورمان درباره یوسفعلی میرشکاک پخش شد، پس از آن این شاعر کشورمان تجلیل و سپس گفت: من هیچ کاری برای این سرزمین و انقلاب انجام نداده‌ام و خودم را فقط بدهکار می‌بینم، از این نحوه برخورد با خودم جز اظهار شرمندگی چیزی ندارم، با این مصرع سخنانم را به پایان می‌برم که؛ « زدست کوته خود زیر بارم». در ادامه یکی از شاعران کشورمان بنام «ریحان» شعر کوتاهی در حدود 11 بیت به یوسفعلی میرشکاک تقدیم کرد.

در این مراسم ناصر فیض، محمود حبیبی کسبی، یوسفعلی میرشکاک، محمدرضا سنگری، امیرحسین فردی، کمال شفیعی، رضا اسماعیلی، علی داوودی، محمدرضا عبدالملکیان، امید مهدی‌نژاد، شیرین‌علی گل مرادی و محسن مۆمنی شریف رئیس حوزه هنری به همراه حجت‌الاسلام سید محمود دعایی حضور داشتند؛ اجرای این برنامه بر عهده سعید بیابانکی بود.

اسامی برگزیدگان

در این دوره از جشنواره و در بخش تک اثر شعر سنتی امید مهدی‌نژاد از تهران نفر اول، عباس احمدی از قم نفر دوم و پیمان طالبی از گیلان رتبه سوم را کسب کردند و در بخش تک اثر شعر آزاد هم میثم خالدیان از خوزستان، سیده فاطمه صداقتی‌نیا از کهگیلویه و بویراحمد و فاطمه بیرانوند از لرستان حائز رتبه اول تا سوم؛ همچنین در بخش تک اثر شعر کودک نیز احسان محمدی از اردبیل و بهروز اقبالی درخشان از همدان رتبه دوم و سوم را بدست آورده و هیچ اثری شایسته رتبه اول شناخته نشد.در بخش مجموعه شعر کودک و نوجوان، مسعود طاهری عضد از همدان و کبری بابایی از تهران مشترکاً رتبه دوم و طیبه شامانی از تهران و پانته‌آ صفایی از اصفهان مشترکا رتبه سوم را به دست آوردند و هیچ مجموعه شعری حائز رتبه اول نشد.در بخش مجموعه شعر سنتی محمدجواد شاه مرادی از تهران، علی سلیمانی از همدان و حسنا محمدزاده از اصفهان رتبه اول تا سوم و در مجموعه بخش آزاد شراره کامرانی از تهران، محمد صارمی شهاب از همدان و حبیب الله رزمجویی از تهران حائز رتبه اول تا سوم شدند.

در بخش پژوهش غلامرضا کافی، عبدالرضا کوهمال جهرمی و فاطمه تسلیم جهرمی هر سه از استان فارس رتبه اول تا سوم را به دست آوردند و زهرا محدثی خراسانی از استان خراسان رضوی به صورت ویژه تقدیر شد.

بخش ادبیات تبیان


منبع :‌خبرگزاری فارس