تبیان، دستیار زندگی
نشست خبری دومین جشنواره شعر انقلاب صبح روز شنبه 20 آبان با حضور امیرحسین فردی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و علی داوودی، دبیر هنری جشنواره و مدیر دفتر شعر حوزه هنری در تالار شماره دو اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره شعر انقلاب


نشست خبری دومین جشنواره شعر انقلاب صبح روز شنبه 20 آبان با حضور امیرحسین فردی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و علی داوودی، دبیر هنری جشنواره و مدیر دفتر شعر حوزه هنری در تالار شماره دو اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

جشنواره شعر انقلاب

در این نشست امیرحسین فردی در سخنانی با اشاره به اینکه حوزه هنری در چند سال گذشته به وظیفه خود در قبال معرفی و شناساندن ادبیات انقلاب به مخاطبانش خوب عمل کرده است، اظهار کرد: من ادعا نمی‌کنم که در دوره‌های قبلی مدیریت حوزه هنری توجهی به ادبیات انقلاب اسلامی نداشت، اما کار به صورت متمرکز و سازمان‌یافته نبود. همیشه حوزه هنری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولید شعر و داستان با موضوع انقلاب اسلامی را در خود داشته است، اما این آفرینش هیچگاه منسجم نبود و کارها به صورت پراکنده انجام می‌شد. در نتیجه دست پژوهشگران همواره برای بررسی چیستی این ادبیات خالی می‌ماند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: وقتی جشنواره شعر انقلاب به راه می‌افتد، طبیعتا باید به همه نیازها درباره آن پاسخ بگوید و سمت و سوی آنها باید به سوی پاسخ دهی علمی به این نیازهای موجود در این زمینه باشد.

فردی ادامه داد: خوشحالم که حوزه هنری در این سال‌ها دو جشنواره استراتژیک در حوزه ادبیات انقلاب را برگزار کرد، ابتدا جشنواره داستان انقلاب که باید خیلی زودتر از این‌ها به راه ‌می‌افتاد و پس از آن هم جشنواره شعر انقلاب که به نوعی به آن کم‌توجهی شد؛ در واقع ما جشنواره‌های شعر زیادی داشتیم اما با اسم انحصاری انقلاب جشنواره‌ای نداشتیم.

وی در ادامه با اشاره به 2 دوره برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره شعر انقلاب امروز به جایگاه اصلی خود دست پیدا کرده است و امیدواریم که حرکتی پرطنین و سازنده پیش روی گفتمان ادبیات انقلاب اسلامی قرار دهد.

فردی همچنین با اشاره به استقبال قابل توجه از این جشنواره گفت: این استقبال نشان داد که در سال‌های قبل به این جشنواره بی‌توجهی شده و ظرفیت بالای آن کمتر دیده شده است. بسیاری از مجموعه آثار رسیده به جشنواره قابلیت تبدیل شدن به کتاب را داراست و این نشان‌دهنده قوت جشنواره است.

مدیرمرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنین افزود: برگزاری برخی جشنواره‌ها برای ما استراتژیک است؛ چون استراتژیک‌ترین حادثه تاریخ معاصر ایران را با خود پیوند می‌دهد و به تبع، برگزاری آنها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. جشنواره شعر انقلاب هم یکی از این جشنواره‌هاست که شاید شکل برگزاری آن در سال‌های بعد تغییر کند، اما برگزاری مداوم آنها حتمی است.وی همچنین تاکید کرد: حضور تعداد موثری اثر در این جشنواره که قابلیت انتشار به صورت کتاب را دارا هستند از برکات این جشنواره است.

جشنواره شعر انقلاب به کسی خط نمی‌دهد که چگونه درباره انقلاب شعر بگوید و این جشنواره محمل و بستری بود برای اینکه خود شاعران تعریف کنند که شعر انقلاب چیست. از سوی دیگر سال‌های زیادی بود که عنوان می‌شد صحبت کردن از پژوهش در شعر انقلاب ضروری نیست، اما این جشنواره نشان داد، شعر انقلاب اسلامی چنان توانمند است که باید برای مطالعه روی آن کارهایی جدی پیش بینی و اجرا کرد.

داوری 900 اثر در دومین جشنواره شعر انقلاب

پس از سخنان امیرحسین فردی، علی داوودی در سخنانی با اشاره به برگزاری این جشنواره در بخش‌های شعر بزرگسال، کودک و پژوهش اظهار کرد: در فرصت کمی که فراخوان این جشنواره داشت فکر نمی‌کردم که با چنین استقبالی مواجه شود، اما حجم آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره امسال هم از نظر کمی و هم از نظر کیفیت قابل توجه است.

وی افزود: شعر همواره از ارکان حوزه هنری و از اصلی‌ترین ابزارهای فرهنگی آن بوده است. شعر سرمایه ملی ماست که لزوم توجه بیشتر به آن همواره مورد توجه بوده است. هدف از برگزاری این جشنواره، بهانه‌ای بود برای اندیشیدن به موضوع انقلاب اسلامی و ارتباط گرفتن با آن توسط هنرمندانی که ماحصل انقلاب اسلامی هستند و جشنواره امسال از حیث کمیت و کیفیت نشان داد که این افراد چه اندازه هستند و چگونه می‌اندیشند.

داوودی با اشاره به ارسال بیش از 80 مجموعه شعر برای داوری در بخش بزرگسال گفت: 20 مجموعه از این آثار قابلیت انتشار به صورت کتاب را دارا هستند. به نظر من این موضوع حاصل صرف یک فراخوان نیست، بلکه نشان از میزان توجه به این موضوع در میان شاعران جوان کشور دارد.

جشنواره شعر انقلاب

مدیر دفتر شعر حوزه هنری در ادامه مشکل بزرگ جشنواره در سال جاری را محدودیت در انتخاب آثار برتر اعلام کرد و گفت: بسیاری از آثار رسیده به جشنواره جدا از رتبه‌بندی خود، آثاری قابل توجه بودند که می‌شود به صورت مستقل برای آنها کاری کرد. حضور نیافتن بسیاری از آنها در میان برگزیده‌ها هم به معنی این نیست که به آنها بی‌توجهی شده است.

وی در تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره نیز گفت: امسال 900 مجموعه شعر در جشنواره شرکت داده شد که از میان آنها و در بخش مجموعه شعر، 35 اثر در قالب سنتی، 45 اثر در قالب آزاد و 40 اثر در قالب کودک بودند. در بخش تک اثر هم 390 اثر در بخش سنتی، 280 اثر در بخش آزاد و 65 اثر در بخش کودک ارائه شد و در حوزه پژوهش هم 40 اثر به دبیرخانه رسید که در سه مرحله داوری و در نهایت یک سوم آنها به بخش پایانی رسید.

داوودی همچنین به برگزاری مراسم تجلیل از یوسفعلی میرشکاک در اختتامیه جشنواره اشاره کرد و گفت: در روز جشنواره دو کارگاه با موضوع شعر کودک با اجرای افشین علاء و شعر بزرگسال با حضور مصطفی محدثی‌ خراسانی و محمد‌رضا سنگری برای شاعران جوان تازه وارد به عرصه شعر انقلاب برگزار خواهد شد.

دبیر هنری دومین جشنواره شعر انقلاب ادامه داد: جشنواره شعر انقلاب به کسی خط نمی‌دهد که چگونه درباره انقلاب شعر بگوید و این جشنواره محمل و بستری بود برای اینکه خود شاعران تعریف کنند که شعر انقلاب چیست. از سوی دیگر سال‌های زیادی بود که عنوان می‌شد صحبت کردن از پژوهش در شعر انقلاب ضروری نیست، اما این جشنواره نشان داد، شعر انقلاب اسلامی چنان توانمند است که باید برای مطالعه روی آن کارهایی جدی پیش بینی و اجرا کرد. داوودی تاکید کرد: انقلاب اسلامی یک کلیشه‌ بسته نیست، افقی است که پیش روی ما قرار دارد وعدالتخواهی و مبارزه جزوی از آن است. هر شعری که به طور طبیعی بخشی از آن را در برگیرد، بدون شک شعر انقلاب اسلامی است.

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرگزاری مهر