تبیان، دستیار زندگی
در تمام دنیا افرادی هستند كه آموزش های نظامی ویژه ای را دیده اند. خواه این افراد عضو گروه ببر های تامیل بوده یا نام ویت كونگ را روی آنها گذاشته باشند یا این كه جزو تفنگداران دریایی ارتش ایلات متحده باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با دسته‌بندی نیروهای ویژه


در تمام دنیا افرادی هستند كه آموزش‌های نظامی ویژه‌ای را دیده‌اند. خواه این افراد عضو گروه ببرهای تامیل بوده یا نام ویت كونگ را روی آنها گذاشته باشند یا این كه جزو تفنگداران دریایی ارتش ایلات متحده باشند. فرقی ندارد همه‌ی آنها نظامی هستند و كار خود را انجام می‌دهند.

در این میان عده ای از نظامیان با بقیه فرق دارند و آموزش آنها نسبت به سایرین مشكل تر است. این افراد را با نام های مختلف می شناسیم. نام هایی از قبیل تكاور، كماندو، نیروی ویژه و... . حال این سوال مطرح است كه فرق این اسامی و القاب باهم چیست؟ در زیر تعاریفی از این القاب خواهیم داشت:

تكاور

این نام ترجمه شده لغت انگلیسی (MARINE) مارین است. مارین در لغت به معنی كسی است كه در نیروی دریایی ایلات متحده خدمت می كند و آموزش های ویژه مختص حوزه عملیاتی خود را دیده است.

آشنایی با دسته بندی نیروهای ویژه

پس به نوعی تكاور را می توان كسی نامید كه حوزه عملیات آن ساحل باشد. اما نیروی دریایی آمریكا حوزه گسترده تری دارد و تكاوران خود را در جنگل های كلمبیا هم به ماموریت می فرستد. به این ترتیب تكاور را می توان نیروی زبده ای معرفی كرد كه حوزه عملیاتی آن ساحل و جنگل است و لباس آنها معمولا به رنگ سبز لجنی ویا همان رنگ جنگل است.

كماندو

كماندو كسی است كه وظیفه اش در حوزه عملیات های داخل شهری و ضد گروگان گیری تعریف می شود.

آشنایی با دسته بندی نیروهای ویژه

یگان‌های ویژه پاسداران نیروی انتظامی از جمله این گروه هاست که مهمترین و بزرگترین یگان عملیاتی پلیس ایران می‌باشد. کنترل اجتماعات، مبارزه و برخورد با اغتشاشات و تجمعات غیر قانونی، مشارکت در عملیات‌های ویژه (گروگانگیری، بمب گذاری، طرح‌های پاکسازی و...)، و اعزام نیرو و امداد رسانی به دیگر واحدهای پلیس کشور از جمله وظایف عمده یگان ویژه ناجا می‌باشد.

تكاور را می توان نیروی زبده ای معرفی كرد كه حوزه عملیاتی آن ساحل و جنگل است و لباس آنها معمولا به رنگ سبز لجنی ویا همان رنگ جنگل است
آشنایی با دسته بندی نیروهای ویژه

رنجر

بنا به تعریف رنجر نیروی ماهر و آموزش دیده ای است كه حوزه عملیات او بیشتر در كویر و در كوهستان است و به كلیه علوم مورد نیاز حوزه عملیاتی خود از قبیل جهت یابی در كویر پیدا كردن غذا در كویر و كنار آمدن با طوفان های صحرایی و شن آشنا است. رنجر در زبان انگلیسی هم به همین نام معروف است و به نیرو های آموزش دیده ی خاص نیروی زمینی آمریكا اطلاق می شود. این نیرو ها در جنگ دوم خلیج فارس در فتح استحكامات دفاعی عراق نقش عمده ای داشتند. در ایران نیز در لشكر 28 پیاده كردستان این گونه نیرو ها آموزش داده می شوند كه در قلعه های مرزی مشغول خدمت به وطن مان ایران هستند . اما از نظر عمقی رنجر كسی است واقعا یك جنگجو باشد.

آشنایی با دسته بندی نیروهای ویژه

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع: ویکیپدیا، دانشجو