تبیان، دستیار زندگی
گاهی اوقات یک تعامل ضعیف مهمترین و بهترین ارتباطات زندگی شخصی یک فرد را از مسیر خود خارج می کند. توانایی گوش دادن و شنیدن و به طور کلی برخورداری از مهارتهای ارتباطی، بهترین وسیله و ابزار برای هر گونه تلاش جهت ایجاد صلح و آشتی است.........
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ارتباط بد تا ارتباط خوب

چگونه یک ارتباط بد را اصلاح کنیم؟


گاهی اوقات یک تعامل ضعیف مهمترین و بهترین ارتباطات زندگی شخصی یک فرد را از مسیر خود خارج می کند. توانایی گوش دادن و شنیدن و به طور کلی برخورداری از مهارتهای ارتباطی، بهترین وسیله و ابزار برای هر گونه تلاش جهت ایجاد صلح و آشتی است.........


از ارتباط بد به ارتباط خوب

گاهی اوقات یک تعامل ضعیف مهمترین و بهترین ارتباطات زندگی شخصی یک فرد را از مسیر خود خارج می کند.

توانایی گوش دادن و شنیدن و به طور کلی برخورداری از مهارتهای ارتباطی، بهترین وسیله و ابزار برای هر گونه تلاش جهت ایجاد صلح و آشتی است.

گویه هایی که در ادامه می آید به شما کمک می کند تا ارتباطات بهتر و موثرتری برقرار کنید:

با همسر

** یادتان باشد که عشق یک کلمه است. انتخاب کنید که همسرتان را چه خوب و چه بد دوست داشته باشید و عاشقش باشید.

**  با یکدیگر گفتگو و تعامل داشته باشید حتی اگر تصور می کنید نتیجه اش جر و بحث باشد. یک مکان خصوصی را انتخاب کنید و زمانی را به این کار اختصاص دهید که مجبور به قطع یا ناتمام گذاشتنش نشوید.

** از هر گونه اسم گذاری، ارجاع دادن به گذشته دور و خشونت عمدی در طی جر و بحث پرهیز کنید. فقط به موضوع تحت بررسی دقت کنید.

** به طور کامل و بدون هر گونه قطع کردن صحبتها به همسر یا شوهرتان گوش دهید. به احساسات نهفته شده در پشت کلمات و زبان بدن وی خوب توجه کنید. سعی کنید این احساسات را تغییر دهید و یا در ادامه راه حل دهید و تنها با گوش دادن آن را تصدیق کنید.

**  در حالی که از دست هم عصبانی هستید به رختخواب نروید. قبل از وقت خواب، آتش بس اعلام کنید. فردا صبح خیلی از چیزها بهتر خواهد شد.

**  حرکتی مثبت از خودتان نشان بدهید. حتی اگر احساس عشق و دوست داشتن نسبت به همسرتان ندارید هر روز صبح کاری کنید که بیانگر عشق و علاقه شما به همسرتان باشد. عشق یک روش دوست داشتنی برای خزیدن به گذشته هاست.

** یادتان باشد که حتی پس از گذراندن لحظات بسیار سخت، پیوندهای عاشقانه می تواند قوی تر و قوی تر بشود.

با نوجوان و جوان

** برای توضیحات خود یک مثال خوب مهیا کنید. خوب گوش دهید و اجازه دهید نوجوان تان متوجه شود که عشق شما یک عشق بی قید و شرط است. نسبت به شکایتها، غر زدن ها و یا نقد و نکوهش ها پایدار و مقاوم باشید.

** خط مشی واضح و روشن داشته باشید. دلایل پیرامون انها را توضیح دهید و درباره عواقب عدم اطاعت و فرمانبرداری از آنها نیز توضیح دهید.

**  اگر نوجوان شما از خط مشی ترسیم شده شما پیروی نمی کند، دلایل پشت این خط مشی را دوباره شرح دهید و بر روی آنها تاکید کنید و او را متوجه عواقب کارش نمایید.

وقت و فضای لازم جهت تشخیص و شناخت مسایل را به فرزندتان بدهید تا فرصت اشتباه کردن هم داشته باشد این خود بخشی از فرآیند یادگیری است

** نبردتان را با دقت انتخاب کنید. برخی از مسایل تنها ناشی از اختلاف سلیقه والدین با نوجوان است و واقعا ارزش جر و بحث درباره آنها وجود ندارد. همچنین مطمئن شوید که به رفتار مثبت در نوجوان تان توجه و تاکید لازم را دارید.

**  درباره موضوعات و چالش های گروه های همسن فرزندتان با او کاملا راحت و باز حرف بزنید . موضوعاتی مانند: مواد مخدر، رابطه دوستی با جنس مخالف، کشیدن سیگار، فرار از منزل و ...

** او را تشویق کنید که یک کار نیمه وقت(به خصوص در تعطیلات تابستان) قبول کند تا مسئولیت پذیری مالی را بیاموزد.

**  وقت و فضای لازم جهت تشخیص و شناخت مسایل را به فرزندتان بدهید تا فرصت اشتباه کردن هم داشته باشد این خود بخشی از فرآیند یادگیری است.

با خویشاوندان سببی

** با همسرتان به توافق برسید که برای ترمیم روابط سببی تان با همکاری هم کار کنید. مثلا اگر شما با خانواده شوهرتان دچار برخی مشکلات هستید سعی کنید با کمک و همکاری همسرتان این چالشها را برطرف کنید.

**  لیستی از حوادث گذشته که روابط را مخدوش و جریحه دار کرده را تهیه کنید. ضمن اینکه از حوادث درس بگیرید اما گذشت داشته باشید.

** به عنوان یک زوج، حد و مرزی برای اینکه چه نوع رفتاری از اقوام پذیرفتنی است تهیه کنید و در مواقع لزوم درباره این حد و مرزها با اقوام سببی صحبت کنید.

**  برای شناخت این دست از اقوام وقت صرف کنید. با وقت گذاشتن می توانید از این اقوام و رفتارهایشان آگاهی بیشتری کسب کنید و در عین حال به آنها نزدیک تر شوید.

**  مودب باشید و با اقوام سببی خود با احترام و ادب رفتار کنید حتی اگر از انها خوشتان هم نمی آید.

ارتباط با فامیل

**  یاد بگیرید که نصایح آنها را بپذیرید حتی اگر شما توجهی به موارد مد نظر ندارید مثلا بگویید: از پیشنهاد دلسوزانه شما سپاسگذارم.

**  همیشه به اقوام سببی خود یک شانس دیگر بدهید. در صورت نیاز پس از یک مواجهه ناخوشایند و منفی قوانین و حد و مرز جدیدی وضع کنید اما پیوندها را زنده نگهدارید.

با همسایه های دردسر ساز

**  به طور خصوصی برای همسایه خود شرح دهید که چگونه در حال درست کردن یک مشکل است. اگر نسبت به امنیت خود احساس خوبی ندارید از یک دوست نیز کمک بگیرید و همراه خود ببرید و ملاقات را در یک جای امن انجام دهید.

**  پیشنهادات متنوعی به عنوان راه حل ارایه دهید که هم برآورنده نیاز شما باشد و هم همسایه تان را به حساب آورده باشید.

**  به دقت به اظهار نظرات همسایه تان مبنی بر مشکل پیش آمده گوش دهید. اگر همسایه تان فردی تهدید گر و یا جار و جنجالی است فورا بحث را متوقف کنید. او را به یک فضای جر و بحث و داد و فریاد نکشانید. هر گونه تهدید جسمانی را به پلیس اطلاع دهید.

**  پس از آنکه به صحبتهای همسایه تان گوش دادید مطمئن شوید که همسایه تان با یکی از راه حلها موافقت دارد. سعی کنید از او به خاطر همکاری و مساعدتش تشکر کرده اید.

**  اگر او درخواست شما را نادیده گرفت تصمیم بگیرید که آیا شما تحمل رفتار بی ادبانه را برای حفظ صلح و آرامش در همسایگی دارید یا نه؟

**  اگر تحمل آن را ندارید با یک نهاد مسئول مانند شورای محله، مدیر ساختمان، شهرداری و .. کمک بگیرید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

آقا، خانم ؛ لطفا رعایت کنید

راستی چه کسی مقصر است؟

فنون همزبانی به همراه همدلی

بیا با من مدارا کن

برقراری ارتباط را بیاموزید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.