تبیان، دستیار زندگی
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت:کتاب یک تیغ دولبه است که می‌تواند راهنما و هدایتگر باشد و در صوت انتخاب نادرست، انرژی انسان را به هرز برد و از همین رو باید در انتخاب آن دقت زیادی داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرانه کتاب مطلوب نیست


رئیس فراکسیون قرن و عترت مجلس شورای اسلامی گفت: کتاب یک تیغ دولبه است که می‌تواند راهنما و هدایتگر باشد و در صوت انتخاب نادرست، انرژی انسان را به هرز برد و از همین رو باید در انتخاب ن دقت زیادی داشت.      

لاله افتخاری

لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته در سال‌های گذشته برای ترویج کتاب‌خوانی، اظهار کرد: عرضه کتاب در پایانه‌های مسافربری، ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها و اتوبوس‌های شهری و از سویی برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی از جمله اقدامات مثبتی است که در راه گسترش مطالعه صورت می‌گیرند.

وی همچنین به حمایت از ناشران و نویسندگان به عنوان حلقه‌ای از زنجیره کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: با وجود تمامی اقدامات صورت‌گرفته از سوی مسئولان فرهنگی، سرانه مطالعه در کشور ما هنوز به مرحله مطلوب نرسیده و نمی‌توانیم جایگاه فعلی را رضایت‌بخش بدانیم.

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس نهم، هم‌چنین درباره شکل محاسبه سرانه مطالعه در کشور، تصریح کرد:   سرانه مطالعه ما با توجه به شاخص‌های بین‌المللی سنجیده می‌شود که در این شکل محاسبه، مواردی چون مطالعه قرآن، ادعیه و کتاب مناجات لحاظ نمی‌شود. در حالی که این کتاب‌ها بر معرفت انسان اضافه می‌کنند و ما باید با بومی‌سازی شاخص‌های بین‌المللی خواندن کتاب آسمانی و دعا را نیز در ارزیابی سرانه مطالعه محاسبه کنیم.

افتخاری با تاکید بر این که افراد جامعه باید چنان با کتاب انس بگیرند که آن را همیشه همراه خود داشته باشند، اظهار کرد: هدف نهایی و ایده‌آل ما این است که افراد در تمام اوقات خود به کتاب رجوع کنند و این کالای فرهنگی را در جای‌جای زندگی‌شان ببینیم و متاسفانه هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم

سرانه مطالعه ما با توجه به شاخص‌های بین‌المللی سنجیده می‌شود که در این شکل محاسبه، مواردی چون مطالعه قرآن، ادعیه و کتاب مناجات لحاظ نمی‌شود. در حالی که این کتاب‌ها بر معرفت انسان اضافه می‌کنند و ما باید با بومی‌سازی شاخص‌های بین‌المللی خواندن کتاب آسمانی و دعا را نیز در ارزیابی سرانه مطالعه محاسبه کنیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تاثیرات مطالعه، ابراز کرد: کتاب خواندن با برنامه‌ریزی و سیر مطالعاتی بسیار تاثیرگذار و مثبت است و حتی اگر تنوع را مدنظر داشته باشیم و همین تنوع را نیز با هدف انتخاب کنیم، لذت‌بخش خواهد بود.

به گفته وی کتاب در صورت انتخاب صحیح می‌تواند هدایت‌گر، تعیین‌کننده دیدگاه و کمک به رهایی از تنهایی انسان باشد و در این صورت است که انسان می‌اندیشد با کتاب گویی عده‌ای با او زندگی می‌کنند و همیشه کنارش هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: کتاب یک تیغ دولبه است که می‌تواند راهنما و هدایت‌گر باشد و در صوت انتخاب نادرست، انرژی انسان را به هرز برد و از همین رو باید در انتخاب آن دقت زیادی داشت.

بیستمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "یادگار ماندگار" از 20 تا 27 آبان ماه سال جاری در سرتاسر كشور برگزار می شود.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع:

ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته كتاب جمهوری اسلامی ایران