تبیان، دستیار زندگی
اخیرا شاهد 65 درصدی قیمت بلیت هواپیما بودیم. موضوعی که باعث تعجب بسیاری شده است. این مسئله در این نوشتار باختصار بررسی شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قیمت بلیت هواپیما پرواز کرد


 اخیرا شاهد 65 درصدی قیمت بلیت هواپیما بودیم. موضوعی که باعث تعجب بسیاری شده است. این مسئله در این نوشتار باختصار بررسی شده است...

موضوع لوکس بودن هواپیما و سفرهای هوایی همواره بر روی موضوع افزایش نرخ این وسیله نقلیه تاثیر داشته است. اینکه معمولا در مواجه با پرسش چرایی افزایش قیمت‌ها مطرح می‌شود که این وسیله، نوعی وسیله حمل و نقل لوکس است و افرادی که از آن استفاده می‌کنند از سطوح بالای جامعه هستند و افزایش نرخ‌ها چندان برایشان اهمیت ندارد، موضوعی است که همواره مطرح می‌شود.

هواپیما

البته از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنا بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما بود اما همه چیز به قیمت نهایی سوخت و افزایش آن موکول شد و در نهایت افزایش 15 درصدی تصویب و اجرایی شد. البته همان روزها ایرلاینها مطرح کردند که این میزان افزایش قیمت تنها از ورشکستگی آنها جلوگیری خواهد کرد و سودی برایشان نداشته  است و تنها راه برای نجات صنعت هوایی آزادسازی کامل نرخهاست. طی روزهای گذشته  خبر افزایش نرخ بلیت هواپیما تا میانگین 65 درصد منتشر شده است؛ موضوعی که از جنبه‌های مختلف بر روی صنعت هوایی تاثیر خواهد گذاشت.

این تصمیم پس از درخواست‌های مکرر شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما ابلاغ شده است تا اندکی از فشارهایی که بر بدنه بخش هوایی وارد می‌شود را کاهش دهد.

البته اینجا سوالات مختلفی به ذهن میرسد که آیا این افزایش نرخ به افزایش خدمات و بهبود کیفیت‌ خدمت رسانی به مسافران نیز تاثیر دارد یا خیر؟ و آیا این بار هم شرکتهای هواپیمایی خواهند گفت این میزان افزایش تنها جلوی نابودیشان را می‌گیرد و تاثیری در دیگر خدماتشان ندارد؟ البته در کنار اوضاع نابسامان بخش هوایی که سالهای سال است سایه تحریم‌ها را بر سر دارد، پرواز نرخ ارز نیز در سرنوشت شرکتهای هواپیمایی کم اثر نبوده و نوسانات نرخ ارز و بالا رفتن آن سبب شد تا دولت تخصیص ارز دولتی به شرکت های هواپیمایی را متوقف کند؛ موضوعی که ایرلاینها از آن به عنوان  "شوک" یاد کردند. البته در این زمان شرکت‌های هواپیمایی درخواست صد درصدی افزایش نرخ بلیت را توسط سازمان هواپیمایی کشوری که سکان بخش هوایی را در دست دارد به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رائه کنند.

معمولا در مواجه با پرسش چرایی افزایش قیمت‌ها مطرح می‌شود که این وسیله، نوعی وسیله حمل و نقل لوکس است و افرادی که از آن استفاده می‌کنند از سطوح بالای جامعه هستند و افزایش نرخ‌ها چندان برایشان اهمیت ندارد، موضوعی است که همواره مطرح می‌شود

البته پیشتر مسوولان سازمان هواپیمایی از افزایش حداکثر 50 درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی خبر داده بودند اما آنچه در نهایت این روزها شاهدش هستیم چیزی فراتر از عدد اعلامی است.

البته کارشناسان حمل و نقل هوایی در همین ابتدای کار اعلام کردند باید دلایل این افزایش ناگهانی و بیش از حد انتظار اعلام شود و به این سوال که آیا این میزان افزایش تنها راه نجات صنعت هوایی بوده است، پاسخ دهند. تکلیف مسافرانی که بر اساس نرخهای پیشین اقدام به برنامه ریزی و رزرو هتل کردند و امروز با افزایش ناگهانی و شدید قیمتها مواجه شدند چیست؟

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه آیا مسوولان راه و ترابری کشور با توجه به اینکه بسیاری از افراد دیگر امکان استفاده از حمل و نقل هوایی برای سفرهایشان را ندارند، فکری برای توسعه سایر شقوق حمل و نقل مانند ریلی و جاده‌ای را کرده‌اند؟ آیا این ناوگانها ظرفیت و پتانسیل‌ کافی برای پاسخگویی به سیل هجوم و مراجعه مردم را دارد؟

شاید پاسخگویی به این سوالات بتواند تا حدودی موضوع را قابل درک‌تر کند. البته مسوولان مربوطه تا زمان نگارش این گزارش از پاسخگویی در این زمینه اجتناب کردند و همه چیز را به آینده‌ای نزدیک و مشاهده بازخورد این تصمیم موکول کردند.

در جدیدترین اظهارنظر، سید عبدالرضا موسوی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور اعلام کرده است نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی به طور میانگین 65 درصد افزایش یافته است. این رقم با توجه به مسیرهای مختلف و مسافت‌های متفاوت کمتر یا بیشتر می‌شود.

کارشناسان حمل و نقل هوایی در همین ابتدای کار اعلام کردند باید دلایل این افزایش ناگهانی و بیش از حد انتظار اعلام شود و به این سوال که آیا این میزان افزایش تنها راه نجات صنعت هوایی بوده است، پاسخ دهند

البته  در حال حاضر تنها نرخ بلیت مسیر‌های پروازی پرتردد که تقاضای بالا برای سفر دارند مشخص شده است. آنچه از سوی  مسوولان فروش بلیت در آژانس‌های هواپیمایی مطرح شده است این است که نرخ بلیت بسیاری از مسیر‌های هوایی مشخص نیست و با توجه به این‌که نرخ قبلی از سایت شرکت‌های هواپیمایی حذف شده فروش بلیت در این مسیر‌ها امکانپذیر نیست.

بلیت هواپیما

وی افزود: برای اعلام دقیق قیمت‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی به آژانس‌ها برای فروش بلیت، چند ساعتی زمان‌ می‌برد برای به‌روز شدن سایت شرکت‌های هواپیمایی باید فرصت داد.

البته مسوولان در مواجه با نگرانی مردمی که از قبل بلیت تهیه کرده بودند، اعلام کردند مسافرانی که پیش از این بلیت تهیه کرده‌اند می‌توانند با همان بلیت و بدون پرداخت هزینه اضافه پرواز کنند و هیچ‌گونه تغییری در نرخ بلیت‌های پیش‌فروش شده از روز سه شنبه به بعد (16 آبانه ماه) اعمال نمی‌شود و مابه‌التفاوتی نباید از سوی مسافران پرداخت شود.

با توجه به نرخ جدید اعلامی برای بلیت هواپیما زمزمه‌های آزادسازی نرخ بلیت قوت گرفته است و به نظر میرسد مسوولان در گام بعدی با افزایش میزان باقی مانده، نرخ بلیت را کامل آزاد و کمی از نگرانی‌های دست اندرکاران صنعت هوایی خواهند کاست. البته هنوز اظهارنظر درباره موفقیت این طرح زودهنگام تلقی می‌شود چراکه باید دید میزان کاهش تعدا مسافران هوایی چه میزان خواهد بود و این کاهش، افزایش نرخ را خنثی می‌کند یا خیر؟

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان