تبیان، دستیار زندگی
بنیاد بین‌المللی غدیر با همکاری حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین جشنواره شعر غدیر را در تالار سوره حوزه هنری برگزار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین جشنواره شعرغدیر


بنیاد بین‌المللی غدیر با همکاری حوزه هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین جشنواره شعر غدیر را در تالار سوره حوزه هنری برگزار کرد.

نخستین جشنواره شعرغدیر

حسین ظریف‌منش مدیرعامل بنیاد بین‌المللی غدیر با ارائه گزارشی اظهار داشت: غدیر روز سرور و شادی آل‌پیامبر است. روزی است که خداوند مهم‌ترین مسئله هر جامعه و ملت را تعیین کرده که چه نوع حکومتی با چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی باید برای سعادت و والایی انسان‌ها تشکیل شود و چه حاکمی باید در رأس آن قرار گیرد. ویژگی‌های حکومت و حاکم اسلامی در این روز مشخص شد.

به گفته وی غدیر روزی است که همه بشریت دانست در جهت کمال انسانی چه حکومتی را چگونه انتخاب کنند. از این‌رو امام این روز را تنها به جهت جشن و سرور و شادمانی ندانسته و عنوان کردند غدیر برای آن است تا بفهماند حکومت و سیاست با دین جدایی ندارد و سیاست متعلق به همه مردم است تا زمینه‌های رشد انسان‌ها تحت احکام یک حکومت الهی سامان دهد.

ظریف‌منش خاطرنشان کرد:‌ ثبت غدیر اول بار با شعر شاعر پیامبر آغاز شد و در طول تاریخ شاعران متعهد و توانمند بصیر و آگاه و دارای درک قوی نسبت به وظایف و رسالت‌شان در این وادی تلاش‌هایی را انجام دادند.

وی تصریح کرد: هنرمندان به ویژه شاعران با هر بیت شعر و تلاش هنری می‌توانند سرباز این جبهه عظیم باشند و هر مصرع می‌تواند گلوله‌ای به سمت جبهه استکبار باشد.

ظریف‌منش افزود: ما شاعران آیینی و افرادی که درباره غدیر، مهدویت، عاشورا و حضرت امیر هنرنمایی می‌کنند را مجاهدان عرصه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن می‌دانیم.

وی در پایان سخنان خود عنوان کرد: این جشنواره به همت جمعی از دوستان با انگیزه عشق به حضرت امیر و خدمت به ساحت ایشان برپا شد. بنیاد بین‌المللی غدیر هم در آغاز راه این کار را انجام داد که این آغاز یک کار بزرگ و ارزشمند است.

سنگری: شاعران و هنرمندان خطبه غدیر را بخوانند

محمدرضا سنگری در این برنامه به آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» اشاره و اظهار داشت: خدا خطاب به همه این آیه را فرمودند یعنی بی‌ علی دین کامل نیست. آنان که کمال دین را می‌طلبند باید همراه علی باشند زیرا بی علی دچار کاستی هستیم.

این شاعر با تأکید بر اینکه جرج جرداق 200 بار نهج‌البلاغه را خوانده بود، بیان کرد: او یک مسیحی است اما مستغرق در نهج‌البلاغه شد اما ما که ادعای عشق حضرت علی را داریم شاید در زندگی تنها چند حکمت از نهج‌البلاغه را مرور کرده باشیم چه رسد به شناوری در ابعاد این اثر ارزشمند، نهج‌البلاغه می‌تواند طرح زیبای زندگی را برای انسان امروز رقم بزند.

سنگری با تأکید بر اینکه جرج جرداق 200 بار نهج‌البلاغه را خوانده بود، بیان کرد: او یک مسیحی است اما مستغرق در نهج‌البلاغه شد اما ما که ادعای عشق حضرت علی را داریم شاید در زندگی تنها چند حکمت از نهج‌البلاغه را مرور کرده باشیم چه رسد به شناوری در ابعاد این اثر ارزشمند، نهج‌البلاغه می‌تواند طرح زیبای زندگی را برای انسان امروز رقم بزند.

سنگری در ادامه با تأکید براینکه مسئله غدیر محدود طرح می‌کنیم، خاطرنشان کرد: غدیر تنها ولایت علی (ع) نیست چراکه غدیر مجموعه معارف ما است.

به گفته وی هیچ نکته ناگفته در غدیر وجود ندارد از این‌رو از شاعران، نویسندگان و هنرمندان دعوت می‌کنم خطبه غدیر را بخوانند شاید در آینده منظومه‌هایی تنها در باب این خطبه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امام رضا می‌فرمایند روز غدیر، روز شکست و فروشکستن شیطان است، تأکید کرد: غدیر روز تبسم و لبخند است آن روز به هرکس می‌رسید که در او ایمان می‌یابید لبخند به او هدیه بدهید؛ این از سخنان ارزشمند امام رضا (ع) است زیرا هرکس در این روز به مۆمنان لبخند بزند لبخند خدا را خواهد دید و به گفته ایشان خدا در بهشت برای او از دُر قصری خواهد ساخت و چهره او در روز قیامت از شادترین چهره‌ها است.

سنگری گفت: امام رضا (ع) می‌فرمایند هرکه در روز غدیر سفره‌ای پهن و اطعام دهد گویی 124 هزار و 13 نفر را دعوت کرده و هرکه در روز غدیر یک مۆمن را زیارت کند خدا هفت نور بر قبر او خواهد تاباند. قبر او را وسعت خواهد داد و از آن لحظه تا قیامت هر روز 70 هزار فرشته به زیارت قبر او خواهند آمد.

این شاعر درباره شعر غدیر عنوان کرد:‌ خوشبختانه طی سه دهه انقلاب اسلامی در حوزه شعر غدیر توفیق فراوان داشتیم این حوزه چند شاخصه دارد از جمله اینکه شعر غدیر در عرصه‌های گوناگون بوده یعنی همه ظرفیت‌های شعری در این زمینه استخراج شده اما به نظر می‌رسد بخشی از ظرفیت‌ها هنوز به کار گرفته نشدند مثلاً قطعه قالب ادبی است که می‌توان از آن به همراه شعر سپید استفاده کرد.

وی در خاتمه افزود: مسئله غدیر تبیین، تشریح، تثبیت اصول اعتقادی در ناب‌ترین و بهترین شکل است. ای کاش در روز غدیر خطبه‌خوانی غدیر باب شود هم در رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) حتی تشریح و تفسیر و میزگرد نیز برای آن برپا شود.در ادامه این مراسم احد ده‌بزرگی، محمود حبیبی کسبی، مهدی رحیمی و اصغر عظیمی‌مهر شعرخوانی کردند. همچنین کلیپی هم به مناسبت غدیر پخش شد.

بخش ادبیات تبیان


منبع: خبرگزاری فارس